Toch gebroken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 21:32

Hoihoi... was ik weer :+

2 weken geleden ben ik van de trap gevallen (van ongeveer 7 treden vanaf beneden geteld).
Ik kon er vanaf dat moment niet meer op staan dus die zelfde middag nog langs de dokter geweest.
Het was toen nog niet blauw maar wel dik.
Omdat ik een aantal jaar geleden ook al die voet gebroken heb gehad en dat nu precies hetzelfde voelde begon ik toch wel wat te twijfelen of het niet gebroken zou zijn.
Destijds heeft die dokter dit over het hoofd gezien maar mijn moeder drong aan op foto's waaruit bleek dat het toch gebroken was.
Volgens de dokter was het nu ook een kneuzing.
En hij zei dat als er een scheurtje in een teen zou zitten ze dit toch niet gipsten dus het alsnog geen zin had om een foto te laten maken.

Ik dacht, ja kan gebeuren en ik ben geen dokter dus het zal wel.
Maar na die dag begon mijn voet blauw te worden, echt een bloeduitstorting op 1 plek waar die destijds ook gebroken is geweest.
Na een week kon ik er weer wat op lopen met veel pijn, maar het ging.
Nu kan ik er ook wel op lopen maar niet pijnloos, als ik op een randje ga staan schreeuw ik het zowat uit.

Zou ik een second opinion aan kunnen vragen? En is dit gewoon mogelijk?
Of duur een kneuzing gewoon zo lang?
Vooral de bloeduitstorting doet mij twijfelen. Voet is ook nog steeds dik.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:39

Een kneuzing kan zeker zo lang blijven, maar een second opinion kan altijd. De uitkomst kan alleen maar nuttig zijn; ofwel er is niets en je bent gerust(er), of er blijkt iets te zijn en ze kunnen wellicht nog iets doen.

Desalniettemin- uit ervaring geleerd dat er niet snel gegipst wordt bij een aantal breuken.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 21:44

khirshanta schreef:
Een kneuzing kan zeker zo lang blijven, maar een second opinion kan altijd. De uitkomst kan alleen maar nuttig zijn; ofwel er is niets en je bent gerust(er), of er blijkt iets te zijn en ze kunnen wellicht nog iets doen.

Desalniettemin- uit ervaring geleerd dat er niet snel gegipst wordt bij een aantal breuken.


Ik heb destijds met mijn gebroken voet 3 weken loopgips gehad.
Is een second opinion gewoon mogelijk? Of?

Palmera

Berichten: 9478
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:49

Je zou voor de zekerheid kunnen vragen of ze een foto willen maken. Dan weet je in ieder geval zeker hoe of wat, ondanks dat een kneuzing lang blauw kan blijven. :)

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:50

Uiteraard is een second opinon gewoon mogelijk maar in die geval begrijp dat er niet nogmaals contact is geweest met je eigen arts. Dan zou ik daar nu eerst voor een tweede keer langsgaan en vragen om foto's omdat je er extreem veel last van blijft houden.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:04

2 weken voor een kneuzing is echt heel kort, vaak houd je daar langer last van dan van een breuk. Wat ik wel raar vind is dat je niet meer terug hebt hoeven komen voor controle en eventueel tapen. Toen ik met mijn gekneusde voet bij de ha kwam, moest ik na 2-3 dagen terug komen, zodat ze eventuele verdere stappen konden ondernemen. Mijn voet is toen ingetaped en toen kon ik in ieder geval weer lopen. Dit heeft er 2 weken om gezeten (2x een week), maar ik heb er echt nog weken last van gehad. Maanden later merkte ik zelfs nog bij bepaalde bewegingen dat het nog niet helemaal lekker zat.
Ik zou dus gewoon even terug naar je ha gaan en vragen om een foto. Dan weet je zeker hoe het zit. Ik zou daar niet persé voor naar een andere gaan, hoewel je daar wel gewoon recht op hebt

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 22:49

Helaas is mijn HA vreselijk lastig als het gaat om doorsturen.
Al vaak bij hem meegemaakt en er valt dan geen land mee te bezeilen om het zo maar even te noemen.
Ga maandag even weer een belletje doen naar de assistente om toch nog maar eens flink te zeuren om een foto.

