Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:31

Hoi!

Over anderhalve maand gaan mijn man en ik naar Noorwegen voor 3 weken. We gaan met onze volkswagenbus wildkamperen en trekken van Bergen naar Langesund. Superleuk en ik heb er heel veel zin in. *\o/* Wij zijn niet echt van de toeristische trekpleisters enzo, maar ik zou wel graag twee activiteiten doen.

- walvissen spotten. Dit is iets wat ik heel graag doe op vakantie in een land waar het wemelt van de walvissen :) nu heb ik wat gegoogeld en ik zag dat je vooral kunt spotten in het uiterste puntje van Noorwegen. Nu vroeg ik mij af: heeft iemand wel eens walvissen gespot in het zuiden/midden van Noorwegen en zo ja: waar?
- op een Fjord door de bergen rijden. Hier heb ik ook al wat op rond gezocht, maar nog niet echt gevonden wat ik zocht. Ik ben op zoek naar een stal waar je een groepsrit kan doen door de bergen, het liefst met een Fjord natuurlijk :) Ik zie veel ruitervakanties van een paar dagen aangeboden worden, maar ik ben dus op zoek naar een rit van een halve of hele dag.

Ik ben benieuwd! Dit zullen vast wel meer mensen hebben gedaan, dus vandaar de vraag naar jullie ervaringen :)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:54

Ik ben vorig jaar in Noorwegen geweest maar heb geen Fjord gezien. Ja, de niet-paardenversie. _O- Maar ik lees even mee! Het is een prachtig land.

Walvissen ook niet trouwens, tenzij je de worst bedoeld in Bergen haha. Wij zaten dan wel in het zuiden/midden.

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:59

_Reneee schreef:
Ik ben vorig jaar in Noorwegen geweest maar heb geen Fjord gezien. Ja, de niet-paardenversie. _O- Maar ik lees even mee! Het is een prachtig land.

Walvissen ook niet trouwens, tenzij je de worst bedoeld in Bergen haha. Wij zaten dan wel in het zuiden/midden.


Ja ik dacht al, misschien is mijn beeld van Noorwegen met op elke bergtop een Fjordenpaard een beetje romantisch bedacht :+ maar ik ben wel benieuwd of iemand dat heeft gedaan :)

Heb jij nog leuke tips? Aangezien je ook in het midden en zuiden bent geweest :)

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:15


Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 10:27

noordje schreef:
Je zou idd verwachten dat het hier stikt van de fjorden,maar dat valt tegen.
Ik heb toch wat voor je gevonden :)

Deze bijvoorbeeld : http://en.langedrag.no/aktuelt/35/ridin ... e-mountain

Of deze : http://www.tjostheimgard.no/index.cfm?id=288933

Of deze ,maar die ligt misschien iets uit de buurt? Wel het Noorse fjorden'centrum' http://www.norsk-fjordhestsenter.no/defaulteng.asp

Walvissen kun je het best spotten bij de Lofoten (prachtig daar trouwens)


Ah die eerste had ik nog niet gevonden en ligt wel precies op de route :D Dankje! (wel gaaf trouwens, als je in Noorwegen woont! Ik denk dat ik echt verliefd ga worden op het land :) )

Als het niet mogelijk is om walvissen te spotten in het zuiden, is het trouwens niet heel erg. ik wil toch nog een keer naar het echte hoge Noorden om op orkasafari te gaan. :))

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:42

Dat moet je echt doen. Geweldig mooi dit land.

Willen jullie ook gaan wandelen?
Er zijn echt hele mooie ,maar wel lange, wandeltochten om te doen.

Toevallig ben ik nu zelf een lang weekend aan het plannen voor rond het Hardangervidda.

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 11:07

Dat is het grote Nationale Park toch? Klopt het dat je daar niet in kan met de auto?

Ik ben zelf niet echt een grote wandelfan. Opzich een keer wandelen over een mooie route vind ik mooi, maar 10-15 km is dan echt wel de max :P anders val ik dood neer denk ik haha :') sowieso zijn wij hier de bergen niet echt gewend, dus dat is al een uitdaging. Vorig jaar hebben we gemountainbiked in Zwitserland. Bergje af was wel leuk, maar op....poeh, dat viel tegen!

