Knuffel in stal voor rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 13:45

Hoi bokkers!
Sorry als dit hier niet goed staat, wist even niet waar ik het anders moest plaatsen.

Mijn paard kan erg stressen als ze op een vreemde locatie in de wei of op stal moet, het rijden is geen probleem, maar vooral het moment dat ze dan in een wei of op stal staat en ik weg ben blijft ze maar rondjes lopen en weigert ze te eten.

Ik zag/hoorde pas ergens dat sommige mensen een knuffel in de stal hangen bij het paard, die hen dan doet denken aan de vertrouwde thuisomgeving door de geur etc.

Ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben (en of het dus ook echt werkt of gewoon onzin is) of dat jullie misschien andere tips hebben om haar wat relaxter te hebben in vreemde stallen.

Bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door SUSANNEx op 13-04-17 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:47

OMG, een teddybeer ofzo??? :')

Hoe bedoel je; paarden vermenselijken? :')

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:54

Suzanne F. schreef:
OMG, een teddybeer ofzo??? :')

Hoe bedoel je; paarden vermenselijken? :')


Beetje rare opmerking...

Denk dat het door de geur zeker kan helpen. Bij puppy's worden de eerste nachten ook vaak iets uit het nest bij gelegd zodat ze de geur herkennen. Vind het zo'n gek idee nog niet.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:57

Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-04-17 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:58

Klinkt raar, maar ik denk dat het wel werkt.

Heb ook meerdere succesverhalen gehoord van handvegers bij een pup neerleggen als ze alleen blijven als je weggaat. Dit zou ook werken en een rustgevoel geven. Dit zou dus ook kunnen met een knuffel toch?

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:02

Is geen rare opmerking. Het is een PAARD. En paarden hebben geen knuffelbeesten. Van een veulen kan je misschien nog zeggen dat de moedergeur er aan zit maar dan kan het net zo goed iets anders zijn. Met puppy's is dat ook zo, een lapje stof met geur eraan.
Maar volwassen paarden worden niet rustig van knuffelbeesten. Het is sowieso al raar als je daar al over na denkt. Mensen willen hun paarden graag vermenselijken en menselijke emoties toedichten en mensenlijk gedrag projecteren maar het blijft een paard. Een teddybeer gaat echt niet helpen om een paard om vreemd terrein rustig te krijgen. Welke geur er ook aan zit. Nog even en dat ding moet mee op buitenrit in een speciaal zakje vastgemaakt aan de hals ofzo....

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:05

Ik heb een keer in de Penny een verhaal gelezen over een pony die zonder moeder is gevonden, ze hadden bij die pony ook een beer in de stal gelegd, en na drie jaar zonder beer herkende ze hem nog. Dus het kan wel degelijk helpen! :j Hoewel ik niet zeker weet of dat in dit geval ook kan helpen...

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:06

Haha zie net dat Brainless dat verhaal ook al heeft gestuurd

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:08

Jaaa, in de PENNY. Het vakblad van de Nederlandse paardensector! :j :j

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:09

Brainless schreef:
Suzanne F. schreef:
OMG, een teddybeer ofzo??? :')

Hoe bedoel je; paarden vermenselijken? :')

Werkt soms prima...
http://www.snuffelknuffel.nl/video/veul ... teddybeer/

Zelfs na 3 jaar slaapt hij nog met de beer:
http://swns.com/news/orphaned-foal-who- ... ter-76617/


dit kwam een tijdje terug idd voorbij,maar ik kan niet geloven dat een veulen/paard 3 jaar van zijn leven deelt en dat die beer er dan zo keurig en mooi uitziet.....
op de 2de foto ziet die beer eruit alsof hij gewoon tussen de benen van het paard gelegd wordt en het paard bekijkt die beer van 'wat begot is me dat nu weer????'

dus neen,ik geloof bovenstaand artikel niet.

hog,persoonlijk geloof ik daar niet in.
een paard is vooral een kuddedier.
stro met de geur van zijn buurman of vrouw zal ook geen kalmerend effect hebben,dus waarom zou een knuffel dat wel?
waarom moet je paard vaak in vreemde stallen en weiden staan?
want ik zo dan eerder daarop gaan aanpassen.

