Shetlander wordt mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:13

Ik zou gewoon beide doen.

Er is nooit geen tandarts bij geweest en blijkbaar geen goede wormenkuur.
Pak het nu even goed aan.
Kost even wat maar straks ben je verder van huis.

Beide moet toch gebeuren.
Fatsoenlijk ontwormt qorden, tandarts moet je toch laten komen en een goede zandweg kuur.

Hoort gewoon bij de onderhoud van paarden.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:18

Oef hij iswel erg mager. Hij ziet eruit of hij vol bloedworm zit. Ook het sloom worden en niet meer spelen past daar zeker bij. Zou er zsm een equest (pramox) in stoppen ook bij de andere, liever gister dan vandaag. Bloedworm is zeker bij (jonge ) shetten een heel groot probleem. Worden bij veel fokkers vaak intensief gehouden en relatief weinig ontwormd. Of alleen met ivermectine.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:30

Eens. Kijk maar eens wat er uitkomt zodra er een kuur Equest Pramox in gaat. Zo duur is dat niet voor een paar shetten. (halve tube per shet). Jonge paarden hebben nog onvoldoende weerstand opgebouwd om met middelen als Equi Parex toe te kunnen.
En de tandarts erbij. Haken zijn pijnlijk.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:49

Geen halve tube pramox per shet! Vanaf 1.5x lichaamsgewicht loop je al het risico op vergiftiging bij moxidectine en bij een halve tube (375kg) zit je daar ruimschoots overheen. Ik weet niet hoe groot de shetjes zijn maar zeker als het kleintjes zijn wegen ze in deze conditie niet meer dan 100kg schat ik zo in. Ik zou ze zeker niet voor met dan 125kg ontwormen met moxidectine en eigenlijk doe ik die kleintjes met ivermectine.

Ik zou ze daarna ook eens met panacur ontwormen, op die leeftijd (of eigenlijk een jaar eerder meer, maar nu ze zo mager zijn trek ik de leeftijdsgrens omhoog) ben ik helemaal nog niet zo van het mestonderzoek, Dan zijn ze nog zo kwetsbaar.

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 09:32

Ik heb de dierenarts - zoals ik sowieso van plan was - opnieuw gebeld en een bloedonderzoek plus tandarts aangevraagd. Helaas was de dierenarts niet zelf aanwezig en kon zij mij verder geen raad geven. Ik moet het telefoontje afwachten. Tot die tijd wacht ik af met ontwormen. Ontwormen heb ik ongeveer drie/vier weken geleden gedaan met, zoals ik al zei, Panacur Excellent Equi Parex. De dierenarts heeft mij het destijds aangeraden. Ik ga er vanuit dat hij weet wat het beste is, vandaar dat ik geen andere overwogen heb. Volgensmij stonden de kilo's op de spuit. De dierenarts zei dat je ze beter teveel kon geven dan te weinig. Voor mijn grootste heb ik hem op 200 kg gezet en voor de andere twee op 150.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:39

Een bezoek van de tandarts is zeker aan te raden!

Wormenkuur zou ik aan allemaal voor 200 kg. geven.

Wij hebben een pony gehad die echt aan de spuit poep was en niets wilde eten behalve gras (en in hartje winter viel dat niet mee om aan te komen :P ). Het arme beestje werd graatmager. Mest onderzoek en 2x bloed onderzoek wezen niets uit. Uiteindelijk na het 3e bloedonderzoek bleek ze salmonella besmetting te hebben :oo Ten eerste nooit gedacht dat paarden dat ook konden krijgen en aangezien we 25 pony's hebben lopen, verbaasde het mij dat zij dan de enige was. Na checken op google blijkt het toch wel heel vaak bij paarden voor te komen.
Heel misschien kun je dit in je achterhoofd houden.

Sterkte met je pony's!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:14

Laatste zin over Equi Parex (via google te vinden) is misschien wat duidelijker, het is geen ontwormer !

Natuurlijk kruidenpreparaat

Equi Parex is een natuurlijk kruidenpreparaat en bestaat uit verschillende kruiden voor goede weerstand en gezonde maag en darmen. Equi Parex draagt bij aan de reiniging van het paardenlichaam met als doel een goede darmgezondheid. Het aanvullend diervoeder is verkrijgbaar in brokvorm en gemakkelijk aan uw paard te verstrekken.

