Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 21:49

Omdat ik het antwoord niet direct kan vinden op de website van Pavo ben ik benieuwd of er iemand is met ervaring van Pavo Multivit 15.

Mijn shetlander hengst is nu 10 maanden, en ik heb het idee dat hij niet lekker door z'n winterwacht heen komt.. Hij heeft ook echt een mega fluffy vacht! Ik borstel hem met de furminator, en haal er dan ook bijna tweede shetlander uit kwa vacht.. Ook krijgt hij lijnzaadolie, en toch vind ik zijn vacht dof. Buiten dat feit om, krijgt hij ook echt last van z'n vacht.. Dus ik wil moedernatuur een handje helpen.

Ik ben gaan Googlen, en kwam terecht bij Pavo Multivit 15. Misschien net even die extra vitaminen die hij nodig heeft?? En hem door zijn verhaarperiode te helpen. Hij word binnen nu en acht weken ook gecastreerd, dus een vitamine boost kan sowieso geen kwaad lijkt me.

Aan een Vitaminekuur heb ik ookal zitten denken.. Maar ik wil heel graag ervaringen horen van Pavo Multivit 15 i.c.m. veulens. Advies, advies, advies???

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:12

Ik kan op de site van Pavo niet vinden wat de hoeveelheid is die je aan een veulen zou moeten voeren.. Een vitaminekorrel voeren is zeker een goed idee, maar ik zou wel proberen ergens te vinden of deze geschikt is voor zo'n jong dier. Die hebben toch een andere behoefte dqn volwassen paarden..

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:16

RianneH schreef:
Ik kan op de site van Pavo niet vinden wat de hoeveelheid is die je aan een veulen zou moeten voeren.. Een vitaminekorrel voeren is zeker een goed idee, maar ik zou wel proberen ergens te vinden of deze geschikt is voor zo'n jong dier. Die hebben toch een andere behoefte dqn volwassen paarden..


Nou precies dat, ik kan Pavo natuurlijk ook gewoon even contacten. Maar ik dacht misschien zijn er hier mensen die er al ervaring mee hebben! :D

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:36

Misschien eerst even een wormenkuurtje, een gezond jong diertje zou niet teveel extra nodig hoeven hebben. Dit is altijd een lastige tijd van het jaar maar over een maandje zijn de meeste er wel doorheen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:40

Wat krijgt hij nu te eten dan?

Zou hem gewoon een veulenbrok geven. Die zijn speciaal voor jonge dieren ontwikkeld. En tegen de tijd dat hij een jaar of twee is een balancer.

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:43

Letsdunit schreef:
Misschien eerst even een wormenkuurtje, een gezond jong diertje zou niet teveel extra nodig hoeven hebben. Dit is altijd een lastige tijd van het jaar maar over een maandje zijn de meeste er wel doorheen.


Een wormenkuurtje, voor het verharen? Deze moet je even uitleggen. :?

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:43

Koper schreef:
Wat krijgt hij nu te eten dan?

Zou hem gewoon een veulenbrok geven. Die zijn speciaal voor jonge dieren ontwikkeld. En tegen de tijd dat hij een jaar of twee is een balancer.


Hij krijgt uitraard veulenbrok. :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:46

KioCaramel schreef:
Letsdunit schreef:
Misschien eerst even een wormenkuurtje, een gezond jong diertje zou niet teveel extra nodig hoeven hebben. Dit is altijd een lastige tijd van het jaar maar over een maandje zijn de meeste er wel doorheen.


Een wormenkuurtje, voor het verharen? Deze moet je even uitleggen. :?

Doffe vacht is een gebruikelijk verschijnsel als een paard een wormbesmetting heeft.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:47

Wormen zorgen voor een verminderde weerstand (lichaam kan voedingsstoffen minder goed opnemen en is aan het 'vechten' tegen de wormen), waardoor er minder energie over is voor het verharen. Ik heb ook altijd het idee dat het lichaam dan zegt "laat ik m'n haar maar houden om warm te blijven, dan kan ik m'n energie ergens anders bokt gebruiken".

Behalve ontwormen en een goed brokje kun je op korte termijn je pony helpen door bijv borst en oksels even te scheren, zodat hij z'n warmte beter kwijt kan.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:47

Zo gek is mijn reactie niet hoor, als hij wat dof in zijn vacht zit en wat slecht door het haar komt betekend het dat zijn lichaam elders even wat meer energy in moet stoppen. Wormen kunnen daar mede de oorzaak van zijn, wormen nemen immers ook voedingstoffen van een paard af. Vooral rond deze tijd zijn wormen wat avtiever.

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Re: Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:52

Oké bedankt voor de tips.. Hij krijgt gewoon volgens schema z'n wormenkuur. Maar ik nog steeds opzoek naar iemand met ervaring van Pavo Multivit 15!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:52

Behalve wormen kan het ook een ontsteking oid zijn. Bloedonderzoekje lijkt me geen kwaad kunnen.

Zoek dat soort dingen nou eerst uit voordat je met het voer gaat rommelen :+

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:18

Zo laat in het jaar is het nog niet dat ie al door zijn vacht heen behoort te zijn.

