Nare sfeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Creahorse

Berichten: 13
Geregistreerd: 30-11-16

Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 23:07

Hallo bokkers,

Ik moet even mijn zorgen ergens kwijt en wil graag advies aan jullie vragen.
Sinds juli 2016 run ik een pensionstalling.
Wij hebben 4 pension paarden en dus 4 klanten waarvan 3 met 1 bijrijder.
Alle paarden staan in volpension en de klanten mogen bij hun paarden wanneer ze willen, hier hebben we verder geen regels voor.
Tot voor kort was de sfeer heel goed maar de laatste tijd is dit compleet omgeslagen.
We hebben een gezamenlijke zadelkamer, we willen in de toekomst kasten aanschaffen.
Vorige maand is er van een klant een duur hoofdstel ontvreemd en we weten niet wie dit gedaan heeft.
Zadelkamer wordt altijd afgesloten zodra er niemand op stal is.
Alle klanten hebben een eigen sleutel en de bijrijders hebben er ook een.
Ook is er vorige week een set peesbeschermers ontvreemd die aan de stal hingen.

Gisteren toen ik de stal in liep had 1 van de bijrijders peesbeschermers in haar handen van een andere pensionklant.
Meteen hing ze deze terug en ze had ''toevallig'' de verkeerde gepakt maar kreeg wel een giga rood hoofd.
Aangezien ik geen bewijs heb dat zij het is krijg ik nu wel heel erg mijn twijfels.
Bijrijder lapt wel eens de regels aan haar laars en na continu aanspreken gebeurd het elke keer weer.
Dit gaat dan om voeren zonder toestemming, spullen niet opruimen en mest in de rijbak laten liggen.
Al eens met mijn pensionklant over gehad maar deze doet hier vrij weinig op uit.

Ik weet niet zo goed wat ik in deze situatie nog moet doen.
Iemand beschuldigen zonder bewijs kan en mag ik niet doen en met de eigenaar van het paard ook al een aantal gesprekken gehad maar ook deze ziet de ergenis er niet van in.

Dus, wat nu? :?

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:12

Hangen er camera's op stal? Zo niet, dan zou ik daar mee beginnen.

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:12

Al eens nagedacht over cameras op te hangen rondom plekken zoals de zadelkast?

Creahorse

Berichten: 13
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 23:16

@foaly & Barbara
Nog niet eens over nagedacht, heel goed idee!
Ik ga morgen eens rondkijken op internet voor een goed camera systeem!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:00

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overig.

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:24

Camera's ophangen en nogmaals het gesprek aangaan met bijrijder en eigenaar en daarin een laatste waarschuwing geven voor het niet volgen van de regels. Nog eenmaal de regels niet opvolgen is niet meer welkom op het erf.

Je kan dan het peesbeschermer incident laten liggen, maar je maakt wel duidelijk dat wat betreft die dame voor jou de maat vol is en daarbij geef je de voorbeelden van de andere dingen waar ze verantwoordelijk voor is.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:30

Is het allereerst niet een idee om een soort overleg te organiseren waarbij iedereen aanwezig is?

Dit is wel heel naar, een heel vervelende sfeer wil je niet en al helemaal niet dat je mensen als verdacht moet gaan zien op je eigen erf.
Ik denk dat je dat wel bespreekbaar moet gaan maken.
Juist omdat het zo kleinschalig is.

En misschien daarop volgend meer structuur: Ieder een kastje met slot.

Nadat ik mijn paard verkocht heb , heb ik ook een tijd verzorgd op een prive stal waar spullen niet apart hingen en dan moet ik zeggen, dan is het ook weleens lastig wat nu bij wie hoort.
Zo ging ik ook rijden met een barepackpad wat later bij een ander peerd bleek te horen :o :o .

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:33

Als ik de bijrijder continu aan moest spreken, was bij mij de maat al vol. Niet meer welkom en jammer voor eigenaar van het paard, die kan er in meegaan of ook wieberen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:34

Uhhh, weinig regels en goed van vertrouwen. Mooi uitgangspunt alsnalle neuzen dezelfde kan op staan. Een bijrijder die herhaaldelijk de weinige regels aan de laars lapt en die je met spullen van een ander in de hand zag staan.
Spreek de eigenaren en bijrijders allemaal tegelijk aan in een korte stalbijeenkomst. Geef aan, dat klanten/ bijrijders die zich niet aan de regels houden, direct kunnen vertrekken. Je krijgt wel
weer een nieuwe klant en ook bijrijders zijn er genoeg.
Maak van aangifte doen bij diefstal voor iedereen een verplichte regel. Bij diefstal is de dief niet meer welkom op jouw stal.
Geen directe bewijzen? Toch bespreekbaar maken! Nu nog in de groep, maar vermeldt dat bij vermoedens van diefstal, degene die er mee te maken zou kunnen hebben, wordt aangesproken.
En je regels, kan je die in een contractje voor je pensionklanten en jezelf zetten?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:39

hang op een ongeziene plek een wild kamera, deze gaat aan als er iets beweegt, deze geefty wellicht beelden bij betreding van de zadelkamer van bekende en onbekenden!