Voordelen
•Draagt bij aan een gezonde maag- en darmflora
•Draagt bij aan een glanzende vacht
•Draagt bij aan een evenwichtige darmflora

Samenstelling

Knoflook (Alium Sativum), Munt (Mentha Piperita), Anijszaad (Aniseed), Rode Iep (Ulmus Fulva,), Tijm (Thymus Vulgaris), Kleefkruid (Galium Aparine), Cayenne (Capsicum minimum), Kaneel (Cinnamomum Zelandicum), Brandnetel (Urtica).

Varianten
•5 zakjes voor 1 kuur (5x50 gram)
•Doos van 750 gr.
•Doos van 1.5 kg.
•1 afgestreken maatschepje is ca. 30 gram.

Toepassing

Gedurende 5 dagen 1x daags 50 gram te vermengen met alle voedersoorten of direct uit de hand als een snoepje. Bij kleine paarden en of pony's mag de dosering gehalveerd worden. Bij ernstige darmstoornissen met als oorzaak wormen mag een dubbele dosering worden gegeven.

Bewaaradvies

Droog en buiten direct zonlicht.

Let op

Dit is geen ontwormingsmiddel. Voor dergelijke middelen kunt u bij uw dierenarts terecht.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:35

Brummelshof schreef:
Volgensmij stonden de kilo's op de spuit. De dierenarts zei dat je ze beter teveel kon geven dan te weinig. Voor mijn grootste heb ik hem op 200 kg gezet en voor de andere twee op 150.


Klopt. Even kijken en inschatten hoe zwaar ze zijn, en dan volgens de spuit de dosering aanpassen.
Voor zulke lichte pony's kun je inderdaad met minder toe dan wat ik hierboven zei, dan is een halve spuit te veel. Op de verpakking staat altijd wel hoe de dosering moet zijn.
Onderdoseren is ook weer niet goed. Dat werkt resistentie in de hand en dan werkt niets meer.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:29

Ts, ik wil niet heel vervelend zijn... dierenartsen hebben helaas bar weinig verstand van ontwormen.
Vertrouw niet op de panacur. Haal ivermectine, daarna equest.
Zoek aub bokt af en je zal Zien dat er een aantal jonge pony's bijna dood waren door verkeerd ontwormen.
Onlangs heb ik nog een discussie gehad bij mijn dierenarts omdat bij ons de jonge shet maar niet van de wormen af kwam. Uiteindelijk een goede spuit gehad en nu is ze schoon.
Je moet het zelf weten, maar wees gewaarschuwd..

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:57

No_No schreef:
Ts, ik wil niet heel vervelend zijn... dierenartsen hebben helaas bar weinig verstand van ontwormen.
Vertrouw niet op de panacur. Haal ivermectine, daarna equest.
Zoek aub bokt af en je zal Zien dat er een aantal jonge pony's bijna dood waren door verkeerd ontwormen.
Onlangs heb ik nog een discussie gehad bij mijn dierenarts omdat bij ons de jonge shet maar niet van de wormen af kwam. Uiteindelijk een goede spuit gehad en nu is ze schoon.
Je moet het zelf weten, maar wees gewaarschuwd..


Precies ook mijn ervaring :j

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:08

Dat een paard wel eet zegt niet zoveel over de mate waarin het ook functioneel eet, om het zo maar even te zeggen. Dus als hij niet op een goede manier kan kauwen, kan hij ook minder goed voedingsstoffen opnemen. Goed dus dat je hier naar laat kijken! Net als evt. bloedonderzoek.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:10

Fenbendazole (Panacur) kan voor jonkies werken, (Excellent) Equi Parex geloof ik niet in. De combinatie Panacur Excellent Equi Parex is nieuw voor me, heb je toevallig nog de verpakking?

Ik denk namelijk dat je de tubevorm van equi parex gehad hebt, deze heeft niets met panacur te maken.
Dit is panacur: http://petssupermart.com/estoredata/upl ... anacur.jpg
Dit is equi parex: https://wms.flexious.be/editor/plugins/ ... dhokje.jpg

Ivermectine en Moxidectine (equest) werken in op dezelfde wormen en hebben dezelfde problemen met resistentie. Die zou ik dus niet na elkaar geven met de gedachte dat je dan verschillende dingen hebt ontwormt. Deze groep bestrijdt rode bloedworm en veulenworm.
Pyrantel bestrijdt spoelwormen en een deel van de rode bloedworm, een dubbele dosis bestrijdt ook een specifiek soort lintworm.
Fenbendazol bestrijdt spoelwormen en aarsmaden.
Praziquantel bestrijdt alle soorten lintworm.

