Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 13:44

persbericht zorgcentrum Ewoud
In Memoriam
Ingezonden door bokker Sweetgirl1

In 2013 bracht het koningspaar een bezoek aan IJsselstein. Ter gelegenheid van dit bezoek kregen zij traditiegetrouw een ‘vers paard’ aangeboden. Het Koningspaar schonk Bontfire (in IJsselstein ook vaak liefkozend “het paard van de Koning” genoemd) vervolgens aan het Woonzorgcentrum Ewoud in IJsselstein.

Na een verblijf bij Hengstenhouderij Van Vliet had Bontfire sinds september 2016 zijn eigen plekje in de dierenweide van Ewoud. Hier bleken de omstandigheden, ondanks de aangepaste dierenweide, voor Bontfire niet ideaal. Bontfire elders onderbrengen om zo voldoende vrije beweging en gezelschap van andere paarden of pony’s te geven leek een goede oplossing. Hiervoor was het noodzakelijk dat Bontfire een medische keuring onderging. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Universiteitskliniek voor Paarden, Faculteit Dierengeneeskunde in Utrecht. Uit deze keuring is helaas gebleken dat Bontfire diverse chronische orthopedische problemen heeft, met als gevolg chronische pijn. De universiteitskliniek voor Paarden heeft daarom helaas het advies moeten geven, uit welzijnsoverwegingen, Bontfire in te laten slapen.

De verslagenheid bij Ewoud en het team van de vrijwilligers rondom Bontfire is groot. Niemand had dit aan zien komen. Uit respect naar Bontfire is besloten hem een verder lijden te besparen en te laten inslapen. Dit is inmiddels gebeurd. Het bestuur van Ewoud denkt nog na over een blijvende, tastbare
herinnering aan Bontfire.

Gerelateerde berichten:
[VN] Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein
[VN] Oud-Bokt paard voor Koning Willem-Alexander

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:46

Wow wat
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 18-04-17 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:48

xBontfire schreef:
Wow wat


Lijkt me zeer heftig als je via deze weg dit nieuws te horen moet krijgen. Sterkte! :(:) Y;(
Laatst bijgewerkt door sanso op 18-04-17 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:48

Oh... dit was voorheen jouw pony toch xBontfire?

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:50

Punz schreef:
Oh... dit was voorheen jouw pony toch xBontfire?


Ja zeker en ik vind dit ook heel moeilijk te bevatten, Bontfire is altijd een ontzettend lieve en brave pony geweest bij mij. Niks wat er destijds op wees dat zij ergens last van zou hebben.

Rust zacht lieverd, veel te vroeg heengegaan. Y;(

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:51

xBontfire schreef:
Wow wat

:(:)
Wat vreselijk voor je dat je dit op deze manier moet ontdekken. Heel veel sterkte :(:)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:53

Heftig voor je xBontfire!
Sterkte.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:54

Punz schreef:
Oh... dit was voorheen jouw pony toch xBontfire?



Ik vond het destijds erg leuk nieuws. Nu vind ik dit een bittere pil.
xBontfire, erg sneu voor je om dit zo te horen moeten krijgen. :(:)

CarinaR

Berichten: 11951
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:54

Ahh wat verdrietig dat je t zo te horen krijgt.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:59

niet fijn dat je zo op de hoogte gebracht moet worden

Lente
Berichten: 27786
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:05

Zo. Dat verdient niet de schoonheidsprijs...

Sterkte :(:)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:18

sanso schreef:
xBontfire schreef:
Wow wat


Lijkt me zeer heftig als je via deze weg dit nieuws te horen moet krijgen. Sterkte! :(:) Y;(


Je kunt het ook overdrijven, meestal wanneer je een dier verkoopt hoor je er nooit meer iets van. Kan me voorstellen dat je schrikt wanneer je het hoort maar we zijn vier jaar verder en jammer voor de pony maar die is tenminste een weg met veel pijn bespaart.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:21

Bedankt allemaal, het nieuws valt rauw op mijn dak. En na al die jaren ben ik er toch wat ondersteboven van, maar ben blij dat ze voor het welzijn van Bontfire gekozen hebben en dat ze rust heeft gekregen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:29

Vind het maar een beetje een vreemd verhaal. Ik zie de link niet tussen de keuring en het verplaatsen van die pony?... Ok daaruit is gebleken dat die chronische pijn had, mss wel door die slechte omstandigheden waar ze de laatste jaren stond? Komt bij mij eerder over als een soort 'ik-wil-er-vanaf-beweging-want-anders-kost-het-ons-meer-geld-en-hebben-we-er-helemaal-niets-aan'

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:32

bigone schreef:
sanso schreef:


Lijkt me zeer heftig als je via deze weg dit nieuws te horen moet krijgen. Sterkte! :(:) Y;(


Je kunt het ook overdrijven, meestal wanneer je een dier verkoopt hoor je er nooit meer iets van. Kan me voorstellen dat je schrikt wanneer je het hoort maar we zijn vier jaar verder en jammer voor de pony maar die is tenminste een weg met veel pijn bespaart.


