Hoe paard leren om te buigen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 08:55

Ik heb mijn paard nu een tijdje, en merk nu eigenlijk steeds beter dat hij heel veel moeite heeft om te buigen. Vaak gaat hij gewoon als een plankje de bocht door, zeker bij het longeren.
Daarom wilde ik hem dit graag via het werken aan de hand het leren. Ik begon eerst bij de basis van het leiden, volgen etc. (Te zien in dit topic: [JITP] Mijn knapperd)
Maar toen we bij het buigen aankwamen vonden mijn verzorgster en mijn paard ook het allebei erg moeilijk. Dit is hoe dat eruit zag:

Zoals te zien is, ging het nog niet zo goed.
We probeerden tijdens het lopen wat stelling te vragen, maar elke keer ging hij weer stil staan. Of hij ging gewoon mee het bochtje om.

Hebben jullie misschien tips hoe ik Shan het buigen het beste aan kan leren?

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:57

Zoek een goede instructeur, tips op internet zijn leuk, maar als je er geen ervaring mee hebt zou ik niet zelf gaan klooien.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 08:59

Bedoel je dan een instructeur in het grondwerk? Ik zal ernaar gaan kijken!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:08

Zoals hierboven, het is niet zo simpel.

In elk geval loopt ze te veel voor het paard, je moet meer naast de schouder kunnen lopen en het is dan handig om er een zweepje bij te hebben het paard voorwaarts te houden zonder dat je er voor hoeft te gaan lopen. Als dat soepel gaat (ook op voltes) kan je pas verder gaan met stelling en buiging.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:14

Probeer eens bij De Lupinehoff, Patrick Molenaar een clinic of les of trainingsweekend te volgen hierin! Echt heel kundig.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 12:03

Oke bedankt! Dan zal ik naar een goed iemand op zoek gaan. Taffje, ik zal je tips de volgende keer zeker meenemen!
Ik zie dat die lupinehof vooral rijden is, maar dat is niet wat ik nodig heb. Bij het rijden heb ik prima kundige begeleiding, die het erg goed kan uitleggen. Alleen op de grond heb ik nu wat meer tips nodig.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:27

Nee zeer zeker niet hoor! Werken juist veel aan de hand en dubbele lijnen!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:29

Nee zeer zeker niet hoor! Werken juist veel aan de hand en dubbele lijnen. Patrick doet dit op locatie.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:07

Ik zal kijken!

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:22

Ik neem aan dat je hier onder het zadel ook mee bezig bent? Kan je eigen instructie je hier dan toch ook wel mee helpen aan de longe??

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:23

Ja klopt! Daar ga ik haar ook vragen, wel slim inderdaad. Maar mijn instructrice doet zelf geen werken aan de hand, vandaar dat ik het hier vroeg. Maar ik ga het haar zeker vragen!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:24

Ik heb echt het gevoel dat ze hem vooruit moet trekken, een beetje meer activiteit kan je denk ik al veel helpen hier.

Gaat het beter als je het hem zelf vraagt?

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:25

Een gewone longeles zou iedere instructeur moeten kunnen geven dat hoort naar mijn idee bij de basisopleiding .

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:27

Azmay, Eigenlijk niet. Maar dat komt omdat ik het ook nog maar een heel klein stukje geprobeerd heb. Ik ga nog wel een keer wat langer proberen. Maar zelf weet ik ook niet helemaal precies hoe ik het nou precies moet doen :')
Ik had een keer les gehad van Nikki van Olst, en zij vertelde me dat paardenbegrijpen.nl een goede site was, dus daar had ik het vandaan. Maar de uitleg was een beetje beknopt :')
Knollentuin, gewone longeerles krijg ik ook zeker. Maar het werken aan de hand niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:36

Ik laat de ostheopaat hier elk jaar de rug een keer losmaken. Dat zou ik eerst eens laten doen.

Zelf ben ik erg enthousiast over de westernlessen die ik gehad heb. Daarin werd stap voor stap de basis (stelling, voor midden en achterhand verplaatsen en dus ook buiging vragen) aangeleerd. Ben je een poosje mee bezig maar heb je ook wat. Het scheelt niks van dressuur verder, alleen de basis werd door deze instructeur (geen idee of ze dat allemaal doen) heel uitgebreid aangepakt.

