Wat voor een beroep zoek ik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:49

Hoi allemaal,

Sinds juli vorig jaar werk ik bij een erg leuk bedrijf, met fijne collega's en voldoende mogelijkheden om mijzelf te ontwikkelen. Toch is dit niet wat ik wil doen voor de rest van mijn leven, maar wat dan wel?

Momenteel werk ik als Office Manager. Hier ben ik ingerold na mijn opleiding tot Directiesecretaresse. Ik werk 4 dagen in de week van 08.30 tot 17.00. En dit is juist het probleem.. Ik word er gek van dat ik de hele dag achter de computer zit. Ik krijg er hoofdpijn van, word er onrustig van en heb het idee dat ik hierdoor niet alles uit mijzelf haal.
In september wil ik met een (deeltijd) hbo opleiding beginnen dus ik ben nu druk op zoek naar beroepen die mij wel aanspreken.
Uiteraard heb ik al veel gegoogled, maar er zijn zo veel beroepen dat ik vast beroepen over het hoofd zie.

Wat zoek ik in een beroep:

- Veel uitdaging
- Functie met veel doorgroeimogelijkheden, liefst managementfunctie
- Contact met mensen
- Niet hele dagen achter een bureau
- Ik vind het leuk om dingen voor mensen uit te zoeken
- Bedrijven aan mensen koppelen of andersom lijkt mij bijvoorbeeld erg leuk
- Veel autorijden is geen probleem
- Bij andere bedrijven binnen kijken en hun manier van werken/managen zien vind ik erg interessant

Momenteel zit ik er aan te denken om de opleiding Human Resource Management te gaan volgen, vooral omdat het bedrijven aan mensen koppelen mij erg leuk lijkt, maar is dit wel toekomstbestendig?

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben of ideeën hebben welk beroep ik zoek.

Alvast bedankt!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:57

Een of ander 'planner' richting?
Evenementen,feesten,huwelijken,...?
Lijkt me een leuke combi van pc werk,rondrijden,uitzoeken,menselijk contact,....

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:01

Accountmanager is het eerste wat bij mij opkomt.

HR: Bij bedrijven aan mensen koppelen , intercedent etc. Zit je toch eerst ook veel achter de pc.

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:05

als gespreken met mensen voeren voor jou genoeg 'achter je pc weg' is, dan lijkt me HRM passend. De inhoud van zo'n functie verschilt behoorlijk per bedrijf.

YvvvWedg
Berichten: 365
Geregistreerd: 24-02-09

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:07

Facility Management?
Dit gaat dan vooral over het ondersteunen van de secundaire processen binnen bedrijven en organisaties. Komt ook heel erg overheen met jouw wensen, alleen het stukje met echt mensen koppelen aan bedrijven niet (HRM wordt er tevens wel in meegenomen). Maar het gaat wel over het beste uit mensen weten te halen en die te koppelen aan de juiste functies etc.
Ik had een beetje dezelfde wensen als jij hebt en dit sluit bij mij in ieder geval erg goed aan!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:10

Vertegenwoordiger?

QuintyKelly

Berichten: 656
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:10

Ik denk dat HRM wel geschikt is voor je, mogelijk dat je ook met deze opleiding kan doorstromen naar een uitzendbureau (weet ik niet 100% zeker) als recruiter.. dat past denk ik wel heel goed bij je als ik kijk naar wat je eisen zijn.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:20

recruiter of intermediair bij een uitzendbureau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:21

QuintyKelly schreef:
Ik denk dat HRM wel geschikt is voor je, mogelijk dat je ook met deze opleiding kan doorstromen naar een uitzendbureau (weet ik niet 100% zeker) als recruiter.. dat past denk ik wel heel goed bij je als ik kijk naar wat je eisen zijn.


Ik ben derdejaars HRM student en tot nu toe zit ik echt constant achter de pc (stages en bijbaan).

TS: wat het eerste in mij opkwam was idd een planner, organiseren van allerlei dingen (denk aan evenementen)!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:34

https://www.robertwalters.nl/vacatures. ... -vacancies

Hier werkt een zwager van mij, die zocht precies wat jij ook zoekt. Dus een soort van matches maken tussen vraag en aanbod. Wat zoekt de klant en welke kandidaten hebben we die bij die vraag passen. Het is een sort van sales achtig/ HR. Recruitment is altijd wel een handige positive, want dan kun je bij een leuke baan ook zelf later sneller overstappen. Dat zie ik veel starters doen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:40

Misschien vind je het wel leuk om op detacheringsbasis te werken. Als secretaresse, management assistent, PA, etc. Er zijn verschillende bureaus waarbij je in dienst kunt om in zo'n pool te werken.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:42

Iets met events?

