[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:19

Kunnen merries ook hengstig staan zonder eisprong?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:22

Mijne toont wel wat hengstig, maar nog geen eisprong

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:26

Vulina, het wordt Dallas VDL! Spannend, hoop dat je merrie snel drachtig is.

Sjintoo, kan wel hoor. Mijne staat drachtig nog hengstig.. altijd een feest..

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:40

absoluut sjintoo, merrie's kunnen heel goed foppen of zich laten dekken terwijl er helemaal geen ei klaar zit
of het grote probleem met mijn merrie is dat ze niet synchroom loopt bij een slechte hengstigheid, dit wil zeggen dat het ei groeit en springt terwijl de baarmoeder helemaal geen oedeem vormt wat de innesteling onmogelijk maakt als het ei al bevrucht zou zijn.
daarom heeft zij wel een goeie opvolging nodig in een KI centra zodat ze vaak kan gescand worden. Ook heeft ze ook problemen met zich schoon te maken, vocht weg te krijgen na de hengstigheid dus dan spoelen ze ze vaak eens.
Of je merrie nu maiden is of niet, speelt geen rol, het enige is dat bij ene niet maiden je de cyclus al goed kent.

hengstigspuiten doe ik niet meer aan mee, pakt bij Flo slecht uit en ze is er zo ziek van, vind ik best sneu. Misschien komt dit omdat zij al wat ouder is, al zei de Da vorige keer dat sommige merrie's er heel slecht op reageren en sommige zo goed dat ze niet anders meer doen dan hengstigspuiten.

welkom tinklebel
oh drie eitjes maar nog maar 2.5, das eigenlijk nog niet echt hengstig dan, nog beetje geduld.

spannend myrthee, volgende week insemineren dan

is er eigenlijk al 1 merrie drachtig? vorig jaar waren er best al heel veel vroeg

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:48

Falke is toen ze ongeveer 11 maanden was hengstig gespoten. Ze stond toen in opfok waar ook een weide was met hensten. Sprong zo het draad onderdoor de hengstenweide in. Ik weet nog dat ze daar enorm van zweette van dat hengstig spuiten.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:52

Sjintoo schreef:
Falke is toen ze ongeveer 11 maanden was hengstig gespoten. Ze stond toen in opfok waar ook een weide was met hensten. Sprong zo het draad onderdoor de hengstenweide in. Ik weet nog dat ze daar enorm van zweette van dat hengstig spuiten.


:=
Hengsten en merries gescheiden door middel van 1 draadje?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:57

Met 11 maanden hengstig spuiten?

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:17

Ik vermoed dat ze per ongeluk bij een hengst in is beland en uit voorzorg daarna maar hengstig is gespoten?

Ik vind het zo spannend! Morgen begint ons nieuwe avontuur! Ik hoop wel dat we dit jaar weer geluk hebben hoor! 4 jaar geleden een merrie laten dekken, werd drachtig maar na 50 dagen was ze het kwijt. 3 jaar geleden merrie laten dekken en dat heeft een mooi veulen opgeleverd. Vorig jaar een merrie laten dekken en die bleef Gust, dus dit jaar moet het weer raak zijn :). Ook allemaal verschillende merries nu ik erover nadenk. Maar deze kan nog heel wat jaartjes mee als alles goed loopt, ze wordt nu 7.

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:22

Biscuit hoop ik Fotsy :D.

Belle wordt trouwens als Biscuit gescant wordt op dracht ook gescant, maar dan op hengstigheid, hoop dat we t goed timen :P.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:23

Welke waren je combis nu weer ML? Biscuit en Hope van de overo, en wie juist van de champagne?

Hier ook nog nooit een dekentje op hoeven te leggen, terwijl we wel meestal maart-veulens hebben...

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:24

Leuk het dbt van 2018, ik volg!

