[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:35

Nou mijn merrie is 2 jaar geleden aan huis geinsemineerd en volgens mij was het toen echt 1 rietje en ze was mooi wel drachtig ervan (verbaasde mij zelf ook wel). Maar ik vroeg me dit daarom dus af.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:37

Murosch schreef:
Huh, wat apart, dat heb ik niet eerder gehoord (ik ben ook niet enorm ervaren natuurlijk) maar waarom zou je 3 rietjes voor 1 inseminatie nodig hebben? Is het dan zo gruwelijk verdund of is de kwaliteit niet goed? Ben ik even oprecht benieuwd naar.


Ik durf het je eerlijk gezegd niet te zeggen. Ik heb haar naar 1 van de beste paarden gynaecologen van NL gebracht, en zij adviseerde dit, en Broere zelf ook. Ik had toen al 9 rietjes besteld en betaald, had ik het vtv geweten weet ik ook niet of ik het had gedaan. De combinatie is wel goed, daar ligt het niet aan. Maar je hebt veel hogere scan kosten en geen gust tarief. Zijn je rietjes op, zijn ze op. Kans op dracht is vers ook wel echt gewoon beter.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:38

Murosch schreef:
Nou mijn merrie is 2 jaar geleden aan huis geinsemineerd en volgens mij was het toen echt 1 rietje en ze was mooi wel drachtig ervan (verbaasde mij zelf ook wel). Maar ik vroeg me dit daarom dus af.


Ook diepvries?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:03

Het wordt inderdaad enorm verdund, plus van alle zwemmertjes zijn er maar een paar beweeglijk. Hier wordt alles via ki gedaan en hebben we een eigen gecertificeerd ki station. Nouja mijn schoonouders dus. Het moet ook verdund worden want het wordt eerst getest, onderzocht etc

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:44

Zover ik weet (was er niet bij) heeft lady ook 1 gehad. Maar dit kan ik dus niet zeker zeggen, ze stond bij de hengstenhouder

Leuk dat je mee volgt Andrea :)

Oh mijnlieverd dat wist ik niet :D zo leer je nog eens wat haha

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:23

Bij vers sperma gebruiken ze altijd gewoon 1 hoor :) En dan betaal je ook niet per rietje. Op een enkele uitzondering na..

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:33

Buisje vers is heel anders dan rietje diepvries.

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:38

Wij krijgen hier als we met vers insemineren (van deze hh) altijd 3 of 4 buisjes :D Heb nu een nieuwe DA (oude is met pensioen), en die stond er ook stom verbaasd van :+

Hier zijn beide merries geïnsemineerd, de eerste afgelopen donderdag en de andere gister en die moet morgen nog een keer.
Hengst is verkocht naar het Midden Oosten en zal waarschijnlijk voor de volgende eventuele hengstigheid wel vertrokken zijn, dus fingers crossed dat de dames drachtig zijn/worden van deze keer!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:11

fokfanaat schreef:
Buisje vers is heel anders dan rietje diepvries.


Dat klopt ja, maar volgens mij hebben ze met de hengst die Kabayo had gebruikt gewoon vers sperma.
Dan wordt er altijd maar 1 lading gebruikt.

AZ, en gebruik je die buisjes dan ook in 1 keer? Spannend!

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:16

Ja, in principe wel, daar het sperma in principe nog 2 dagen in leven blijft in de merrie, vind ik (en mijn DA) dat het weinig zin heeft om het bijvoorbeeld over 2 dagen te verdelen, zoals je weleens hoort. En in de merrie is het sperma beter bewaard dan erbuiten, aldus het motto van mijn DA.

Wel heel spannend inderdaad dit keer, want voor mijn ene merrie heb ik nog geen andere hengst in mijn hoofd voor als dit niet lukt :o

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:05

Wat leuk az dat je er deze keer weer bij bent.
Hopelijk lukt het in 1 keer.
Mausi terug van de partij ;)

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:52

Fotsy schreef:
Wat leuk az dat je er deze keer weer bij bent.
Hopelijk lukt het in 1 keer.
Mausi terug van de partij ;)


Ja, Mausi sowieso (of nou ja, als alles uiteindelijk lukt natuurlijk), en hopelijk Aziza ook nog een keer :)

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:24

:wave: Ik wil me hier ook melden, hoewel ik nog niet weet of ik dit jaar weer ga dekken. Er moet een keuze worden gemaakt, want ik kan geen paarden extra houden bij ons nieuwe huis. Al kan ik natuurlijk ook altijd Carlijn voor de winter nog in de opfok zetten om het een half jaar uit te stellen O:) O:)

Leuk om jullie combi's voor dit jaar weer te lezen :j FF, even gespiekt in horstelex, wat een mooi bloedlijntje zit er achter die hengst, ik houd van Duits bloed.