Mijn paard doet er standaard tot eind april/half mei over, maar die verhaart dubbel op haar benen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:38

Letsdunit schreef:
Zo gek is mijn reactie niet hoor, als hij wat dof in zijn vacht zit en wat slecht door het haar komt betekend het dat zijn lichaam elders even wat meer energy in moet stoppen. Wormen kunnen daar mede de oorzaak van zijn, wormen nemen immers ook voedingstoffen van een paard af. Vooral rond deze tijd zijn wormen wat avtiever.



zeker waar...een doffe lange vacht is vaak wormen.
Ook niet goed door de verharing komen kan liggen aan wormen.
Nou is dit een jaarling dus daar kan het ook aan liggen.
Wanneer was je pony voor het laatst ontwormd?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:47

geerke schreef:
Letsdunit schreef:
Zo gek is mijn reactie niet hoor, als hij wat dof in zijn vacht zit en wat slecht door het haar komt betekend het dat zijn lichaam elders even wat meer energy in moet stoppen. Wormen kunnen daar mede de oorzaak van zijn, wormen nemen immers ook voedingstoffen van een paard af. Vooral rond deze tijd zijn wormen wat avtiever.



zeker waar...een doffe lange vacht is vaak wormen.
Ook niet goed door de verharing komen kan liggen aan wormen.
Nou is dit een jaarling dus daar kan het ook aan liggen.
Wanneer was je pony voor het laatst ontwormd?

En waarmee?

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:59

Hij komt nu uit zijn veulen wintervacht. Dat duurt sowieso langer ;) ik had vorig jaar hetzelfde (zelfde leeftijd, ras enz.) En mij werd verteld dat de aller eerste wintervacht altijd minder makkelijk loslaat.
Daar naast hoeft je pony nu nog niet volledig in zomervacht te zijn.. veel te koud nog

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:27

Mijn 2 kerngezonde shet kruising veulens van 10mnd zitten nog ook nog dik in hun vachtje hoor. En soms oogt die ook wat dof door het loslaten van het haar. Als hij verder geen klachten heeft zou ik me niet te veel zorgen maken.

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 13:43

xZiva_ schreef:
Hij komt nu uit zijn veulen wintervacht. Dat duurt sowieso langer ;) ik had vorig jaar hetzelfde (zelfde leeftijd, ras enz.) En mij werd verteld dat de aller eerste wintervacht altijd minder makkelijk loslaat.
Daar naast hoeft je pony nu nog niet volledig in zomervacht te zijn.. veel te koud nog


Dat had ik inderdaad ook begrepen van zijn veulen wintervacht.. Ik wil misschien ook te snel! :j Sowieso nog even een extra wormenkuurtje er tegen aan zoals hier werd getipt, en heb een vitaminekuur besteld. Lees er veel positieve dingen over wat betreft het verharen! & het kan ook geen kwaad wat extra vitamine voor een castratie.

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 13:45

elynevb schreef:
Mijn 2 kerngezonde shet kruising veulens van 10mnd zitten nog ook nog dik in hun vachtje hoor. En soms oogt die ook wat dof door het loslaten van het haar. Als hij verder geen klachten heeft zou ik me niet te veel zorgen maken.


Oké, bedankt! :o

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:54

waarmee is je pony ontwormd en wanneer?

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 13:55

geerke schreef:
waarmee is je pony ontwormd en wanneer?


Moet ik bij de DA nagaan, ik krijg automatisch bericht als het weer tijd is.

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 23:14

Bedankt voor alle reacties! |( Inmiddels ben ik achter de mogelijke boosdoener.. Luis! Bij de dierenarts kreeg ik Neocidol mee, daar hebben we hem direct mee gewassen, en moeten dit over 14 dagen weer herhalen! De dierenarts komt volgende week ook even langs voor een vacinatie, dus zal hij gelijk even verder nagekeken worden.

Inmiddels heb ik Pavo gemaild met de vraag of Pavo Multivit 15 geschikt is voor een 10 maanden oude veulen. Mocht er hier iemand alsnog ervaring hebben, let me know!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:59

Jee,de zoveelste pony met luis...is hij in goede conditie?geef maar snel een vitamine en mineralen supplement ,hoeft echt niet van pavo te zijn.Is hij ook dun?

KioCaramel

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 19:34

geerke schreef:
Jee,de zoveelste pony met luis...is hij in goede conditie?geef maar snel een vitamine en mineralen supplement ,hoeft echt niet van pavo te zijn.Is hij ook dun?


Ja erg spijtig, maar hij is verder in prima conditie en zeker niet te dun! Ik heb nog geen reactie van Pavo gehad helaas, volgende week komt de dierenarts sowieso langs dan kan ze hem ook even nakijken verder! Zodra ik een reactie heb van Pavo laat ik dat hier ook nog even weten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Pavo Multivit 15 voor een shetlander hengst van 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:39

Zo'n jonge shet verhaart dubbel het 1e jaar
En veulen vacht en wintervacht
Het is pas begin april
Zelfs een luxe warmbloed is nog niet klaar met verharen .
Dat hij tijdens t verharen dof is , is normaal .
Je kan m uiteraard iets extra s geven als booster .
Een vit/min korrel
Marstall force kan aan baby s gegeven worden
Veulenbrok is leuk maar moet vaak in grotere hoeveelheden gegeven worden om de vit/min te dekken en dat red je niet bij een shet veulen tenzij je m wilt rollen