Rommelende blaas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Rommelende blaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:36

In 2011 kreeg ik voor het eerst een blaasontsteking, nadat ik een kuurtje had gekregen verdwenen de klachten na 2 dagen.

Drie weken geleden op vrijdag herkende ik weer dezelfde klachten bij het plassen als toen. Het was toen echter weekend en ik had slechts wat kramp tijdens het plassen en besloot het aan te kijken en dan maandag de huisarts te bellen. De klachten namen echter weer af dus liet ik het voor wat het was.

Twee weken geleden, weer op vrijdag, kwamen de klachten echter weer terug. Mijn zus bleek nog een recept te hebben liggen voor een kuurtje tegen blaasontsteking en heeft die voor mij gehaald, het ging om Furabid. Na 1 dag waren de klachten weg maar kreeg ik helaas wel last van bijwerkingen. Die woensdag nam ik de laatste capsule van de kuur en had ik nergens meer last van. Echter, 2 dagen later, wéér op vrijdag kwamen de klachten weer terug. Dus ik heb toch maar de huisarts gebeld en die liet het over het weekend heen tillen. Mocht ik koorts krijgen dan kon ik de spoedhulp in het weekend bellen. Gaandeweg namen de klachten wel weer iets af en heb ik die maandag toch maar een urinetest laten doen. Daaruit bleek dat er wel witte bloedcellen in mijn urine zaten maar na een kweek van 24 uur werd er geconstateerd dat er geen ontsteking zat.

En nu, jawel wederom op vrijdag, zijn de klachten er weer. Deze bestaan uit:
-constante drang om te plassen, ook als ik niet hoef of als ik net ben geweest,
-vervelende tintelende kramp bij en na het uitplassen,
-jeukende vaginarand,
-sterk ruikende urine,
-witte vlokken en troebele urine,
-af en toe een steek in mijn rechterzij.

Ik drink altijd al veel, zo'n 2 tot 2,5 liter water en thee per dag. Daarnaast slik ik sinds een week preventief 2x per dag cranberry capsules.

Ik bel straks weer de huisarts maar ergens zie ik de bui alweer hangen en nemen de klachten in het weekend weer af. Het gaat en komt met vlagen maar het is me duidelijk dat er iets niet goed zit.

Wie oh wie heeft hier ervaring mee en wil er met me meedenken?

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:40

Heb je toevallig een relatie? Nu zal je denken wat is dat voor een rare vraag.. maarAls je gemeenschap hebt gehad en niet naar het toilet gaat daarna kan het daarmee te maken hebben

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Rommelende blaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:43

eet je doordeweeks meer suikers dan in het weekend?

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:43

is het geen schimmelinfectie, daar had ik ook wel eens klachten door zeker door de jeukende vaginarand.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:45

Andere gekke vraag... heb je een keer ook op SOA's laten testen?

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:46

Yes, ik ook, maar ik ben zwanger, dat wel. De doktersassistente scheepte mij af, ook al zaten er wel verhoogde waarden in mijn urine. Had nog gemeld dat de VK met spoed een kuur wilde hebben, maar nee. Helaas.
Ik ben net zo lang aan die balie gaan hangen tot ik eindelijk de dokter zelf te spreken kreeg en heb nogmaals mijn urine ingeleverd.
Ondanks dat er niet veel veranderd was, heb ik toch die medicatie gekregen. Ik heb klachten en die klachten zijn serieus!

Mijn advies: laat je niet zomaar afschepen met het zal wel en 'we zetten het wel op een kweekje', maar ga aan die balie hangen en zorg dat ze vaart maken. Als een blaasontsteking doorslaat, ben je verder van huis!

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:56

Bedankt voor jullie snelle reacties en het meedenken.

Juudith, dat is geen gekke vraag hoor. :) Ik heb nu 4 jaar een relatie met mijn huidige vriend en sinds mijn blaasontsteking in 2011 heb ik er een gewoonte van gemaakt om direct na de seks naar het toilet te gaan en 'down under' te wassen met water. Wellicht niet zo romantisch maar ik kan je zeggen dat een rommelende blaas ook niet bepaald romantisch is. :=

Mystery, ik heb een regelmatig eetpatroon en eet in het weekend niet heel anders dan doordeweeks.

Butengeweun, de jeuk is slechts heel af en toe tijdens het plassen.
Zelf vermoed ik dat het door het alsmaar afvegen komt na het plassen. Maar ik wil het zeker niet uitsluiten.