Ik ben zelf account manager bij een grote bioscoop, wat inhoudt dat ik de hele dag events organiseer en uitplan voor bedrijven die bij ons iets willen organiseren. Dat gaat van een bedrijfsfeest met receptie en een film, tot congressen van meerdere dagen of meetings van enkele uren. Regelmatig ook grote avant-premières van nieuwe Belgische films, waar dan alle bekende mensen worden uitgenodigd. Ik ben zelf net als jij, zit niet graag de hele dag aan mijn computer en ben graag met mensen bezig. Mijn dagen zijn heel verschillend: de ene dag heb ik veel meetings met toekomstige klanten, de andere dag zit ik aan mijn computer alle events voor te bereiden, en op nog een andere dag sta ik de hele dag op de vloer om alles in goede banen te leiden. Zelf vind ik het ook heel leuk om dingen uit te zoeken, en ik heb regelmatig klanten die komen aankloppen met "hé, we willen iets doen voor onze werknemers" en dan zoek ik uit wat het beste bij hen past: een event met film en zo ja, welke film? Catering en zo ja, wat voor type catering (aperitief, walking dinner, dessertenbuffet)? Alle praktische zaken regel ik ook zelf.

Voor mij maakt net het feit dat ik zoveel op de vloer sta en zelf meedraai op events (als de verantwoordelijke) het grote verschil. Als ik op een evenement sta, heb ik absoluut niet het gevoel dat ik aan het werken ben, omdat het zo leuk is!

Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 13:43

Iedereen bedankt voor de reacties! Er zitten veel bruikbare tips tussen.

tengeltje11 schreef:
Een of ander 'planner' richting?
Evenementen,feesten,huwelijken,...?
Lijkt me een leuke combi van pc werk,rondrijden,uitzoeken,menselijk contact,....


Dit lijkt mij heel erg leuk! Ik roep van kinds af aan al dat ik graag evenementen wil organiseren. Echter is mij altijd verteld dat hier (te) weinig werk in is. Vandaar dat ik hier niets mee gedaan heb. Hoe staan jullie daar tegenover? Is er naar jullie idee voldoende werk in te vinden? Immers kan er tegenwoordig veel via internet geregeld worden.

Nachocheese schreef:
Accountmanager is het eerste wat bij mij opkomt.

HR: Bij bedrijven aan mensen koppelen , intercedent etc. Zit je toch eerst ook veel achter de pc.


Accountmanagement is toch erg veel met cijfers en berekeningen? Helaas is dat niet mijn sterkste punt..

Ik vind het geen probleem om eerst veel achter de computer te zitten. Maar ik wil dit niet gehele dagen, er moet wel afwisseling in zitten.

YvvvWedg schreef:
Facility Management?
Dit gaat dan vooral over het ondersteunen van de secundaire processen binnen bedrijven en organisaties. Komt ook heel erg overheen met jouw wensen, alleen het stukje met echt mensen koppelen aan bedrijven niet (HRM wordt er tevens wel in meegenomen). Maar het gaat wel over het beste uit mensen weten te halen en die te koppelen aan de juiste functies etc.
Ik had een beetje dezelfde wensen als jij hebt en dit sluit bij mij in ieder geval erg goed aan!


Hier ga ik mij even in verdiepen, bedankt!

antje_vip schreef:
Vertegenwoordiger?


Hier ga ik mij ook even in verdiepen maar ik ben bang dat ik niet erg goed ben in het 'verkopen' van producten of diensten.

QuintyKelly schreef:
Ik denk dat HRM wel geschikt is voor je, mogelijk dat je ook met deze opleiding kan doorstromen naar een uitzendbureau (weet ik niet 100% zeker) als recruiter.. dat past denk ik wel heel goed bij je als ik kijk naar wat je eisen zijn.


Hier ben ik mij nu in aan het verdiepen, alleen ben ik bang dat hier in de toekomst minder werkgelegenheid in is aangezien veel mensen dit zelf kunnen met de mogelijkheden die internet biedt? Of zit ik er naast?