Creahorse

Berichten: 13
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 08:40

Camera systeem wordt vandaag gekocht.
Kasten willen we op korte termijn aanschaffen maar ook dit is geen goedkope uitgave dus duurt even.

Met mijn man overlegt dat we een bord gaan maken welke op de deur van de zadelkamer wordt gehangen.
Hierop komt te staan dat er vanaf heden camerabewaking is en hier zetten we een aantal duidelijke regels op.
Ik ben hier totaal niet van, maar aan een ander topic te lezen moet dit nou eenmaal tegenwoordig.

En een algemeen overleg plegen hierover is zeker geen slecht idee!
Gewoon eens een kop koffie drinken met z'n allen zodat we er dan luchtig over kunnen beginnen en het er op een positieve manier over kunnen hebben om zo de nare sfeer wat weg te nemen.

Bedankt voor de tips allen!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:01

Op de stalling waar ik stond kocht iedereen gewoon zijn eigen zadelkast. Zou je ook nog kunnen doen. Een bepaalde hoeveelheid ruimte beschikbaar stellen, en als men zijn spullen achter slot en grendel wil hebben kopen ze maar een eigen zadelkast.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:16

Zo heb ik inderdaad ook ooit gestaan waar je je eigen kast kocht.
Ik moet eigenlijk zeggen spullen gezamenlijk in 1 ruimte is vragen om problemen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:24

Ik zou juist even niet dat bord ophangen en alleen de camera. Als er weer iets gepikt wordt weet je gelijk wie het gedaan heeft :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:29

Maureen95 schreef:
Ik zou juist even niet dat bord ophangen en alleen de camera. Als er weer iets gepikt wordt weet je gelijk wie het gedaan heeft :)


Dat mag dus niet... Je mag niet onaangekondigd cameratoezicht plaatsen.
Vraag me niet waarom.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:30

Hm das raar. Stomme regelgeving :P

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:31

Gewoon ieder zijn kast en alles op slot. Cameratoezicht vind ik nu niet direct bevorderlijk voor de sfeer.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:35

Sclimpre schreef:
Gewoon ieder zijn kast en alles op slot. Cameratoezicht vind ik nu niet direct bevorderlijk voor de sfeer.


Je kan het ook introduceren als zijnde: Er zijn zaken ontvreemd uit onze zadelkamer. We plaatsen cameratoezicht om jullie spullen te beschermen.
Helemaal geen beschuldigingen, heel naïef naar de klanten toe aangeven dat je niemand verdenkt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:39

Zo zou ik het ook aangeven Janine. Niet op de persoon maar op de spullen.
Dan houd die het gedaan heeft vast wel op.

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:41

Waar ik stond met mijn paard, stonden een stelletje oude kasten (archiefkasten, kledingkasten, e.d.) waar je gebruik van mocht maken. Wilde je iets anders/beters, dan had je daar zelf voor te zorgen. Zelfde gold voor voertonnen bijvoorbeeld. Werkte prima, ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en ieder zijn eigen keuze. Voor een westernzadel heb je bijvoorbeeld al meer ruimte nodig dan voor een Engels zadel. Mijn kast heeft een hele tijd niet op slot gestaan, tot er ineens wat dingen verdwenen. Toen heb ik er wel een slot op gezet en daarna geen problemen meer gehad.

Dus ik zou aanraden om bij die regels ook te zetten dat mensen die een kast willen neerzetten, hier toestemming voor hebben, maar dat ze dit wel zelf dienen te regelen.

Overigens is het misschien wel een idee om die regels ook op papier te zetten en ze aan iedereen persoonlijk te overhandigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:49

Maureen95 schreef:
Ik zou juist even niet dat bord ophangen en alleen de camera. Als er weer iets gepikt wordt weet je gelijk wie het gedaan heeft :)

Ik weet niet of 'niet aangeven' mag gekeken naar de Wet bescherming persoonsgegevens. (Wbp)


Als ik snel even 5 punten langs ga:
- er zijn meldingen van ontvreemding.

- ga met iedereen rond tafel om de sfeer, regels en consequenties te bespreken. Ook ideeën en oplossingen zijn welkom.
Zet de regels op papier!

- Is het niet mogelijk om tijdelijke zadelkasten te halen?
Iets afsluitbaar dmv een nummerslot ofzo? Dus iets tijdelijks wat niet al te duur is.
Maar zadelkasten zijn belangrijk :j

- zorg eventueel voor camera's (kijk even wat de regels zijn rondom cameratoezicht ;) )

- en... houdt goede communicatie. Je zult de maatregelen waarschijnlijk vertellen aan de pensionklanten. Ook om scheve gezichten te voorkomen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:51

Nee een camera hangen zonder dit kenbaar maken mag niet zoals joolien al aangaf.
Je kunt er zelfs een boete voor krijgen.

sb 441b

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:54

Tja hoe praat je dan al die verborgen camera acties goed?
Ik denk wel dat dat het meest effectief is..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:58

Waarom zou kenbaar maken niet effectief zijn in dit geval?
Als die bijrijder nu de dader is, denk jij dat zij dat nog doet met een camera op haar neus?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Nare sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:59

Geen idee hoe zichtbaar die camera is. :)