Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:36

Ziet er al goed uit onder het zadel! Hoe oud is hij nu?
Wat gek van de paniek Alice, zijn ze toevalig aan het jagen in de buurt? Bij ons kunnen ze daarvan heel erg in paniek raken. Alhoewel hier het seizoen nog niet open is..

Ik gok dat [***] 1.66 is nu, maar die groeit vrij gestaag (laatbloeier met groeien).
Gisteren voor het eerst met zadel en ze was zoooo zoetjes. Stapte keurig weg en geen bokje of schrikje niks. <3 Afbeelding
Afbeelding

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:45

suikermeisje, had hem wel groter geschat!!

Ik hoop dat die van mij nog wel een beetje gaat groeien haha

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:46

Dawson123 schreef:
Hoe groot zijn die van jullie nu?


Die van mij is nu 143/144, een mooie D maat en hopelijk blijft ze onder de 148. :)

Kking: ja die eerste stappen zijn zo belangrijk, je kan ze er mee maken of breken.

Suikermeisje: ja gelukkig wel, de schaaf wond op haar zij is wel groot en een stukje ook wat dieper, wel voor de heup en ook niet op een beweeglijke plek. Ze lijkt er verder ook geen last van te hebben, gelukkig.

Maar zo sneu, arm ding.

Bobje, jagen mogen ze hier het hele jaar (alleen wolven en elanden jacht zijn geregeld, maar wilde zwijnen en zo mogen ze het hele jaar). Eerder reageerde ze totaal niet op schoten, mafkezen gingen er zelfs in volle galop op af. :')

Was in ieder geval blij dat ze zo snel weer rustig was en ze toch wel heel veel vertrouwen heeft. <3

Mooie maat heeft Jaja! Ze doet het wel erg fijn zo aan de longe.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:01

@suikemeisje, ja was echt een leuk beest! Mis haar nog. Ze had zon lief karakter. Maar ze heeft een goed huis gekregen en wie weet komt alles nog goed. Ik ben van mening dat het de groei was waardoor ze een beetje problemen had maar mijn compagnon durfde de gok niet aan.

Vos is nog heel rillerig maar laat zich goed kalmeren en corrigeren. We pakken haar nu elke dag even. Gister hebben we haar een Vliegendeken op gedaan. Dat was ook heeeel spannend Haha.

@quir, gelukkig valt de schade mee!

Ibiza is op de keuring gemeten op 1,64 Ze is wel iets groter denk ik want toen ze gemeten werd was ze nog verdoofd. Dan staan de een beetje in elkaar.

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:36

weet niet meer wie het vroeg.. Gijs is 6 jaar. januarie beleerd. december alles op de grond gedaan. ook een laatbloeier..gekocht als 160 maar laatst 166 gemeten..dus rustig aan.. hij mag nog wel wat kilos er bij en uitzwaren

zoef123

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:54

Afbeelding

Ik meld me hier ook in dit gezellige topic. Mag ik voorstellen mijn haflinger ruin van 4 jaar nu 2 weken in mijn bezit. Zadelmak nu en bezig met inrijden. Ene keer gaat super goed en de andere keer lig ik er naast. Meneer is nog erg bang voor onbekende dingen hij kende ook geen mensen of iets dus heel logisch.

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:14

@Quir aahw hopelijk is ze snel genezen!
@kking, lekker de tijd nemen idd, heerlijk :D
@suikermeisje ik had Japp ook groter verwacht }:0 oogt ie groter iig!
@bobje, ziet er goed uit hoor met zadel zo!
@liesen, klinkt als een erg groen paardje nog, wel leuk :j
@zoef welkom! leuke haflinger :)

Nayif is rond de 1,55-1,57m wil em dit jaar eens echt laten opmeten, maar de 1,55m haalt ie wel :=
(van mij had ie kleiner mogen blijven..maar ach _O- )

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:32

Leuke haflinger! Maar ik ben dan ook haflinger verslaafd..

