Gebroken rib

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:09

Hoi,

mijn paard is helaas gediagnosticeerd met o.a. een gebroken rib. Ik vroeg mij af of er ook mensen zijn die ervaring hebben met deze breuk, (gelukkig) ken ik niemand waarvan het paard met een breuk als deze loopt.

Ik heb nu als advies gekregen om mijn paard 2 weken volledig op boxrust te zetten en daarna 4 weken boxrust met gecontroleerd bewegen aan de hand.

Ze mag écht niet los omdat er een kans bestaat dat ze dan een longperforatie krijgt. De tip gewoon naar buiten doen kan ik dus niets mee, dat zou bij een peesblessure inderdaad mijn manier van revalideren zijn maar dat kan echt niet. Ook op een postzegel is het ontzettend link omdat het een paard is wat alles ziet en overal op reageert.

Iemand verder nog ideeën om deze weken boxrust zo aangenaam mogelijk te maken? Ik heb zelf in elk geval al de onderstaande ideeën:
- Ruwvoer in een hooinet
- Ze heeft een jollybal
- Altijd een maatje bij haar op stal
- Himalaya blok
- Bevroren bak met appeltjes en wortels erin
- Wilgentakken kunnen niet, is ze allergisch voor

Alle ervaringen en ideeën zijn welkom!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:23

Geen ervaring ermee. Hoe is het gekomen?

Je lijstje ziet er al goed uit. Je kan ook een hooi bal doen ipv net maar weet niet of ze daardoor teveel zal bewegen.

Die bevroren bak met wortels zou ik iedergeval achterwegen laten... zoveel koud spul naar binnen krijgen, lijkt mij, vragen om koliek...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:31

Speelt ze graag? Mijn ruin vond het tijdens de boxrust leuk om aan een touw te hangen (grootste maat voor honden) of in een boei te bijten.

Heel veel sterkte!

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:35

ik zou inderdaad opletten met de bevroren bak, 10 minuutjes per keer kan wel, maar anders zou ik het niet doen. ivm het hooinet, geeft dit niet teveel risico dan? Omdat ze toch ook best wel veel bewegen dan... Wij hangen gewoon een knuffel of iets leuks aan een strotouwtje en dat hangen we op in de stal, mijn prutser is daar graag mee bezig!

Hopelijk hersteld je paard goed, had hier nog nooit van gehoord!

Anoniem

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:54

Ze heeft een klap gehad van een ander paard. Goed dat jullie het opmerken van dat blok ijs, in mijn stress totaal niet bij stilgestaan. Dacht dat ik haar mocht ophalen vandaag maar ben net gebeld dat ze helaas koorts heeft en moet blijven.

Hooinet mocht wel van de dierenarts.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:59

Tjeetje zeg, hoe komt je paard aan een gebroken rib? gevallen in de wei of met training ofzo.

Mijn paard heeft 2 jaar geleden 4 mnd absolute boxrust gehad vanwege een scheur in het spronggewricht.
Ik had de luxe dat ik hem terug heb gebracht naar de opfok waar hij in alle rust kon herstellen en een steeds grotere box kon krijgen met steeds meer bewegingsvrijheid. Uiteindelijk had ik een box van 40m2.

Ben je niet bang als je paard gaat trekken aan het hooi om het uit het net te krijgen hij te veel kracht moet zetten? Geen idee hoor, is maar een gedachte.

dollyspikkel

Berichten: 1044
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:16

Paard van iemand die ik ken had ook zijn rib gebroken doordat hij en een ander paard los op elkaar waren gelopen in de weide. Paard kreeg voor een tijdje boxrust voorgeschreven. Ze hebben dan zijn hooi in een dubbel hooinet gehangen zodat hij er langer aan bezig was en en bal in de stal gehangen. Ook in de stal naast hem stond meestal ook een ander paard.
De rib is helemaal genezen, wat deze teweeg heeft gebracht jammer genoeg niet (rib heeft een zenuw van het voorbeen geraakt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:20

Zo, even het hele verhaal maar.