meerdere paarden kunnen moeilijk overweg met veranderingen,niets vreemds aan,wij nemen maar aan dat het moet kunnen,maar een paard is behoorlijk honkvast.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:10

Suzanne F. schreef:
Jaaa, in de PENNY. Het vakblad van de Nederlandse paardensector! :j :j

Is hetzelfde verhaal als het veulen wat ik poste.. dus wel iets wat echt gebeurd is.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:11

Mijn vorige paard kon niet alleen staan, maar was heel wat rustiger als ik de deken van het paard wat ik meenam bij haar over de boxdeur hing.
Zij rook dan zijn geur en was iig rustig genoeg om te gaan eten.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:11

Suzanne F. schreef:
OMG, een teddybeer ofzo??? :')

Hoe bedoel je; paarden vermenselijken? :')


Het gaat er niet om het een beer is, een geit of een autootje. Het gaat om de geur. Dat snap je toch hopelijk?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:14

Suzanne F. schreef:
Is geen rare opmerking. Het is een PAARD. En paarden hebben geen knuffelbeesten. Van een veulen kan je misschien nog zeggen dat de moedergeur er aan zit maar dan kan het net zo goed iets anders zijn. Met puppy's is dat ook zo, een lapje stof met geur eraan.
Maar volwassen paarden worden niet rustig van knuffelbeesten. Het is sowieso al raar als je daar al over na denkt. Mensen willen hun paarden graag vermenselijken en menselijke emoties toedichten en mensenlijk gedrag projecteren maar het blijft een paard. Een teddybeer gaat echt niet helpen om een paard om vreemd terrein rustig te krijgen. Welke geur er ook aan zit. Nog even en dat ding moet mee op buitenrit in een speciaal zakje vastgemaakt aan de hals ofzo....



Toch wel. Op de internationale concoursen zie je ook veel knuffels in de stallen hangen. Deels als speelobject, deels voor een vertrouwde geur.


@ TS:
Mijn merrie kon moeilijk alleen blijven. Ik heb haar laten trainen hierop en sindsdien is ze een stuk relaxter.
Wanneer je daar meer over wil weten mag je pb-en.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 13-04-17 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:14

Bij paarden geen ervaring mee. Maar bij lammetjes die aan de fles opgroeien zonder moeder, hebben we ook elk jaar een grote knuffel in de stal liggen. Elk jaar weer zijn de lammetjes helemaal blij met de knuffelbeer. Ze liggen helemaal opgerold boven op de beer. Het geeft ze geborgenheid.
En als het hen helpt, .......krijgen ze elk jaar weer de beer.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:14


Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:19

fjordnina schreef:
Toch wel. Op de internationale concoursen zie je ook veel knuffels in de stallen hangen. Deels als speelobject, deels voor een vertrouwde geur.


Ik heb echt nog nooit knuffels zien hangen op concoursen en ben zelf veel op concours geweest vroeger (ook internationale). Ja een speelappel misschien maar geen knuffels.
Ik denk ook niet dat geuren dit verschil kunnen maken bij een volwassen paard. Die denken niet van: Oh dat ruikt naar mijn eigen stal.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:22

Stof is toch het enige dat iets van geur e.d. opneemt?
Ik kan me voorstellen dat het helpt hoor... Als ik in Groningen in de auto stap en er op de Veluwe uit stap (niet langs de snelweg) ruikt het daar ook heel erg anders. Nu zijn mijn slijmvliezen niet zo gevoelig als die van paarden...

En ach, een flinke knuffel kost ook de wereld niet, ik zou het de moeite van het proberen waard vinden. En daar hoef je echt geen emotionele/menselijke verklaring bij zoeken volgens mij...

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:27

Bij onze pony hing een grote blauwe smurf aan de staldeur en die maakte er dankbaar gebruik van om na het eten zijn mond mee af te vegen. Of om tegenaan te schuren als je zijn hoofdstel af deed ;-)
Kortom, dat ding kon ik maandelijks wassen.

Smurf is trouwens met de verkoop wel mee gegaan naar zijn nieuwe baasje en hangt er nog steeds.

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:39

Gaat het niet gewoon om het hebben van dingen die voor het paard vertrouwd zijn? Of dat nou een knuffel is of niet. Mijn paard is erg gehecht aan haar rode jollyball en dat is voor haar een vertrouwd voorwerp. Die gaat altijd met ons mee in de trailer en op wedstrijd.

