Welke hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tal8055
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-07-14

Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 10:21

Voor mijn 5 jarige kwpn merrie ben ik opzoek naar een hengst.
Maar ik zou echt niet weten wat een leuke combinatie zou zijn
Iemand tips?
Dekgeld rond de 200-400
Afbeelding

Afbeelding

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:30

Ik heb de mods gevraagd of het topic naar EHK verplaatst kan worden.
[EHK] Regels en richtlijnen [EHK] Exterieur en Hengstenkeuze

- heb je een goede standfoto?
- wat wil je verbeteren aan je merrie?

Wat betreft dekgeld: een matig veulen eet net zoveel als een goed veulen. De dekkosten zijn maar een heel klein deel van de totale kosten van het fokken en opfokken van een veulen. Ik zou er over nadenken of je niet wat meer voor dekgeld uit kunt trekken.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31310
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:50

F-AM -> EHK

Tal8055
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 12:08

Afbeelding
Rex_Rolfo schreef:
Ik heb de mods gevraagd of het topic naar EHK verplaatst kan worden.
[EHK] Regels en richtlijnen [EHK] Exterieur en Hengstenkeuze

- heb je een goede standfoto?
- wat wil je verbeteren aan je merrie?

Wat betreft dekgeld: een matig veulen eet net zoveel als een goed veulen. De dekkosten zijn maar een heel klein deel van de totale kosten van het fokken en opfokken van een veulen. Ik zou er over nadenken of je niet wat meer voor dekgeld uit kunt trekken.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:15

Wat wil je verbeteren aan de merrie? Is ze al eens op een keuring geweest? Is ze Prok? Welk stamboek wil je graag?

Wil je een kwpn veulen fokken of mag het ook een ander stamboek krijgen? Zoja dan inschrijven bij het kwpn zodat je veulen ook een kwpn paspoort kan krijgen
*let op bij elk stamboek zitten kosten verbonden: lidmaatschap/dekaanvraag/geboortemelding/chippen/schetsen/dna/paspoortaanvraag



Voor 200-400 euro heb je geen goed gekeurde dekhengst, ik denk dat je beter wat meer geld kan sparen voor een leuke hengst

Tal8055
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 12:28

directlady schreef:
Wat wil je verbeteren aan de merrie? Is ze al eens op een keuring geweest? Is ze Prok? Welk stamboek wil je graag?

Wil je een kwpn veulen fokken of mag het ook een ander stamboek krijgen? Zoja dan inschrijven bij het kwpn zodat je veulen ook een kwpn paspoort kan krijgen
*let op bij elk stamboek zitten kosten verbonden: lidmaatschap/dekaanvraag/geboortemelding/chippen/schetsen/dna/paspoortaanvraag



Voor 200-400 euro heb je geen goed gekeurde dekhengst, ik denk dat je beter wat meer geld kan sparen voor een leuke hengst



Ze is niet op een keuring geweest
Ze is ingeschreven bij het Kwpn en heeft een paspoort hier van en stamboek papieren
Wat voor bedrag zou je moeten denken voor een goedgekeurde hengst?
Wat er vooral verbeterd mag worden is meer sprong in de galop en een ruime voorhand

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:33

Je zou de merrie kunnen laten prok keuren.

Je moet dan zelf lid worden van het kwpn (lidmaatschap a 110 euro per jaar)

Ik heb zelf nu een veulen van Freedom V. Advance die was 800euro. De meesten zijn vanaf 700 euro onder de goedgekeurde hengsten.

Hoe is de stand van de merrie wil je daar nog wat aan verbeteren?
Hoe bedoel je precies een ruime voorhand?

Tal8055
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 12:45

directlady schreef:
Je zou de merrie kunnen laten prok keuren.

Je moet dan zelf lid worden van het kwpn (lidmaatschap a 110 euro per jaar)

Ik heb zelf nu een veulen van Freedom V. Advance die was 800euro. De meesten zijn vanaf 700 euro onder de goedgekeurde hengsten.

Hoe is de stand van de merrie wil je daar nog wat aan verbeteren?
Hoe bedoel je precies een ruime voorhand?



Afbeelding
De stap zou verruimd morgen worden galop wat hoger op
Met meer voorhand bedoel ik dat ze grote stappen maken. Lijkt me wel een goed idee op haar prok te laten keuren

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:49

Prok zou dan haar eerste predicaat kunnen zijn. Je zou haar ook kunnen aanbieden op een ibop of merrie keuring dan weet je ook meer over haar bouw.

Zoek wel een dierenarts die prok mag keuren (niet iedereen mag dit) en zoek even uit welke kosten er allemaal bij komen zodat je niet voor verrassingen komt te staan, best prijzig allemaal.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:22

Leuke merrie, ze heeft een half papier bij het kwpn..als je een kwpn hengst gebruikt dan krijgt de nakomeling weer een "vol" papier wat wellicht commercieel interessant is bij een eventuele verkoop.

Wat is je fokdoel?

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:52

directlady schreef:
Prok zou dan haar eerste predicaat kunnen zijn. Je zou haar ook kunnen aanbieden op een ibop of merrie keuring dan weet je ook meer over haar bouw.

Zoek wel een dierenarts die prok mag keuren (niet iedereen mag dit) en zoek even uit welke kosten er allemaal bij komen zodat je niet voor verrassingen komt te staan, best prijzig allemaal.

In de OP is duidelijk een blauw papier te zien. Blauw papier staat voor Register B. Van de KWPN site:
Citaat:
Paarden die zijn geregistreerd in register B zijn uitgesloten van deelname aan keuringen, maar kunnen wel deelnemen aan het kampioenschap voor jonge springpaarden (voorheen Isah-Cup) en Pavo Cup.

Hoe dat zit met PROK weet ik niet, maar TS doet er goed aan te informeren bij het stamboek of haar Reg. B merrie voor een PROK predicaat in aanmerking komt voor ze (wellicht onnodige) kosten gaat maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:10

Het is nu toch D-Oc certificaat. Maar waarom je het zou moeten doen weet ik niet.

Ik vind het wel een mooie merrie eigenlijk. Idd wel een blauw papier dus kan niet naar de keuring of Ibop. Sportpredicaat kan weer wel.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:15

Ik dacht dat nog tot einde van dit jaar ook PROk via foto's nog kon voor merrie's? Maar pin me er niet op vast. D-Oc is in elk geval goedkoper dan PROK-en, dus als dat kan zou dat in deze zeker mijn voorkeur hebben.

Maar als de merrie al eens rondom op de foto is geweest voor een (sport)keuring en daarop goed bevonden, zou ik dat in dit geval ook voldoende vinden. Ik zou in elk geval zeker willen weten dat de merrie gezond is, alvorens er een veulen uit te fokken.

TS, ik heb zo verder geen dekadvies voor je. Qua afstamming ben je nog mooi vrij met deze merrie, en heb je ruime keuze. Beperkende factor is het gereserveerde bedrag voor dekgeld. Ik ga daarin mee met het advies van Rex Rolfo.
Ik zou zelf een beetje meer bloeduitdrukking en meer front erin willen hebben. Maar dat is ook een kwestie van smaak en gebruiksdoel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:10

Het dekgeld is nog wel het minste van de kosten met fokken dus als dat al een punt is kan TS beter niet fokken.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:20

Gezien de afstamming (blauw papier) en van moederzijde ook niet erg interessant en het lage dekgeld dat kan worden uitgegeven zou ik adviseren: niet dekken als je het veulen wilt verkopen