C_alsemgeest, ik heb me nooit laten testen omdat ik nooit klachten heb gehad maar het is de afgelopen week zeker in me opgekomen om toch maar eens te laten testen. Ik weet van mezelf dat mijn vriend mijn enige bedpartner is maar je weet maar nooit natuurlijk. ;)

Chiave, daar hebben de assistenten bij mijn huisarts ook zeker een handje van. Afgelopen week dacht ik nog dat het misschien wat restjes waren van tijdens het kuurtje maar daar trap ik nu niet meer in. Het is duidelijk dat er iets niet in orde is en ik zit er niet op te wachten dat dit zich verder gaat ontwikkelen.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:59

Hier ook een ervaringsdeskundige helaas :7

Wat bij mij helpt: Ik slik al jaren 2x daags cranberry pillen met hoge dosering (6000mg per pil). Maar als ik er de hele tijd tegenaan blijf hikken (wel / niet / wel / niet) is het enige wat helpt even een kuurtje. Anders kan ik wel maanden blijven aanklooien. Ik zou je dan wel aanraden (in overleg met je huisarts) een kuur van 10 dagen te nemen. 5 is bij mij ook vaak te kort om het echt te verhelpen.
Sterkte ermee! Ik ben net klaar met een kuurtje, was al 3 weken aan het kwakkelen en nu gaat het gelukkig weer een stuk beter *\o/*

Sannens
Berichten: 1406
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:04

Even flink aandringen. Ik verwacht op basis van dit verhaal toch wel echt een blaasontsteking. Mogelijk werkte de antibiotica niet tegen het soort bacterie die je nu opgelopen hebt. Dan moet er gewoon naar een andere kuur gekeken worden in plaats van nitrofurantoïne.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Rommelende blaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:35

@ jolien... hoeft in uitzonderlijke gevallen niet eens aan een bedpartner te liggen. Ik ken iemand die een flinke schadevergoeding heeft gekregen na een uitstrijkje waarbij de eendenbek niet gereinigd was en de besmettelijke persoon enkele minuten voor haar behandeld was.
Dit komt bijna niet voor zulke nalatigheid... en is echt domme pech dat er zo weinig tijd tussen de twee dames zat dat het overgedragen kon worden... maar je weet maar nooit :+

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:37

c_alsemgeest schreef:
@ jolien... hoeft in uitzonderlijke gevallen niet eens aan een bedpartner te liggen. Ik ken iemand die een flinke schadevergoeding heeft gekregen na een uitstrijkje waarbij de eendenbek niet gereinigd was en de besmettelijke persoon enkele minuten voor haar behandeld was.
Dit komt bijna niet voor zulke nalatigheid... en is echt domme pech dat er zo weinig tijd tussen de twee dames zat dat het overgedragen kon worden... maar je weet maar nooit :+


Gadver. Daar zou ik ook wel echt pissed-off over zijn. -O-

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:43

Ik ben al jaren groot fan van d-mannose tabletten maar sinds dit jaar gebruik ik ook granu fink en ik merk dat de blaas daar echt rustiger van wordt de aandrang om te gaan plassen en al die andere klachten verdwijnen er echt mee. En heel soms is inderdaad een kuurtje het enige wat helpt.

Granu fink is by the way ongeveer de helft goedkoper als je het bij apo rot in duitsland besteld :+

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 11:53

c_alsemgeest schreef:
@ jolien... hoeft in uitzonderlijke gevallen niet eens aan een bedpartner te liggen. Ik ken iemand die een flinke schadevergoeding heeft gekregen na een uitstrijkje waarbij de eendenbek niet gereinigd was en de besmettelijke persoon enkele minuten voor haar behandeld was.
Dit komt bijna niet voor zulke nalatigheid... en is echt domme pech dat er zo weinig tijd tussen de twee dames zat dat het overgedragen kon worden... maar je weet maar nooit :+


He gatsie! Het zal je maar gebeuren zeg.

Ik heb net met mijn tante gebeld, zij is ook huisarts en haar bevindingen waren dat er echt nog eens even goed naar gekeken moet worden. Blaasontsteking of niet: er is iets niet in orde dus het is vreemd dat ze me daarmee hebben afgewimpeld. 'U wilde weten of u blaasontsteking heeft, die heeft u niet dus goedemiddag'.

Ik heb opnieuw naar mijn praktijk gebeld en de doktersassistent was gelukkig heel begripvol. Ze heeft een lijstje gemaakt met vragen van mijn kant en ook het verzoek om urine naar het lab te laten sturen en eventueel te testen op een schimmelinfectie en/of SOA. Dit legt ze voor aan mijn huisarts en na 14.00 moet ik even terugbellen voor haar bevindingen.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:56

Super fijn dat er nu werk van gemaakt wordt! Ik vind persoonlijk dat doktersassistenten heel vaak zelf voor doktertje spelen en dat dat dus vaker ongein met zich meebrengt. En nee, niet alle doktersassistenten, maar wel van onze praktijk. Hoop dat je van je klachten af kunt komen!