Ons jonge paard leren we nu door eerst op de grond met parelli (wijken voor de druk) aan de slag te gaan en dan ohz die oefeningen te vragen. Werkt, met een worteltje als beloning, tot nu toe als een trein.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:38

Dat is al gebeurt. Zelfs twee keer dit jaar al haha. De laatste keer was volgens mij drie weken geleden. Sinds de tweede keer is hij een stuk blijer, dus ik gok dat hij nu lekker los is.
Ik heb zelf wel een hele fijne instructrice waar ik liever niet van afstap. Wijken voor druk doe ik nu inderdaad ook met hem. Heb je misschien een goeie site voor me? Of een goed stappenplan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:45

Oh wat goed! Nou daar kan het dan niet meer aan liggen zou je zeggen.

Ik ben zelf lid van parelli geworden, heb het eerste pakket besteld en ben aan de slag gegaan.

Maar in principe zou je instructrice toch ook een soort plan voor jullie moeten hebben?

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:49

Dat buigen kun je eigenlijk met zo'n groot, zwaar, bottig paard niet met alleen grondwerk aan de hand, dan alleen met dubbele lijnen maar beter nog met een goede ruiter/amazone op de rug.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:59

Lid worden van parelli is voor mij een beetje duur denk ik. Maar ik had toevallig wel van iemand een parelli instructeur doorgekregen, dus daar zal ik wel naar gaan kijken.
Mijn instructrice heeft volgens mij vooral een plan voor ons voor het rijden.
Babootje, ik doe ook niet alleen grondwerk aan de hand. Maar als extra wilde ik het er wel bij doen. Naar dubbele lijnen ga ik kijken. Als ik erop zit gaat het ook steeds beter, en daar heb ik dan ook goede begeleiding bij.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Belgiƫ - Oost-Vlaanderen

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:49

Echt tips over hoe je je paard kan leren buigen heb ik niet. Ik vind dat jullie wel altijd heel vriendelijk en voorzichtig zijn. Sommige paarden kunnen beter iets aanleren aan de longe, bij anderen lukt dat beter met een ruiter erop.
Ik zie hier natuurlijk maar een kort filmpje maar als ik op basis daarvan iets zou moeten zeggen dan vind ik het tempo te laag. Ik zou hem op een volte zetten en in eerste instantie werken aan een mooi basistempo. Lukt dat goed, dan kan je je volte sluiten en openen, maar steeds het tempo in gaten houden.
Dubbele longe is ook een goede tip, maar als je daar nog geen ervaring mee hebt dan vraag je best iemand om je te helpen.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:27

Ik zou zeggen ga longeren met dubbele lijnen ;)
Maar wil je met "buigen" dat hij ook nageefelijk gaat lopen?

abc
Berichten: 202
Geregistreerd: 31-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:20

Dat is niet eventjes vlug uit te leggen op een forum. Daar heb je les voor nodig, want anders ga je het al heel snel fout doen. Leren zien en voelen wat goed is. Paardenbegrijpen is inderdaad een goeie site en op die manier kan je heel nuttige buigingsoefeningen doen aan de hand. Maar met enkel een site ga je het niet leren. Neem les erin, paardenbegrijpen heeft al veel instructeurs opgeleid. En er zijn er ook nog een heleboel andere. Maar nogmaals, ga niet op jezelf prutsen, want vooral in het begin doe je dan heel wat verkeerd waar je paard niet beter van wordt en waardoor je later zelf je ingebakken fouten weer moet afleren. Maar wel top dat je buigingswerk aan de hand wil gaan doen hoor!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:41

Paar vragen, hoe oud is je paard en hoe ver doorgereden?
Buiging wil je uiteindelijk wel, maar niet ten koste van alles, in beginsel is wat plat door de bocht nog niet zo'n drama als paard dan netjes in balans kan blijven en in takt, uiteraard is je doel wel om je paard ooit met stelling en buiging te rijden daar waar dat nodig is logisch is of daar waar jij dat wilt.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren om te buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 14:34

Nele, bedankt voor je tips! Ga ik naar kijken!
Amber, bedankt! Euh, dat denk ik wel? Dat staat toch met elkaar in verbinding of niet?
abc, bedankt voor je tips!
Sjolvir, hij is 7 jaar oud (in juni 8) en wat bedoel je precies met doorgereden?
Hij kan stappen, draven en galopperen, en als hij eenmaal ontspant, loopt hij vanzelf nagevelijk.
Hij kan al wel makkelijk in balans lopen, en takt gaat ook prima.
We zijn nu ook tijdens het rijden vooral bezig met buigen in de bochten en op voltes.