Sakura789 schreef:
https://www.robertwalters.nl/vacatures. ... -vacancies

Hier werkt een zwager van mij, die zocht precies wat jij ook zoekt. Dus een soort van matches maken tussen vraag en aanbod. Wat zoekt de klant en welke kandidaten hebben we die bij die vraag passen. Het is een sort van sales achtig/ HR. Recruitment is altijd wel een handige positive, want dan kun je bij een leuke baan ook zelf later sneller overstappen. Dat zie ik veel starters doen.


Hier ga ik mij ook in verdiepen, bedankt!

Chubby schreef:
Misschien vind je het wel leuk om op detacheringsbasis te werken. Als secretaresse, management assistent, PA, etc. Er zijn verschillende bureaus waarbij je in dienst kunt om in zo'n pool te werken.


Dit lijkt mij inderdaad ook heel leuk! Alleen hoe word je dat? Ben je dan zelfstandig ondernemer of zijn hier bedrijven voor?

Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 13:45

Yasmine schreef:
Iets met events?

Ik ben zelf account manager bij een grote bioscoop, wat inhoudt dat ik de hele dag events organiseer en uitplan voor bedrijven die bij ons iets willen organiseren. Dat gaat van een bedrijfsfeest met receptie en een film, tot congressen van meerdere dagen of meetings van enkele uren. Regelmatig ook grote avant-premières van nieuwe Belgische films, waar dan alle bekende mensen worden uitgenodigd. Ik ben zelf net als jij, zit niet graag de hele dag aan mijn computer en ben graag met mensen bezig. Mijn dagen zijn heel verschillend: de ene dag heb ik veel meetings met toekomstige klanten, de andere dag zit ik aan mijn computer alle events voor te bereiden, en op nog een andere dag sta ik de hele dag op de vloer om alles in goede banen te leiden. Zelf vind ik het ook heel leuk om dingen uit te zoeken, en ik heb regelmatig klanten die komen aankloppen met "hé, we willen iets doen voor onze werknemers" en dan zoek ik uit wat het beste bij hen past: een event met film en zo ja, welke film? Catering en zo ja, wat voor type catering (aperitief, walking dinner, dessertenbuffet)? Alle praktische zaken regel ik ook zelf.

Voor mij maakt net het feit dat ik zoveel op de vloer sta en zelf meedraai op events (als de verantwoordelijke) het grote verschil. Als ik op een evenement sta, heb ik absoluut niet het gevoel dat ik aan het werken ben, omdat het zo leuk is!


Dit klinkt erg leuk!! Ik dacht alleen dat accountmanager iets met getallen en berekeningen ed. is? Hoe ben je hier bij gekomen? Wat voor opleiding heb je gedaan als ik vragen mag?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:50

Ik vind niet dat er in events te weinig werk te vinden is. Het verschilt misschien per sector, maar onze jaarresultaten voor onze events waren fantastisch en ver boven verwachting. Je kan eens kijken naar evenementenbureaus bij jou in de buurt en welke vacatures zij hebben, of je kan op zoek gaan naar locaties waar events georganiseerd worden (bv. feestzalen, receptieruimtes, bioscopen, musea) die op zoek zijn naar event managers. Zowat iedere grote locatie heeft nu wel een eventmanager :j

Een account manager is de tussenpersoon tussen het bedrijf en de klant die iets met het bedrijf wil doen. Het is dus niet noodzakelijk iets met veel cijfertjes en getalletjes. Om je een idee te geven: ieder bedrijf dat iets met onze bioscoop wil doen (van advertenties tot een film opnemen in onze parking tot een evenement organiseren) wordt naar mij doorverwezen. Ik bekijk dan wat mogelijk is en wat zij daarvoor betalen.

