Wel of niet verhuizen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Wel of niet verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 08:57

Hoi bokkers,

graag jullie kritische advies.

Ik woon momementeel samen met mijn man, zoontje en hond in een sociale huurwoning, het is een etage woning 2 hoog. Het is een heerlijke woning maar er zitten een aantal nadelen aan:

- 2 hoog, dus veel sjouwen met kind, boodschappen etc.
- klein balkon op het zuiden dus lekker smelten, verder geen buiten
- midden in het centrum dus veel drukte en niet echt lekker voor een klein kind.
- hangjongeren achter ons huis, het klinkt alsof ze naast ons bed staan. We bellen vaak de politie maar soms komen er wel 3 groepen op een avond, zeker met lekker weer.
- mijn nieuwe buurman wordt een collega.... aardige man hoor maar niet als buurman, onze balkons grenzen aan elkaar.

nu heb ik gereageerd op een vrije sector woning, maar los van deze woning is het eigenlijk niet het juiste moment om te verhuizen.
Mijn man is net voor zichzelf begonnen dus financieel is het spannend. Een vrije sector woning is al snel 150 euro duurder. Maar ja, dan hebben we wel een tuin, andere buren, geen hangjongeren en een leuke omgeving voor mijn zoontje.

Stel dat we nu kunnen kijken in die woning en het is een leuk huis wat zouden jullie doen? Even doorbijten en wachten tot het financieel wat zekerder is? of even echt heel zuinig aandoen en kiezen voor het woongenot?

mocht ik info vergeten zijn dan hoor ik het en vul ik het aan :)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Wel of niet verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:59

het moet financieel natuurlijk wel haalbaar blijven, maar ik zou wel wat over hebben voor een woning met wat meer vrijheid en minder overlast. Zeker met de zomer voor de deur is het toch ook heerlijk dat je kind lekker buiten kan spelen. Maar goed het moet wel betaald worden, dus dat moet natuurlijk wel kunnen.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:01

Zelf vind ik woongenot het belangrijkste dat er is. Je huis is toch je leven :) Ik zou er dus met alle liefde voor op een houtje bijten.
Maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn en ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
Ik zou dus alles even goed op een rijtje zetten en kijken of het haalbaar is. Hoeveel zou je er voor moeten laten?

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 09:05

dank je wel voor jullie reacties, dat is ook wel hoe ik er in sta maar manlief is wat onzekerder. Voor hem voelt het alsof er dan meer druk op hem komt om meer geld te verdienen (klinkt beetje raar misschien maar hij voelt zich natuurlijk heel verantwoordelijk voor ons).

Wat zouden we moeten laten, nouja opzich niet veel, we doen al heel rustig aan nu en er komt wat geld vrij doordat ik een lening bijna af heb betaald. Maar hij heeft zeg maar nu geld opzij staan om te kunnen overleven zonder opdrachten, hoe meer daar maandelijks vanaf gaat hoe eerder het op is zeg maar en dan zouden we als er nog geen extra inkomsten zijn moeten gaan lenen (bij familie dat wel). We hebben gezegd dat hij het een jaar gaat proberen, als het lukt zal geld geen issue meer zijn en kunnen we doen wat we willen maarja dat is nu nog even afwachten.

Ik werk 24 uur per week en wil dit eigenlijk niet uitbreiden, we hebben ons zoontje waar ik graag voor wil zorgen en ik geef ook nog les wekelijks maar dit laatste is tijdelijk. Dit geld probeer ik sowieso te sparen. Het klinkt en voelt alsof ik weer student ben haha
Laatst bijgewerkt door Snorkel8 op 05-04-17 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:06

Wij zijn in oktober 2015 verhuisd van een kleine eengezinswoning naar een vrijstaande boerderij.
En in december ben ik zelfs gestopt met werken.
In het begin vond ik het onwijs spannend of we alles goed berekend hadden qua kosten.
Maar ik moet zeggen dat het ontzettend goed bevalt al moeten we heel af en toe een beetje opletten dat we uitkomen tot het eind van de maand.
Dus ik zou zeggen, gooi al je rekeningen op een papiertje, reken al je boodschappen geld en benzine erbij op en hou rekening met verjaardagen en onvoorziene dingen, kan je nog sparen elke maand.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:06

Woongenot gaat absoluut boven alles, dus mijn keuze zou zeer zeker verhuizen zijn als ik de mogelijkheid had. Super zuinig leven kan een sport worden, weet ik uit ervaring. :j

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:07

Rustig rondkijken naar een andere woning en even afwachten hoe het met het werk van je man gaat. Prioriteitenlijst maken en inkomsten en uitgaven heel goed bijhouden. Kijken of je redelijk gemakkelijk 150 euro per maand kunt uitsparen. Dan heb je meteen je antwoord of een duurdere woning haalbaar is.
Een jaar is zo voorbij en wellicht is het voor je man een optie om, indien mogelijk, een of twee dagen per week in loondienst te werken en drie of vier dagen voor zijn eigen bedrijf. Mocht het over een jaar niet gaan met het eigen bedrijf en hij heeft weer een fulltime baan dan kunnen jullie natuurlijk ipv huur ook nog een koopwoning overwegen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-04-17 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:09