Paard stond buiten met een paard waar ze veel vaker mee buiten staat, zijn altijd lief voor elkaar en nog nooit iets voor gevallen. Eigenaresse (drie werf hulde voor het adequate handelen) was toevallig op stal aan het rommelen omdat ze zelf zo zou gaan rijden toen ze opeens een hele harde knal hoorde. Stond mijn paard met een enorme bloedneus in een hoekje. Gelijk binnen gehaald en de plaatselijk dierenarts gebeld, daarna mij. Toen ik er was (binnen 15 minuten) had de dierenarts geregeld dat we met spoed naar een kliniek konden. Ze dacht dat mijn paard meerdere breuken had, longperforatie en interne bloedingen en ze kon ter plekke niets doen.

Binnen 20 minuten waren op de kliniek, werden direct geholpen. Endoscopie gemaakt, echo's en foto's. Leek in eerste instantie alleen enorme kneuzingen, een wondje (gehecht) en een longbloeding. Omdat ik geen enkel risico wil lopen heb ik mijn paard daargelaten en afgesproken dat er vanochtend aanvullend onderzoek zouden doen. Daar kwam helaas wel uit dat toch haar rib gebroken is, dit hebben ze eerste dag niet kunnen zien door de zwelling. Longen bloedden godzijdank niet meer en bloedwaarden an sich oké, alleen wat verhoogde ontstekingswaarden.

In principe had ze mee naar huis gemogen vandaag, maar helaas kreeg ze tegen het einde van de middag koorts. Dus ze is nog niet thuis, laten haar voor de zekerheid waarschijnlijk een paar dagen staan nog.

Dus zit een 'ongelukje' in een klein hoekje en het was helaas niet te voorkomen geweest.

Dit is een foto van vanmiddag. Bij de eerste bult is haar rib net boven het wondje gebroken.

Tymone schreef:
Tjeetje zeg, hoe komt je paard aan een gebroken rib? gevallen in de wei of met training ofzo.

Mijn paard heeft 2 jaar geleden 4 mnd absolute boxrust gehad vanwege een scheur in het spronggewricht.
Ik had de luxe dat ik hem terug heb gebracht naar de opfok waar hij in alle rust kon herstellen en een steeds grotere box kon krijgen met steeds meer bewegingsvrijheid. Uiteindelijk had ik een box van 40m2.

Ben je niet bang als je paard gaat trekken aan het hooi om het uit het net te krijgen hij te veel kracht moet zetten? Geen idee hoor, is maar een gedachte.


Klap gehad van een ander paard, ik denk dat ik me 'gelukkig' kan prijzen dat het andere paard geen ijzer onder had. Ik ga haar niet weg brengen, ze blijft nog even op de kliniek en thuis heeft ze een mooie ruime box. Ik heb ook geen hooinet maar een hooizak, die kan ik op borsthoogte hangen zodat ze niet te veel hoeft te bukken. Ze mag in principe vanaf de grond eten maar de dierenarts gaf aan dat ik het beste op twee hoogtes kan aanbieden.


dollyspikkel schreef:
Paard van iemand die ik ken had ook zijn rib gebroken doordat hij en een ander paard los op elkaar waren gelopen in de weide. Paard kreeg voor een tijdje boxrust voorgeschreven. Ze hebben dan zijn hooi in een dubbel hooinet gehangen zodat hij er langer aan bezig was en en bal in de stal gehangen. Ook in de stal naast hem stond meestal ook een ander paard.
De rib is helemaal genezen, wat deze teweeg heeft gebracht jammer genoeg niet (rib heeft een zenuw van het voorbeen geraakt).