Ik heb zelf geen drachtige merrie oid, maar vind het gewoon reuze interessant! Daarnaast ga ik tzt opzoek naar een leuk veulen voor mijzelf :D

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:26

Belle, Bibi en Fierté met de gold cream champagne :).

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:27

Klopt Fotsy, ze is inderdaad nog niet echt hengstig. Maar gaf wel hengstigheid aan gisteren en vandaag, echt jus d'orange plassen. Dit is de derde keer in twee weken tijd dat ze een paar dagen echt hengstig lijkt, beetje van slag dus. Vandaar dat ze even op de kliniek blijft, dat ze haar even goed kunnen volgen.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:35

ze is inderdaad hengstig gespoten toen uit voorzorg. Een drachtige jaarling zag ik toen echt niet zitten.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:39

Ach zo, ik dacht eerst gespoten tien uitgebroken.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:49

Ah Sjintoo, die volgorde is inderdaad een stuk logischer.

Remark, leuk dat je komt volgen!

Fotsy, inderdaad volgende week insemineren. Hoop dat het me dit jaar wel gegunt is..

Murosch, komt vast goed!

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:52

Murosch ik hoop voor je dat het je dit jaar weer gegund wordt!

En voor jou ook Myrthe!

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:48

Hallo allemaal :wave:

Ik kom me hier ook maar aanmelden, want voor mij is het seizoen volop begonnen.

Mijn 17-jarige PRE merrie wordt vandaag geïnsemineerd! :#

Twee weken geleden hadden we gescand en vonden we een ei van 44mm dat echter nog hard was. Ik besloot om toch sowieso nog een cyclus over te slaan omdat ik liever geen te vroeg veulen wil.

Zaterdag zouden we opnieuw scannen, maar ik zag dat ze mijn hengst opzocht en ze leek ook echt hengstig, dus toch maar gisterenavond nog laten scannen. En gelukkig maar!

We vonden een ei van 52mm!!! (voor een paardje van maar 1m52 is dat blijkbaar gigantisch!) Ook was de baarmoeder er helemaal klaar voor en ik kon 'het wiel met spaken' dat ik eerder alleen nog maar op foto's had gezien, onderscheiden op de echobeelden. Heel leuk om te zien dat mijn merrie het ondanks haar leeftijd en het feit dat ze al 9 veulens heeft gehad, nog zo goed doet +:)+

Onmiddellijk hengstenhouder gebeld, want volgens mijn veearts stond het ei op springen en konden we ons maar beter haasten om vandaag zo vroeg mogelijk te insemineren.

Vanmorgen al de hengst naar de kliniek en laten springen en het zaad op gaan halen (om hopelijk toch sneller te zijn dan de expressdienst).
Nu wacht ik op bericht van mijn veearts dat hij komt insemineren.... Super spannend.

Dit is mijn merrie, Imperiosa
Afbeelding

edit: oohja en dit is de toekomstige vader: Milagroso JLE, jonge hengst van 1m70.

Afbeelding

Van hem verwacht ik dit jaar al een veulen met mijn andere merrie, Esquina. Zij is uitgerekend 15 mei.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:26

Oooh wat een leuke en knappe paarden komen hier voorbij.

Het is nog ver van mijn bed show, want mijn veulen voor dit jaar moet nog geboren worden hahahaha.
Maar zoals de planning nu eruit ziet, is het als volgt:
Flirt met kid
Afbeelding

Afbeelding

en chakira met kid

Afbeelding

Afbeelding

en als laatste na het krijgen van haar veulen, gaya met astro

Afbeelding

Afbeelding

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:51

Wat een pracht combinaties zie ik al langs komen!

Ik lees al jaren mee in het DBT. En nu kan ik mezelf eindelijk ook een keer melden, mijn knappe merrie mag mama worden!

