[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:53

Dank je wel suffie! Onwijs leuk veulen heb jij zeg!

Of het een gewone bruine is... Van haar nakomelingen waren er in ieder geval 2 vos. Die kleurengenetica is gewoon niet zo mijn ding geloof ik :+

Leuke combinaties weer hieronder! Inderdaad spannend of je merrie drachtig wordt gescand.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:18

Wauw mooie combinaties allemaal!!!
Iedereen veel succes en sterkte toegewenst tijdens het lange wachttraject ;) Ik hoop voor jullie alleen dat de dracht, bevalling en groei van de veulens goed en gezond verloopt.

Het is nog niet helemaal zeker met welke hengst, maar ik zal me vermoedelijk ook spoedig volledig melden in dit topic ;) Nog even de knopen doorhakken voor onze NRPS stermerrie w.b. de hengstenkeuze.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:52

Ik ben al vanaf 30 maart aan het scannen, rot eieren schieten maar weinig op, morgenochtend er weer heen. Pffft heb mijn scanabonnement er al uit voordat er kwak inzit.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:30

Hier vandaag ook de eerste naar het dekstation gebracht. (Satinka) Ze had al een mooi groot follikel zitten van 4,5 , dus maar meteen geïnsemineerd. Arany was gisterenavond nog gaan springen dus er was zaad op voorraad. Ging dus lekker vlotjes, hopelijk snel eisprong en dan weer 18 dagen aftellen :)
Jade is volgende week ergens aan de beurt vermoed ik.

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:39

Ik heb vandaag ook mijn merrie naar de hengst gebracht, ze is niet hengstig maar er zal dagelijks geschouwd worden, dus ik hoor vanzelf wanneer er gedekt gaat worden :):) Er stond ook een veulentje van 2 uur oud :+:

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:42

Spannend allemaal!! Ik moet nog een dagje of 10 op de hengstigheid wachten

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:49

Helaas was Wild Thing niet drachtig (wat ik eigenlijk al dacht) wel al mooi hengstig aan het worden en een mooi ei erop.
Esmeralda word waarschijnlijk morgen gedekt.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:09

Balen FF. Zal dan vast niet lang op zich laten wachten :)

Jammer AMH! Gelijk weer dekken? Snelle cyclus!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:13

Spannend hoor allemaal! Hopelijk gaat het allemaal voorspoedig!

FF, balen dat ze niet hengstig wordt, maar komt waarschijnlijk snel!

AM_horses, balen dat ze niet drachtig is, maar fijn dat je morgen al weer kan dekken. Spannend!

Ik bel morgen mijn dierenarts om in de loop van de week mijn merrie hengstig te laten spuiten zodat we volgende week kunnen insemineren.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:14

Vulina schreef:
Balen FF. Zal dan vast niet lang op zich laten wachten :)

Jammer AMH! Gelijk weer dekken? Snelle cyclus!


Ei van Wild Thing was nog wel te klein. Id best snel.

Esmeralda zit ook met tros eieren. Een is wat groter en daar gaan ze op insemineren.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:25

spannend allemaal al aan het insemineren begonnen, super zo krijgt dit topic opeens een vaart

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:28

Wat ik me afvraag: ik zie bij die minipaardjes vaak dat er aan de flanken wat haar wordt weggeschoren, waarom doen ze dit? Ik vermoed om de kleintjes beter aan de uier te kunnen laten komen? Of doen ze dat om te voorkomen dat het veulen haren inslikt?

Merken jullie verschil in drachtig geraken bij maiden merries? Die van mij is 9 en wordt voor het eerst geïnsemineerd. Is er een kans dat het bij haar minder snel zal pakken of juist sneller? Wat is jullie ervaring hier in?

Muronia

Berichten: 19559
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:37

Wat zijn er al veel van start gegaan! Leuk, het seizoen is echt al los gegaan. Mijn merrie gaat morgen naar de hengst toe. Volgens schema zou ze weer hengstig moeten zijn, maar ik zie het niet duidelijk genoeg. Nu heb ik afgesproken dat ze bij de hengst mag staan totdat ze hengstig is geweest. Ideaal, ik kan hier ook niet schouwen met mijn merriekudde. Ik kan me er nu al zo op verheugen! Tot nu toe alleen maar rijpaardveulens gehad en dit wordt de eerste mini, wat zal dat ontzettend klein en schattig zijn haha!

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:43

Murosch schreef:
Wat zijn er al veel van start gegaan! Leuk, het seizoen is echt al los gegaan. Mijn merrie gaat morgen naar de hengst toe. Volgens schema zou ze weer hengstig moeten zijn, maar ik zie het niet duidelijk genoeg. Nu heb ik afgesproken dat ze bij de hengst mag staan totdat ze hengstig is geweest. Ideaal, ik kan hier ook niet schouwen met mijn merriekudde. Ik kan me er nu al zo op verheugen! Tot nu toe alleen maar rijpaardveulens gehad en dit wordt de eerste mini, wat zal dat ontzettend klein en schattig zijn haha!


Dat probleem had ik dus ook met mijn merrie! Inmiddels staat ze al bijna 1.5 week bij de hengstenhouderij en is vorige week woensdag de follikel gespot... Zondag is ze weer gescand en ik denk vandaag weer, maar nog niets gehoord :( Zit zo in spanning af te wachten <3

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:52

Sjintoo schreef:
Wat ik me afvraag: ik zie bij die minipaardjes vaak dat er aan de flanken wat haar wordt weggeschoren, waarom doen ze dit? Ik vermoed om de kleintjes beter aan de uier te kunnen laten komen? Of doen ze dat om te voorkomen dat het veulen haren inslikt?

