Vast-zet-problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloksguusje
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-04-17

Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 20:29

Hoi iedereen

Ik weet niet of dit de correcte rubriek is om mijn vraag in te stellen.
We hebben een 9-jarige merrie. Als zij vaststaat (met zadelen bijvoorbeeld) dan gaat ze 'hangen' en als ze merkt dat ze niet los kan, raakt ze in paniek en trekt ze alles kapot (palen uit de grond, halster stuk, touwen stuk). Maar als ze los staat, dan peert ze hem. Er kan niet altijd iemand mee om haar vast te houden terwijl een van ons zadelt.

Wat zouden jullie doen?


Groetjes
Guusje & Havana

Farome
Berichten: 683
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:35

Vasthouden terwijl je opzadelt?
Moet je even handig in worden maar is denk ik de makkelijkste oplossing,.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:39

Lange lijn (longeerlijn, leadrope) gebruiken; deze haal je door de vastzetring, maar hou je zelf in je hand. Als het paard gaat 'hangen', geef je ruimte op de lijn. Stopt het paard, dan vraag je het paard via de lijn door de ring weer voorwaarts naar de ring. Paard moet uiteraard wel snappen dat je op druk van de lijn (halster) voorwaarts moet.

bloksguusje
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 20:57

Farome schreef:
Vasthouden terwijl je opzadelt?
Moet je even handig in worden maar is denk ik de makkelijkste oplossing,.


Ons paard is nogal vrij groot en ik vrij klein, ik heb echt beide handen nodig om het zadel op haar rug te leggen.

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:59

Misschien een stukje klittenband? Dan heeft ze het idee vast te staan maar in paniek springt dit open

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:00

Ik zet mijn paard altijd half vast. Ik haal het touw door de ring. Dat is het. Daardoor lijkt het alsof hij vast staat en hij denkt dat ook wel. Maar als hij een stap naar achteren zet voelt hij het niet (en raakt hij dus niet in paniek). Er komt dus geen druk op het touw. Anders gaat hij inderdaad ook hangen.
Hij loopt niet vrij snel weg dus het is niet helemaal te vergelijken met jouw paard.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:07

Hier zet ik heb tussen twee stallen in en dan met een touw ervoor. Soort van box. Kan alles pakken en doen en meneer staat heerlijk rustig. Je kunt haar misschien ook in stal opzadel enz.

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:08

Leren dat als je haar halstertouw op de grond laat hangen ze stil moet staan. En natuurlijk gaat dat niet in 1 keer, dat is een kwestie van oefenen, oefenen en nog meer oefenen totdat ze straks stil blijft staan terwijl jij naar de wc gaat en als je terug komt ze nog steeds op dezelfde plek staat.
Elke keer als ze een stap doet zet je haar op exact dezelfde plek weer terug, geduld hebben. Niet schreeuwen of boos worden als ze een stap doet maar gewoon terug zetten net zolang tot je een ons weegt en zij netjes stil blijft staan

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:10

Zoals bovenstaande reacties inderdaad zeggen... Alternatief zoeken en zorgen dat dit niet meer voorkomt. Hou dit een half jaar oid vol en langzaam maar zeker kan je haar af en toe weer voorzichtig vastzetten. Besef wel dat 1x paniek genoeg is om weer terug bij af te zijn!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:40

Een paard kun je pas vastzetten als het ook los blijft staan.
Oefen dus eerst het los staan. Zet het rijden op een laag pitje en maak van het los opzadelen je trainingsdoel. Als je dat bereikt hebt, kun je het touw door een ring halen en los laten hangen. Uiteindelijk kun je toewerken naar echt vastzetten.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:44

hier zijn al 88 topics over

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:58

pillow schreef:
hier zijn al 88 topics over


TS is ook echt geholpen met dit antwoord en al die 88 paarden zijn vast precies hetzelfde als die van haar.. :+

Ik kan alleen maar meegaan met de adviezen die ik hier boven gelezen heb. Van losstaand opzadelen een trainingsdoel maken.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:03

fjordnina schreef:
Een paard kun je pas vastzetten als het ook los blijft staan.
Oefen dus eerst het los staan. Zet het rijden op een laag pitje en maak van het los opzadelen je trainingsdoel. Als je dat bereikt hebt, kun je het touw door een ring halen en los laten hangen. Uiteindelijk kun je toewerken naar echt vastzetten.



helemaal mee eens

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:05

Kijk eens naar de aussie tie ring. Is echt een uitkomst bij zulke problemen. Hij heeft verschillende standen waardoor je ze steeds iets vaster kan zetten

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:09

Op stal vast / een poetsplaats met een muur erachter zetten en zadelen. Als ze hangt komt ze tegen de muur aan met haar billen en dan gaat ze weer vooruit. Zo leren ze dat wel af

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:30

Cheminee schreef:
Op stal vast / een poetsplaats met een muur erachter zetten en zadelen. Als ze hangt komt ze tegen de muur aan met haar billen en dan gaat ze weer vooruit. Zo leren ze dat wel af