MilanLover; ik hoop dat het dit keer mag lukken bij jullie en dat je dan net als mij zo'n geweldig Cassanova veulen in het de weide mag hebben!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:17

Hoi Suffie! Verslavend hé, zulke mooie veulens!

Hier vanochtend weer een ei er af. Andere merrie mag morgen geïnsemineerd. Dan staan er 4 in de wachtrij, dus spannend :j Ik moet voor vandaag nog wel even nadenken welke hengst ik voor deze laatste wil gebruiken..

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:22

Hoi Vulina, jij bent alweer druk met je meiden! Mooie keuzes heb je gemaakt, al ben ik ook nog erg benieuwd naar de veulens die nog geboren moeten worden in het DBT 2017!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:26

Ja ik ook :) Voordat ik die hier mag melden, moeten ze eerst bevallen, en dat duurt nog even...

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:40

suffie leuk, ook weer van de partij, heel verslavend ja, alleen dat verkopen is nog een minpuntje :o

super ei er af Vulina, wow 4 in wachtrij spannend

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:13

Hoi hoi,

Mag ik mij hier ook melden? Dit jaar wordt mijn veulentje (ondertussen bijna 9) gedekt door de prachtige appaloosa (vos few spot) hengst Kaleido's Don Pedro. De eigenaresse is DendroFleur hier op bokt. Falke is een kruising tinker x fjord die ik zelf gefokt heb in 2008. Misschien herinneren sommigen onder jullie haar wel aangezien ik toen ook in het Dikke Buiken topic aanwezig was. Ik heb bewust voor deze hengst gekozen omdat ik graag een iets slanker veulen hoop te fokken met iets ruimere gangen. Fokken blijft gokken, maar dit veulentje blijft hoe dan ook bij mij.

Falke haar moeder is een brunblakke fjordenmerrie en de papa de ICS sterhengst Bootz. Deze hengst heeft ook vos nakomelingen dus er is 50% kans dat Falke het vosgen draagt. Omdat ik dit niet laat testen neem ik dit dan ook niet mee in de kleurencalculator.

De kleurenkansen. Stiekem hoop ik op een vos appaloosa. Maar die kans is klein.

Afbeelding

Afbeelding



Falke
Afbeelding
Afbeelding

Kaleido's Don Pedro
http://stalkaleido.nl/de-paarden/kaleidos-don-pedro

Mevrouwtje staat momenteel hengstig, maar ik heb er voor gekozen haar pas de volgende hengstigheid te laten insemineren.

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 02:07

Pretty, Dank! :))

ML, Wat een gave hengst zeg! :oo

Kabayo, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar wel vanuit ga, maar mams dan Djessy is vosbont.
Gave kleurkansen!

Fotsy ook al zulke gave kleurkansen!

Het hengstje wat ik ga gebruiken is zaterdag weer op de hengstenkeuring geweest, en ik ben mega blij! Hij had een 2e premie gehaald een paar jaar geleden, maar was die dag nog niet fit na een tijdje ziek zijn, en nu afgelopen zaterdag was ie top! Dat resulteerde in een 1e premie en mee mogen lopen in de kampioenskeuring. Ik geloofde al in hem, maar nu de jury toch ook zeer duidelijk :):)

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:31

Patries wat leuk dat hij het zo goed gedaan heeft.

Sjintoo welkom ;) Leuke merrie is Falke toch.

Spannend Vulina. Al beslissing kunnen maken?

Jeej Suffie welkom terug!

AZ spannend alweer beiden geinsemineerd.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:45

Ja, ik heb Ferdeaux besteld..

Aparte combinatie P-tries. Waarom heb je voor deze hengst gekozen?

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:51

Ik ben nu alleen aan't twijfelen om Falke thuis te laten insemineren of ze naar een hengstenstation te brengen. Wat doen jullie?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:05

Ik hou ze thuis, tenzij diepvries of embryo spoelen :)

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:30

Vulina schreef:
Ja, ik heb Ferdeaux besteld..

Aparte combinatie P-tries. Waarom heb je voor deze hengst gekozen?

Omdat hij luxe doorvererft, beweging kan verbeteren en niet te breed is.
Mag ik vragen waarom je het een aparte combi vind?

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:08

Verwart Vulina niet met Sjintoo?
Want aan jouw combi is er niks mis in elk geval lijkt me. :)