Merken jullie verschil in drachtig geraken bij maiden merries? Die van mij is 9 en wordt voor het eerst geïnsemineerd. Is er een kans dat het bij haar minder snel zal pakken of juist sneller? Wat is jullie ervaring hier in?


Beide,zodat het veulen makkelijk de uier vindt,maar vooral om het risico om al die losse haren in te slikken te voorkomen. Ik heb ooit een veulen gehad met slokdarmverstopping daardoor,sindsdien scheer ik de merries die vroeg op het jaar veulenen.

Volgens mij is er geen verschil bij maiden merries met sneller of trager pakken.

Spannend voor al diegenen met trossen eieren :P

FF vervelend,zo een mooi weer en het eitje niet genoeg willen groeien. Dit weekend wordt het kouder..

Jammer AM_horses,op naar de volgende kans dan maar!

Murosch ideaal als ze daar mag blijven,dan zul je wel snel eventuele hengstigheid te zien krijgen.


Gisteren is Karin nog eens gedekt en ik denk dat het ongeveer de laatste sprong zal geweest zijn want de hengst wordt erg slordig met dekken tegenover het begin.
Dan kunnen we ook beginnen aftellen!

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:14

Dank je wel Fotsy voor je antwoord. Als alles goed gaat, en de inseminatie van de eerste keer pakt, heeft Falke half maart/ eind maart haar veulen. Ze staat dan ook nog in een dikke wintervacht maar is dan toch ook al goed aan't ruiven. Ik scheer haar dan best ook waarschijnlijk?

Muronia

Berichten: 19559
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:19

Ik lees dit even mee omdat er hier dan hetzelfde aan de hand zou zijn. Ik zou dan denk ik inderdaad dat stukje weg gaan scheren. Suzie komt altijd enorm in de wintervacht, het is net een pluizenbolletje. Ik wacht eerst maar even af hoe snel het gaat met drachtig worden, maar als ze wel meteen oppakt, dan zouden we ook vrij vroeg een veulentje hebben en dan moet ik misschien ook een dekentje halen voor de kleine. Maar hoe kom je aan zo'n iniemini dekentje eigenlijk?

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:26

Nou net bericht gehad van de hengstenhouderij, en nu groeien er dus 3 follikels op de eierstokken!
Echter alle 3 niet groot genoeg om te insemineren... Ze maakt het wel spannend zo! :')

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:36

Murosch, nu je het zegt, ik zal dan ook een veulendekentje moeten voorzien. Ik dacht dat Epplejeck deze wel had.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:22

Mijn veulendekentjes bestel ik online bij minihorseshop. Heel tevreden van!
Sjintoo ik zou dan wel scheren ja. Die shets ruiven toch al snel tot in mei ergens,dus alles wat daarvoor geboren wordt,krijgen de merries van een patroontje.


Afbeelding


Kimsel spannend haha. Nog even doorbakken.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:39

Kimsel94 :wat spannend hopen dat er een eitje doorgroeit.

Sjintoo: elke merrie is anders, maar over het algemeen als ze gezond is, niet vuil van binnen en een goed ei moet het helemaal goed komen.
Ik had vorig jaar ook dekentjes gekocht bij de applejack. Echt ideaal want het kan soms nog flink koud worden.

Pretty: Hopen dat de dekkingen geslaagd zijn en dat Karin drachtig is.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:08

Mag ik mij ook melden hier? Net mijn merrie weggebracht naar de kliniek omdat ze al twee weken af en aan hengstig is. Weekend dacht ik dat ze er door was en wilde dan de volgende hengstigheid dekken, maar gisteren piste ze weer jus d'orange.
Nu gescand, zaten drie eieren van 2,5cm op en nog een boel kleintjes. Ze houden haar nu even daar om te volgen wat ze doet.
Oh ja, mijn merrie is 15 jarigeeen Casco x Gagson Wimborn en ze wordt gedekt met Henkie. Ze heeft een veulen gehad toen ze 7 was, van Daddy Cool, had ik een geweldig rijpaard aan,maar helaas vorig jaar in moeten laten slapen door complicaties na een operatie aan een bizarre beenblessure.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:55

Welkom Tinklebel! Spannend!

Met de dekentjes, doen jullie deze ook om als de veulentjes voornamelijk op stal staan? Of met welke temperaturen?

Vrijdag komt mijn dierenarts om hengstig te spuiten. Dus volgende week insemineren *\o/*

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:03

Mijne vandaag ook maar laten spuiten, af gaf de da aan dat dat ook niet kan werken als ze dit voorjaar nog geen eisprong hebben gehad. Maar ga het toch naar proberen.

Dekens ben ik geen fan van, zou voor mij alleen een optie zijn als het onder de 5 graden of heel veel regent zijn.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:13

Ik gebruik ook geen dekens. Ik heb ook nog nooit één gehad die het koud had..
Wij brengen morgen de Gribaldi weer weg, die krijgt de volgende rietjes van Jazz. Hopelijk pakt het nu..

Ben jij over je keuze uit Myrthe?