De glazenwasser

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

De glazenwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:45

Ik vraag me af hoe jullie hier over denken.
Bij ons thuis komt regelmatig (ongevraagd) de glazenwasser langs. Het is zo'n twee jaar geleden begonnen en in eerste instantie vonden we het wel makkelijk om iedere 8 weken de ramen aan de buitenkant te laten wassen (als ik ergens een hekel aan heb... :o ), maar al gauw kwamen we er achter dat er totaal geen regelmaat in zit. De ene keer komt hij dus om de 8 weken, de andere keer om de 4 weken.. En soms is het ook gewoon helemaal niet nodig en heb ik het zelf al gedaan. Maar als ik dan niet thuis ben, gaat de ramenwasser evengoed aan de slag en mag ik daarna alsnog afrekenen. Uiteraard snap ik dat de beste man betaald wil worden voor zijn werk, maar daar heb ik toch helemaal niet om gevraagd? Gisteren was het gewoon 18 euro :wow: We hadden er ook niet op gerekend en geen kleingeld in huis, dus het was nog een heel gedoe om hem te betalen :=

Ik vind het prima dat hij de ramen wast wanneer het nodig is, maar op eigen houtje aan de slag gaan wanneer ik daar niet om heb gevraagd... Dat gaat me te ver.
Hoe gaat dat bij jullie?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-03-17 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De glazenwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:46

Eh bij ongevraagd ramen wassen ging ik niet betalen hoor...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De glazenwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:47

Maar dan heeft hij het werk al geleverd. Hij kan toch moeilijk de ramen weer vies maken? :+

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:47

Ik ook niet... heb je die aflevering van Rambam over glazenwassers wel eens gezien?

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:47

Kan ik die van jou niet lenen? Ik zou willen dat er hier een keertje 1 kwam :+
Maar snap het punt hoor! Kan je niet gewoon afspreken dat er minstens 8 weken tussen moeten zitten en dat hij jullie anders overslaat?

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:48

Jammerdan.. Als t niet de afspraak is.

Ik doe t mooi zelf haha :D

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:48

Misschien ben ik nu een bijdehandje hoor, maar heb je al tegen hem gezegd dat je je ramen niet meer gewassen wil hebben? Zo nee, dan zou ik dat zsm doen en ook meteen vermelden dat je dus ook niet meer betaald.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:48

Wendy schreef:
Ik ook niet... heb je die aflevering van Rambam over glazenwassers wel eens gezien?


Nee, maar nu ben ik wel benieuwd?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:49

Tja, ik, begrijp wel dat hij het blijft doen als jullie hem blijven betalen. Je kan toch gewoon bij betaling aangeven dat je er niet om gevraagd hebt en of hij er mee wilt stoppen?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:58

Cayenne schreef:
Wendy schreef:
Ik ook niet... heb je die aflevering van Rambam over glazenwassers wel eens gezien?


Nee, maar nu ben ik wel benieuwd?

Die zou ik dan zeker eens opzoeken :j Dat waren bepaald geen frisse jongens ( :') ) die glazenwassers :n Hebben de stad in wijken verdeeld en o wee als iemand actief is in de wijk van een ander. Geweld schuwden ze niet.

Maar goed, in dit geval zou ik óf duidelijke afspraken maken (eens per 8 weken), óf er mee stoppen. Die man levert een dienst die niet is afgesproken, dat is eigenlijk toch een soort oplichting...

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: De glazenwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:03

ik had bij de eerste keer ongevraagd al niet eens betaald. Dat zou mooi zijn zeg, dan kom ik ook ff langs je ramen doen ik wil 40,- tot morgen he!

Gewoon aangeven dat het van jou niet meer hoeft, en dat het klaar is nu.
Gaat die moeilijk doen, zeg je gewoon dat je niet betaald want je wil het niet. En als er andere rare dingen uitkomen bel je gewoon je wijkagent of politie. Ergens vind ik het ook wel oplichting..

