[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:14

Op 6,5 jaar was ze kreupel, heel vreemd, af en toe een pasje op het harde. Beeld van een hoefzweer, maar omdat de smid niks kon vinden toch maar naar de kliniek gereden. Daar bleek er een vreemd stuk bot op het kootgewricht te zitten dat in het kraakbeen van het kroonbeen prikte. Dit moest dus operatief verwijderd worden. Uit de CT scan die vlak voor die operatie werd gemaakt bleek heg om een afgebroken schijf bot te gaan. De operatie kwam ze erg goed uit, maar helaas bleek de dag erna dat er twee splinters waren blijven zitten. Na drie weken is ze dus opnieuw geopereerd. Alles was er toen uit, maar helaas was en bleef ze erg kreupel (lees op drie benen lopen met pijnstillers voor 1000 kilo paard)na deze tweede operatie, terwijl ze tussen de twee operaties rad leek. Terug op mijn eigen kliniek bleek ze zware botvliesontsteking over het volle oppervlak van de breuk te hebben, met artrose ontwikkeling in het gewricht. Opties waren het gewricht operatief vastzetten met daar achteraan 6 weken gips en een half jaar boxrust, of haar laten gaan. Ik heb haar laten gaan....ze had zo vreselijk veel pijn, dat wilde ik mijn meisje niet aandoen...
Maar ben daarna zelf aardig gecrashd, bijna twee maanden kliniek en twee operaties zijn emotioneel echt zwaar...elke keer hoop en weer teleurstelling. Esmee was echt mijn droompaard, en mijn baby.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:11

Wat vreselijk zeg :( maar je hebt het juiste voor je paard gedaan! Nog heel veel sterkte! :(:)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:38

Twinklebel :(:) heel pijnlijk je droompaard laten gaan, ken er helaas alles van

Oh myrthee spannend zeg en zelf hengstig dat hoor ik graag

Jammer van diegene die nog niet gepakt hebben

Twee jaar geleden had ik een maart veulen, ik heb ze liever in april mei maar das omdat het land nog teveel in modder ligt.

Alleen weet je niet of het in 1 keer zal pakken dus blijft gokken

Tof kabayo mooie combi

Goed dat het cas is gelukt en ja ik ken alleen jou en tinniie uit het dbt en in het echt
De rest al paar van vorige dbt's

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:15

Vreselijk Twinkelbel. :(:)

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:26

Vreselijk twinklebell.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:29

Wat erg twinklebel. Nog heel veel sterkte.

Fotsy, inderdaad, we waren erg verbaast dat ze toch uit zichzelf hengstig is geworden. Zowel DA als ik stonden verbaast. Is nog nooit gebeurd.

Ze had alleen wel een paar dagen mogen wachten. Op de een of andere manier moet ze altijd op zaterdag geinsemineerd worden. Ik werk op zaterdagen van 12 - 23 uur en je hebt natuurlijk weekend tarief. Pfff :'). Zou mooi zijn als ze in een keer drachtig wordt en blijft, scheelt een hoop geld voor de rest van het seizoen haha. Want ook wij zijn al een tijd bezig.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:29

Wat verschrikkelijk Twinklebel. Sterkte meid!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:41

Twinklebel: Nachtmerrie bah ...

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:59

Twinklebel: wat een nachtmerrie!

Myrthee: heel spannend! Hopen dat het in één keer pakt.


Wild Thing haal ik vandaag op. Zij is nu 1x gedekt en dus nu klaar. Ik heb er nu wel een goed gevoel over, de vorige keer moest ze 2x gedekt en ei afgespoten.

Esmeralda is nog niet klaar :O

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:34

Wat verschrikkelijk twinklebell, kan geloven dat je daar zelf ook goed kapot van bent geweest :(:)

Myrthe spannend! Ik ga voor je duimen dat het in 1x pakt!

