Shetlander wordt mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:53

Hoi iedereen,

Ik heb drie shetlanders: Amaretto, Chester en Winnethou.
Winnethou, ruin, heb ik het langste en heb ik nog nooit problemen mee gehad qua gezondheid.
Chester en Amaretto, beide hengstjes, heb ik nu beide anderhalf jaar. Over tien dagen worden ze beide 3.

In ons weiland is nogal veel plekken met zand. Momenteel is er - zoals bij waarschijnlijk velen - vrij weinig gras te knabbelen. Iedere week geven we ze een stukje weiland bij, terwijl we een deel van het weiland laten rusten. Verder krijgen ze onbeperkt hooi en onbeperkt water. Ze staan 24/7 buiten met een mooie ruime schuilstal.

De dierenarts kwam laatst langs omdat ik mij toch wel zorgen maakte over de hengstjes. Chester wordt namelijk steeds dunner en dunner en Amaretto zat zwaar aan de diarree. Mestonderzoek gehad: helemaal niets. Volgens de dierenarts lag het aan het zand, want ondanks het onbeperkte hooi en amper gras blijven zij toch kauwen. 'Steppedieren' ( :? ) zei de dierenarts, dat blijven ze toch doen. Hij adviseerde 'zand weg': een soort poeder met appel + kaneel smaak dat ervoor zou zorgen dat ze er geen last meer van zouden hebben. Hoppa, dertig euro. Maargoed.

Nu hebben we het netjes tweemaal op een dag gegeven door de muesli. Amaretto is ontzettend erg opgeknapt en heeft geen diarree meer. Maar Chester daarentegen laat geen enkele verbetering zien. Hij speelt niet meer met de anderen (doet hij al een poos niet meer) en laat zn koppie maar wat hangen. Hij krijgt evenveel als de rest. Winnethou is eerder te dik dan op goed gewicht, dus aan het voer kan het niet liggen.

Vanochtend heb ik de dierenarts toch maar weer even gebeld. De vrouw aan de telefoon zei dat er dan waarschijnlijk bloedonderzoek zou moeten worden afgenomen. Toen ik vroeg om de prijs werd ik doorverwezen naar de dierenarts zelf, hij zou mij terugbellen. Net heeft hij teruggebeld en hij had het niet over een bloedonderzoek maar over haken op de kiezen. Het is inderdaad zo dat Chester een haakje heeft, maar ik kan mij niet voorstellen dat het dáár aan ligt dat hij mager is geworden. Want hij eet álles op. En hij eet niet met moeite. (Even door de duidelijkheid: ik laat de paardentandarts sowieso komen).

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik doen?


Afbeelding
Mei 2016

Afbeelding
April 2017

EDIT: Het lijkt misschien niet zo duidelijk, maar ik kan zijn ruggengraat echt vastpakken.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:55

checken op wormen door bloedonderzoek

mariettek

Berichten: 1695
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:58

Tandproblemen kunnen wel degelijk zorgen voor vermagering. Dat jij één haak kunt zien, kan betekenen dat er nog veel meer zitten.
Ook teveel zand eten kan hiervoor zorgen, risico op zandkoliek ligt dan zeker op de loer. Kort en weinig gras kan daarvoor zorgen.
Wormen zijn ook nog een mogelijkheid, en daarnaast kunnen er nog meer verklaringen te bedenken zijn.

Klinkt alsof de dierenarts hier ook al genoeg over na heeft gedacht. Volg zijn adviezen daarom op, in plaats van advies vragen op internet.

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 20:01

De wormen zijn gecheckt op mestonderzoek. Ik kan mij voorstellen dat een bloedonderzoek nodig zou zijn om te kunnen achterhalen wat er nou aan de hand is met hem.

Die haken heeft de dierenarts zelf gespot, niet ik.

