Napijn verstandskies, jaren later

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 12:04

:wave:

Ik vraag mij af of hier meer mensen last van hebben en of er tips zijn?
Een van mijn kiezen kon niet getrokken worden en moest worden uitgesneden. Dit was direct na de operatie al zeer pijnlijk, maar nu jaren later, zwelt de plek waar de kies zat zo nu en dan weer op en gaat dan enorm pijn doen. Soms word dit getriggered door eten wat er tegenaan komt.
Als ik er last van krijg kan ik amper slikken, eten gaat bijna niet (doet echt veel pijn) en ik voel een soort druk op mijn oor. Het is eigenlijk net alsof die kies weer net getrokken is. Ik ben dan weer terug bij af met m'n potje appelmoes :+.

De tip van de tandarts toen der tijd: "Goed poetsen en spoelen met Listerine." Ik heb wel het gevoel dat dit spoelen helpt, maar pas na een paar dagen. En op dit moment heb ik er weer last van, maar erger dan voorheen. Mijn wang is ook dikker en ik ben er in de nacht een paar keer wakker door geworden.

Zijn er mensen met soortgelijke klachten? := En wat doen jullie om dit te voorkomen? Bepaald eten niet eten? Kauwen met maar 1 kant? :') Ik heb dit overigens nu ook alweer 2 a 3 jaar af en aan. Is dit iets wat ik maar moet accepteren en waar ik de rest van mijn leven last van ga houden?
-O-

Ik vraag het hier omdat ik er op google niet veel over kan vinden, bij de tandarts niet veel wijzer word, en ik mij begin af te vragen of ik een second opinion moet aanvragen of dat dit inderdaad iets is waar ik mee moet leren leven.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:14

Ik zou dit inderdaad even na laten kijken. Bij mij is het ook nog gevoelig, 1,5 jaar later, maar niet in de mate die jij beschrijft. Als mijn weerstand laag is zwelt het op, dan moet ik heel goed spoelen anders gaat het ontsteken, met een paar dagen spoelen en ibuprofen is het weer over.

Ik heb het wel nog laten checken, ze hebben een foto gemaakt en alles was netjes weg.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:18

Welke tand is het? Als het een van de verstandskiezen in je bovenkaak is kan het ook goed een bijholte ontsteking zijn.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 12:21

StonedRomy schreef:
Welke tand is het? Als het een van de verstandskiezen in je bovenkaak is kan het ook goed een bijholte ontsteking zijn.

Het is rechtsonder.. Ik dacht eerst ook aan mijn holte, maar het tandvlees (of littekenweefsel?) is ook rood en dikker. De pijn is ook heel lokaal.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:27

Zit er niet gewoon nog een stukje afgebrokkelde "kies-scherf"?
Heb ik ooit ook gehad, ook af en aan last..........tot er echt járen later een tandsplinterje uit kwam ontsteken... vanaf dat moment nooit meer last gehad

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:29

Lijkt erop of ze niet alles weggehaald hebben of een zenuw aangetast hebben. In het laatste geval zou je van de pijn af kunnen komen met een wortelkanaalbehandeling. Maar aangezien ik geen tandarts ben, denk ik dat je toch beter terecht kunt bij je eigen praktijk.

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:34

Hier eind april ook laten verwijderen, rechts onder deed abnormaal veel pijn.
Bij controle bleek dat er een zenuw open lag en geraakt was.
Hier hielp enkel genoeg pijnstillers en met een kersenpittenkussen gaan slapen op mijn kaak.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 12:42

Ik neem nu eerst even paracetamol en als dat niet werkt bel ik naar de praktijk. Ik zit midden in een deadlineweek voor mijn afstuderen dus kan dit er nu niet bij hebben. -O-

Uppojono

Berichten: 3633
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:01

Hoe lang geleden is het dat de kies verwijderd is? Weet je zeker dat het de verstandskies was, die verwijderd is? Sommige mensen verwarren de verstandskies met de een na achterste kies (welke wanneer er nog geen verstandskies is, de verwarring kan veroorzaken). Jouw klachten klinken namelijk als pericoronitis (google maar eens), maar als je heel zeker bent dat het de verstandskies was doe verwijderd is, dan kan dat dus niet.

Ik zou als ik jou was in elk geval even een röntgenfoto laten maken. Het kan ook een doorkomend wortelrestje zijn, al zou je daar meestal niet zoveel last van hebben.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 14:46

Het was echt een verstandskies! Hij groeide horizontaal waardoor hij op de wortel van de buurman begon te duwen, wat ook al pijnlijk was :+.
Ik heb die dag bij de chirurg zowel linksboven als rechtsonder laten weghalen, maar rechtsonder kon niet zo makkelijk verwijdert worden.

Dit was eind 2012, de klachten begonnen volgens mij echt pas een half jaar later. Ik ben er denk ik zo'n 2 a 3 jaar terug voor het eerst mee naar de tandarts gegaan. Maar daar is nooit veel meer uitgekomen dan veel spoelen.

Ik heb uiteindelijk tegen 1300 pas mijn muesli kunnen eten, eerder deed dit teveel pijn. Nu de paracetamol echt werkt ga ik proberen te lunchen, heb enorme honger :=. Kon de halve dag niet kauwen namelijk.