Hier vandaag Chavelli weer gereden, braaf dier.. Had de gehele week niks gedaan op gras vreten na.

Ascha vandaag voor het eerst aan de longe gehad met zadel. Slechts één woord voor nodig, wat een uitermate braaf paard is dat zeg!

De tandarts is afgelopen donderdag geweest voor beide dames.

Chavelli is gisteren geïnsemineerd en wordt maandag nog een keer gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:18

kking schreef:
Begonnen met grondwerk en longeren (alle commando's zitten er netjes in) en woensdag voor het eerst lange teugelen op een halster en dat pikt ie goed op.
Het kan zijn dat ik in 2017 er nog op zit, maar het kan ook zijn dat het 2018 wordt...ik heb de tijd.


Hier net zo!
Ik zat al te denken:" Volgens mij moet ik me bij een topic aansluiten dat 'paarden die in 2018 beleerd worden' heet." ;)

Idefix is op het moment best schraal (misschien toch nog wat naweeën van het castreren) en ik vind hem er nog steeds niet aan toe om meer met hem te doen, dan dat we nu doen.
Soms even op de poetsplek staan, een klein beetje longeren en ik wil gaan beginnen met wat grondwerk.
Hij moet sowieso eerst maar eens manieren leren....
Hij heeft intussen al 3 halstertouwen stuk getrokken :\
Ik vind hem niet alleen lichamelijk veel jonger aandoen, dan dat hij is, maar ook zijn gedrag is nog super jong.
Gelukkig heb ik geen haast! :)

@robbie88: super mooi paard heb je. Helemaal mijn type.
Maar ik lees dat die van jou ook een laatbloeier is, dus er is nog hoop...;)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:08

Iedereen gaat zo snel! En wat een leuke vorderingen!
Hier ging het vandaag wat minder. Had een groot deel van de middag gespeeld met de pony, waardoor de wind was opgestoken toen ik wilde gaan rijden. Hij is altijd zo braaf, ik kreeg hem natuurlijk zadel- en ruitermak, en heb altijd zonder enig probleem kunnen opstappen. Maar vandaag dus niet... Mijn moeder hing, maar hij schoot weg en omdat we hem dus allebei vast hadden knalde dat lekker in zijn mond, met als gevolg dus dat hij omhoog kwam en met zijn achterhand richting mijn mams draaide, die nog licht gewond was van de vorige lompe (stal)actie... Dus die hield het meteen voor gezien...
Toen eerst even een rondje gewandeld, en gaan stuiteren en hangen totdat hij dat braaf deed (~10 sec), en toen alsnog zonder problemen opgestapt. Rijden was daarna alsnog wel chaotisch, en hij liep flink te schuimen en te knagen op het bit, dus ik heb er echt maar kort op gezeten.
Tijdens het rondstappen is hij alsnog wel weggesprongen, van de boom die net buiten de bak staat en aan het kraken was in de wind :+ Daar is hij dus bij het eerste opstijgen waarschijnlijk ook van geschrokken...
Maar goed, maandag in de herkansing. Dan hopen we weer op de lieve knol die ik gewend ben :j

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:13

Nessinator wat jammer dat ie zo was.

Ik was vrijdag in de stromende regen naar stal en had in de stal van Fin mijn paraplu uit gedaan. Leek wel eng, maar ja vrouwtje met een snoepje maakte het beter. Liep de staleigenaar met een kruiwagen over het ijzer voor de mesthoop (hoort ie zeker zo'n 9x per dag) schrok ie daarvan ;(

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:50

Welkom nieuwelingen :)
Over stokmaat kan ik niet meepraten, die van mij (7&9jr) groeien alleen nog in de breedte :')
Vanmorgen alsnog met een vriendin de schriktraining gedaan die eigenlijk voor vorig weekend op het programma stond.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was dus heeel spannend :P
Verder hadden we nog een hindernis, een kruiwagen op z'n kant met wapperende plastic zakken eraan gebonden (het waaide lekker hard :D ) en zo'n grote fysio bal, maar die rolde steeds uit de longeerbak door de wind :')
Daarna hebben we nog met de spuitbus Veerust geoefend, Jet (de schimmel) vindt dat super spannend, ze zakte bijna door haar benen. Daarna nog een rondje de spanning eruit gewandeld en toen was het weer klaar :)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:25

