uit het niets gericht trappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

uit het niets gericht trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 02:22

Hoi Bokkers,

Hebben jullie ervaringen met een pony die opeens uit het niks het licht uit je ogen kan slaan?

Puck heb ik vorig jaar gered van de slacht, weg gehaald bij mensen die beweerden dat hij onhandelbaar is en levensgevaarlijk.
echter hebben hun de beslissing genomen dat hun kinderen (<12 jaar) de pony (hengst vanaf 6 maanden oud tot 1,5 jaar daarna geruind en tot 2 jaar oud bij hun gestaan) op moesten voeden, wat natuurlijk niet gaat.
Hier heeft hij dus geleerd dat bijten en trappen vrijheid opleverde. papa greep af en toe in door hem even flink op zijn sodemieter te geven en hij heeft daarbij de nodige trappen gehad. Hierdoor sluit hij zich makkelijk af voor druk etc.

Het afgelopen jaar ben ik met hem bezig geweest vertrouwen te krijgen, hem de basis regels uit te leggen op een nette manier en te zorgen dat hij normal te poetsen is, normal mee te wandelen etc. We zijn er nog lang niet maar zeker op een punt dat ik weet wanneer hij iets doet uit dominantie/rangorde bepaling etc of dat het is omdat er meer achter zit (wat weet ik niet)

Nog met regelmaat heeft hij de neiging als hij los staat en je (met halster) naar hem toe loopt vol uit te halen naar je en zich niet laat pakken, terwijl hij dit enorm goed kent en echt van een dikke knuffel en poetsbeurt houdt.
Omdat het dus lang niet altijd is heb ik het gevoel dat hier meer achter zit dan alleen dominantie (in de wei komt hij zelf naar je toe namelijk!) Maar wat? het voelt voor mij als een 'Blijf van me lijf' geval.

Op dit moment heeft hij een ontzettend lieve verzorgster van bijna 8 jaar, die samen met haar moeder 2 keer per week hem een lekkere borstel beurt geeft en een rondje door de bak wandeld (ter voorbereiding op het inrijden wil ik dat ze een band hebben met elkaar), hij is zichtbaar gek op haar maar ook bij haar vertoont hij dit gedrag (waardoor ze altijd met cap op met hem bezig is en haar moeder hem pakt als hij los loopt. puur veiligheid!)

De DA is geweest, lichamelijk is hij in orde, ook bloedwaardes zijn inmiddels in orde (hij had bloedarmoede, verder alles OK), heeft geen wormen en geen luis meer. Laatste jaar met vol respect behandeld maar wanneer hij uithaalt doe ik dat ook en dan stopt hij ook.

aanstaande maandag komt de tandarts voor een controle.

Buiten dat is het namelijk een ongelofelijke 3 jarige schat die af en toe nog eens wil bijten, maar dat (meestal) niet doet uit kwaade bedoelingen, het blijft ook een 3 jarige natuurlijk :o



Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou mij tips kunnen geven hoe te handelen in deze situatie?



Afbeelding

Afbeelding

aveline
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-15
Woonplaats: In de hondenmand

Re: uit het niets gericht trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 02:40

Tsja, als hij bestraft werd voor dingen die hij al lang vergeten is (dus te laat en te hard) dan is hij dus niet eerlijk behandeld. Ik weet niet of dit ooit nog goed komt. Heb ook ooit zo'n pony gehad en na 3 jaar heb ik het opgegeven. Ook omdat zij naar mijn paard niet eerlijk was. Altijd achterdochtig en niet te vertrouwen. Maar deze pony was al ouder en had al heel lang onder nare omstandigheden gestaan. Misschien is er voor deze nog hoop als je genoeg geduld en liefde hebt. Maar je moet ook niet te lief zijn....gaat i i g niet makkelijk worden