De reden dat ik het hier vraag is, omdat ik mij kan voorstellen dat er meerderen zijn die hier last van hebben. Ook omdat ik mij kan voorstellen dat de dierenarts ook geld wil verdienen en daarom eerst de haken laat weghalen voordat er een bloedonderzoek wordt gedaan.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:06

De dierenarts heeft de pony gezien en heeft je advies gegeven. Je vraagt nu online advies aan mensen die je niet kent, waarvan je niet weet of ze eigenlijk ooit een paard van dichtbij hebben gezien en gaat dan kijken welk advies het beste uitkomt? De tweede foto vind ik schrikbarend en kan me niet voorstellen dat dit je niet eerder is opgevallen. Luisteren naar je dierenarts. Pony's kosten nu eenmaal geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:06

Tandarts laten komen, ontwormen & bloedonderzoek doen als de vorige twee niet helpen.

Mestonderzoek is uiterst onbetrouwbaar als het koud is geweest of heeft gevroren. Onze shetlander was al een jaar helemaal schoon volgens het mestonderzoek maar viel toch in een recordtempo af. Er bleken kiezen getrokken te moeten worden dus dat is gebeurd en dat hielp wel iets, maar niet heel veel. Toch maar een wormspuit erin (equest pramox) en toen was hij binnen twee weken weer op zijn oude gewicht. Blijkbaar zat hij dus vol wormen, alleen hebben ze dat gemist in het mestonderzoek.
Paarden gezond houden kost nou eenmaal geld en je hebt ervoor gekozen om er 3 te nemen, dus dan moet je de jaarlijkse tandarts & wormspuiten nou eenmaal keer 3 doen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:08

in de mest zie je veel minder dan in bloed. wormen kun je veel beter checken met bloedonderzoek

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 20:20

chevax schreef:
... kan me niet voorstellen dat dit je niet eerder is opgevallen.


Waaruit maak je dit op? Natuurlijk is dit mij opgevallen, daarom heb ik ook direct de dierenarts gebeld. Hij heeft mij 'zand weg' gegeven en gezegd dat het even kan duren voordat het resultaat zichtbaar is. Nu vind ik dat ik lang genoeg gewacht heb en heb ik direct weer gebeld.

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 20:21

"Ook omdat ik mij kan voorstellen dat de dierenarts ook geld wil verdienen en daarom eerst de haken laat weghalen voordat er een bloedonderzoek wordt gedaan."

Dit zei ik niet omdat ik geen geld wíl of kán uitgeven. Ik zei dit omdat het mij sterk leek dat dit het hele probleem zal oplossen en omdat er eerst gesproken werd over een bloedonderzoek.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:31

Heb je een kuur zandweg gedaan of 1x 2x op een dag?
Je zal toch als er weinig gras staat 1 a 2x in het jaar alle 3 je paarden een kuur zandweg moeten geven.

Inderdaad vooral bij jonge paarden kan je tandproblemen hebben.
Zal zeker de tandarts laten komen.
Normaal hoort een tandarts ook 1x in het jaar of 1x in de 2 jaar te komen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:33

Brummelshof schreef:
chevax schreef:
... kan me niet voorstellen dat dit je niet eerder is opgevallen.


Waaruit maak je dit op? Natuurlijk is dit mij opgevallen, daarom heb ik ook direct de dierenarts gebeld. Hij heeft mij 'zand weg' gegeven en gezegd dat het even kan duren voordat het resultaat zichtbaar is. Nu vind ik dat ik lang genoeg gewacht heb en heb ik direct weer gebeld.


Oké, das mijn fout, excuses. Maar dan nog snap ik niet dat je liever meningen en adviezen krijgt van mensen online dan van je DA terwijl je pony er echt niet goed uitziet. Laat de DA morgen komen en help het beestje.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:36

Hoeveel krijgen ze aan voer?

Inderdaad bloed nakijken op bloedwormen. Heb ook een shetlanderhengstje gehad met diarree en die heel mager werd. In mest was niets te zien, bloed gaf echter een ander beeld: wel degelijk bloedwormen...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70564
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:36

Ik verplaats dit topic naar Medisch waar het beter past.

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:39

Onderschat tandproblemen niet
Zeker bij shetlanders

1 haak die is gezien betekend vaak ook een haak aan de andere kant, waardoor de kauwbeweging wordt belemmert

Vaak voelen paarden zoiets aankomen en gaan dan een beetje anders kauwen waardoor de slijtage weer veranderd en op andere plekken haken komen.