Urona447
Berichten: 2813
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:06

Tijd voor een andere huisarts lijkt me dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:07

Ik zou inderdaad ook even naar de huisarts gaan maar mij is altijd verteld dat kneuzen meer pijn kan doen dan breken, heb het zelf ook al meerdere malen mee gemaakt, ben 3 keer in korte tijd (1,5 jaar geleden) op mijn smoel gegaan met de scooter en telkens op dezelfde plekken terecht gekomen (knie/onderbeen en pols), dacht op en duur ook nou nu kan ik wel een scheurtje hebben, zat dagelijks te janken van de pijn maar was gewoon de klap en kneuzing, halve onderbeen was blauw etc dus ik weet hoe pijn het kan doen..

Koper

Berichten: 30323
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:13

tijger22 schreef:
Helaas is mijn HA vreselijk lastig als het gaat om doorsturen.
Al vaak bij hem meegemaakt en er valt dan geen land mee te bezeilen om het zo maar even te noemen.
Ga maandag even weer een belletje doen naar de assistente om toch nog maar eens flink te zeuren om een foto.

Wat een hork.

Stap 1: huisarts flink onder druk zetten. Hij heeft deze fout al een keer gemaakt. Hup, uitschrijven die verwijsbrief.

Stap 2: andere huisarts zoeken!

Anoniem

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:22

Ik heb altijd geleerd dat een kneuzing langer aanhoud qua pijn dan een breuk, dus dat een kneuzing zeker pijnlijker kan zijn en dus ook langer pijn kan blijven doen.

Zelf zou ik ook voor mijn eigen gemoedsrust een foto willen laten maken. Bel de assistente en vraag om een afspraak omdat je een doorverwijzing naar de röntgen wil. Dan weet de dokter ook al waarvoor jij komt. Neem een ouder mee/ iemand die voor jou door kan vragen!

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:29

Hier vaak wat gekneust. Als het echt goed gekneusde is kan het zelfs jaren duren voor je er helemaal geen last meer van hebt. Meestal heb ik er toch wel een paar maanden last van. Wel merk ik verbetering.

3,5 jaar geleden heb ik de zijkant van mijn voet gekneust tijdens de zwangerschap tijdens een val. Pas tijdens mijn zwangerschap vorig jaar was het over. Had er niet elke dag last van en alleen bij bepaalde beweging.

Als je huisarts zo lastig is is het misschien eeb idee om op zoek te gaan naar een andere huisarts.

Als je twijfelt of het gebroken is gewoon een verwijzing vragen en hem er op wijzen dat hij al eerder verkeerd heeft gezien als hij moeilijk doet.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:33

nou ik weet uit ervaring dat het niet meevalt als je een dok met rontgen ogen hebt, zo hobbelde ik twee weken met een gebroken scheenbeen, en dat was vreselijk, nu artrose door een slecht geheelde hel nare breuk. bellen en je niet laten afschepen hoor

sterkte

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:02

Klinkt inderdaad niet echt als een empathische arts en kan me voorstellen dat je graag wilt weten wat er aan de hand is. Maar zoals je beschrijft zit de eventuele breuk in je teen en zelfs als hij gebroken is kunnen ze daar weinig mee. Althans, zo werd mij verteld toen ik dezelfde klachten had. Ben er uiteindelijk wel een maand of 3-4 mee zoet geweest en kreeg ik er na een paar weken eerst nog iets meer last van voor het uiteindelijk genas. (In welke periode ik tot twee keer toe een afspraak maakte on mijn huisarts te overtuigen het op de foto te zetten. Maar hij kreeg gelijk met zijn voorspelling dat het vanzelf zou genezen.)
Ik ben geen arts, dus dit is geen advies ;)

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:49

Een kneuzing kan ook een flinke bloeduitstorting geven en goed pijn doen.

In februari ben ik met mijn voet over de speaker van mijn zoon gestruikeld :o
Mijn voet werd ontzettend dik en kon er niet op lopen. Huisarts was er van overtuigd dat ik het scharnier midden in mijn voet gebroken had en eventueel mijn grote teen.
Maar de foto's wezen alleen een kneuzing aan.
Het werd bont en blauw!En pas na 3 weken was dat weg.

