Weide verdelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Weide verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:10

Waar ze mesten, maar ook zeker de plasplekken (die gele, kale stukjes). kalk heeft tijd nodig en welke soort je gebruikt is afhankelijk van je grondsoort. Hoevaak je moet kalken zal van de ph van je grond afhangen (je wil ergens tussen de 6 en 7 hebben) en die ph kan wisselen per stuk/deel. Er zijn simpele testjes voor te kopen in het tuincentrum, dan kan je de graasplekken en de mestplekken los van elkaar testen ipv 1 mengsel van over je hele wei.

Maar als je het paardenmestgras wil kunnen gebruiken, zet er dan wat schapen op. Daarna smaakt het anders voor de paarden en de paardenwormen gaan in het schaap dood (en andersom ook).

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Weide verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:35

Ik zal eens kijken naar die ph test dingen.
Schaapjes kan ik niet aankomen en mijn omheining is ook niet schaap-proof :)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:38

Ook geen schapenboer in de buurt die een weekje er een paar kan laten logeren? Klein grut springt te makkelijk, maar iets als texelaar blijft achter 2 draadjes op 20 en 50 cm. En anders is het zeker met selectief stukjes die kort moeten te regelen met een schapennet op stroom.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Weide verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:51

Mijn buurman heeft er wel eens een paar lopen van een boer uit de buurt.
Maar die ontsnappen nog wel eens :=
Vooral snachts >;)
Maar die schaapies poepen ook natuurlijk.
Eten de paarden dan wel waar de schaapies gepoept hebben :o?

Lauren186
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-04-17

Re: Weide verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:01

Bij mijn oude verzorgpony wisselden ze gewoon af en toe van helft, nu was er altijd gras genoeg en weinig paardjes maar volgensmij deden ze niks extra (behalve wat brok bijgeven af en toe)

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Weide verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:51

Zijn schapen niet gevaarlijk voor leverbot - besmetting bij de paarden?
Geiten hebben dit dan weer niet...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:04

Moos99 schreef:
Hoe snel groeit naar jullie ervaring gras aan? Ga er even vanuit dat het gras kort is gegeten maar niet te kort (stress gras), de weersomstandigheden zijn normaal. Hoelang gaat het dan duren tot onze halve hectare waar nu geen paarden meer op staan goed is aangegroeid?

Er staat in het algemeen veel, groen en hoog gras, is begin dit seizoen geïnjecteerd.

Op dit moment groeit het in anderhalf/twee weken weer zodanig aan dat als het een gazon was je het weer zou maaien. Maar omdat het nog niet zo snel groeit is het dan ook heel snel weer 'op' zodra je er paarden op zet.

Zelf verweid ik mijn paarden momenteel elke 2 à 3 dagen en elk stuk krijgt een week of drie/vier rust.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Weide verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:22

Dan heb jij 12 - 15 stukjes wei? :wow: Welke afmetingen en hoeveel paarden?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:22

Ik heb nu zo'n 11 weitjes van wisselende groottes, zeg 1000 tot 1500m2 per stukje (en dan nog wat kleinere stukjes in onhandige hoekjes), bij elkaar zo'n 1,7ha gok ik. Daarnaast nog een aardig oppervlak aan track die altijd openstaat. Er staan twee paarden 24/7 op, de pony enkel als de fructaan het toelaat (half jaar 24/7, andere half jaar wisslend van 0-12u).

Overigens zet ik de ene keer twee stukken open en de andere keer eentje, net hoe mijn pet staat. Momenteel ben ik alle weitjes aan het ontdoen van zuring (telkens als ik er eentje sluit maak ik die weer zuringvrij) en dat vind ik net een mooie oppervlakte om per keer af te werken :Y) . Straks kunnen de paarden het niet meer bijeten en dan stap ik weer over op strookbegrazing en daar zijn die kleine stukken eigenlijk voor/op gemaakt (allemaal rechthoeken en niet té breed). Ik kan dan mooi elke keer één of meer draadjes een stukje opschuiven en vrij strak spannen zonder dat mevrouw de pony tussen te slappe draad doorkruipt }> .

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:12

een oud topic maar even een update!
Momenteel doen we 2-3 weken per halve hectare voor 3 ijslanders, een lusitano en een shet. Tegen de tijd dat ze de andere kant op gaan is het mooi aangegroeid weer. Maar we hebben geluk gehad met regen buien dus dat scheelt. Mijn voorkeur was geweest als we iedere keer een maand hadden kunnen doen, maar dat lukt dus niet.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Weide verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:08

Handig om te weten! Hier gaan we volgende maand een stuk klaar maken wat totaal 8100m2 groot is. Komen een barock pinto met veulen en 2 Tinkers op. We willen het in vieren delen. We hebben ook nog een stuk van 2500m2, ik denk dat de barock pinto dat in een maand kaal heeft in haar eentje, maar met veulen.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Weide verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:46

Hier verdrinken we in het gras... 1ha is echt niet bij te houden met mijn 2 paarden... gras staat in élke weide tot aan mijn knieën... sinds vandaag een kudde schaapjes ter versterking...

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:47

Lieshorses schreef:
Schapen waren ook erg goed voor je weide dacht ik..



ik heb dan weer gehoord dat het geen goede combi is schapen en paarden ivm de mest ?
maar of dit waar is ? ik weet het niet