Wat voor tandarts heb je? Iemand met een elektrische vijl? Die verdoofd van te voren?
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 25-04-17 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksem38
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:42

Mest onderzoek is helaas uiterst onbetrouwbaar! Wanneer heeft hij voor het laatst een Wormenkuur gehad? Zeker bij jonkies is regelmatig ontwormen cruciaal. Ook al zegt mestonderzoek dat er geen eitjes zijn. Deze tijd van het jaar heb je geen eitjes van rode bloedwormen. Maar kunnen ze vol zitten met larven die uit de darmwand komen.
Zou je dierenarts je hebben moeten vertellen.

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:44

tandarts en toch meer op wormen testen, lijkt me op wormenbuikje. ik zou dus voor verder bloedonderzoek gaan.

en haken op kiezen ook al eten ze dan wel (tenminste dit lijkt zo) kan het zijn dat ze toch matig kauwen en dus minder tot zich nemen

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:44

bliksem38 schreef:
Mest onderzoek is helaas uiterst onbetrouwbaar! Wanneer heeft hij voor het laatst een Wormenkuur gehad? Zeker bij jonkies is regelmatig ontworpen cruciaal. Ook al zegt mest onderzoek dat er geen eitjes zijn. Deze tijd van het jaar heb je geen eitjes van rode bloedvormende. Maar kunnen ze vol zitten met larven die uit de darmwand komen.
Zou je dierenarts je hebben moeten vertellen.

Dit is je reinste lariekoek...
Toch weer duidelijk dat veel fabels voor feiten worden aangenomen.
Ik herhaal: bovenstaande klopt niet!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:44

Oei.. Die zien er niet al te best uit ts..
Ze zien er uit alsof ze wormen hebben. Wanneer zijn ze voor het laatst ontwormd en waarmee?
Tanden zeker laten ma kijken maar ik heb niet het idee dat de tanden de hoofdoorzaak zijn.

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:45

fleur.... het is helaas wel waar wat bliksem daar heeft geschreven.

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:46

StalNollie schreef:
fleur.... het is helaas wel waar wat bliksem daar heeft geschreven.

Waarom heb ik ze vandaag en gisteren dan nog in de mestonderzoeken gevonden?
Waarom wordt er dan aangeraden om na de winter vanaf maart/april weer mestonderzoeken te doen?

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 20:58

Panacur Excellent Equi Parex hebben ze gekregen, op aanbevelen van de dierenarts (lees: dit werd aanbevelen in general, voordat ze zo dun werden. Ik heb ze regelmatig ontwormd.)

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:02

Equi parex is toch om darmen te reinigen en niet tegen wormen??

Nou ja nadeel van mestonderzoek is dus dat je de ingekapselde wormen niet ziet, en die komen ook ooit eens los natuurlijk,
en niet alle wormen scheiden steeds eitjes af.
Dus beter gewoon ontwormen en dan ook op bloedworm.
Goede info staat hier wel
http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... men-paard/.

Met welke kuur heb je ze ontwormd dan en ook voor hoeveel kilo heb je ze gegeven?



En ga op zoek naar een compleet vitaminesupplement, ik hoor goede berichten of vitalbix.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:03

Ik zou niet eens een duur bloed of mest onderzoek afwachten, wormenkuur erin eerst met Phyranthel en paar weken later invermectine. En checken op luizen.
Equi parex is een kruiden mengsel voor darmflora toch ?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:05

Brummelshof schreef:
Ik zei dit omdat het mij sterk leek dat dit het hele probleem zal oplossen en omdat er eerst gesproken werd over een bloedonderzoek.

Was dat ook een DA, degene die begon over bloedonderzoek?

Ik zou de DA nogmaals bellen en je vraag aan hem voorleggen, waarom eerst tanden en waarom geen bloedonderzoek zoals eerst gezegd werd.

Vertrouw je je dierenarts niet? Omdat je op bokt info vraagt? :)

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:09

Afbeelding
De Panacur pasta kan worden gebruikt bij spoelwormen, maar is niet werkzaam tegen rode bloedwormen.

Wanneer en met wat zijn je pony's voor het laatst ontwormt?