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 03:01

aveline schreef:
Tsja, als hij bestraft werd voor dingen die hij al lang vergeten is (dus te laat en te hard) dan is hij dus niet eerlijk behandeld. Ik weet niet of dit ooit nog goed komt. Heb ook ooit zo'n pony gehad en na 3 jaar heb ik het opgegeven. Ook omdat zij naar mijn paard niet eerlijk was. Altijd achterdochtig en niet te vertrouwen. Maar deze pony was al ouder en had al heel lang onder nare omstandigheden gestaan. Misschien is er voor deze nog hoop als je genoeg geduld en liefde hebt. Maar je moet ook niet te lief zijn....gaat i i g niet makkelijk worden


Oh wat naar om te horen! en vreselijk voor de pony |(

Puck is al zoveel bij gedraait. De laatste week heeft hij ook echt sprongen gemaakt met laten pakken (althans zelf komen). Heb het over een andere boeg gegooid. Omdat hij trapt als ik naar hem toe loop, ga ik op 2-3 meter van hem af op mijn hurken en dan komt hij zelf naar ons toe en is er 0,0 strijd. nu na een week komt hij zelf naar ons toe gelopen om een brok je te halen, laat zich netjes pakken en loopt zelf los met de andere paarden braaf mee naar binnen!
Mijn stalgenootjes werken gelukkig erg mee met mijn methods om hem niet op te jagen zodat hij nu enkel positieve ervaringen heeft.

Met de 2 andere paarden waar hij bij staat gaat het goed, hij is wel de laagste in rang, maar laat zich inmiddels netjes weg sturen, maar speelt ook geregeld met de anderen (zelfs met een paard van 1.65 gaat hij recht tegen op staan en daagt hij flink uit, rent vervolgens weg om veilig aan de andere kant van de draad waar hij onderdoor kan te blijven uitdagen :+ )

Het afgelopen jaar was inderdaad niet gemakkelijk en heb al verschillende keren op het punt gestaan hem weg te doen, maar zo'n pony durf ik ook aan niemand te geven en juist als ik besloten heb maakt hij weer een sprong voorwaarts en zet hij zijn lieve puppy oogjes op <3

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 03:33

Het is natuurlijk best knap dat jullie al sprongen vooruit hebben gemaakt maar eerlijk gezegd vind ik het nogal een risico dat je pony een achtjarige verzorgster ( met moeder) heeft.
Uit je verhaal maak ik op dat een deel van zijn gedragingen jullie boven de pet groeit.
Je pony lijkt niet goed opgevoed en misschien zelfs getraumatiseerd.
Gericht trappen kan heel gevaarlijk zijn. Mijn antwoord klinkt misschien heel cliché maar als je je geen raad meer weet met een onvoorspelbaar trappende pony, kun je er beter een professional bijhalen.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 04:10

JPS schreef:
Het is natuurlijk best knap dat jullie al sprongen vooruit hebben gemaakt maar eerlijk gezegd vind ik het nogal een risico dat je pony een achtjarige verzorgster ( met moeder) heeft.
Uit je verhaal maak ik op dat een deel van zijn gedragingen jullie boven de pet groeit.
Je pony lijkt niet goed opgevoed en misschien zelfs getraumatiseerd.
Gericht trappen kan heel gevaarlijk zijn. Mijn antwoord klinkt misschien heel cliché maar als je je geen raad meer weet met een onvoorspelbaar trappende pony, kun je er beter een professional bijhalen.


De moeder in kwestie heeft ervaring met paarden en alles wat gedaan wordt gebeurd veilig, zodra de pony zijn halster om heeft is er weinig meer aan de hand.

Ik kan er goed mee om gaan, maar twijfel of er niet meer zit, iets wat ik over het hoofd zie. Waarmee ik hem beter kan helpen/begeleiden.

We hebben begeleiding wat betreft zijn opvoeding, maar dit gedrag vertoont hij niet aan de lijn en ook niet elke dag.