Dat zijn dan jouw ervaringen met paarden verkopen, de mijne zijn heel anders :j

Edit; er is niks mis met wat medeleven in een ander, ik zou ook even perplex staan als ik zo een soort bericht zou lezen over een paard wat ik verkocht heb.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:35

bulck schreef:
Vind het maar een beetje een vreemd verhaal. Ik zie de link niet tussen de keuring en het verplaatsen van die pony?... Ok daaruit is gebleken dat die chronische pijn had, mss wel door die slechte omstandigheden waar ze de laatste jaren stond? Komt bij mij eerder over als een soort 'ik-wil-er-vanaf-beweging-want-anders-kost-het-ons-meer-geld-en-hebben-we-er-helemaal-niets-aan'


Bij mij eerlijk gezegd ook, vooral ook omdat ze bij nooit ergens last van heeft gehad, geen pas kreupel gelopen, nooit. Maar aan de andere kant wil ik daar niet aan denken..
En nu wordt er in ieder geval niet meer zo met haar gesleept, want ze is onwijs veel verplaatst geweest de afgelopen jaren dat kan gewoon ook niet leuk zijn geweest.

@bigone
Ik snap wat je bedoelt hoor maar dit was wel mijn eerste pony dus het is best raar om op een openbaar forum ineens te lezen dat ze deze ochtend is ingeslapen. Bovendien heb ik wel nog bericht gehad toen ze weer in Ewoud stond destijds.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:48

Misschien wouden ze je nog bellen xbontfire maar zijn ze hier nog niet aan toe gekomen

Wij hadden ook eens een pony gekocht en die overleed helaas na 3 maand. We hadden de vorige eigenaren nog niet gebeld. Maar ze stonden al op het erf om even te komen kijken. Tsja.. Geen pony

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:57

Ik weet wel dat er een hoop gedoe is geweest om het beestje. Eerst stond het noodgewongen op stal omdat er geen bak was en ze er ook geen geld hadden om die aan te leggen: https://www.bitmagazine.nl/artikelen/ko ... tal/41083/

Heeft ie een jaar op stal gestaan, toen nog een tijd alleen en nu moest 'ie ineens weg en laten ze hem keuren?
Raar verhaal hoor. Ik ga mijn paard toch ook niet laten keuren als ik hem ga verhuizen :o?

Sowieso is het absurd om mensen gewoon zomaar een paard cadeau te doen. Woonzorgcentrum werd met een hoop kosten opgezadeld. Had 'ie t beest beter in zijn eigen tuin kunnen laten lopen :Y)

Oh en als je een pony koopt en die na drie maanden overlijdt zou ik toch even bellen hoor. Ik heb mijn pony al ruim tien jaar maar als ik die in laat slapen meld ik het toch maar even. Dus ik vind het best lullig dat de vorige eigenaresse het hier moet lezen.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:01

_Reneee schreef:
Ik weet wel dat er een hoop gedoe is geweest om het beestje. Eerst stond het noodgewongen op stal omdat er geen bak was en ze er ook geen geld hadden om die aan te leggen: https://www.bitmagazine.nl/artikelen/ko ... tal/41083/

Heeft ie een jaar op stal gestaan, toen nog een tijd alleen en nu moest 'ie ineens weg en laten ze hem keuren?
Raar verhaal hoor. Ik ga mijn paard toch ook niet laten keuren als ik hem ga verhuizen :o?

Sowieso is het absurd om mensen gewoon zomaar een paard cadeau te doen. Woonzorgcentrum werd met een hoop kosten opgezadeld. Had 'ie t beest beter in zijn eigen tuin kunnen laten lopen :Y)

Oh en als je een pony koopt en die na drie maanden overlijdt zou ik toch even bellen hoor. Ik heb mijn pony al ruim tien jaar maar als ik die in laat slapen meld ik het toch maar even. Dus ik vind het best banketstaaf dat de vorige eigenaresse het hier moet lezen.