Hier is Aziza weer hengstig, had het al verwacht.
Toen ze het pakket met het sperma kwijt waren 2 weken geleden en het later op de dag uiteindelijk toch nog arriveerde, wist ik eigenlijk al dat we te laat waren met insemineren. Niet meer gecheckt of het ei er nog zat, aangezien de DA dat onzin vond, omdat er toch sowieso geinsemineerd ging worden, omdat de eerste tijd na de eisprong natuurlijk ook nog vruchtbaar is.

Maar zoals ik al verwacht had dus te laat.. Nu vanochtend een mailtje de deur uit gedaan en afwachten of de hengst er nog is of dat hij al naar het midden oosten is vertrokken..

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:05

AM_horses, spannend!

AZ wat balen zeg. Hoop dat de hengst nog in Nederland is.

Liby is een half uur geleden geinsemineerd, dus ik denk dat ik mijn combinatie nu maar officieel voor moet stellen.

Mijn knappe merrie Lady Liberty (Hamilton x Purioso x Janmaat).
Vroeger M2 dressuur en M springen. Op het moment L1+1 dressuur.
Afbeelding

Gedekt door Dallas VDL welke onder Jur Vrieling 1.45 loopt.

Afbeelding

Vorige veulens zijn:
Albaney (v. Arco?)
Afbeelding

En Don Winchester (v. Don Cremello du Bois).
Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:22

AZ: wat balen, ik hoop dat de hengst nog niet vertrokken is.

Myrthee; mooie combinatie, hopen dat het pakt.

Wild Thing hebben we opgehaald en staat weer fijn op haar stalletje. Vanmiddag is Esmeralda nog een keer geïnsimineerd. Ze durven het ei niet af te spuiten omdat dan de andere eitjes ook eraf komen. Maargoed Formidable vond dat natuurlijk niet erg :P

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:05

Myrthe, mooie combi!
Ik vind Kriebel ook zo'n leukerd!

AM, fijn dat de eerste merrie alweer thuis staat, spannend!

Heb net een mailtje gehad dat de hengst nog thuis (Duitsland) staat, maar hij kan nu wel echt elke dag vertrekken wat ik ervan begrijp. Dus heb al gevraagd of het nog mogelijk gaat zijn om dinsdag af te nemen en dus voor woensdag op te sturen. Maar ga er eigenlijk stiekem alvast wel vanuit dat dat nog net moet gaan lukken :o Nu maar hopen dat dat ook echt zo is!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:23

Zo, dan baal je AZ, hopelijk staat die er nog...

Oeh, Don Winchester vind ik wel erg gaaf!

Dat ken ik , dat alles wat met veearts te maken n heeft in het weekend moet....Vien is ook vandaag geïnsemineerd, en maandag, tweede paasdag ei controle...

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:32

Vind het wel bijzonder dat Vien vandaag geïnsemineerd is. Vandaag was de verjaardag van Esmeetje. Toeval bestaat niet toch?

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:47

Twinklebel wat een verhaal, jeetje! Moet wel een goed teken zijn toch dat ze vandaag geïnsemineerd is!

AZ balen dat ze hengstig is, maar ik duim dat het nog net gaat lukken om haar deze week opnieuw te insemineren met hem, voordat hij weg is. Dat het dan nu maar wel raak moge zijn!

Myrthe leuk dat je er ook weer bij bent. Leuke combinatie, misschien een schimmeltje in de maak dus? :)

Paard x pony kruisingen heb ik zelf geen ervaring mee. Hoewel mijn paard zelf niet al te groot is en het wellicht wel een mooie combinatie zou zijn zou het niet mijn keuze zijn (ik wil liever vergroten), maar ik heb wel hele geslaagde combinaties van anderen gezien.

Onze Suzie houdt het goed vol op haar logeeradres. Vandaag dag 4 van de hengstigheid en met geslaagde dekking. Dit kon wel eens de belangrijkste dekking zijn geweest als ze volgens het boekje blijft volhouden. Ze zijn wel een heel leuk setje zo samen toch? De verkering is in ieder geval dik aan :)


Afbeelding

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:19

Jeetje, wat was Don Winchester daar nog donker! Hopelijk pakt het nu mooi vlot :) Ik laat altijd insemineren door de hengstenhouder, die rekenen geen extra kosten in het weekend..