Deze week komt er iemand met een bio-sensor om te kijken of ze lichamelijke of onderliggende problemen te vinden wat zijn gedrag kan triggeren.
Ik ben er nog niet van overtuigd maar wil het een kans geven.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: uit het niets gericht trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:46

Eens met jps, een dier dat trapt is niet veilig in de buurt van een kind icm een onervaren moeder. Je wilt toch niet op je geweten hebben dat het meisje het ziekenhuis in geschopt wordt?

En tja, gedrag waarvan ze geleerd hebben dat ze ermee weg komen is vaak erg lastig af te leren en echt betrouwbaar worden dat soort dieren zelden, blijven meestal dieren voor professionals niet voor onervaren lieden.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: uit het niets gericht trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:57

Inderdaad kinderen weghouden bij zo'n dier. Eerst zelf opvoeden. En als je het gedrag er niet uit krijgt, kan ik maar 1 oplossing bedenken. Zonde van de pony, dat wel.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:13

Citaat:
Puck heb ik vorig jaar gered van de slacht, weg gehaald bij mensen die beweerden dat hij onhandelbaar is en levensgevaarlijk.


Misschien had je dit gewoon niet moeten doen? Je 'redt' een pony waarvan de vorige eigenaren wéten (niet beweren!) dat hij gevaarlijk is. En daar ga jij dan naief mee bezig, tot en met een kind van 8 jaar als verzorgster (terwijl pony bij vorige eigenaren al wist dat-ie met kinderen de vloer aan kon vegen...)

Sommige ponies zit een steekje aan los en die zijn beter af bij de slager. Daar besluit iemand (de vorige eigenaar dus) niet zómaar toe.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:23

JPS schreef:
Het is natuurlijk best knap dat jullie al sprongen vooruit hebben gemaakt maar eerlijk gezegd vind ik het nogal een risico dat je pony een achtjarige verzorgster ( met moeder) heeft.
Uit je verhaal maak ik op dat een deel van zijn gedragingen jullie boven de pet groeit.
Je pony lijkt niet goed opgevoed en misschien zelfs getraumatiseerd.
Gericht trappen kan heel gevaarlijk zijn. Mijn antwoord klinkt misschien heel cliché maar als je je geen raad meer weet met een onvoorspelbaar trappende pony, kun je er beter een professional bijhalen.


Ik ben het hier ook mee eens. Je wil het toch niet op je geweten hebben dat er iets met het meisje gebeurd :n

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:29

Hij heeft een groot gat in z'n basisopvoeding en dat heeft ie opgevuld met wat slechte gewoontes.

Dat trappen van hem is waarschijnlijk niet eens heel rot bedoeld, is gewoon een taal die hij heeft leren spreken.

Grondwerken en duidelijke regels uitleggen.
Zie het als een kind uit een gezin waar veel gevloekt en geschreeuwd wordt, die komen zelf ook sneller grof en luidruchtig uit de hoek.

Alleen in dit geval zijn het wat vliegende hoeven.

Hij is nu 3, dus het lijkt me ook weer niet geheel onmogelijk om duidelijk te maken dat trappen not done is.
Maar dan moet je er wel heel actief mee aan de slag voor langere tijd.
Ik dacht nog aan een kudde met wat dominante merries, maar ik lees dat ie met de andere paarden zich eigenlijk wel weet te gedragen.

Hij heeft heel veel duidelijkheid nodig en als hij over de grens gaat mag je hem dat best duidelijk maken.
Gelukkig is ie niet groot, maar dat wil niet zeggen dat hij geen schade kan maken.
En in dat kleine schattige schuilt ook weer het gevaar dat ze wegkomen met dingen die we van een groter paard niet zouden pikken.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:31

Wat een negatieve reacties hier... Meisje van 8 werkt alleen onder toezicht van haar ervaren moeder met de pony, en als de pony eenmaal in handen is is er niets meer aan de hand. Moeders pakt de pony, dus meisje loopt niet meer risico dan bij welke andere pony. We kunnen ook dramatiseren.

