Flink aantal paarden op stal dikke benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Flink aantal paarden op stal dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 11:49

Hey!

Aparte situatie op stal, zondag vond ik mijn paard met een flink achterbeen op stal (is helaas niet de eerste keer, ze is erg gevoelig voor ontstekingen de oorzaak hiervan is ook bekend.)
Even met de staleigenaar besproken en nu schijnt dat er een flink aantal paarden ook last hebben van gezwollen achterbenen, wel allemaal niet kreupel.
In het voer is niks veranderd, en veel van de paarden komen niet buiten (kan dus ook niet aan het gras door de temperatuurwisselingen liggen)

Zou er iets van een virus kunnen zijn dat dit veroorzaakt? Of echt stom toeval?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:50

Tja veel paarden komen niet buiten. Dat zegt dus genoeg.
Paarden moeten bewegen en dat gaat niet op 12 vierkante meter. Niet gek dus dat meerdere paarden dat hebben. Slecht stalbeleid als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 30-03-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:51

JudArthos schreef:
Hey!

Aparte situatie op stal, zondag vond ik mijn paard met een flink achterbeen op stal (is helaas niet de eerste keer, ze is erg gevoelig voor ontstekingen de oorzaak hiervan is ook bekend.)
Even met de staleigenaar besproken en nu schijnt dat er een flink aantal paarden ook last hebben van gezwollen achterbenen, wel allemaal niet kreupel.
In het voer is niks veranderd, en veel van de paarden komen niet buiten (kan dus ook niet aan het gras door de temperatuurwisselingen liggen)

Zou er iets van een virus kunnen zijn dat dit veroorzaakt? Of echt stom toeval?

In het dikgedrukte deel ligt denk ik je oorzaak.
De paarden kunnen last hebben van stalbenen

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:51

Als mijne niet buiten komt krijgt hij ook dikke benen. Naar buiten ermee!

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Flink aantal paarden op stal dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 11:52

Ho wacht,

Ik zeg dat veel paarden niet buitenkomen, niet allemaal!
Een aantal hiervan komen gewoon hun nodige uren buiten hoor!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:54

JudArthos schreef:
Ho wacht,

Ik zeg dat veel paarden niet buitenkomen, niet allemaal!
Een aantal hiervan komen gewoon hun nodige uren buiten hoor!


En wat zijn de nodige uren en komen ze met dikke benen de wei/paddock af?

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Flink aantal paarden op stal dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 11:58

Van 's ochtends 8 uur tot laat in de middag/tegen de avond (voor het mooie kan het altijd langer, maar dat is helaas niet mogelijk)

Hoe het met de andere paarden zit weet ik niet, maar de mijne komt met een stuk dunnere benen eraf (nog niet 100% dun)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Flink aantal paarden op stal dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:01

Mijt in het stro? Schimmel?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:03

Virusjes kan heel best, zeker als meerder paarden het hebben.
Een plotse aanval van stalbenen zou je zo eind van de winter niet direct verwachten, dan zijn ze al zo gewend aan het ophokken..

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:03

Staan ze allemaal op hetzelfde soort stalbedekking? Een kennis heeft me een keer verteld dat er bij hun op stal ook een aantal paarden stonden met dikke benen. Bleek er een soort mijt (ofzo) in het stro te zitten die dat veroorzaakte. Maar het fijne weet ik er ook niet vanaf.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:04

Misschien in de nieuwe lading hooi kan iets zitten wat naar de benen slaat... sommige zijn er gevoelig voor andere minder.
Enigste waar ik aan denk aangezien de rest van het rantsoen niks is veranderd.

Mocht je echt pech hebben dan inderdaad een virus, hebben we hier ook ooit een keer gehad waarvan er een het niet heeft overleefd, 3 erg ziek niet kunnen lopen op den duur en 4 hadden nergens last van...

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 12:06

RianneH schreef:
Virusjes kan heel best, zeker als meerder paarden het hebben.
Een plotse aanval van stalbenen zou je zo eind van de winter niet direct verwachten, dan zijn ze al zo gewend aan het ophokken..


Dat 2e leek me inderdaad ook vreemd..

Zijn en virusjes/mijten die dit kunnen veroorzaken? Zal straks ook even het stro checken.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 12:08

Flits__ schreef:
Staan ze allemaal op hetzelfde soort stalbedekking? Een kennis heeft me een keer verteld dat er bij hun op stal ook een aantal paarden stonden met dikke benen. Bleek er een soort mijt (ofzo) in het stro te zitten die dat veroorzaakte. Maar het fijne weet ik er ook niet vanaf.


Ze staan inderdaad allemaal op dezelfde bedekking.
dynara schreef:
Misschien in de nieuwe lading hooi kan iets zitten wat naar de benen slaat... sommige zijn er gevoelig voor andere minder.
Enigste waar ik aan denk aangezien de rest van het rantsoen niks is veranderd.

Mocht je echt pech hebben dan inderdaad een virus, hebben we hier ook ooit een keer gehad waarvan er een het niet heeft overleefd, 3 erg ziek niet kunnen lopen op den duur en 4 hadden nergens last van...


Pfoe hoop dan dat het meevalt.. de mijne is licht onregelmatig maar de zwelling hebben we intussen goed onder controle.
Het hooi zou ik ook even naar kunnen kijken inderdaad.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:09

JudArthos schreef:
Van 's ochtends 8 uur tot laat in de middag/tegen de avond (voor het mooie kan het altijd langer, maar dat is helaas niet mogelijk)

Hoe het met de andere paarden zit weet ik niet, maar de mijne komt met een stuk dunnere benen eraf (nog niet 100% dun)


Dat zegt wel dat beweging er goed aan doet.
Kan natuurlijk heel goed zijn dat het toeval is maar gebrek aan beweging zal toch zeker wel een aandeel hebben. Want bij die van jouw heeft het nog kans om overdag wat te herstellen maar bij de andere paarden niet want ook niet goed is.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Flink aantal paarden op stal dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:11

Gecheckt op mijt?
Hier denk ik gelijk aan + dit kan de oorzaak zijn bij meerdere paarden, want heeft de een het, kan dit doorgaan naar de ander.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 12:12

Tigra_ schreef:
JudArthos schreef:
Van 's ochtends 8 uur tot laat in de middag/tegen de avond (voor het mooie kan het altijd langer, maar dat is helaas niet mogelijk)

Hoe het met de andere paarden zit weet ik niet, maar de mijne komt met een stuk dunnere benen eraf (nog niet 100% dun)


Dat zegt wel dat beweging er goed aan doet.
Kan natuurlijk heel goed zijn dat het toeval is maar gebrek aan beweging zal toch zeker wel een aandeel hebben. Want bij die van jouw heeft het nog kans om overdag wat te herstellen maar bij de andere paarden niet want ook niet goed is.


Klopt, op aanraden van de DA maak ik flinke rondes buiten op het harde en dan wordt het been toch zeker 90% dun. De rest lijkt het ook erg makkelijk weg te schuiven, erg sneu maar helaas niks aan te doen..

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Flink aantal paarden op stal dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:45

Geen tekenen van mijt en in het stro is me niks geks opgevallen, het hooi moet ik straks even kijken.
Het is mijn instructrice wel opgevallen dat mijn paard een beetje een gevoelige huid in de kootholtes heeft, maar dit kan ook zijn door de mok die net een paar weken weg is en het vele koelen. Ga ik binnenkort iets voor smeren :)

Gisteren nog 2 met dikke benen gezien die niet helemaal lekker liepen, werd verder wel niks mee gedaan :(