Het voelt dan echt alsof die wond er gewoon weer zit. :\

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 14:51

Even gezicht op pericoronitis, lijkt er qua symptomen wel op, maar ik voel daar geen kies en zowel de tandarts als chirurg spraken van een verstandskies.

Ik heb idd bij pijn ook vaak een vieze smaak. Wat dan toch doet denken aan een ontsteking?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 15:12

Aroha schreef:
Even gezicht op pericoronitis, lijkt er qua symptomen wel op, maar ik voel daar geen kies en zowel de tandarts als chirurg spraken van een verstandskies.

Ik heb idd bij pijn ook vaak een vieze smaak. Wat dan toch doet denken aan een ontsteking?

Vermoedelijk toch een stukje blijven zitten, zorgen dat de tandarts zelf eerst een foto maakt. Of hebben ze dat al gedaan de afgelopen keren? Lijkt idd op een ontsteking.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 15:40

Zoek eens op aangezichtspijn na verwijderen verstandskies. Ik vermoed dst je dan wel het een en ander herkent

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:14

Dit zijn stuk voor stuk ontstekingssymptomen. Paracetamol zal dan ook niet afdoende werken tegen de pijn en zwelling, dan zou ik eerder voor een NSAID (ontstekingsremmende pijnstiller) gaan.
Misschien is er idd iets achtergebleven dat zo nu en dan door je lijf wordt "aangevallen".

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:19

Bij mij bracht enkel ibuprofen nemen genoeg op tegen de pijn.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:27

Weet je zeker dat er niet ergens nog een restje tand zit (wat om de zoveel tijd weer op speelt...ontstekings reactie van het lichaam).

Ik zou dat eerst laten uitsluiten, neem aan dat een rontgen foto dit kan zien?

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:30

Ik zou zo snel mogelijk je tandarts bellen en er op aandringen dat er naar gekeken wordt. Pijn is niet fijn en al helemaal niet in je mond.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 16:53

Ik heb gewoon elk half jaar controle en dan worden er regelmatig ook röntgenfoto's gemaakt. Die zien er altijd goed uit. Ik las wel ergens op Google dat kleine restjes niet altijd te zien zijn op de apparatuur van de tandarts, maar wel bij de chirurg.

De pijn is nu wel gezakt, maar eten blijft moeizaam. Ik kijk het nog even aan en bel bij verergering naar het spoednummer en anders bel ik gewoon op maandag voor een afspraak.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 19:18

Oke ik belde net het weekendnummer omdat de pijn weer erger begint te worden. Had er helaas heel weinig aan want ze kunnen mij niet helpen, ik moet naar mijn eigen tandarts gaan en dus moet ik die op maandag bellen.
-O-

Het positieve van het verhaal.. ik kan iig niet stress eten nu :+.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:47

Hier wel jaren later een complicatie door het wegsnijden van mijn verstandskies. Doordat deze schuin lag en tegen de wortel van de achterste kies aan lag is deze wortel nu aan het oplossen. Net als wat bij melktanden gebeurt. Ik heb er nu nog niet echt last van maar als het zeer gaat doen moet die kies er dus ook uit..... echt balen. Ik heb in 2010 geholpen bij de kaakchirurg en de tandarts verwacht wel dat de kies er ooit uit moet. Kan volgende week als er klachten komen of over een jaar of 2 maar er gaan zeker klachten komen dat hij eruit moet.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 10:23

Ik heb de huisartsenpost net gebeld omdat het nu nog erger is als gister (vooral ook veel druk op mijn oor). Het is idd een ontsteking. Moet nu 4x daags ibuprofen slikken en 4x daags 2x paracetamol slikken. Als het vandaag nog slechter word moet ik naar de HAP, maar ik hoop het niet. Anders morgen dus gelijk de tandarts bellen. Man wat een timing, zit echt in de laatste weken van mijn afstuderen. -O-

@Thats_Me, dat klinkt ook niet heel erg fijn zeg! -O- Ik hoop dat je lang klachtenvrij blijft!

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:57

Hoe is het afgelopen?

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 14:22

Ze hebben foto's gemaakt waar niets op te zien was. Het was wel duidelijk ontstoken, dus hebben ze het verdoofd en in de plek gezocht of ze iets konden zien. Maar ook niks. Daarnaast hebben ze de verstandskies rechtsboven gelijk getrokken. Die was al door maar bleek toch te weinig ruimte te hebben en daardoor op de ontsteking te drukken waardoor ik mijn kaken niet meer op elkaar kon doen.

Al met al best een ingreep die ik niet had zien aankomen. Foto's verwachte ik wel, maar niet dat ik met een kies minder naar huis zou gaan :+.

Verder heb ik ontsmettingsspul waar ik mee moet spoelen vanaf morgen. Ze denken nu dat de wond toen der tijd raar is dichtgegroeid waardoor er makkelijk eten in kan komen wat ontstekingen kan veroorzaken. Het kan dus zijn dat ik vaker pijnklachten ga blijven houden.. :\

Nu is alles dus helemaal beurs en nog deels verdoofd. Maar kan iig mijn kaken weer op elkaar doen zonder dat mijn verstandskies in die ontsteking drukt!

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Napijn verstandskies, jaren later

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:26

Jeetje kan me voorstellen dat je dat niet verwachtte! Hopelijk hersteld het goed en krijg je er geen last meer van.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:34

:oo
Heel veel beterschap! Ik hoop dat de extra eruit gehaalde verstandskies dé oplossing gaat blijken!