Waarom de pony dit doet is natuurlijk niet te zeggen. Daarvoor moeten we het gedrag zien. Tenslotte vertel jij nu wat jij ziet, maar best kans dat een prof, of gewoon iemand anders, dingen ziet die je over nu over het hoofd ziet maar wel belangrijk zijn voor de waarom van het gedrag. Kan je hem misschien eens filmen?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:41

Ibbel schreef:
Citaat:
Puck heb ik vorig jaar gered van de slacht, weg gehaald bij mensen die beweerden dat hij onhandelbaar is en levensgevaarlijk.


Misschien had je dit gewoon niet moeten doen? Je 'redt' een pony waarvan de vorige eigenaren wéten (niet beweren!) dat hij gevaarlijk is. En daar ga jij dan naief mee bezig, tot en met een kind van 8 jaar als verzorgster (terwijl pony bij vorige eigenaren al wist dat-ie met kinderen de vloer aan kon vegen...)

Sommige ponies zit een steekje aan los en die zijn beter af bij de slager. Daar besluit iemand (de vorige eigenaar dus) niet zómaar toe.


Dit was ook het eerste wat bij mij op kwam en ben ik het helemaal mee eens !!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:49

Ibbel schreef:
Citaat:
Puck heb ik vorig jaar gered van de slacht, weg gehaald bij mensen die beweerden dat hij onhandelbaar is en levensgevaarlijk.


Misschien had je dit gewoon niet moeten doen? Je 'redt' een pony waarvan de vorige eigenaren wéten (niet beweren!) dat hij gevaarlijk is. En daar ga jij dan naief mee bezig, tot en met een kind van 8 jaar als verzorgster (terwijl pony bij vorige eigenaren al wist dat-ie met kinderen de vloer aan kon vegen...)

Sommige ponies zit een steekje aan los en die zijn beter af bij de slager. Daar besluit iemand (de vorige eigenaar dus) niet zómaar toe.

Ik kan hier alleen maar bij aansluiten. Spreek uit ervaring, heb een keer een ponietje gehad die dus zo was, gekocht als maatje voor oude tinker. Alleen eigenaren zijn mogelijk niet eerlijk geweest of beestje is van de leg geraakt door de verhuizing of kon niet met ruinen overweg. Ik heb het een kleine maand aangezien. Oude ruin was panisch voor haar. Ik moest heel erg oppassen omdat ze vanuit het niets heel gericht je probeerde te slopen.

Omdat oude ruin zo bang was was ze dus ongeschikt als vriendje. Iemand kunnen vinden (handelaar) die nog wilde proberen of hij het gedrag eruit kon krijgen. En als menpony kon gaan gebruiken. Kleine maand later bericht ze is naar de slacht. Levensgevaarlijk, niet benaderbaar en daardoor niet te verzorgen tenzij je een harnas aanhebt.
Hoe naar ik het bericht ook vond. Voor het diertje was het beter.

Terwijl ik toch inmiddels 40 jaar paardervaring heb, veel loeders in mijn handen heb gehad voor opvoeding ed. dit was gewoon kansloos. Alleen had ik geweten dat ze bij de handelaar nog meer zou doordraaien had ik haar laten inslapen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:52

Pony is drie, een shetlander,geen opvoeding gehad , daar kun je de conclusie uit trekken dat het een duivel is. En gevaarlijk, ook al is hij klein, hij kan je even goed zwaar verwonden. Je bent er voorzichtig mee en je hebt al kennis gemaakt met het slimme karakter= snoepje is voor goed gedrag dus dat laat hij zien. Maar let er goed op dat dit zo weer om kan slaan wanneer hem even iets niet zint. Behandelen als een groot paard en niet smelten voor die oogjes. Laat ook even controleren of hij wel goed gecastreerd is, met een bloedonderzoek kunnen ze kijken of hij nog hormonen in zijn bloed heeft. Zijn gedrag doet me aan een klophengst denken. En spelen met de grote paarden? Het lijkt meer op treiteren. Je bent op de goede weg maar blijf heel alert , ook de moeder met haar dochter moeten heel alert blijven want dat meisjes koppie, ondanks cap, zit precies op schophoogte.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:58