Dat dubbele hooinet is een goede voor als ze straks zich weer een heel stuk beter voelt. Voor zo ver we weten heeft ze geen zenuwschade. Gister heeft ze niet echt gekreupeld, vandaag wel heel stijf maar ja dat kan ook bijna niet anders.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:29

@wianCar, wat een verhaal zeg. Nu maar hopen dat het snel beter gaat en je paard weer mee naar huis mag.

Mijn paard moest met zijn sprong 6 weken op de kliniek blijven omdat de scheur op een vervelende plek zat een verplaatsen erg risico vol was.

Hopelijk daalt de koorts snel.

Helaas zit een ongeluk in een klein hoekje. Ga voor je duimen dat ze snel naar huis mag.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:58

Auw.. Ik heb echt medelijden met je paard.

Ik heb geen ervaring met paarden met gebroken ribben.

Alleen bij mensen.
Ik heb 3 gebroken ribben gehad en een geperforeerde long.
De eerste week was drama qua pijn en ademhaling.

Ik vond hoesten en niezen heel erg pijnlijk.
Ik weet natuurlijk niet of dat voor het paard ook zo is.
Maar ik zou in ieder geval proberen om stof te beperken zodat je paard niet hoeft te proesten...
Klinkt denk ik heel dom en penny achtig.
Maar dat was het eerste dat bij mij op kwam

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:26

jeetje ze is goed te pakken genomen dan, en ineens?hoop dat ze snel herstelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:30

Tymone schreef:
@[paard], wat een verhaal zeg. Nu maar hopen dat het snel beter gaat en je paard weer mee naar huis mag.

Mijn paard moest met zijn sprong 6 weken op de kliniek blijven omdat de scheur op een vervelende plek zat een verplaatsen erg risico vol was.

Hopelijk daalt de koorts snel.

Helaas zit een ongeluk in een klein hoekje. Ga voor je duimen dat ze snel naar huis mag.


6 weken kliniek hakt er aardig in zeg. Bleef je paard daar een beetje happy? Mijn vriendinnetje staat er nog maar twee dagen maar ze zien op de kliniek nu al dat ze het echt niet leuk vindt en ze was helemaal blij dat ik bij haar was.

Heb zojuist nog contact gehad met de dierenarts en haar temperatuur was nu gedaald naar 38,2 tegenover 38,9 rond 15:00 uur.



daantjuhhh schreef:
long.
De eerste week was drama qua pijn en ademhaling.

Ik vond hoesten en niezen heel erg pijnlijk.
Ik weet natuurlijk niet of dat voor het paard ook zo is.
Maar ik zou in ieder geval proberen om stof te beper


Ze heeft inderdaad veel pijn en ademt ook moeilijker. Zodra de dierenarts merkt dat het moeilijker wordt krijgt ze weer extra pijnstilling. Ze staat op de kliniek goed stofvrij en thuis eigenlijk ook, scheelt dat er op stal altijd van alles op staat en alles goed door gelucht wordt.


franka75 schreef:
jeetje ze is goed te pakken genomen dan, en ineens?hoop dat ze snel herstelt


Ja, we hebben echt geen verklaring voor waarom het opeens mis is gegaan. Ze is ook echt maar een keer geraakt en het andere paard is echt een lief dier.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:02

@WiancaR, ja het ging echt super goed die 6 weken. Het verbaasde mij hoe rustig hij bleef. Hij had daarvoor alleen nog maar nachten op stal gestaan, nog nooit een dag. In die 6 weken heeft hij geen stap buiten zijn stal mogen zetten, ook niet tijdens het afmesten (wat 6x per dag gebeurd in Utrecht).

Mijn paard was toen 3, echt nog een puppy.

Het is natuurlijk per paard verschillend, maar die van mij kan erg goed op stal staan is gebleken.

Anoniem

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:35

Nou ze is thuis *D Gisteravond weer gaan eten, koorts is weg en nu thuis verder. Over 6 weken gaan we weer op controle en dan kijken hoe het hersteld is.