Anoniem

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:44

Mijn paard heeft een klein giraffje in d'r stal hangen!
Eigenlijk meer omdat ze hem zelf van m'n jas af trok, oké merrie als jij hem wilt hebben prima :')
Maar ze snuffelt er elke dag aan en staat vaak met d'r koppie daar te slapen. Geen idee of dat toeval is, maar het viel mij op sinds hij daar hangt :) Dus ik kan het best begrijpen als sommige paarden hier echt "steun" aan hebben, vind het ook wel een interessant iets!
Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:53

Toen mijn kat in het dierenziekenhuis lag, ging het ontzettend slecht met haar. Ik heb toen een vilten muis van thuis mee genomen. Ze knapte zienderogen op. Heus niet door de muis, dat snap ik ook wel, maar ik geloof wel door de geur van thuis die er aan zat.

Zo zal het met paarden misschien ook wel werken, waarom niet ?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:56

Een hond is een carnivoor en gebruikt geur om te jagen. Bij een hond is het reukorgaan zeer ontwikkeld. Dat er dan een nestspeeltje wordt meegegeven is ook begrijpelijk maar met een week kijken ze er al niet meer naar om is mijn ervaring.
Een paard is een herbivoor, die heeft misschien wel vluchtgedrag maar zal eerder op gehoor reageren dan geur. Lijkt mij dus niet echt dat een stukje speelgoed op geur lijkt te werken. Een veulen heeft gewoonlijk het lichaam van de moeder als bescherming en zal mogelijk wel gebruik maken van een vervanger in de vorm van een grote beer oid. Dat herkenning (bv die knuffel) een rol kan spelen geloof ik gelijk maar puur op geur? :n

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:08

Suzanne F. schreef:
Is geen rare opmerking. Het is een PAARD. En paarden hebben geen knuffelbeesten. Van een veulen kan je misschien nog zeggen dat de moedergeur er aan zit maar dan kan het net zo goed iets anders zijn. Met puppy's is dat ook zo, een lapje stof met geur eraan.
Maar volwassen paarden worden niet rustig van knuffelbeesten. Het is sowieso al raar als je daar al over na denkt. Mensen willen hun paarden graag vermenselijken en menselijke emoties toedichten en mensenlijk gedrag projecteren maar het blijft een paard. Een teddybeer gaat echt niet helpen om een paard om vreemd terrein rustig te krijgen. Welke geur er ook aan zit. Nog even en dat ding moet mee op buitenrit in een speciaal zakje vastgemaakt aan de hals ofzo....

Het gaat ook niet om de knuffel maar om de geur. Een knuffel is stof en mousse wat goed een geur vast houdt. Je zou evengoed een handdoek kunnen nemen, maar dat houdt de geur iets minder vast.

Het is echt wel zo dat door een bekende geur de paarden rustiger worden, dit geldt voornamelijk voor als het paard ergens anders gestald moet worden. Bij honden trouwens ook, bij onze dierenarts moest je altijd een dekentje of kussen meegeven als de hond daar moest blijven. Zij hadden er ook wel genoeg, maar met een bekende geur waren ze veel rustiger wat revalidatie ten goede komt.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:49

@Bravura
En toch herkent een paard duidelijk (aan bv de mest) welke van welk paard is.
Ook veulens herkennen zij aan de geur.
Mijn merrie (dominant type) poept precies over de mest van een ander heen ivm de geur.

Voor paarden is geur de belangrijkste zintuig (sterker nog dan geluid).

Citaat:
Ondanks dat de neus van het paard niet kan tippen aan die van de hond, is dit het best ontwikkelde orgaan van het paard. Een paard ruikt van verre of hij te maken heeft met een vriend of met een vijand!

Citaat:
Ruiken is een belangrijk communicatiemiddel voor paarden. Wanneer paarden elkaar ontmoeten of leren kennen, blazen zij elkaar in de neus. Hierna volgt een positieve of een negatieve reactie. Paarden herkennen elkaar aan de geur; een merrie zal haar eigen veulen altijd herkennen. In een kudde rollen paarden op dezelfde plek. Zo zorgen ze dat elk paard in de kudde dezelfde geur heeft en kunnen ze altijd goed de groep herkennen.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html