Zadelbontje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 19:29

Er zijn waarschijnlijk genoeg topics over zadelbontjes maar mijn vraag is net even anders! Ik zit al een hele tijd met een vraag die door mijn hoofd spookt: waarom gebruiken topruiters zadelbontjes? Nu bedoel ik niet de springruiters maar echt de dressuurruiters. Je hoort vaak, ook op Bokt dat een o.a wollen zadeldek weinig goeds doet voor de paardenrug. Het zou het zadel smaller maken en ondanks dat een wollen dekje de druk iets meer verdeelt wordt het toch aangeraden om zonder een wollen dekje/pad te rijden.

Hoe kan het dan nu dat er toch een hoop (ook internationale) ruiters rijden met een wollen zadeldekje (bovenop hun dekje) is het dan toch niet zo slecht voor je paard? Worden die zadels expres zo gemaakt dat er ruimte overblijft voor een zadelbontje of (wat mij ook logischer lijkt) gebruiken ze hun zadels voor meerdere paarden? Ik praat hier dan ook over de top, mensen die in mijn ogen geld zat hebben, dus ook voor een passend zadel (?)

Ik ben er zelf niet voor of tegen, ik vind dat mijn zadel zonder bontje ook goed hoort te passen en zou er niet snel voor de sier een zadelbontje onder douwen. Al vind ik het zelf wel stukken mooier lijken, het idee dat ik daardoor mijn paard z'n zadel in de weg zit is voor mij voldoende om het niet te doen.

Wat denken jullie?

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:42

Ik denk dat het bont alleen voor de sier aan de rand zit en niet onder het zadel.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:58

een zadel wordt vaak voor meerdere paarden gebruikt

tinkermiep

Berichten: 268
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Netterden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:13

Ik gebruik het op advies van de zadelmaker. Het zadel past, maar het is een oud paard met minder rugspieren. Nu is hij in de winter ook nog wat gewicht kwijt geraakt. Ik mocht van de zadelmaker iets "lekker diks", onder het zadel leggen. Bontje pas er mooi en ruim onder nu. Alles ligt stabiel en er schuift niets.

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:51

melissapupa schreef:
een zadel wordt vaak voor meerdere paarden gebruikt


Ook dat inderdaad.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:19

Harvey1 schreef:
Je hoort vaak, ook op Bokt dat een o.a wollen zadeldek weinig goeds doet voor de paardenrug.

Wat denken jullie?


Sowieso is wat je op Bokt leest/hoort heel vaak niet wat er daadwerkelijk in de topsport gebeurt.

Maar dat terzijde, zijn deze ruiters vaak in staat om paarden onder 'sub-optimale' omstandigheden prima voor elkaar te krijgen dan de gewone ruiter waarbij alles volgens het boekje, in theorie, klopt.

Onder andere hetzelfde zadel op meerdere paarden gebruiken. Die zadels zullen echt niet op elk paard optimaal liggen en toch lopen die paarden er wel onder. Een zadel dat echt slecht ligt zullen zij niet gebruiken. Maar ik geloof zo dat een 'prima' zadel onder een handige ruiter met gevoel nog altijd minder 'schadelijk' is dan een perfect zadel onder een mindere ruiter.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:25

Soms krijg je een zadel zonder onderlegger niet mooi op maat. Je kan dan inplaats van te zwaar vullen beter het zadel zacht houden en aan de buitenkant bij vullen met een onderlegger.
Ik heb hier paarden die een te groot zadel hebben met een bontje omdat ze onder een perfect passend zadel niet fijn lopen. Ze vinden het duidelijk prettiger om met een ruimer zadel en bontje te lopen inplaats van onder een ander zadel zonder onderlegger.