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:00

Sannens schreef:
Even flink aandringen. Ik verwacht op basis van dit verhaal toch wel echt een blaasontsteking. Mogelijk werkte de antibiotica niet tegen het soort bacterie die je nu opgelopen hebt. Dan moet er gewoon naar een andere kuur gekeken worden in plaats van nitrofurantoïne.



Als er witte bloedcellen in de urine te vinden zijn is het protocol bijna altijd de urine op kweek zetten. Als de kweek dan schoon is, dan schrijven ze echt geen antibiotica voor want er is niks aan de hand zeggen ze dan.


De klachten die je aangeeft heb ik ook wel eens. Ik koop dan bij de kruidvat zo'n eitje van canesten, 2 dagen en de klachten zijn al bijna weg. Ik merk sinds ik de mirena heb ik , ik daar vaker last van heb.
Alleen troebele en vlokkerige urine is wel apart, maar het kan ook zijn dat door veel vaginale afscheiding je urine troebel kleurt als je plast.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 12:02

Chiave schreef:
Super fijn dat er nu werk van gemaakt wordt! Ik vind persoonlijk dat doktersassistenten heel vaak zelf voor doktertje spelen en dat dat dus vaker ongein met zich meebrengt. En nee, niet alle doktersassistenten, maar wel van onze praktijk. Hoop dat je van je klachten af kunt komen!


Dat is ook mijn ervaring, daarom was ik ook blij verrast door de reactie van deze medewerkster. Ze heeft een heel verhaal getypt en die aan mij voorgelezen om te kijken of ik het ermee eens was. En ze zei ook direct dat we het oordeel van de huisarts maar moeten afwachten omdat zij er immers voor doorgeleerd heeft. :=

Dankjewel. :)

Overigens wel onhandig dat ik nu niet thuis in Almere ben maar bij mijn zus in Zwolle voor het bevrijdingsfestival.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 12:14

Gerritt schreef:
Sannens schreef:
Even flink aandringen. Ik verwacht op basis van dit verhaal toch wel echt een blaasontsteking. Mogelijk werkte de antibiotica niet tegen het soort bacterie die je nu opgelopen hebt. Dan moet er gewoon naar een andere kuur gekeken worden in plaats van nitrofurantoïne.



Als er witte bloedcellen in de urine te vinden zijn is het protocol bijna altijd de urine op kweek zetten. Als de kweek dan schoon is, dan schrijven ze echt geen antibiotica voor want er is niks aan de hand zeggen ze dan.


De klachten die je aangeeft heb ik ook wel eens. Ik koop dan bij de kruidvat zo'n eitje van canesten, 2 dagen en de klachten zijn al bijna weg. Ik merk sinds ik de mirena heb ik , ik daar vaker last van heb.
Alleen troebele en vlokkerige urine is wel apart, maar het kan ook zijn dat door veel vaginale afscheiding je urine troebel kleurt als je plast.


De kweek die gedaan is in de praktijk is heel oppervlakkig en mogelijk niet voldoende geweest. Daarom kan een kweek in het lab duidelijker uitsluitsel geven. Omdat ik nog maar 1x keer klachten heb gehad leek het mij niet nodig om in het lab te laten kweken maar dat wil ik nu toch alsnog graag laten doen. Al is het alleen maar om dingen uit te sluiten.

Daarom wil ik ook graag laten testen op een schimmelinfectie om te kijken of het wellicht daarvandaan komt. Hoewel er dus wel witte bloedcellen te zien waren tijdens de urinetest. Maar omdat mijn vraagstelling heel simpel was: 'heb ik blaasontsteking?' en dat niet het geval was is er vandeweek niet doorgetest.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:20

Oke, maar zou je daar helemaal voor moeten lab kweken om uit te sluiten of je een schimmelinfect heb?
Voor een SOA zou ik dat wel laten doen maar voor een schimmelinfectie niet. Miconazol moet je toch zelf betalen, kun je net zo goed bij de kruidvat voor 17 euro zo'n ei kopen. Middels voor schimmelinfectie zijn een van de vele dingen die tegenwoordig onder zelfzorg medicatie horen... Maargoed, ik snap je onrust ook wel hoor. Ik ben benieuwd wat eruit komt.... en hoop vooral dat je dan snel van je klachten af bent!

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Rommelende blaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 12:37

Nee, de kweek in het lab is voor het testen op blaadontsteking.