Ik heb er ervaring met dit soort dingen.... Maar dan met mijn grote haflinger ruin (1,57)...
Heb veel echt heel veel geklooi gehad het eerste jaar met mijn haflinger ruin met zeer gevaarlijk gedrag en stond op stal bekent als tank.. Hij walste letterlijk over je heen als je niet uitkeek met hem en gaf hij je ook nog een trap na. Heb nog steeds een afdruk in mijn bovenbeen staan van 2 jaar geleden...
Niet alleen dat werd hij heel agressief als je een zweep er bij haalde en heb ik meerdere methodes geprobeerd... Tot ik de zweep ging vervangen met een tauwtje draaide hij enorm bij. Ook als hij dingen deed dat niet mocht kreeg hij geen tik maar moest hij lopen lopen en nog eens lopen tot dat ik zei dat hij mocht stoppen. Ik zette zijn slechte gedrag om in goed gedrag met groot resultaat dat hij nu zo is bij gedraaid dat mijn nichtje van 8 en mijn vriend die beginner (33) is er zo op weg rijden zonder problemen en mijn vriend nu zelfs denkt dat hij wel zonder toezicht kan rijden.. Maar toch voor zijn veiligheid moet er minimaal 1 persoon op het terrein zijn voor hij mag rijden. Nu is hij zo ver dat ik zit de denken om met hem te gaan starten met een leren bitje.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:59

Inderdaad, soms lukt het niet. En een pony "redden" is niet altijd de redding. Hoewel je dat nooit van te voren weet. Je kan niet in de toekomst kijken en dat maakt het zo moeilijk. Ook ik heb eens een extreem lastig, gevaarlijk paard gehad. Die is ook naar de slager gegaan.
In dit geval heeft TS ook nog een verzorger + moeder erbij. Dus drie partijen en dat lijkt me niet wenselijk in de huidige situatie. Bovendien vind ik een kind bij deze pony een echte no-go. En nee, dat is niet dramatisch.
Tegen TS zeggen "je had het beter niet kunnen doen" biedt nu ook geen hulp.
TS ik zou je de tip meegeven: laat niemand met de pony werken buiten jezelf. Jij hebt de keuze voor dit dier gemaakt, niemand anders. Als je alles zelf doet kan je ook de kleinste veranderingen zien.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:02

Zulke dieren blijven altijd onberekenbaar omdat het gedrag nou eenmaal ooit bevestigd is geraakt.
Nooit van mijn leven zou ik dat als kinderpony bestempelen, hoe lief ook :n

En vriendin van mij (destijds werkzaam in de paarden) had zo'n paard. Op een bepaalde mooie zomerdag dag heel even vergeten dat ze zo kon reageren en ze kwam met een gebroken arm kotsend van pijn de wei af gekropen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:12

Ik heb geen ervaring met zulke pony's, maar kan me wel vinden in het verhaal dat de pony plots kan terugvallen in zijn oude gedrag.

Nu weet ik niet of het een idee is, maar als je door wilt gaan met het verzorgertje, dan is een bodyprotector misschien nog een idee?
1. Als de pony toch eens gericht trapt, zijn de wervels en organen ook iets beter beschermd.
(Ik heb ooit een trap van een c(?) pony gehad... Niet hard én mijn fout. Maar je voelde het heel goed!)
2. Dan ziet de moeder ook in dat het bij deze shet net wat sneller mis kan gaan ;) De cap is vaker verplicht door eigenaars, maar door de bp weet de moeder ook dat de risicos groter zijn.Mogelijk dat ze dan beslist dat de veiligheid van haar dochter voorop gaat en ze stoppen. Maar dat is dan eenmaal zo. Ik zeg niet dat het mis gaat, maar de kans is wel groter. Dus ik vind het goed dat je sowieso met cap werkt.



