zachte en gevoelige mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

zachte en gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 08:35

Gisteren Bor (mijn nieuwe Groninger) in het tuig gezet. De vorige eigenaar heeft netjes gezegd dat Bor wat huiverig was voor de broek. Maar Bor gaf geen kik :-). Toen alles netjes paste even wat gewerkt aan de lange lijnen. Hij was echt super braaf. Maarrr,... het probleem is zijn extreem zachte en gevoelige mond. Ik rij met een Liverpoolstang hij loopt er best goed op, maar achter de teugel en neemt het bit ook niet fijn aan. Ik heb niets in mijn handen, maar ik hou als menner toch wel van wat druk.
Ik zit nu te denken aan longeren met dubbbele lijnen met ongebroken trens.
Ik vind dat wat fijner dan er op zitten, omdat een dan paard veel te veel dingen tegelijk moet doen (mens dragen, balans zoeken en dan ook nog een bit accepteren) voor een onervaren paard vind ik dat niet eerlijk.
Ohja, niet onbelangrijk de tandarts is net geweest en heeft geen afwijkingen gevonden o.i.d.

Wat denken jullie?

SunNDLM
Berichten: 713
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: "Quaedamme"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:12

Longeren met dubbele longe is een mooie manier om ze te laten wennen aan het bit maar ik ben wel van mening dat het steeds wisselen van bit niet bevorderlijk zal zijn voor het aannemen daarvan. Een dubbel gebroken trens heeft immers een heel andere inwerking dan een liverpool...

Misschien is het een idee om ook met de liverpool te longeren en aan de lange lijnen te werken? Of juist met de trens te mennen? Maar dat is afhankelijk van de betrouwbaarheid van het paard. Niet iedereen is daar voorstander van.

Zelf had ik hetzelfde probleem met mijn paard. Rijden en longeren ging super maar voor de kar wilde hij het bit niet aannemen. Nu rij ik voor de wagen ook met een dubbel gebroken trens (dressuur en vaardigheid). De marathon rijd ik met een liverpool omdat mijn paard te gretig is om dat met een trensje te rijden. Ik heb het idee dat mijn paard er baat bij heeft dat hij altijd hetzelfde bit in zijn mond heeft en dus niet ineens moet wennen aan een andere inwerking.

Edit: lees net dat je het heb over een ongebroken trens ipv een dubbel gebroken trens maar in principe hou je dan hetzelfde idee omdat deze geen hefboomwerking heeft en ook geen kinketting (en een liverpool wel)
Laatst bijgewerkt door SunNDLM op 13-04-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zachte en gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:14

Ik zou gaan zoeken of er een ander bit is dat hem beter bevalt. Ik zit niet echt in de menbitten maar heb je een anatomisch gevormde geprobeerd? Bijv iets met een mylerachtig mondstuk.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:58

Je rijd met een liverpoolstang:
Welke van de 300 soorten? Welk mondstuk, hoe dik, naar voren, omhoog, recht, gebroken, ongebroken, flexibel, klein boogje, grote boog, welk soort materiaal, vaste of losse scharen.

Er zijn zo onwijs veel soorten liverpool stangen. Waar hier de ene op een bepaalde liverpool op de bril gereden word en met een ander bit nog erdoor heen springt als ie op de onderste staat. Mondstukken maken zo veel verschil. Net zoals een kinketting gaatje losser, of eentje strakker. Bit gaatje hoger, gaatje lager.
Wellicht een zeempje om het bit, op de brug rijden.

Dus vraag even in het rond en probeer wat bitten uit, en de verschillende standen.

Hier worden ze ook gelongeerd met hun menhoofdstel en hetzelfde bit. Zodat het ook een echte aanvulling is op mijn mennen, dwz: luisteren naar de stem ipv lichaamstaal zien en daarmee dus ook lekker wennen aan het bit.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: zachte en gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:38

Eens met Melanie,
Maar ik denk dat je het eerst even een kans moet geven. Je begint net met Bor. Na 1 keer kan je nog niet echt beoordelen hoe hij op het bit loopt.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: zachte en gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:41

Jij moet wennen aan hem, hij moet wennen aan jou, geef het nog wat tijd, na een keer kun je volgens mij er nog niets van zeggen.
Je wilt net zo mennen als met je andere paard, maar misschien is deze een heel andere hand gewend, reageert misschien ook heel anders. Ik heb hier ook twee lopen, zijn ook heel verschillend, ik heb me maar aangepast :).