Dus jij beld direct na 1 minuut na overlijden de vorige eigenaar al op? Ik niet. Kan best een dag wachten. Zijn ergere dingen

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:05

@Kabayo , nee maar tijd voor een persbericht is er wel...

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:10

sanso schreef:
@Kabayo , nee maar tijd voor een persbericht is er wel...

En jij denkt dat persberichten altijd vrijwillig gebeurd? :=
Of dat uberhaubt de eigenaren (of dit geval verzorgers) antwoord hebben gegeven?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:20

Ik vind het zeker voor de vorige eigenaresse vervelend om dit nieuws zo te horen, niets mis met mijn medelevende vermogen. Echter, wanneer iemand hier op bokt een topic zou openen met de kreet, mijn pony die ik vier jaar geleden heb verkocht is ingeslapen en ze hebben me niet eens gebeld, dan valt iedereen er overheen want dan had je hem niet moeten verkopen, verkocht is verkocht. En ts zegt alleen dat het bericht haar rauw op haar dak viel, logisch maar om dan hier tien paginas met medeleven neer te zetten, dat gaat me te ver. Wanneer wij paarden/pony's verkochten, en daar zat er ook wel eens eentje tussen waarbij het niet zo ging als je graag zou willen, meestal maakten we de afspraak dat ze bij overlijden even een berichtje stuurden. Vaak gebeurde dat maar soms ook niet en dat kun je nieuwe eigenaren niet altijd kwalijk nemen. De meesten gingen ook naar het buitenland en met de paarden die nog leven, met die eigenaren hebben we sporadisch nog contact.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:29

Ik vond dit altijd een beetje een "geef nooit zomaar een dier als kado" verhaal.

Koning krijgt paard waar hij nooit om gevraagd heeft en niet om staat te springen, geeft het aan een instelling die er ook niet om gevraagd heeft en niet eens aan de basisvoorwaarden kan voldoen.

Paard wordt elders ondergebracht terwijl insteling geld inzamelt om plaats te maken voor het paard, en dan komt het toch naar huis. Half jaar later moet het paard weer weg omdat de plaats waar al het donatiegeld heen is gegaan toch niet voldoet voor het paard.
Dan komen ze er ineens achter dat het paard al die jaren pijn heeft gehad.

Dus de duurdere variant van "Hier is een goudvis in een kom, veel succes ermee!"
Arm paard.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:48

Kabayo schreef:
sanso schreef:
@Kabayo , nee maar tijd voor een persbericht is er wel...

En jij denkt dat persberichten altijd vrijwillig gebeurd? :=
Of dat uberhaubt de eigenaren (of dit geval verzorgers) antwoord hebben gegeven?


Beetje snelle conclusie of niet? Meisje is gewoon geschrokken en dat snap ik wel. Wij weten niet hoe het contact met de nieuwe eigenaren was. En snap ook niet wat er niet vrijwillig aan dit persbericht zou zijn? Het is nou niet bepaald heel erg hard nieuws dat naar buiten moet worden gebracht hè.

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:45

_Reneee schreef:
Ik weet wel dat er een hoop gedoe is geweest om het beestje. Eerst stond het noodgewongen op stal omdat er geen bak was en ze er ook geen geld hadden om die aan te leggen: https://www.bitmagazine.nl/artikelen/ko ... tal/41083/

Heeft ie een jaar op stal gestaan, toen nog een tijd alleen en nu moest 'ie ineens weg en laten ze hem keuren?
Raar verhaal hoor. Ik ga mijn paard toch ook niet laten keuren als ik hem ga verhuizen :o?

Sowieso is het absurd om mensen gewoon zomaar een paard cadeau te doen. Woonzorgcentrum werd met een hoop kosten opgezadeld. Had 'ie t beest beter in zijn eigen tuin kunnen laten lopen :Y)

Oh en als je een pony koopt en die na drie maanden overlijdt zou ik toch even bellen hoor. Ik heb mijn pony al ruim tien jaar maar als ik die in laat slapen meld ik het toch maar even. Dus ik vind het best lullig dat de vorige eigenaresse het hier moet lezen.


Precies dat , hoezo moest ie gekeurd worden !
Klinkt hard maar denk dat ze er vanaf wilde !
En weggeven kan niet ...
Arm dier