Dit is de mama to be, Bindoctro (maar we noemen haar Bin)
Afbeelding

En de toekomstige paps behoeft geen verdere introductie: Don Cremello
Afbeelding

Hoezo deze keuze? Ik denk dat Don Cremello de steile schouder, het steile achterbeen, de strakke lendenen en het karakter van mijn merrie kan verbeteren. Het veulen is voor mezelf, maar mocht het ooit verkocht moeten worden heeft het toch een commercieel kleurtje. Ik heb al heel wat geslaagde veulentjes uit de combinatie rijpaard x Don Cremello zien komen.

Ik ben heel benieuwd en vind het super spannend, dit gaat voor ons beide het eerste veulentje worden!

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:25

Welkom Evita.
Hele knappe merrie is Bin hoor.
En ik begrijp je keuze. Mocht ik nog het geluk hebben gehad om met mijn sportpaard een veulen te fokken (is op haar 10de uit de sport gegaan wegens acute peesblessure en nu wil ik haar een veulen dragen niet meer aandoen wegens de extra belasting op haar been), dan had ik ook voor don cremello gekozen. Ik heb inderdaad ook al heel wat mooie veulens gezien uit deze combi en had vorig jaar bijna een merrie gekocht die drachtig was van hem.
Ik ben benieuwd wat voor moois het bij jou oplevert :j
ben je al aan het dekken/scannen?

Leuke combi's heb je weer hoor Stal HD. Zullen wel weer speciale kleurtjes geven ook zo te zien.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:38

Nou Suzie hebben we vanmorgen naar haar lover gebracht en ik had het toch goed gegokt met de hengstigheid, want ik kreeg zojuist bericht dat ze al is gedekt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Hij is gisteren net geschoren en dat ziet er nog niet zo geweldig uit, maar het is een mooi chique mannetje. Majestic Mickey, NMPRS hengst van 82 cm. Net even kleiner dan Suzie.

Afbeelding

Afbeelding

Crines

Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-15
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:48

Lieve mini's hoor Murosch. Goede timing inderdaad als ze nu al gedekt is.

Als bij onze merries het goed gaat, dan zullen ze gelijk uitgerekend zijn (buiten dan dat mijn merrie sowieso twee weken over tijd gaat) :P

En net bevestiging gekregen: Het zit erin *\o/*

Nu afwachten en hopen dat het pakt zodat we straks een mooi vruchtje zien op de scan :o

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:53

Wat een leuke merrie heb je Murosch! Hengstje mag er ook wezen! Hopelijk in een keer raak.

Spannend Crines! Hopen dat er over 18 dagen een mooi vruchtje zit :)

Wat zonde van je sportmerrie! Ik vind je PRE ook wel heel gaaf!

Ik vermoed dat Bin rond 20 april hengstig wordt. De planning was om haar dan weg te brengen. Echter is er Rhino bij een stal hier in de buurt geconstateerd. Alle stallen in de omgeving, inclusief de stal waar wij staan, zijn gesloten. Het is dus even afwachten...

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:15

Bedankt! Ik laat me verrassen ja. Het is trouwens niet de eerste keer dat ik meemaak dat een merrie "spontaan" hengstig wordt als ze bij een hengst in de buurt komt. Dat vind ik wel een beetje apart eigenlijk. Ik vraag me dan wel af of het een goede hengstigheid is, maar het zal wel niet voor niks zo zijn.

Crines spannend, dus bij jou is het ook echt begonnen nu. Ik duim for good luck! Zou toch leuk zijn als ze gelijk op zouden gaan ja. Dit wordt Suzie's eerste veulentje als alles mag lukken, dus ik heb nog geen idee hoe lang ze draagt. Het is wel een mini, dus zou maar zo iets korter kunnen zijn dan de 340.

Wat vervelend Evita, ik las al iets over Rhino weer, ik heb het idee dat de ziekte het dit jaar vrij lang volhoudt. Naar mijn gevoel hoor je meestal in januari-februari veel gevallen ervan en daarna zakt het weer wat weg. Hopelijk kun je straks gewoon naar de hengstenhouder met haar.

Mooie combi's stal HD, wat voor kleur is Astro? Gaaf dier!