Studies zijn niet zo heel belangrijk geweest voor mij, want ik heb een bachelor in Engels en Frans (taal- en letterkunde) en een master in Culturele Studies :D Heeft dus helemaal niets te maken met wat ik nu doe. Ik ben bij mijn bedrijf terecht gekomen omdat ik altijd heel graag in film wou gaan werken, maar filmproductie (op een filmset staan) was niet zo mijn ding. Voor mij is dit de ideale combinatie tussen mijn passie (film) en wat ik graag doe (managen en organiseren). Zowat alles wat ik moest weten, heb ik on the job geleerd. :)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:21

ik denk idd ook dat event en alles errond nog volop in de lift zitten.
als 5-10j terug nog amper feesten een eventplanner hadden,gaat nu amper nog een (groter) feest of evenement voorbij zonder dat er eentje de touwtjes in handen heeft.

dit zit ook nog belange niet op zijn top.

uiteindelijk moet je vooral passie voor je job hebben.
als je die hebt,komt je er wel,soms met wat omwegen,maar uiteindelijk lukt het wel!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:28

Het enige nadeel met eventmanaging en dergelijke dat als er een crisis is, daar als eerste de bezuinigingen vallen. Zit je meer in de saleshoek en creeer je mede omzet, dan zal dat een stabielere factor zijn. Maar goed, je moet ook echt iets doen waar je energie van krijgt, maar het moet ook wel een goede toekomst hebben. Soms moet je ook onderaan beginnen en rol je door je houding/positiviteit/werklust vanzelf in je droombaan. Uiteindelijk beginnen maar weinig mensen direct met een goed betaalde uitdagende droombaan.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Wat voor een beroep zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:32

Ik weet niet hoe stabiel je bent? Maar eigenlijk valt het beroep begrafenisondernemer heel mooi in dat plaatje.. moet je wel kunnen/geschikt voor zijn uiteraard..

Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 10:12

Hartelijk dank voor alle reacties!

Yasmine schreef:
Ik vind niet dat er in events te weinig werk te vinden is. Het verschilt misschien per sector, maar onze jaarresultaten voor onze events waren fantastisch en ver boven verwachting. Je kan eens kijken naar evenementenbureaus bij jou in de buurt en welke vacatures zij hebben, of je kan op zoek gaan naar locaties waar events georganiseerd worden (bv. feestzalen, receptieruimtes, bioscopen, musea) die op zoek zijn naar event managers. Zowat iedere grote locatie heeft nu wel een eventmanager :j

Een account manager is de tussenpersoon tussen het bedrijf en de klant die iets met het bedrijf wil doen. Het is dus niet noodzakelijk iets met veel cijfertjes en getalletjes. Om je een idee te geven: ieder bedrijf dat iets met onze bioscoop wil doen (van advertenties tot een film opnemen in onze parking tot een evenement organiseren) wordt naar mij doorverwezen. Ik bekijk dan wat mogelijk is en wat zij daarvoor betalen.

Studies zijn niet zo heel belangrijk geweest voor mij, want ik heb een bachelor in Engels en Frans (taal- en letterkunde) en een master in Culturele Studies :D Heeft dus helemaal niets te maken met wat ik nu doe. Ik ben bij mijn bedrijf terecht gekomen omdat ik altijd heel graag in film wou gaan werken, maar filmproductie (op een filmset staan) was niet zo mijn ding. Voor mij is dit de ideale combinatie tussen mijn passie (film) en wat ik graag doe (managen en organiseren). Zowat alles wat ik moest weten, heb ik on the job geleerd. :)


Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga mij er wat meer in verdiepen :)

Sakura789 schreef:
Het enige nadeel met eventmanaging en dergelijke dat als er een crisis is, daar als eerste de bezuinigingen vallen. Zit je meer in de saleshoek en creeer je mede omzet, dan zal dat een stabielere factor zijn. Maar goed, je moet ook echt iets doen waar je energie van krijgt, maar het moet ook wel een goede toekomst hebben. Soms moet je ook onderaan beginnen en rol je door je houding/positiviteit/werklust vanzelf in je droombaan. Uiteindelijk beginnen maar weinig mensen direct met een goed betaalde uitdagende droombaan.


Hier ben ik inderdaad ook bang voor. Dit is het eerste waar mensen op gaan bezuinigen. Heb je een voorbeeld van omzet halen uit de saleshoek? Wat houdt dat in?

Celiien schreef:
Ik weet niet hoe stabiel je bent? Maar eigenlijk valt het beroep begrafenisondernemer heel mooi in dat plaatje.. moet je wel kunnen/geschikt voor zijn uiteraard..