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:05

"ongevraagd" is wel iets anders als "we doen het een keer per maand" en daar lijkt het wel op . Of een keer in de onregelmatige periode :-)

Ik had ook een glazenwasser waar geen touw aan vast te knopen was. Dus heb ik hem gezegd dat ik niet meer van zijn diensten gebruik wilde maken. Het "abonnement" opgezegd als het ware.

Dat zou ik in jouw geval ook adviseren.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:06

Ik heb hier de glazenwassers zelf gevraagd onze ramen te doen, toen ze eens door de wijk liepen. Sinsdien komen ze elke maand, maar ik heb ze nu gevraagd om om de maand de ramen te doen. Dan is het iets duurder (16 euro ipv 12), maar op jaarbasis is het wat goedkoper en ik vind eens in de twee maanden genoeg. Als we er niet zijn doen ze een briefje in de bus dat ze geweest zijn en betalen we de keer erop alsnog. Geen probleem.
Ik dacht altijd dat het zo was dat je een soort 'mondeling abonnement' op glazenwassers afsloot, dus of je spreekt af dat ze jouw huis meenemen of je zegt weer op. Overal eerst toestemming vragen voor ze gaan wassen zal wel heel tijdrovend voor ze zijn.

Bij mijn moeder kwam de glazenwasser als ie weer geld nodig had, tenminste, dat idee had ze. Heel onregelmatig dus. Nu heeft ze hem al zo lang niet gezien dat ze een ander heeft gezocht. Met hem heeft ze nu ook een vaste afspraak gemaakt.

Wat betreft die aflevering van Rambam, de klanten hadden daar volgens mij niet zoveel last van. Nieuwe glazenwassers werden niet getolereerd, wat natuurlijk niet op een dergelijke manier kan. Maar 'mijn' glazenwassers zijn tegen mij altijd vriendelijk en beleefd, als dat bij een ander niet zo is, dan is dat aan die ander om daar actie op te ondernemen. En hier in de wijk zijn minstens 2 bedrijven actief, dus die zullen elkaar dan het licht wel niet uit de ogen slaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 11:07

Misschien was het idd om ook even in de beginpost te vermelden:
We hebben het al 2 keer opgezegd, maar er werken meerdere buitenlandse jongens bij dit bedrijf die slecht Nederlands verstaan en de volgende keer dan dus blijkbaar weer gewoon de ramen staan te zemen :+

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De glazenwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:10

Dan zou ik een briefje in meerdere talen op de deur plakken.
Geen glazenwasser gewenst.
المطلوب لا نظافة
Plese do not clean our windows
pożądane bez czyszczenia

zoiets

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:17

rien10 schreef:
Dan zou ik een briefje in meerdere talen op de deur plakken.
Geen glazenwasser gewenst.
المطلوب لا نظافة
Plese do not clean our windows
pożądane bez czyszczenia

zoiets


Haha precies. Als ze het dan toch doen dan gewoon niet betalen.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:17

Wendy schreef:
Die zou ik dan zeker eens opzoeken :j Dat waren bepaald geen frisse jongens ( :') ) die glazenwassers :n Hebben de stad in wijken verdeeld en o wee als iemand actief is in de wijk van een ander. Geweld schuwden ze niet.

Maar goed, in dit geval zou ik óf duidelijke afspraken maken (eens per 8 weken), óf er mee stoppen. Die man levert een dienst die niet is afgesproken, dat is eigenlijk toch een soort oplichting...


Dat is bij ons ook het geval. Wij hebben een glazenwasser met de afspraak dat hij eens in de 2 maanden komt, maar moet regelmatig zelf leuren of hij alsjeblieft weer wilt komen. Toen we een andere belden en vertelden in welke wijk wij wonen zei hij: 'oh nee daar ga ik mijn leven niet wagen.' Blijkt dat er doordeweeks een groep glazenwassers uit Den Haag actief is die je gerust van je ladder schoppen als je er dus als concurrent komt. Onze eerste glazenwasser durft ook alleen op zaterdag en met meerdere werknemers door die ongure types uit Den Haag. Gekke business 8)7

Maar inderdaad een briefje meegeven in meerdere talen lijkt me een goed idee! En dan de keer erop niet meer betalen, misschien kunnen ze dan opeens beter Nederlands begrijpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 11:18

Dat briefje in meerdere talen is wel een goede! Dat ik daar nog niet aan gedacht heb _O-
Eigenlijk is het gewoon te gek voor woorden dat we zoiets moeten doen. Als ze nou gewoon even simpel aanbellen en vragen of het nodig is, zou er geen probleem zijn.