Ik zou ze dus nu ontwormen met equimax, dat is ivermectine met praziquantel, dan over 2 weken met panacur (fenbendazole), dan nog weer 2 weken later weer met ivermectine, eventueel weer equimax als je met de tube zo uitkomt, en dan na weer 2 weken weer met panacur. Dan onderbreek je een complete cyclus. De wormen dood je voordat de eieren uitgekomen zijn.

Ivermectine en moxidectine zorgen dat er minimaal 4 weken geen eieren worden uitgescheiden (officieel 8 en 13 weken, maar helaas blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat dit soms al vanaf 4 weken is), fenbendazol is officieel 6 weken, dat moet ik binnenkort eens nakijken of de erp (egg reapperance period) daarvan ook verkort is geraakt, maar ik verwacht niet dat hij al op 4 weken zit.

Daarnaast nogmaals een kuur zandweg of ander soort vlozaadvezels nu 5 dagen en over 4 weken (dus samen met de kuren ivermectine) en toch de tanden laten behandelen. Van een haakje kunnen ze wel degelijk flink last hebben. Die van mij had niet eens een echt haakje, maar net een onregelmatig randje en kon daardoor veel slechter kauwen.

Voor je dierenarts, of geïnteresseerden hier:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25458565 Moxidectine vanaf 6 weken eieren, ivermectine vanaf 4 weken.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/articles/27938707/ Moxidectine en ivermectine vanaf 5 weken eieren. (9 november 2016 gepubliceerd, dus nog heel nieuwe informatie)

Print het zo nodig uit om te laten zien dat de vervroegde terugkeer echt al aanwezig is als ze zeggen dat je de tubeaanwijzingen aan moet houden.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:26

Goed uitgelegd Mizora +:)+ . Ik schrik er steeds weer van hoeveel onkunde en gebrek aan kennis er is onder paardenbezitters wat betreft het ontwormen. Veel mensen 'doen maar wat' helaas.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:10

Mizora,

Wij doen eerst ivermectine bij een mogelijke grote besmetting. Dat is om te voorkomen dat de bloedworm in grote hoeveelheden in eens los komt en koliek veroorzaken. Daarna de equest om de bloedworm verder aan te pakken.


Daarna zou ik voor een dubbele dosis stormgid P kiezen tegen lintworm en spoelworm.

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:21

Hebben wij ook gehad met een shetlander,

Wij konden zelf geen haakjes zien maar toch voor de zekerheid de tandarts laten komen,

Toen die kwam bleken er meerdere te zitten.
Ze heeft alles verwijderd en mevrouw is nu weer tonnetje rond.

Bij ons leek het ook alsof ze nog gewoon ete maar na goed kijken kon je toch echt propjes vinden in het land.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:32

No_No schreef:
Mizora,

Wij doen eerst ivermectine bij een mogelijke grote besmetting. Dat is om te voorkomen dat de bloedworm in grote hoeveelheden in eens los komt en koliek veroorzaken. Daarna de equest om de bloedworm verder aan te pakken.


Daarna zou ik voor een dubbele dosis stormgid P kiezen tegen lintworm en spoelworm.


Strongid p (pyrantel) bestrijdt ook in dubbele vorm niet alle soorten lintworm, sommige soorten lintworm zijn er gewoon niet gevoelig voor namelijk.

Ivermectine bestrijdt de bloedwormen in de darm maar niet in de darmwand, die komen daarna los (migreren van de darmwand naar de darm). Moxidectine bestrijdt ook de bloedwormen in de darmwand, die migreren daarna niet meer daardoor.

Ik ontworm daarom tegenwoordig liever met moxidectine of een halve ivermectine als eerste. Na moxidectine ontworm ik nog minimaal 1x met ivermectine, na een halve ivermectine ontworm ik daarna met een volle dosis moxidectine of ivermectine, afhankelijk van het gewicht van het paard, onder de 250kg geschat gewicht behandel ik niet met moxidectine ivm de risico's op overdoseren bij dit middel.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:44

Helder! Dank je!

T's,
Ik ben erg benieuwd wat je nu gaat doen!

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:59

Hoe is het nu?