Het lijkt mij een ontzettend mooi beroep maar het is niet voor mij weggelegd. Ik ben daar niet stabiel genoeg voor en zou gerust met de familie mee zitten janken :+

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:17

Ik denk eigenlijk direct aan rayonmanager:

Definitie volgens de nationale beroepengids:

"Een Rayonmanager is de schakel tussen het bedrijf en de klant. Hij is eindverantwoordelijk voor de organisatie, financiën en administratie binnen zijn rayon. Hij stuurt medewerkers aan, houdt zich bezig met relatiebeheer en streeft naar het behalen van de doelstellingen van het bedrijf.

De Rayonmanager is verantwoordelijk voor een prettige werkomgeving. Zo nodig voert hij verbeteringen door. Ook zorgt de Rayonmanager ervoor dat de medewerkers binnen zijn rayon op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen en producten. Hij houdt de ontwikkelingen in de markt dus nauw in de gaten. De werknemers rapporteren hun werkzaamheden aan de Rayonmanager.

Ook houdt een Rayonmanager toezicht op de financiën en neemt hij maatregelen als de cijfers tegenvallen. Hij is verantwoordelijk voor de omzet bij opdrachtgevers. Hij moet daarom zorgen voor een hoge klanttevredenheid en zorgen dat klanten zich aan het bedrijf binden.

Een andere taak van een Rayonmanager is het meedenken over promotieactiviteiten. Hij werkt dan nauw samen met de Sales Manager van het bedrijf. Tevens maakt de Rayonmanager een jaarplan voor het rayonbeleid, gebaseerd op het organisatiebeleid. Ook heeft de Rayonmanager een voorbeeldfunctie. Hij heeft een belangrijke rol in het uitdragen van de kernwaarden van het bedrijf."

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:31

chaanttaall schreef:
Sakura789 schreef:
Het enige nadeel met eventmanaging en dergelijke dat als er een crisis is, daar als eerste de bezuinigingen vallen. Zit je meer in de saleshoek en creeer je mede omzet, dan zal dat een stabielere factor zijn. Maar goed, je moet ook echt iets doen waar je energie van krijgt, maar het moet ook wel een goede toekomst hebben. Soms moet je ook onderaan beginnen en rol je door je houding/positiviteit/werklust vanzelf in je droombaan. Uiteindelijk beginnen maar weinig mensen direct met een goed betaalde uitdagende droombaan.


Hier ben ik inderdaad ook bang voor. Dit is het eerste waar mensen op gaan bezuinigen. Heb je een voorbeeld van omzet halen uit de saleshoek? Wat houdt dat in?

Het hangt er wel een beetje vanaf welk type events je organiseert en voor wat voor bedrijf.
Bijvoorbeeld: ik ben verantwoordelijk voor B2B-evenementen, dus alles wat door bedrijven georganiseerd wordt. Dat gaat van IT-congressen met 2.500 bezoekers tot meetings met 50 personen tot personeelsfeesten voor 500 personen. Ik doe dit in een bioscoop, wat een type bedrijf is dat erg afhankelijk is van externe factoren, namelijk van de films die gemaakt worden. Als wij bijvoorbeeld een jaar hebben zonder een Star Wars of Fast & Furious film of andere grote blockbusters, dan zijn onze resultaten meteen heel wat minder goed. En dat is onvoorspelbaar, want films worden regelmatig geschrapt, verplaatst naar een andere datum, en we hebben nou eenmaal geen invloed op het feit dat de films die we kunnen vertonen goed of slecht zijn.

Voor onze bioscoop zijn daarom de B2B-evenementen een heel belangrijke factor, omdat wij niet afhankelijk zijn van het filmaanbod. Wij kunnen congressen immers evengoed organiseren als er die maand geen goede films zijn. Wat ik doe wordt binnen het bedrijf echt gezien als de stabiele factor die voor vaste inkomsten zorgt en die veel stabieler is dan de films die we aan het publiek vertonen, omdat we veel zelfstandiger zijn. Wij groeien jaarlijks heel erg en onze sales van evenementen neemt alleen maar toe. Natuurlijk merken we wel dat klanten wat minder budget hebben dan pakweg 10 jaar geleden, maar onze vaste klanten (grote conventies en congressen, jaarlijkse bedrijfsfeesten en meetings) komen altijd terug omdat ze het toch moéten organiseren, al is het met een kleiner budget.

Als je daarentegen pakweg bruiloften of een ander soort "luxe"events gaat organiseren, merk je inderdaad wel meer van besparingen of inkrimpingen, denk ik.