@Wendy: klinkt nog als ruig volk :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-03-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:18

Dan ook een brief meegeven? Er moet toch ergens iemand zijn die de boel organiseert. Hier wisselen de jongens ook nog weleens, maar degene die het geld ophaalt is vaak een wat oudere man (die ook wel lapt) die ook altijd alles opschrijft. En als hij er niet is, dan is er een andere vaste man die dat doet.

Na die brief zou ik in elk geval niet meer betalen, denk ik nu. Maar ik ben meestal wel thuis, dus kan ze ook zeggen niet te lappen als ze dan alsnog wel beginnen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:20

Ff telefonisch contact opnemen helpt vaak wel.

Hier doen ze de planning later op kantoor en komt dus niet alles duidelijk door als je het de jongens zelf zegt. 1 belletje was voldoende.

Wij hebben de afspraak dat ze eerst aanbellen of het moet gebeuren, niemand thuis dan wordt er ook niet gelapt maar ligt er een briefje of je die dag even wilt bellen mocht je het morgen nog gedaan willen hebben (ze werken het dorp in een soort rondje af dus zijn een dag later nog in de buurt en komen dan als nog).

Geen idee of je die afspraak kan maken met ze?

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:20

Bij ons komen ze iedere maand. Meestal rond de zelfde tijd een briefje in de bus dat ze geweest zijn.
Konden dit toen we hier kwamen wonen aangeven of we het wilden of niet, of dat je alleen boven wilden doen, of boven en beneden.

Ik vind het zelf wel fijn. Heb er de tijd niet voor en zo heb ik toch schone ramen. Alleen de dakkapel moet ik zelf doen. (wat er op neer komt dat dat bijna niet gebeurd :+ )

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:21

Cayenne schreef:
Misschien was het idd om ook even in de beginpost te vermelden:
We hebben het al 2 keer opgezegd, maar er werken meerdere buitenlandse jongens bij dit bedrijf die slecht Nederlands verstaan en de volgende keer dan dus blijkbaar weer gewoon de ramen staan te zemen :+



Uh Cayenne, je laat je naaien. Echt, je betaalt voor iets waar je in het beginsel al niet om gevraagd hebt? En de opzegging die ze zogenaamd niet verstaan laat je maar voor wat het is? Ze lachen je vierkant uit. Echt. Dit is gewoon oplichting hoor. Is heel bekend. Ze lappen je ramen ongevraagd en komen dan om geld vragen voor de bewezen dienst in de hoop dat mensen daarin trappen.
Serieus, sinds wanneer ga je betalen voor iets waar je niet om gevraagd hebt? Gewoon niet doen.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:21

En even bellen met het hoofdkantoor? Dan duidelijk opzeggen en vertellen dat je dus ook niet meer betaalt. Als je dan ook nog bevestigt per email hebben ze helemaal geen poot meer om op te staan :D
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 28-03-17 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De glazenwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:22

Hoe kom je aan een telefoon nummer bij een mondelinge overeenkomst zonder facturen, briefpapier?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:25

Hier komt de glazenwasser om de 4 weken, minder is ook geen optie en als je het tussendoor zelf doet is dat dom, want ze doen het sowieso weer. Eigenlijk is het gewoon een soort abonnement tot je zelf opzegt. Ik vind het prima, het is 10 euro per keer en als je het een keer niet hebt betaal je de volgende keer wel extra. Voordeel vind ik dat ze het met osmosewater wassen dus geen vlekken die ik wel heb als ik het zelf doe.