Past dit zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 16:44

Hallo bokkers.

Als eerste, ik weet niet of het hier goed staat, zo niet, mijn excuses aan de moderators.

Zoals de titel al beschrijft, wil ik graag jullie mening.
Namelijk, ligt dit zadel goed?

Het is een boommaat 31, op een paard van 1.76 die naar mijn mening niet extreem breed gebouwd is.
Ik merk tijdens het rijden niks aan mijn paard, maar laatst in de ruitersport zaak zei de verantwoordelijke dat er bij een springzadel minimum 1,5 tot max 3 vingers onder het zadel kan steken als je erop zit. Dus proberen, nu blijkt dat ik er bijna een rechtopstaande hand onder kan zetten.
Er komt nog een zadelpasser, maar hier heb ik op het moment nog geen antwoord van gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben me ervan bewust dat het dekje slecht ligt, heb t na de foto goed gelegd.

Groetjes
Mexxlady!

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:46

Ik kan hier helemaal niks van maken omdat het met dekje gefotografeerd is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:47

Zadels passen doe je zonder dekje... Dit is zo niet te beoordelen (sowieso niet via foto's eigenlijk)

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:47

We moeten even wachten op de reactie van Rataplan, die kan dat zo zien!

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:49

vanaf een foto is het niet heel goed te zien en je past normaal zonder dekje, maar qua model ligt hij naar mijn mening wel aardig, schoft en schouders liggen vrij en hij is niet te lang. je zou nog wel even moeten voelen of je bij de kniewrongen je hand er makkelijk langs kan halen want anders kan hij knellen op de schouders.
maar zou er toch nog wel een zadelmaker bijhalen voor de zekerheid die kijkt er net wat beter en preciezer naar.
Laatst bijgewerkt door Amberkelsey op 18-05-17 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:50

Het is niet heel goed te zien door het dekje. Zadel checken altijd zonder dekje doen.
Ik denk dat het zadel te veel curve in de boom heeft voor jouw paard; de kussens komen aan de achterkant van de rug af en voor lijkt hij ook behoorlijk hoog te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:58

In mijn ogen past dit zadel voor geen meter. Niet omdat de kamerruimte te hoog is, maar omdat de kussens aan de achterkant onder een verkeerde hoek staan; dit zadel ligt alleen met de buitenkanten van de kussens op de rug, wat betekent dat de onderkant van de boom als je vanaf de staart kijkt ook niet dezelfde ronding heeft als de rug, maar veel boller is waardoor ook de boom alleen met de buitenkanten op de rug steunt.

Als je het zijaanzicht ziet dan zie je dat dit zadel in de lengte een boom heeft die rond van onderen is (veel schwung heeft) met een hoge schoftruimte en hoge lepel en dus bedoeld is voor een paard met een hollere rug. Door alle dekjes kun je de rugvorm van jouw paard niet goed zien, maar ik vermoed dat jouw paard juist een rechte rug heeft.
Als je hierop gaat zitten (nog even los van de berg aan dekjes) dan ligt de boom alleen onder jouw kont op de rug, de voorkant en achterkant liggen vrij of hebben veel minder druk.
Ik zou hier dus ook niet mee verder rijden en zeker niet nog meer dekjes/pads toevoegen, maar eerst een zadelpasser/maker ernaar laten kijken. Ik vrees dat de boomvorm van dit zadel ook zo afwijkend is dat het ook niet meer goed te maken is door de kussens wat anders te vullen. Soms past het gewoon niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:01

Op de laatste foto lijk ik ook iets van een gelpad oid te zien die heel strak over de rug/schoft ligt...

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:11

Bedankt voor de reacties al! Zal nog nieuwe foto's maken onder dekje!

Er ligt inderdaad een antislip pad onder het zadel.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:16

Schuift het zadel zonder de antislip pad? Dan past hij niet :) en dan kan het best zijn dat de boom te smal wordt met het pad en dekje eronder en daarom omhoog komt. Een zadelmaker/passervice kan je er veel meer over vertellen dan wij vanaf een beeldscherm en onduidelijke foto's, ik zou die dus even afwachten en tot die tijd niet rijden als je er niet zeker over bent.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:27

Klopt inderdaad, de pad ligt eronder omdat het zadel naar links en rechts schuift tijdens het rijden.
Naar rechts als ik op de rechterhand op een volte rij en andersom. Speelt ook aardig wat balans en evenwicht in mee maar daar wordt aan gewerkt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:28

Ik vind hem er echt niet fijn uit zien op het eerste gezicht, de antislip pad kan ook bijzonder oncomfortabel zijn zo op de ruggegraat.