Als het financieel enigszins mogelijk is zou ik verhuizen, ik denk dat het voor je zoontje geweldig is als hij lekker in de tuin kan spelen en voor jullie is er ook meer rust ivm de hangjeugd en ja die buurman/collega dat is maar net hoe je ermee omgaat, misschien woont een andere collega wel 2 deuren verderop bij je volgende woning. Ik snap je man ook heel goed, er komt een onzekere tijd aan met misschien een tijdje geen of weinig opdrachten/inkomen.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 09:09

dank jullie wel. Het geeft mij moed om inderdaad te bedenken hoe het wel kan ipv. al af te schrijven dat het niet mogelijk is.

Ik zat ook te denken om evt. te kijken of ik langer les kan blijven geven ipv. 2 maanden, dit zal het gat vullen. Maar goed we moeten ook nog eerst kijken haha

Ik hoef ook niet meteen nu te verhuizen maar inderdaad kijken en als er nu echt een leuke woning is de afweging maken. Voor mij staat woongenot ook heel hoog.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:22

Is er dan geen andere sociale woning te vinden?

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Wel of niet verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 09:25

Voor sociale huur zijn de wachttijden ongeveer 7 jaar, wij wonen in juli 3 jaar in deze woning dus de kans op een sociale huurwoning is 0.0 op het moment.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:27

Snorkel8 schreef:
nu heb ik gereageerd op een vrije sector woning, maar los van deze woning is het eigenlijk niet het juiste moment om te verhuizen.
Mijn man is net voor zichzelf begonnen dus financieel is het spannend.

Kunnen jullie dan wel aan de inkomenseis van de verhuurder voldoen?

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Wel of niet verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 09:28

De verhuurders vragen de inkomens van 2015/2016, toen haalde we het nog makkelijk, zaten er zelfs ver boven. Doordat hij nu als ZZPer aan de gang gaat is het heel moeilijk aantonen wat zijn maandelijkse inkomsten zijn.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:30

Volgens mij is het heel simpel: kun je het andere huis betalen? Ook als je man een maand heeft waarin zijn inkomsten als zelfstandige tegenvallen? Zo niet, dan niet doen.

Woongenot is ontzettend belangrijk, maar je moet wel je huur (en andere lasten) maandelijks kunnen blijven betalen. Anders zit je in een leuke woning, maar is het woongenot ook nihil omdat je de rekeningen ziet opstapelen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:32

Ik zou investeren in een goeie zonneluifel. Dat is met een balkon op het zuiden heerlijk. En als het een beetje natte zomerse dag is ook lekker. En dan een goed plan voor de toekomst maken. Immers van woonstress naar financiƫle woonstress is van de regen in de drup.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:35

Herkenbare situatie, ik vind woongemak ook een nummer 1 maar alleen als je het kunt betalen, dan zou ik mits het financieel mogelijk is ook zeker gaan verhuizen naar een woning waar je erop vooruit gaat qua ruimte en comfort.

Ik zou alle inkomsten en vaste lasten op papier zetten om te kijken of het te betalen is, zo ja en de woning spreekt jullie aan dan zou ik daar zelf zeker voor gaan. Zo nee dan zou ik nog een tijdje in de huidige woning blijven totdat het financieel wel mogelijk is.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:39

Snorkel8 schreef:
De verhuurders vragen de inkomens van 2015/2016, toen haalde we het nog makkelijk, zaten er zelfs ver boven. Doordat hij nu als ZZPer aan de gang gaat is het heel moeilijk aantonen wat zijn maandelijkse inkomsten zijn.


Bedenk dan ook dat het juist moeilijker gaat worden om in een later stadium een huis in de vrije sector te huren. Je kunt nu nog terug vallen op zijn salarisgegevens uit loondienst, later moet je op zijn ZZP gegevens terugvallen, wat het niet makkelijker maakt.
Dan kun je beter nu wat zuiniger aan moeten doen dan dat je over 1 jaar het geld hebt, weg wilt maar niet kunt vanwege inkomenseisen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wel of niet verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:41

Leg eens een paar maanden 200 euro opzij, dan weet je het snel genoeg? Denk wel, met een grotere woning heb je ook meer kosten aan de verwarming van het huis..

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 09:43

Jenny, een zonneluifel gaat niet helaas, meer dan een parasol past niet. Het is ook zo klein dat je er net kan zitten en mijn kleine op de grond kan spelen.

C_arola, gaan we doen :)

Fitzroy, dat speelt inderdaad ook nog mee. Daarom voel ik de druk ook wat meer om op kort termijn toch te verhuizen.

We kunnen het wel betalen alleen wilt mijn man liever wachten tot we meer duidelijkheid hebben over de financiele situatie. Snap ik ook natuurlijk maar wat jij zegt speelt wel ook mee.
Het geld is er wel alleen het is nu een potje voor als er geen inkomsten meer zijn, dus hoe meer daar uit gaat hoe eerder het op is en we tijdelijk geld moeten lenen bij ouders. Ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren maar je weet het niet.
Laatst bijgewerkt door Snorkel8 op 05-04-17 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:44

Dit is zo'n moment dat een glazen bol wel handig zou zijn :D
Maar helaas.

