Bijzondere podenco in de opvang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Bijzondere podenco in de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 22:28

Ik had al een jonge knappe herderkruising aan de stichting doorgegeven voor volgende opvanghond, toen ik een filmpje van Rico langs zag komen... Hij was zo treurig, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem niet in de opvang te nemen.

In het Spaanse asiel waarvoor ik vrijwilliger ben, leven de honden in roedels in kennels. Om vechten om het eten te voorkomen, wordt er ruim gevoerd. Dit in combinatie met weinig beweging, maakt dat sommige langzitters flink overgewicht krijgen. Ik heb al een aantal van deze honden in de opvang gehad. Deze honden waren echter niks vergeleken bij Rico, wat was die arme stakker dik. Ruim drie jaar asiel had een oude hond van deze pas vierjarige Podenco gemaakt.

En zo kon ik eind november Rico ophalen vanaf het vliegveld. Arme hond, hij was zo sneu. We kregen hem met moeite in de auto getild. Eenmaal thuis bleek dat hij nog veel moest leren. Hij durfde niet in een mandje te gaan liggen, dus legde ik een kleedje voor hem op de grond. Dat vond hij wel fijn. De eerste dagen durfde hij zijn pootjes niet op het gras te zetten, hij durfde niet te eten, tuigje om en aan riempje lopen kende hij niet.

Ondanks alles had Rico vanaf de eerste dag een plek in mijn hart. Wat een aandoenlijke hond, zo blij met ieder beetje comfort. En ondanks dat hij veel spannend vond, was er na de eerste spannendste uren gelijk contact <3

Afbeelding

Uiteindelijk durfde hij uit mijn handen geweekte brokjes te eten. Zo heb ik hem de eerste weken gevoerd, uiteraard goede dieetbrokken, tot hij zelfstandig durfde te eten. Het wandelen zijn we heel voorzichtig op gaan bouwen. Al snel vond hij dit heel erg leuk.
We zagen Rico afvallen en blijer worden. Steeds waren er nieuwe mijlpalen. Tegen de kerst kon hij zelf op de bank klimmen. Een paar weken later kon hij galopperen (noem je dat zo bij een hond?). Hij ging zelfs spelen en balletje apporteren. Geweldig om zo'n ontwikkeling mee te mogen maken.

Inmiddels is Rico ruim acht kg afgevallen. Ik denk dat we nog een kilo of vier te gaan hebben voor zijn gewicht helemaal goed is. Hij is hartstikke fit, we maken lange wandelingen en ik geniet vreselijk van hem.

Ik heb de afgelopen maanden veel foto's van Rico gemaakt, vooral omdat ik het leuk vond om de veranderingen vast te leggen. En hoewel hij misschien niet zo'n knappe hond is, vind ik hem erg fotogeniek!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is hij niet bijzonder? <3

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Bijzondere podenco in de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:36

Ach, wat een aandoenlijk diertje. Fijn dat hij bij jou terecht is gekomen...daar heeft hij het fijn zo te zien!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:37

Ach wat sneu zo dik. Geweldig om een hond zo te zien verbeteren. Ik volg!

En de herder kruising?

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:37

Wat een aansprekende hond! :D En wat mooi dat je hem deze kans hebt gegeven.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:40

Ah arm beestje, gelukkig is die goed terecht gekomen. Hij lijkt mij meer op een australian kelpie trouwens :)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 22:42

Bravura schreef:
Ach wat sneu zo dik. Geweldig om een hond zo te zien verbeteren. Ik volg!

En de herder kruising?

Helaas zit de jonge herderkruising nog steeds in Spanje in het asiel http://www.animalinneed.com/sectie/3475-hero ;(

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:43

Wat een verschil!Hij kijkt ook veel blijer!Mooie hond geworden!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 22:47

moonsparkle schreef:
Ah arm beestje, gelukkig is die goed terecht gekomen. Hij lijkt mij meer op een australian kelpie trouwens :)

Rico is een (kruising) Podenco Andaluz, met het afvallen gaat hij wel steeds meer op onze rode ACD lijken. Qua uiterlijk dan, zeker niet het karakter.

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Bijzondere podenco in de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:14

Ik heb ook paar maanden met de spanjaarden van hun gewerkt, Echt SUPER leuke honden.

wat goed dat ie al zoveel is afgevallen zeg. Leuk beestje

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Bijzondere podenco in de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:35

Wat een leuke hond
En de herder mix
Om verliefd te worden ...
hoe adopteer je vanaf daar een hond ?
Ik heb een Turk maar dat is allemaal door een stichting geregeld .

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:28

Die herder mix wordt ook aangeboden via een stichting op die link van TS. Vaak zorgt de stichting er voor dat de hond in NL komt als je er 1 wilt. TS kan daar denk ik ook in bemiddelen. Zij kent de manier waarop een hond uit de opvang naar NL te halen.
Idd een hele leuke herder. Staan nog een paar leuke herders op de site. Wel veel honden op die site... :oo

Heb zelf ooit een herder meegenomen vanuit Griekenland. Moest daar gechipt en geënt worden wat in de opvang geregeld werd. Ook werd daar een reisbench geregeld die ik in NL naar een opvang moest terug brengen. In hal 1 bij KLM een ticket geregeld voor de hond. Hond op naam van iemand gezet die de hond mee naar NL vloog. Voorts op Schiphol de hond overgenomen.
Fantastische hond aan gehad 10 jaar lang.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Bijzondere podenco in de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 18:50

Huh?? Ik dacht toch echt dat ik hier net een heel verhaal had getypt :\

Wat goed dat jij dat destijds allemaal zelf hebt geregeld Braura!
Inderdaad, een stichting regelt alles. Honden worden vooraf geënt, bloed op Middellandse zeeziektes gecontroleerd, gecastreerd, gechipt, ontwormd en ontvlooid. Transport wordt geregeld, je moet de hond alleen zelf van het vliegveld halen, maar daar is begeleiding vanuit de stichting bij. Ook zijn er dus al honden in Nederland bij opvanggezinnen.

Er zitten inderdaad heel veel honden in het asiel. Dankzij de Nederlandse stichting en een Duitse organisatie wordt het aantal wel langzaam minder. Helaas blijven die Spanjaarden honden dumpen alsof het oude schoenen zijn. ;(

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:56

Wat een geluk dat jij op zijn pad gekomen bent ! :j En wat verrichten jullie goed werk _/-\o_
Wat heeft hij een bijzonder guitig kopje, echt om verliefd op te worden ! <3

Berdien

Berichten: 64517
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Bijzondere podenco in de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:59

Wat een geweldige kop en uitstraling zeg! Knappe Rico :+: En wat zag hij eruit :wow: Geweldig dat hij een fijn huisje bij jou heeft gevonden :)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Bijzondere podenco in de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:20

Het is zo leuk om Rico zo op te zien knappen, het is voor ons echt geen opgave. Gisteren zijn we weer gaan wegen, hij weegt nu precies 20 kg. Hij valt keurig volgens het boekje iedere week bijna 2% van zijn lichaamsgewicht af.