Dat is een mogelijkheid, je moet je dan echter wel realiseren dat het paard een bepaald spanningsniveau behoud. Ik stap het liefst op een ontspannen (=veilig) paard.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:35

Mijn paard deed dit ook altijd, ik ben toen een Safe Clip gaan gebruiken. Als ze dan gaat hangen komt er meer touw vrij, waardoor mijn paard niet meer in paniek raakte en weer bleef staan.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:39

Glossy227 schreef:
Leren dat als je haar halstertouw op de grond laat hangen ze stil moet staan. En natuurlijk gaat dat niet in 1 keer, dat is een kwestie van oefenen, oefenen en nog meer oefenen totdat ze straks stil blijft staan terwijl jij naar de wc gaat en als je terug komt ze nog steeds op dezelfde plek staat.
Elke keer als ze een stap doet zet je haar op exact dezelfde plek weer terug, geduld hebben. Niet schreeuwen of boos worden als ze een stap doet maar gewoon terug zetten net zolang tot je een ons weegt en zij netjes stil blijft staan


Hier kan ik alleen maar in meegaan. November een paard begonnen te rijden die alle kanten op dribbelde en liep met opzadelen, ging hangen aan het touw, noem maar op.
Inmiddels staat ze met een halstertouwtje over de nek rustig te wachten. Kan naar de zadelkamer lopen en terug, en ze staat nog steeds netjes stil.
Elke keer opnieuw oefenen, terug zetten en vooral niet je geduld verliezen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:01

Ik sloeg het touw een paar keer om een stang... Bleeftie ook keurig staan :P
Anders misschien in de stal opzadelen?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:19

prugelpiet schreef:
Glossy227 schreef:
Leren dat als je haar halstertouw op de grond laat hangen ze stil moet staan. En natuurlijk gaat dat niet in 1 keer, dat is een kwestie van oefenen, oefenen en nog meer oefenen totdat ze straks stil blijft staan terwijl jij naar de wc gaat en als je terug komt ze nog steeds op dezelfde plek staat.
Elke keer als ze een stap doet zet je haar op exact dezelfde plek weer terug, geduld hebben. Niet schreeuwen of boos worden als ze een stap doet maar gewoon terug zetten net zolang tot je een ons weegt en zij netjes stil blijft staan


Hier kan ik alleen maar in meegaan. November een paard begonnen te rijden die alle kanten op dribbelde en liep met opzadelen, ging hangen aan het touw, noem maar op.
Inmiddels staat ze met een halstertouwtje over de nek rustig te wachten. Kan naar de zadelkamer lopen en terug, en ze staat nog steeds netjes stil.
Elke keer opnieuw oefenen, terug zetten en vooral niet je geduld verliezen.


Je paard doet dit voor een reden, hij bouwt spanning op.
Los het op zoals bovenstaande. komt jullie relatie absoluut ten goede.

Dus pak het probleem aan en doe niet aan symptoom bestrijding zoals touwtjes en clipjes en weet ik veel wat er nog meer op de markt is.

vibabuJarig

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Vast-zet-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:49

Een paard van mij deed dat als ze buiten vast stond. Steeds een stapje verder naar achter om vervolgens alles stuk te trekken en er vandoor te gaan. Opgelost door het op te wachten en een prik met de bezemharen te geven toen ze ging hangen. Daarna niet meer gedaan :)

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 02:19

Laat je vooral niet teveel verleiden tot vreemde riempjes en toestanden. Zo'n oplossingen zie ik een beetje als een fietsband plakken. Het verschil met die fietsband is dat die geen enkele hersencel heeft. Bij paarden en mensen moet je gedragsproblemen mentaal aanpakken.

Ga dus veel trainen met je paard om hem/haar te leren stil te staan als jij dat zegt. Bij sommige paarden kan je dit gewoon doen terwijl ze vast staan door ze inderdaad niet te laten rondtrappelen maar bij sommige paarden komt er gewoon een paniekreactie van het feit dat hij vast staat. In dat laatste geval kan je best van los beginnen, hij moet stilstaan en wachten op jou. Dan kan je het proberen aan de poetsplaats. Als je eens een dag te weinig tijd hebt om uitvoerig te trainen, laat hem dan voorlopig los om het probleem niet te verergeren. Veel succes!

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 03:07

Het paard raakt gewoon in paniek. Ik zou haar voorlopig niet meer vastzetten. Leer haar eerst om stil te blijven staan en te wachten waar jij dat wilt. Veel belonen en daarna oefenen met een wat langer touw door de ring zodat het altijd flexibel blijft en ze niet kan gaan hangen. Pas als dat een hele poos goed gaat, kun je haar evt weer vastzetten maar dat moment moet je goed voorbereiden en ook aanvoelen. Het is een kwestie van geduld en veel vertrouwen.