En ik weet niet hoe het zit met 'door je hurken om pony te lokken', maar ik heb altijd geleerd dat je je dan onder de pony stelt qua dominantie. En aangezien deze pony niet altijd even betrouwbaar is... Hoe zou de pony dit 'zien'?
Ik weet niet hoe ervaren paardenmensen daarover denken?


Pony is nog jong, dus ik snap dat je hem 'gered' hebt. Maar pas alsjeblieft op jezelf, het verzorgertje en de moeder.
Als het gedrag plots veranderd, ben je verder van huis ;)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: uit het niets gericht trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:24

Als ik het goed begrijp ,doet hij dat uit het niet trappen alleen als je met een halster naar hem toe loopt?
Vind hij dan het poetsen wel zo leuk als je denkt? Is het dan niet iets wat hij ondergaat.
Een paard kan zichtbaar dan niets doen maar van binnen bevroren zijn en onze handelingen onder gaan.

Ik heb ook een paard gehad met een wat raar verleden.Ik kon die prima poetsen,maar als je goed op lette vond ze het niet leuk.Werken vond ze prima,maar geen gefrul aan haar lijf.

Het kan zijn dat de foto vertekent maar ik vind het meisje van 8 best groot in verhouding met je pony die dan nog niet eens beleerd is.Ik vraag me ook gewoon af of julie het niet verkeerd inschatten en de pony alles minder leuk vind als dat julie denken?
Is er geen mogelijkheid dat bv het meisje een poosje stopt en dat je jezelf er mee bezig houd tot je het probleem hebt gevonden?
Het is wel een schatje om te zien.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:26

Bij mijn paard op stal staat ook zo'n shetje.
Verder keurig opgevoed en gaat dagelijks mee wandelen. Kinderen mogen er echter niet aanzitten. Toen ik haar een keer uit de wei haalde wist ik waarom :=
Draaide zich aan het touwtje ineens om en trapte. Als je een klein kind bent ligt dan je hele gezicht aan puin als je pech hebt.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:30

Ik heb zo'n shet gehad en die is toch nog naar de slacht gegaan. Zelfs als grasmaaier ging het niet met hem. Hij had ook ernstige, onbehandelbare eczeem, dus het leven was sowieso geen pretje. Anyways: de pony schopte je al voor je sodemieter als je naar hem keek, schopte ook de kudde en beet. Ook als mijn verzorgertje een van de andere pony's pakte, werd ze opgejaagd door hem en schopte en hapte hij gericht. Ik heb echt tijd in hem geïnvesteerd, maar hij was gewoon te ver heen en dat is gewoon sneu.

Dus: als je zelf het aandurft: doen, maar besef dat sommigen gewoon niet meer te "redden" zijn. Die van ons had de kolder al in de kop, was al gek. Ik heb hem ook opgevangen, maar spijt als haren op mijn hoofd. Maar kinderpony? No go. :n

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:07

Ik denk dat het juist een hele goede tactiek is om de pony naar je toe te laten komen.

Dit lijkt idd meer een angstreflex op een (voor hem) bedreigende situatie, die dan gewoon nog voorrang krijgt op alle ervaring dat het wel meevalt. (Zo werkt dat met angstreflexen. Eerst jezelf redden, dan pas nadenken.)

Door hem zelf naar jou toe te laten komen, omzeil je dat. Dat lijkt me eigenlijk een prima oplossing, het vermijdt de stress en geeft de pony controle over iets wat anders blijkbaar nog te veel triggert.