Ik heb nu gelukkig geen pijn of overige klachten behalve dan dat ik veel plasdrang heb en de urine sterk ruikt. Dat maakt het erg ongemakkelijke en het is voor mij een teken dat er iets op de loer ligt wat ik misschien nu aan het verwaarlozen ben.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Rommelende blaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:00

Ik heb bijna hetzelfde op dit moment en heb maandag een afspraak staan :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rommelende blaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:14

Nog een kleine tip: was je down under niet met water, maar met azijn.
Technisch gezien: de pH van water is 7 (neutraal) - de bacteriën die je vagina (...maar ook indirect vulva en blaas) gezond houden hebben een pH van 4 nodig. Azijn heeft dit.
(Ik koop bij de echte drogist "geest van azijn", 0,05 liter en giet dit scherpe goedje in een plastic literfles die ik verder volledig vul met kraanwater.)(0,95 liter - een verhouding van 1:20)


Hopelijk belt de HA zo meteen en hebben jullie een zinnig gesprek!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:25

Blijven aandringen en bekijken of je evt. een andere antibiotica kan nemen? Sommige bacteriën zijn resistent tegen bepaalde antibiotica en die kan je dan aanpakken met een andere vorm ervan. Of dat denk ik toch, want dat heeft mijn dokter me ooit verteld :+

Ik heb ook 2 jaar lang afschuwelijke last gehad van blaasontstekingen. Ik geloof dat ik er zeker 6 of 7 op één jaar heb gehad, en het bleef maar terugkomen, hoeveel cranberrypilletjes ik ook nam, hoe vaak ik na de gemeenschap ook naar het toilet ging. De pijn werd ook alleen maar iedere keer erger. Hele nachten met afschuwelijke pijn op het toilet gezeten omdat ik geen antibiotica in huis had, wachtende tot de huisarts z'n praktijk 's ochtends opende zodat ik meteen naar daar kon racen voor een voorschrift.

Uiteindelijk kreeg ik een ander soort antibiotica (Monuril) voorgeschreven, één zakje poeder dat je eenmalig moet drinken gemixt met water ipv meerdere dagen meerdere pillen te nemen. Op aanraden van mijn huisarts nam ik dit 1x per maand, ongeacht of ik een blaasontsteking had of niet (het is een antibioticum is waar je niet resistent aan kan worden). Uiteindelijk hielp dat wel goed, maar dat was ook het enige.

Uiteindelijk bleek het aan mijn ex-partner te liggen, want sinds mijn relatie met hem uit is heb ik er geen enkele last meer van gehad :Y) Ik ben nu een jaar samen met mijn vriend en sinds ik met hem samen ben, heb ik er geen last meer van.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:53

Het kan idd aan je bedpartner liggen. Die kan een bacterie bij zich dragen waar jij gevoelig voor bent. Of hij moet iets schoner zijn op zijn lijf.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:38

Yasmine schreef:
Blijven aandringen en bekijken of je evt. een andere antibiotica kan nemen? Sommige bacteriën zijn resistent tegen bepaalde antibiotica en die kan je dan aanpakken met een andere vorm ervan. Of dat denk ik toch, want dat heeft mijn dokter me ooit verteld :+

Ik heb ook 2 jaar lang afschuwelijke last gehad van blaasontstekingen. Ik geloof dat ik er zeker 6 of 7 op één jaar heb gehad, en het bleef maar terugkomen, hoeveel cranberrypilletjes ik ook nam, hoe vaak ik na de gemeenschap ook naar het toilet ging. De pijn werd ook alleen maar iedere keer erger. Hele nachten met afschuwelijke pijn op het toilet gezeten omdat ik geen antibiotica in huis had, wachtende tot de huisarts z'n praktijk 's ochtends opende zodat ik meteen naar daar kon racen voor een voorschrift.

Uiteindelijk kreeg ik een ander soort antibiotica (Monuril) voorgeschreven, één zakje poeder dat je eenmalig moet drinken gemixt met water ipv meerdere dagen meerdere pillen te nemen. Op aanraden van mijn huisarts nam ik dit 1x per maand, ongeacht of ik een blaasontsteking had of niet (het is een antibioticum is waar je niet resistent aan kan worden). Uiteindelijk hielp dat wel goed, maar dat was ook het enige.

Uiteindelijk bleek het aan mijn ex-partner te liggen, want sinds mijn relatie met hem uit is heb ik er geen enkele last meer van gehad :Y) Ik ben nu een jaar samen met mijn vriend en sinds ik met hem samen ben, heb ik er geen last meer van.



Je doet aannamens die totaal niet kloppen en wetenschappelijk totaal onjuist zijn. Fosfomycin (de werkzame stof in monuril) daar tegen kunnen bacteriën wel degelijk resistent worden........

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 20:43

Ik word maandag getest op soa en schimmelinfectie, de kans op een soa is natuurlijk minimaal maar ik wil het uit kunnen sluiten. Mocht ik één van de twee hebben dan laat mijn vriend zich ook testen. Het zou alleen wel gek zijn als een soa nu pas tot uiting komt, of mijn vriend heeft iets uit te leggen. :=


Een kweek in het lab was volgens de huisarts niet nodig omdat ze dan schijnbaar alleen kijken welke antibiotica ik nodig heb en niet zozeer óf ik een blaasontsteking heb of andere urineweg infectie heb.