Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 15:29

De laatste dagen is het regelmatig in het nieuws maar heb het hier nog niet voorbij zien komen: Esdoornscheuten zijn gevaarlijk voor paarden, ze kunnen er atypische miopathie van krijgen en daardoor.sterven. Laat de weide waar mijn paarden staan er net vol mee staan... :( Wat doen jullie om ze uit de weide te krijgen?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:31

Ben ik ook benieuwd naar, bij ons op stal is de esdoorn naast de wei vorig jaar omgehakt maar nu dus ook scheuten op een stukje van de wei.

Anoniem

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:33

Wij hebben ze er uitgegraven toen wij ze hier in de wei hadden.
Dat was in 2015, najaar.
Vorig jaar en dit jaar geen last.

Maar hou er rekening mee dat er dan in de buurt van die plek ook Esdoorns staan.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:35

Er schijnen dit jaar extreem veel esdoornscheuten te staan bij iedereen. Wij hebben zelf bolesdoorns staan en die zijn niet giftig (en hun scheuten ook niet) maar dat is ook maar goed ook want we hebben er duizenden in de shettenwei staan, ze eten ze ze overigens niet. Wij hebben het advies gekregen om over 2 weken te maaien en dan na 3 weken weer. Dat zou voldoende moeten zijn.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:35

In ons geval stond die er dus maar is nu weg. Hebben jullie na het uitgraven nog gespoten met iets ofzo?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:38

Ik heb ze hier zelfs gevonden terwijl er geen esdoorns in de directe omgeving te vinden zijn.
Ik heb ze met wortel en al uitgetrokken, maar ik heb geen grote wei.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 15:44

Bij mij staan er duizenden.. :( . Maar wat Mizora zegt, daar heb ik wel wat aan. Ook al heb ik geen trekker, ik probeer gewoon een zitmaaier te huren, en na 3 weken nog een keer. Heb het al met de grasmaaier geprobeerd, maar daar is de grond te hobbelig voor.

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:58

Ik heb laten spuiten door een loonwerker met MDMA ofzo... 3 weken geleden. Er was geen beginnen aan, uittrekken ging niet om 3 uurtjes werk maar een volle week ofzo. Nu is als het goed is, ander onkruid ook meteen kapot gespoten.
Ik hoop met de mevrouw van de buurweide uit te gaan zoeken van wie de esdoorns zijn en vragen om kap/herplant van iets niet giftigs (wil ik best voor betalen!).

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:58

Ik heb toevallig vanmiddag jonge scheuten staan rooien. Gelukkig niet in de wei, maar wel steeds meer er om heen. We hebben één boom, een stuk verder op, maar die gaat nu dus wel om. Zo veel scheuten als nu heb ik niet eerder gehad.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:39

je moet wel het maaisel opruimen... -O-

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:50

Hier vorig jaar een esdoorn bij de buren omgezaagd, en 1 op ons eigen land.
Maar ook hier barst het op het moment van de esdoornscheuten. Vorige week al 3 uur bezig geweest, en een ruime halve emmer uitgetrokken. Voordat de paarden erop gaan ga ik nog een ronde doen.
Ik snap er ook niets van, we hebben er nog nooit zoveel gehad, terwijl nu de bomen juist weg zijn.
Ze beperken zich gelukkig wel tot 1 stuk land, dus dat scheelt al erg veel.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:54

ze kunnen echt kilometers meewaaien die rot dingen! en als je nagaat dat we veeel rare wind hebben gehad zal het dat wel zijn..

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:05

Ooh, hebben jullie er ook zo veel?! Wij hebben vorig najaar 2 esdoorns omgedaan en ik dacht dat het vooral daardoor was dat we nu zo veel zaailingen hebben. Ik durf onze paarden niet op de wei laten. Ik wacht nu op een product van de loonwerker maar het is nu eigenlijk te koud om te spuiten.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:14

Hier ook. Bizar zo veel. Ik heb alles er met de hand uitgetrokken. 3 speciekuipen vol. Gelukkig is de wei niet zo groot. Maar was weer een leuk klusje. Vorige week was alles eruit maar toen ik gisteren keek zag ik alweer nieuwe.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:25

Thnx. voor de tip! dit wist ik nog niet.Nu staan er bij het weiland geen Esdoorns zover ik weet,maar ik vind wel heel veel jongen plantjes/scheuten van een of andere boom. Ga zo eens Googlen op Esdoorn scheuten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:31

Heeft iemand er toevallig een foto van?
Hier staat het bomvol met beukenscheuten, nog nooit zo extreem meegemaakt, maar ik ga ook eens zoeken of er geen esdoornscheuten tussen staan..

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:48

Hier ook esdoornscheuten... wàt een onkruid is het.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:55

Heeft iemand een foto van esdoornscheuten?

We hebben geen bomen bij de wei maar voor ons huis is wel een bos (geen idee of de boom daar staat). Weet niet tot hoever de zaden kunnen komen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:58

Afbeelding

De hele tuin staat hier ook mee vol. Nog nooit meegemaakt. Zeker 100 scheuten als het niet meer is. Flink geschoffeld afgelopen weekend maar overal zie ik ze nog opduiken.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:59


paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:01


Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:04

Onze weides stonden er ook echt vol mee.
De paarden eten ze niet, dus eerst het gras kort laten eten, vervolgens met een maaier + mulcher erover. (eerst met een zitmaaier, maar die heeft het begeven, dus nu met een zelftrekkende maaier, gaat razendsnel). Weides liggen er nu echt enorm proper bij. Direct gemest ook , dus nu groeit het gras sneller waardoor de overblijvers verstikt worden.
Aan de randjes trek ik ze zelf uit.

De buurman heeft ze proberen wegkrijgen met sproeien, maar ze hebben het overleefd. ik wou absoluut niet sproeien omdat je ook de goede kruiden in de weide weghaalt + de bijenpopulatie heeft het al hard genoeg te verduren.
Maaien is effectiever en milieuvriendelijk.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:08

Gewoon maaien of kapot steken met een schop/spate/schep

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:35

Moet al het maaisel ook weg? Was mij verteld. zo niet dan scheelt dat weer enorm haha

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:39

Ah vandaar dat de manege opeens een oproep plaatste via Fb of een groep mensen mee kwam op speurtocht in de weides.
Ze hebben er even over gedaan maar heb daarna niets meer gehoord erover. Neem aan dat het goed is gegaan dus.