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:25

Ik ben vorig jaar met de camper naar Noorwegen geweest, wij zijn in Bergen begonnen en zo naar het zuiden toe gegaan.

Wij hebben ook paard gereden bij een Ijslander stal, dus helaas geen fjord, heel gaaf en zelf mijn schoonzusje die nog nooit op een paard had gezeten kon mee en het ging nog goed ook.
Super lieve mensen op deze manege en we hebben hier zelf een nacht mogen overnachten.

Meeste stallen hebben toch wel IJslanders en geen fjorden helaas, dus daar kan ik je niet bij helpen :(

Veel plezier in ieder geval, word vast een hele mooi reis!

Ik heb wat stukjes van de reis op mijn blog staan.
http://livingoutloud.nl/category/travel-blog/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:33

Mijn ervaring?

Vorig jaar eind april naar de Lofoten geweest. Vooral daar kun je in de zomer op walvis'jacht'. Er zijn daar ook orka's en wij hebben het grote voorrecht gehad om ze gewoon in het wild te zien(dus niet op pad te gaan, maar we kwamen ze tegen toen we aan het touren waren) . 2 keer zelfs, wat uiterst bijzonder is.
Ik heb met mijn vriend een rit gemaakt op ijslanders, hartstikke leuk. Dat hebben wij voor 2 uur gedaan, maar je kon daar ook langere ritten maken.
Dat was dus wel allemaal op de Lofoten :D

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:38

Wij hebben een cruise gedaan. De eerste dag kwamen we aan in Eidfjord, dat was een klein plaatsje waar we een stuk hebben gewandeld. Niet teveel, want dat is ook niks voor ons. Stonden een hoop campers trouwens. Het is wel echt een natuurplekje, maar die Fjord is zó mooi. Ongekend gewoon. Alesund is een visserstad, die wat groter is. Daar hebben we gefietst en het aquarium bezocht. Ook erg mooi! Vanaf Alesund kun je ook naar de Geiranger Fjord en die moet gewoon op je lijstje staan. Staat ook op de UNESCO-lijst dacht ik. Adembenemend. De laatste dag zijn we in Bergen geweest, waar we hebben gewinkeld en de vissersmarkt hebben bezocht, Noorwegen is natuurlijk het land van de zalm. Je hebt daar echt hele karakterestieke Noorse huisjes wat ik erg leuk vond. En zoveel mooie winkels met meubilair. Viel me op dat ze met de fjorden ook niet te koop lopen, ik zag maar een winkeltje waar ze er beeldjes van hadden. Met dikke Noorse truien werd je dan weer wel doodgegooid. Oh, en rendiervachten natuurlijk.

De mensen zijn echt heel vriendelijk en het is een heel erg relaxed land. Zoveel ruimte. Zou er zo weer terug gaan.

Toevallig heb ik nog foto's hier op Bokt staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben combinatie natuur + stadjes gedaan. Wat ik erg gaaf vond. Wij waren er in juni en ik kon gewoon in mijn bikini op de boot liggen (gingen met een cruise). In de tijd dat jij gaat wordt het volgens mij 's nachts ook niet donker, dat is zo apart. Ik werd om 4 uur 's nachts wakker en dan was het nog licht.

De volgende keer dat ik ga wil ik echt naar het noorden om orka's te spotten. Lijkt me ook mega gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:42

Dat is het ook Renee :D

Afbeelding

Afbeelding

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:49

Paar weken geleden op de Lofoten geweest en kan niet anders zeggen dan: fantastisch. Helaas geen orka's of walvissen gezien.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:49

De enige orka die ik heb gezien was Morgan in het Dolfinarium. En nee daar ben ik niet trots op. -O-

Ik heb je topic toentertijd gezien Joolien, zo jaloers!

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:54

Oh super vet, ik volg!! <3

Kan ik meteen wat ideetjes op doen :D Wij willen nog twee of drie verre reizen maken en daarna ook een Volkswagen (tot camper omgebouwde Transporter) kopen om in Europa (vooral het Noorden) op reis te gaan.