Nu is het bijna mei en heb ik nog steeds erg last van mijn voet. Hij gaat kloppen als ik te lang schoenen aan heb en voornamelijk bij hakken gaat mijn teen weer flink zeer doen.

Je kunt er dus echt lang last van houden.

Koper

Berichten: 30323
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 02:24

Tja, ik heb 3 jaar geleden mijn hand gebroken, huisarts dacht dat het gekneusd was en tegen de tijd dat ik eindelijk een keer in het ziekenhuis zat was de boel alweer vastgegroeid... gedraaid en wel. Waardoor ik bijna 2 jaar zoet ben geweest met de spieren, banden en fascia van die hand, die ook ineens aan de nieuwe stand moesten wennen.

Verder heeft mijn huisarts mij jaaaaren rond laten lopen met (de gevolgen van) een virus. En maar roepen dat het psychisch was dat ik zo moe was terwijl ik dikke pfeiffer had. Tot ik 'm uiteindelijk min of meer over z'n bureau heb gesleurd: "en nú wil ik een verwijsbrief voor een onderzoek!"

Aanpakken die handel. Huisarts is nou net een beroepgroep waar je in dit soort gevallen van afhankelijk bent maar dat betekent niet dat ze maar gewoon zelf kunnen verzinnen wat je mankeert.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 05:52

Raar eigenlijk dat we het van de huisarts maar aannemen. Terwijl we bij de dierenarts denken, je hebt toch geen röntgen ogen? Laten we een foto maken.

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:40

Ik zou gaan voor een second opinion. Foto's maken lijkt me verstandig.
Mijn ervaring is dat je je eigen lijf vaak goed kent en dat je soms (meer) op je gevoel moet vertrouwen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:52

Je ha kan in principe niet eens weigeren een verwijzing te schrijven. Als jij er op staat, is hij eigenlijk niet meer degene die kan zeggen dat je het niet krijgt. Dus echt op die verwijzing gaan staan.
In ieder geval, ik zou een andere huisarts gaan zoeken. Iemand die zo moeilijk over een verwijzing doet alsof ie ze zelf moet betalen, ben je liever kwijt dan rijk

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 10:28

Andere huisarts zoeken is voor mij wel even een puntje.
Ik kom daar voor gesprekken bij een hele fijne praktijkondersteuner dus voor mij een andere huisarts zoeken zit er gewoon niet in.
Het zeuren zijn we altijd al van hem gewend, schijnt bij meerdere huisartsen hier in de omgeving te zijn...
Deze lijkt ook alles op het ''psychische'' gedeelte te gooien, tja lekker makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:53

tijger22 schreef:
Andere huisarts zoeken is voor mij wel even een puntje.
Ik kom daar voor gesprekken bij een hele fijne praktijkondersteuner dus voor mij een andere huisarts zoeken zit er gewoon niet in.
Het zeuren zijn we altijd al van hem gewend, schijnt bij meerdere huisartsen hier in de omgeving te zijn...
Deze lijkt ook alles op het ''psychische'' gedeelte te gooien, tja lekker makkelijk.


Lijkt me wel heel lastig voor je.. Ik heb heel snel iets om het even zo te zeggen, heb overgevoelige longen en sowieso met overgangen van het weer krijg ik zo keelontsteking of in ieder geval last in die regio. 2 maandjes geleden ook keelontsteking + witte plekjes achter in m'n mond, ben er mee naar de huisarts gegaan want het ging vanzelf niet over, maar had geen koorts ofzo. Ze weten daar dat ik niet van medicijnen hou en zo min mogelijk medicatie wil slikken, er word dus altijd met mij overlegd of ik dan een kuur wil. En krijg ook altijd eerlijk antwoord of het echt nodig is of dat het vanzelf over kan gaan. Nu heb ik wel een kuur gehad maar dat was echt naar, maar het heeft wel geholpen. Deze manier van de huisarts vind ik heel erg fijn en denk dat het goed zou zijn als jou huisarts ook wat meer met jou zou gaan praten wat wil jij zelf, en dan kan je altijd de vraag terug schuiven in de zin van jij bent de expert wat vind jij, maar ik wil graag dit. En als hij daar niet toe bereid is snap ik niet dat ie uberhaupt huisarts geworden is en zou ik toch echt gaan kijken of je op de een of andere manier toch een andere huisarts kan vinden..