Zelf zou ik er zo zeker niet mee rijden.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:34

Als hij zo makkelijk weg schuift is het (vaak) al een teken dat het niet past.

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:36

Dat schuiven komt omdat de boom niet aansluit op de rug van het paard. Hij is te hol. Daar gaat je zadel van wiebelen. Antislip pad lost dat niet op. Naast dat het voor het paard beroerd zit, werkt het jou tegen in je balans. Ik zou er niet mee rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:48

Vraag het aan je zadelmaker! :)*

En idd een zadel wat alle kanten opschuift past niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:53


Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:02

Is de boom nog wel heel? Ik heb nog nooit zo'n krom model van stubben gezien.. En ja, ik ken ze allemaal :-)

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:05

xyzutu2 schreef:
In mijn ogen past dit zadel voor geen meter. Niet omdat de kamerruimte te hoog is, maar omdat de kussens aan de achterkant onder een verkeerde hoek staan; dit zadel ligt alleen met de buitenkanten van de kussens op de rug, wat betekent dat de onderkant van de boom als je vanaf de staart kijkt ook niet dezelfde ronding heeft als de rug, maar veel boller is waardoor ook de boom alleen met de buitenkanten op de rug steunt.

Als je het zijaanzicht ziet dan zie je dat dit zadel in de lengte een boom heeft die rond van onderen is (veel schwung heeft) met een hoge schoftruimte en hoge lepel en dus bedoeld is voor een paard met een hollere rug. Door alle dekjes kun je de rugvorm van jouw paard niet goed zien, maar ik vermoed dat jouw paard juist een rechte rug heeft.
Als je hierop gaat zitten (nog even los van de berg aan dekjes) dan ligt de boom alleen onder jouw kont op de rug, de voorkant en achterkant liggen vrij of hebben veel minder druk.
Ik zou hier dus ook niet mee verder rijden en zeker niet nog meer dekjes/pads toevoegen, maar eerst een zadelpasser/maker ernaar laten kijken. Ik vrees dat de boomvorm van dit zadel ook zo afwijkend is dat het ook niet meer goed te maken is door de kussens wat anders te vullen. Soms past het gewoon niet.

Exact dit was ook wat mij t eerste opviel, bij de foto van achter en nog meer bij het zijaanzicht...

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:30

Als het schuift, past het niet.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:41

Zonder dekje kun je het beter beoordelen. Het kan zijn dat het wel past, het kan zijn dat het niet past. Maar zo is het niet te zien. Ik vind het zadel voor niet te hoog, zo hoog ligt mijn stubben ook en dat hoort gewoon bij het type zadel. Het gaat in mijn geval om een Parzival, maar daar zit dezelfde boom in als een scandica of een siegfried. De kussens achter lijken op foto 1 wat raar, op foto 2 valt het mee. Je moet dit dus zonder dekje zien.

Schuiven is nooit goed. Het kan ook zijn dat de boom op zich goed is qua breedte voor je paard, maar dat het model van de boom niet past bij de rug van je paard. Of dat de kussens anders gevuld moeten worden.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:52

Gevoel blijkt dus te kloppen.
Ik kan morgen een aantal tweedehands zadels gaan halen en er komt volgende week een zadelmaker bij!

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:01

Succes!!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 18:18

Even een update, ben vandaag bij iemand geweest die tweedehands zadels verkoopt en daarbij samenwerkt met een zadelpasser indien gewenst.
Hop een aantal zadels gaan halen, even kijken of er iets bij zit wat op het eerste oog goed past om dan de zadelmaker te bellen.
3 zadels mee gekregen, waarvan er een goed lag op het zicht maar echt bagger zat voor mij, eentje paste totaal niet en eentje lijkt ook wel goed te liggen en zit ik lekker op dus van de week overleggen met de zadelmaker!

Die vrouw van de tweedehands zadels zei ook dat mijn zadel zulke rare kussens heeft. Heel rare vorm ook. Kussens lopen heel stijl af waardoor ze enkel op een super smal paardje passen.