Anoniem

Re: Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:55

Verkijk je er trouwens niet op om naar het noorden te rijden(Lofoten of hoger). Vanaf een bepaald punt zijn de wegen niet zo top heb je geen snelwegen meer, dus duurt het hartstikke lang voordat je bovenin bent. Je kunt ook naar het noorden vliegen en daar een camper huren.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:58

gabyfedde schreef:
Paar weken geleden op de Lofoten geweest en kan niet anders zeggen dan: fantastisch. Helaas geen orka's of walvissen gezien.
Waren dat die mooie foto's op Facebook?

Super :D

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 12:00

Leuk al die ervaringen!! Helaas kunnen we dit jaar niet naar Lofoten, misschien een andere keer. De orka's staan in ieder geval echt op mijn bucketlist!

Misschien toch de Fjorden(paarden) laten zitten en kijken wat we tegen komen. Ik wil eigenlijk mijn man ook overhalen om mee te gaan op zo'n rit. Die heeft er een paar keer op gezeten, dus ik hoop dat dat kan (maar volgens jullie wel dus, leuk!). Het lijkt me wel leuk om samen die ervaring te delen.

Ik heb ook je topic toen gezien Joolien! Dat was echt gaaf!

ApWi: leuk! Wij hebben ook een volkswagen camper (T3). We hebben nu een dakrek en zonnepanelen gekocht, zodat we volledig offgrid kunnen gaan. Noorwegen is het eerste land waar we echt gaan wild kamperen :D

Afbeelding

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:05

Mocht je trouwens orca's willen spotten, dan kun je ook naar de Schotse eilanden. Daar zit een flink deel van het jaar (sowieso mei/juni/juli/augustus) een kleine pod die in de winter richting IJsland gaat.

Anoniem

Re: Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:09

Als je je man mee wil nemen, zijn ijslanders ideaal. Dan kun je ook nog een gang harder zonder dat ie er direct vanaf lazert :')

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:11

Joolien schreef:
Als je je man mee wil nemen, zijn ijslanders ideaal. Dan kun je ook nog een gang harder zonder dat ie er direct vanaf lazert :')
Goed punt en daarnaast is de val niet zo hoog (al is dat bij een Fjord ook het geval) :')

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:19

Joolien schreef:
Verkijk je er trouwens niet op om naar het noorden te rijden(Lofoten of hoger). Vanaf een bepaald punt zijn de wegen niet zo top heb je geen snelwegen meer, dus duurt het hartstikke lang voordat je bovenin bent.


Dit is ook echt wel een goed punt om op te letten !!

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:21

Joolien schreef:
Als je je man mee wil nemen, zijn ijslanders ideaal. Dan kun je ook nog een gang harder zonder dat ie er direct vanaf lazert :')


Dit inderdaad :')

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:25

Fjorden weet ik zo ff niet op die route. Wel meerdere ijslanders en koudbloeddravers waar je mee op pad kan. walvissen zul je er niet zien. Wel bergen met bruinvissen als je langs een fjord kampeert!

En vergis je niet in de hoeveelheid wildkampeer plekken. Dat valt erg tegen. De meeste mooie plekjes zijn van landeigenaren en dan heb je toestemming nodig.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Noorwegen (walvissen en paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:08

Op de Lofoten zijn meerdere rederijen die walvis safari's organiseren. In Noorwegen kan je overal wildkamperen er heerst het zg allemansrät. Sluit hekken achter je wanneer je ze moest openen, gedraag je netjes, laat geen afval slingeren, zorg dat vuur goed uitgemaakt wordt, en pluk geen bloemen die beschermd zijn. Alleen op iemands land moet je toestemming vragen (als je de eigenaar kunt vinden)

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:15

De rit die ik heb gemaakt in Noorwegen was ook prima te doen voor een beginner, bijna alles ging ofwel steil omhoog ofwel steil omlaag, dus zoveel mogelijkheid tot tempowisseling was er überhaupt niet. Iemand met een paar uurtjes ervaring had makkelijk mee gekund. Het was wel echt een Pennydroom in vervulling :')

Afbeelding

Misschien heb je hier iets aan?

http://ryttersportsenteret.com/english.html

http://www.ovre-eide.no/en/tourism