Daarmee aan de gang gaan, apart, lijkt me overigens ook niet gek. Ik ben vooral benieuwd of de pony dat echt uit het niets doet, en of er niet toch al tekenen zijn die erop wijzen dat hij het spannend vindt? Die pony heeft misschien geleerd dit niet te uiten, en bestraft te worden als 'ie aangeeft het niet helemaal vertrouwd te vinden (bv oren naar achteren, wegdraaien, weglopen, met de staart zwiepen - als je dat doet als pony en je krijgt daar steevast straf voor, dan laat je dat waarschijnlijk.)
Maar ook dan denk ik dat als je goed kijkt je wel de opbouw van spanning zou zien.

Dan denk ik dat het desensitiseren iets is waarbij je kijkt wanneer je in de buurt van die spanning komt... dan rustig wachten, en zodra de pony ook maar iets doet aan ontspanning, kijken naar jou wat je eigenlijk wilt - spanning verminderen. Laten weten dat je zijn spanning ziet en die respecteert. En ook dat je hem wilt helpen die spanning weer los te laten.

Ik zou dit dan oefenen in een andere context dan waarin je hem normaal moet pakken (dus als je de mogelijkheid hebt een andere wei, of de bak, of een afgesloten hoekje, eventueel met een ander halster. Je kunt ook wat andere dingen meenemen die de spanning opvoeren: zeiltjes en vlaggen enzo.)

En ik zou zelfs zeggen: wat gebeurt er als je eigenlijk (als dat mogelijk is) niet reageert op de uithaal, maar gewoon even je ademhaling omlaag haalt, en dan dezelfde vraag nog eens herhaalt? Ook al is je reactie heel begrijpelijk, het blijft namelijk misschien wel een vicieuze cirkel van spanning in stand houden.
Voor jou is het een logische reactie op een uithaal van hem, voor hem is het vooral een bevestiging van 'zie je wel, die situaties zijn gevaarlijk!'

Dat is uiteindelijk de manier die ik vaak het prettigst vind werken met bv manegepaarden, die al meer dan genoeg negatieve maar ook veel wisselende feedback krijgen op hun gedrag. Als er paarden met singeldwang ofzo zijn, en dan helpt het gewoon veel meer om niet te reageren en rust erin te brengen, terwijl je ze tegelijkertijd leert dat uithalen of boze reacties niet helpen om eraan te ontkomen.
Noot: een dikke winterjas of andere bescherming (body protector) maken dat wel een stuk makkelijker, hou jezelf heel :) En iets eerder de spanning af laten vloeien is beter dan het zo ver te laten komen, maar als het toch eens gebeurt, kun je misschien de cirkel eens doorbreken.

Met name die tweede foto straalt toch echt wel heel veel vriendelijkheid uit, ook van de pony naar de ruiter, dus ik snap goed dat je denkt dat er nog veel meer in zit.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:43

Probeer eerst eens een behoorlijke tijd aandacht aan de pony te geven zonder het kind, je vergeeft het jezelf nooit als er wat met het kind gebeurd. Als de pony na verloop van tijd zich gedraagt zoals het zou moeten kun je het kind er altijd nog bijhalen. Verder succes want de pony is het wel waard alleen al om het feit dat het een levend wezentje is.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:02

Somboby schreef:
Probeer eerst eens een behoorlijke tijd aandacht aan de pony te geven zonder het kind, je vergeeft het jezelf nooit als er wat met het kind gebeurd. Als de pony na verloop van tijd zich gedraagt zoals het zou moeten kun je het kind er altijd nog bijhalen. Verder succes want de pony is het wel waard alleen al om het feit dat het een levend wezentje is.

Hier ben ik het mee eens. Maar deze pony is beslist geen kinderpony.Degenen die ooit voluit getrapt zijn weten dat dat hard kan aankomen en tot ernstige verwondingen kan leiden.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:11

Ben het met Ibbel eens .

Zo`n pony moet je niet met een 8 jarige laten ook niet onder toezicht van de moeder.
Is nu niet de vraag of het mis gaat alleen maar wanneer..