Woongenot is fijn. Maar als de wasmachine kapot gaat en er kan geen andere komen omdat de rekeningen zich opgestapeld hebben is er ook geen sprake meer van woongenot.
Of je kunt nog amper een leuk dingetje kopen voor je kindje.

Wat hier ook al eerder aangehaald werd, is het tijdelijk wat minder in de opdrachten, kun je dat financieel aan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:51

In mijn mening is er geen geld wanneer dit als noodpot bedoeld is. De gewone vaste lasten zouden daar in mijn ogen niet vanaf moeten gaan omdat je dan geen noodpot achter de hand hebt mochten er onverwachte kosten gaan komen en dat weet je niet omdat de inkomsten van je man niet zeker zijn.

In dit geval ben ik het persoonlijk eens met je man en zou ik dit jaar hier blijven wonen, goed gaan sparen en zodra je man een stabiel inkomen heeft gaan kijken naar een andere woning. Schulden is verschrikkelijk, ik vind dat je daar geen risico op moet gaan nemen wanneer je nu een goed dak boven je hoofd hebt en je hier nu nog kan wonen.

Als de doemscenario inhoud dat jullie geld over hebben voor meer huur zonder dat de noodpot aangebroken hoeft te worden dan zou ik ervoor gaan, anders niet.

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:57

Fitzroy schreef:
Snorkel8 schreef:
De verhuurders vragen de inkomens van 2015/2016, toen haalde we het nog makkelijk, zaten er zelfs ver boven. Doordat hij nu als ZZPer aan de gang gaat is het heel moeilijk aantonen wat zijn maandelijkse inkomsten zijn.


Bedenk dan ook dat het juist moeilijker gaat worden om in een later stadium een huis in de vrije sector te huren. Je kunt nu nog terug vallen op zijn salarisgegevens uit loondienst, later moet je op zijn ZZP gegevens terugvallen, wat het niet makkelijker maakt.
Dan kun je beter nu wat zuiniger aan moeten doen dan dat je over 1 jaar het geld hebt, weg wilt maar niet kunt vanwege inkomenseisen.

Ja, precies mijn gedachte. Zeker iets om rekening mee te houden. Ik weet niet hoe dat gaat met (vrije sector) huurwoningen maar banken kijken bij ZZPers naar inkomen van de laatste drie jaar.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:02

@ bruintje: haha ja heel handig.

Er is naast het potje van inkomen ook nog een potje voor wasmachines en dat soort ellende. Wat dat betreft hangen we niet aan draadje hoor. We hebben het altijd goed gehad en dus ook wel een buffertje.

Het is niet zo dat de noodpot aangebroken wordt, het is een pot waar nu de ZZP inkomsten van mijn man zitten, dit is een X bedrag. Hiervan kunnen we bijv. nu zonder verdere opdrachten een maand of 10 van leven, daarna missen we een gedeelte hiervan en zou dat aangevuld moeten worden.
Als we voor een duurder huis kiezen kunnen we hiervan bijv. een maand of 8 leven zonder verdere inkomsten.

misschien schetst het zo een iets duidelijker beeld? Dit is los van het potje voor wasmachines die stuk gaan enz.

Het is best lastig om je financiele status uit te leggen :)

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wel of niet verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:18

Als je 8 maanden kan leven zonder opdrachten, zou ik zeker verhuizen. Dan heb je dus 8 maanden om heel hard op zoek te gaan naar die opdrachten, of eventueel een baan in loondienst te zoeken. Zolang hij niets te doen heeft, kan jij eventueel ook meer werken zonder dat je in de knoei komt met je zoontje.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:19

Snorkel8 schreef:
De verhuurders vragen de inkomens van 2015/2016, toen haalde we het nog makkelijk, zaten er zelfs ver boven. Doordat hij nu als ZZPer aan de gang gaat is het heel moeilijk aantonen wat zijn maandelijkse inkomsten zijn.


LET OP: ze vragen een IB uit 2015/2016 EN gevens huidige inkomen.... dus dat kan een probleem worden.

Ik zou even doorbijten blijven zitten en sparen zoals idd het verschil in huur nu apart zetten.

Een groter huis is ook duurder in energie en WOZ vooral de vrije sector. PLUS de huursverhogingen kunnen echt een probleem opleveren. Ik kreeg er opeens 4% bij paar jaar geleden EN als je er eenmaal in zit kom je er niet meer uit.

Ik kon gelukkig weer terug naar sociaal omdat ik 1,5 jaar in de ziektewet zat anders had ik nu nog een probleem (ik was alleen).

Zou sparen sparen en sparen en dan misschien later gaan kopen als jezelf doordat de kleine meer op school zit meer kan gaan werken. Vooral met een ZZPer erbij is leven van jou inkomen wel handig als die wat hoger is.