Ach, wat schattig Murosch!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:40

Nou, Myrthe duimen dat het in een keer pakt. Wel een heel andere hengstenkeuze dan Don Cremello en Cream on Top, ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Kun je het veulen t.z.t. ook inschrijven bij het NRPS?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:54

AZ, fijn dat de hengst nog thuis staat! Moet dan vast goed komen!

Twinklebel, jeetje wat een toeval. Dat moet wel een goed teken zijn! Bijzonder hoor!
En jij ook al zo'n geluk haha. Wij scannen ook maandag nog een keer. En dankjewel :).

Murosch, fijn dat dat nog goed gaat! Ik heb inderdaad kans op een schimmeltje!

Ja he Vulina, gelukkig is hij toch weer een stuk lichter. Merrie bij de hengsthouder is ideaal natuurlijk.

Suffie, het veulen zal inderdaad gewoon NRPS ingeschreven worden. Net als Kriebel register A papier. Kan ook nog kiezen voor KWPN, omdat Liby dubbel is ingeschreven.
Inderdaad een hele andere keuze. Al was Cream on Top natuurlijk onder andere omdat ik letterlijk last minute moest switchen van hengst.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:07

De hengstenhouder komt bij mij thuis insemineren ;) Nog handiger.. Op 1 na, die krijgt diepvries rietje, die breng ik naar Esther de Melker. En met 1 merrie doen we ET, die gaat, samen met een draagmoeder, ook naar Esther :)

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:28

Bij mij zit de hengstenhouder te ver weg om thuis te insemineren, en mijn merrie heeft erg veel stress van veel vreemde paarden om zich heen, dus breng haar liever niet naar de hengstenhouder.
Elke keer de veearts aan huis laten komen wordt me wat duur, dus ze is nu uit logeren op de kliniek. Vond ik de beste oplossing.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:41

Vulina ET lijkt mij ook wel wat. Alleen de prijs houdt mij duidelijk tegen :+

Wij gaan gewoon met de trailer naar de kliniek om op te voelen

Twinklebel wat een toeval!

Fijn murosch dat de dekkingen goed lijken te gaan! Super lieve foto

Spannend amhorses!

Mooie hengst zeg myrthe!

AZ dat is rot zeg :(

Abby word hier rond de 26e weer hengstig

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:02

ET overwegen wij ook voor de Jazz merrie, niet voor dit jaar maar voor volgend jaar.

Hoe gaat dat precies in t werk? En welke kosten zitten er (ongeveer) aan vast? Als je zelf een draagmerrie hebt, gaat dat dan zomaar? Hoe werkt t met de cyclus als die niet gelijk is?

Gisteren naar de hengstenshow geweest en daar Guardian gezien. Wat een gaaf dier is dat toch. <3
Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:05

Via hormonen zorgen ze dat de cycli gelijk gaan lopen, er zit een paar dagen speling in,.

Vanavond mijn merrie naar de kliniek brengen, hoop dat ze morgen of dinsdag geinsemineerd kan worden, ... Eindelijk.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:08

De kosten zijn afhankelijk van veel factoren: beschikking tot een eigen draag merrie, stalling thuis of op kliniek, aantal spoelingen en terug plaatsingen die nodig zijn, etc etc. En verder nog de gewone kosten; dekgeld en scan kosten.
Het is vooral duur als je meerdere malen moet spoelen en/of terug plaatsen en het scheelt enorm wanneer je een eigen draag merrie(s) hebt staan.

Je kunt ze synchroon krijgen door de cyclus van de draag merrie goed te kennen en op het juiste moment hengstig te spuiten.. En goede begeleiding is daarbij ontzettend belangrijk...