Afbeelding

Afbeelding

Weer thuis en blij om haar buurman te zien!
Afbeelding

En met mijn vader, die was ook blij dat ze er nog is.
Afbeelding

Tips en ervaringen zijn nog steeds welkom!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:43

Geeft een trailer rit niet teveel risico dan?

Fijn dat ze weer thuis is! Worden een paar lange 6 weken maar hopen dat ze goed hersteld

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:09

Sterkte en van harte beterschap.

Jeetje zeg.........dat is nogal wat he.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:36

Sterkte! Geen ervaring maar wel onwijs klote zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:02

PanamaD schreef:
Geeft een trailer rit niet teveel risico dan?

Fijn dat ze weer thuis is! Worden een paar lange 6 weken maar hopen dat ze goed hersteld


Trailerrit is in principe veilig. Ze mag gewoon draaien en lopen op zich, maar voor het beste resultaat moet ze zich rustig houden en zeker de eerste twee weken mag ze niet uit haar stekker gaan. Dat is ook de reden van de volledige boxrust. Als ik nu al ga stappen en ze is een keer ondeugend dan worden de flinterdunne verbindingen al te niet gedaan. Ik weet niet hoe het precies zit maar het had iets te maken met de botaanmaak.

Tot nu toe houdt ze zich wel goed, alleen ze eet heel slecht. Niets is lekker want daar moet medicatie doorheen.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:29

Dat klinkt wel logisch, een rib kan je natuurlijk niet spalken.

Beterschap voor de patiënt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:58

Geen idee of er geïnteresseerden zijn voor een update, mocht het niet zo zijn dan heeft een volgende misschien iets aan mijn informatie.

Om te beginnen; ze is inderdaad aan de magere kant omdat ze erg slecht wou eten.

Ik heb mijn paard geen twee weken volledige boxrust gegeven. Na 8 dagen ben ik gaan stappen omdat ik inschatte dat dit prima kon. We zijn lange rechte stukken gaan stappen met flauwe bochten. Heb hier voor gekozen omdat ze kramperig is en de zwelling dik en warm bleef. Nu we weer stappen heeft ze veel minder last van kramperigheid op stal waardoor ze daar veel rustiger is.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast komt de zwelling nu los. De huid op de plek waar ze geraakt is, is gaan afsterven. Dat heeft een gat als resultaat waar allemaal vocht met wat bloed uit komt. Inmiddels is het gat een klein gaatje geworden. Er komt nog steeds wat wondvocht uit met minimaal bloed. Ik behandel dit door twee keer per dag met (afgekoeld) gekookt water schoon te houden en in te smeren met honingzalf.

Afbeelding

De staleigenaresse, mijn ouders en ik vinden haar zo hard vooruit gaan dat ik afgelopen maandag ben gaan bellen met de kliniek of ze toch niet op een klein stukje, onder toezicht los kan. Mijn dierenarts vind het prima zo lang ze geen hele dagen gaat en ik haar goed in de gaten houd.

Ze is gelukkig heel lief en braaf. Ze stapt wat in haar weilandje, smeert met haar water en graast. Ze gaat nu twee keer per dag 30 tot 60 minuten per keer naar buiten en dit wil ik langzaam opbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:02

Fijn om te horen dat je paard goed hersteld. Heerlijk dat ze weer even naar buiten kan en daar haar gemak houdt. Dat is voor het koppie ook prettig.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:06

Fijn om zo'n goede update te lezen!

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:52

Super om te lezen dat het goed gaat. Ik ben van mening dat je het advies ter harte moet nemen, maar ook je eigen gevoel moet volgen.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:56

Klinkt goed. Denk dat beweging ook best goed is. Word de doorbloeding ook beter van. Dus sneller herstel verwacht ik. Succes nog even met het herstel

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:51

Fijn dat beweging geven helpt en dat ze daardoor beter in der vel zit!