Wat vervelend dat het niet lekker ging Nassinator.. wat bedoel je precies met hangen en stuiteren? Ik aan me bij stuiteren niks voorstellen? :)

Klijntje wat zijn ze braaf zeg! Heel erg gaaf zo'n training, zou ik ook graag nog eens willen doen. :j

Vandaag voor de vijfde keer erop geweest en voor het eerst een ronde in galop geweest :) ging super! Wat ben ik blij met Zara, ze is zo braaf. Sturen vind ze nog lastig maar op de weide lekker vooruit gaat super. Vooral nog veel bezig met stappen en simpele figuren, af en toe een drafje en vandaag dus een stukje galop gedaan. We zijn meestal een kwartiertje bezig :) daarna lekker afgesponst, alhoewel ze dat eerst even spannend vond

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:01

Eight: Met stuiteren bedoel ik, voet in de beugel, aanstalten maken om op te stijgen zonder dat echt te doen, en 'meelopen' (meer hoppen, dus vandaar stuiteren) totdat hij stil staat. Wat leuk ook dat je in galop bent geweest! Dat is vast erg gaaf geweest :D

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:07

Worden ze daar niet onrustig van? Niet bekritiserend bedoeld, want ik weet dat er veel verschillende methoden zijn om een paard te beleren. Ik heb het zelf nooit eerder gezien en ben altijd nieuwsgierig naar andere methoden :) hopen dat het vandaag beter gaat, een schrikkerig paard is nooit prettig. Ik moet zeggen dat ik het ook altijd goed merk als het hard waait, dan zijn ze heel anders dan op een windstille zonnige dag.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:17

Balen nessinator, zo wil je eigenlijk niet dat het gaat maar soms gebeurt het gewoon. Volgende keer een rustiger moment pakken zonder wind!

Hier gaan de vorderingen ook lekker snel. Eerste week zit er alweer op. Ze begint nu echt te wennen en wat chiller te worden.

Gister voor het eerst gelongeerd. Nog wat onstuimig en 1x losgetrokken. Kwam omdat een ander meisje op stal met haar paard bezig was en daardoor begon ze te rennen. Balen was dat maar gelukkig kon in haar snel weer pakken. Daarna heeft ze nog een keer op haar achterbenen gestaan en snel
Omgedraaid. Rechtsom is duidelijk haar moeilijke kant.
Net als bij nessinator zo had ik het niet gewild. Paard had redelijk wat stress ervaren de eerste keer.

Maar vannacht lopen piekeren wat ik er aan kon doen en vanmorgen er maar weer op af. Ik was mooi alleen op stal dus geen prutsmuts om ons heen. Nou ze had me toch veel geleerd van gister. Ik heb haar eerst met een meter tussen ons in de bak rond gestuurd. Dat ze de aandacht bij mij moest houden.
Rechtsom was ik 1 keer bang dat ze weer ging rennen maar gelukkig kwam ze snel terug. Uiteindelijk was ze super scherp op mij en kon ze al stap draf stap op commando. Galop hebben we nog niet gedaan. Ik ben helemaal blij *\o/* .

Oja ook heb ik voor het eerst haar hoeven uitgekrabd en peesjes om gedaan. Ze voelde zo chill aan vandaag.

Morgen heeft ze een dagje vrij. #tevreden :D

Afbeelding

Afbeelding

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:16

Mijn merrie mag ook eindelijk weer wat doen. 5 weken stil gestaan door de wond op haar been. Nu langzaam opbouwen maar duurt nog wel even voordat we er weer op zitten.

Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:02

WendyShet schreef:
Mijn merrie mag ook eindelijk weer wat doen. 5 weken stil gestaan door de wond op haar been. Nu langzaam opbouwen maar duurt nog wel even voordat we er weer op zitten.

[ [url=m/jn7LoK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oeph 5 weken is inderdaad vrij lang!
Hoe ver waren jullie voor de wond?

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:43

Balou_k we hadden er 4 keer opgezeten, los gestapt gedraafd en een stukje gegaloppeerd. Ze was wel heel braaf, hoop dat dat straks ook zo is. Na 5 weken conditie en spiermassa erg belabberd dus we doen rustig aan.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 00:19

Hier hebben we vanavond een trailertraining/les met haar gedaan. Ging al stuk beter dan de eerste keer. Begint echt meer vertrouwen te krijgen. Morgen osteo, en dan hopelijk volgende week nog 2-3x erop voor ze naar haar nieuwe huis mag.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:35

Eight schreef:
Worden ze daar niet onrustig van? Niet bekritiserend bedoeld, want ik weet dat er veel verschillende methoden zijn om een paard te beleren. Ik heb het zelf nooit eerder gezien en ben altijd nieuwsgierig naar andere methoden :) hopen dat het vandaag beter gaat, een schrikkerig paard is nooit prettig. Ik moet zeggen dat ik het ook altijd goed merk als het hard waait, dan zijn ze heel anders dan op een windstille zonnige dag.

Misschien worden ze daar inderdaad onrustig van, maar ik ben vooral 'meegehopt' omdat ik niet wil dat hij leert dat weglopen = niet opstappen. Dus ik 'hop' alleen maar als hij niet rustig blijft staan :j Gebaseerd op een filmpje "naughty dressage horse" (youtube) :)
Verder ben ik dus gisteren in de herkansing gegaan, en het ging fantastisch! *\o/* Nou had ik dus zaterdag het opstijgen al een paar keer extra zonder problemen geoefend, maar gisteren hoefde ik echt niks te proberen, hij bleef gewoon hartstikke braaf staan en hij was tijdens het hele rijden erg relaxed!

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:44

Klinkt heel logisch! Fijn dat het zo goed is gegaan gisteren :) dan is je vertrouwen snel weer helemaal aangevuld, en iedereen heeft wel eens een mindere dag :j dus de paarden vast ook.

Anoniem

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:01

@kking, wat fijn dat je het zo rustig aan doet. Geef ze maar de tijd die ze nodig hebben (en de tijd die je zelf nodig hebt). :)
@zoef123, welkom en wat een knappe haf heb je <3
@balou, fijn dat ze het zo super braaf doet. Welke hengst gaat erop?
@Akires, het is nooit vroeg genoeg om manieren te leren !! :)
@suikermeisje, fijn dat Jappeloe het zo goed doet!
@nessinator, jammer dat het zo gegaan is.. Hoe gaat hij nu met opstappen?
@klijntje, zo braaf! super zoetjes zo <3
@eight, fijn dat ze al zo braaf is en zo snel!
@liesen, jammer van de 'valse start'. Gelukkig wel weer snel op de goede weg!
@wendyshet, waar had ze een wond? die van mij heeft ook 5 weken stil gestaan door een wond, maar heeft wel tijd gehad om te groeien toen.
@darkadia, sterkte alvast met het wegbrengen naar de nieuwe eigenaar!

Ik heb ook weer een grote update! :D
Vorige week voor het eerst met zadel gelongeerd, wat heel goed ging.
Na twee keer eigenlijk meteen gaan hangen. Gisteren en vandaag dus.
Ze was kei braaf en was erg ontspannen dus ben er vandaag op gaan zitten en gaan stappen.
<3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:40

Wauw geweldig Bobje!! *\o/* *\o/*

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:54

Top Bobje! Wat leuk om er nou eindelijk op te zitten!
Zoals in de reactie direct boven jouw laatste bericht: Het gaat weer gewoon helemaal goed bij mij :j