Welk zadel is goed voor mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 16:35

Hallo,
Vandaag kwam de zadelmaker langs om zadels te passen op mijn paard. Nou blijkt mijn paard niet zo'n makkelijke rug te hebben: erg breed en plat alleen wel een schoft. Dus of het zadel past goed in breedte alleen knelt het de schoft af, of het zadel is te krap... En daarbij beweegt hij heel erg.

We hebben kent & masters vzh zadel geprobeerd, een thorowgood T8 en een T4 maar dit paste allemaal niet.
Weet iemand een goed zadelmerk met vzh/springzadels die zou kunnen passen? :)

Groetjes
Laatst bijgewerkt door PaardjesFan1 op 19-03-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:37

Misschien wintec? Ik heb een wintec air die vrij makkelijk versteld kan worden, zeker met een paard met een hoge schoft. Maar ik weet niet of die ook past op een brede rug.

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 16:45

Kimmie25501 schreef:
Misschien wintec? Ik heb een wintec air die vrij makkelijk versteld kan worden, zeker met een paard met een hoge schoft. Maar ik weet niet of die ook past op een brede rug.


Deze zal volgens haar dan net te krap zitten. We hadden die verstelbare bomen erop gelegd maar dan was het dus te laag/te krap

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:47

Ah oke.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:00

Een zadel met teruggesneden schoft?

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 17:06

Ineke2 schreef:
Een zadel met teruggesneden schoft?


Hier heb ik nog niet naar gekeken, zal ik zeker even doen :)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:53

Op mijn brede paard met platte rug ligt een Fryso zadel fit 4. Fit 4 is net wat breder dan de meeste standaard zadels en ze kunnen nog breder. Maar het is wel erg duur.

Josje84

Berichten: 224
Geregistreerd: 24-03-09

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:15

Massimo misschien?

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:19

Euroriding diamant wil daarop nog wel eens bizar netjes liggen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:28

Kijk eens naar Zaldi. Die richten zich op de spaanse paarden die wat ronder zijn, maar vaak wel een schoft hebben.

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:42

Ik had hetzelfde probleem en ben bij country mill super geholpen. Door het aanpassen van een 2e hands euroriding heb ik nu een maatzadel in 2e hands jasje.
Ze hebben op de kale boom "sjiems" ? Geniet. Dus extra vulling. Verder blijft het zadel dan breed genoeg voor m'n rondgeribte paard. Mijn massimo lag nl ook niet goed.

Wat een verschil toen ze moest lopen. Het was even een onderneming maar ik kan het iedereen aanraden.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:54

Hier ook eentje met een zo n rug. daar ligt de euroriding titanII op

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:05

op de mijne heb ik een Heather moffett flexee GP liggen, wertk heel fijn met de breedte en hoge schoft van mijn paard.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:09

Ik heb een breed paard met schoft en daar ligt een Prestige op.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:02

Ik heb nu een Massimo veelzijdigheid op mijn brede merrie met schoft, dat is de enige tot nu toe die niet knelt, en haar flexibele rug niet in de weg zit. Ik heb in de 7 jaar dat ze onder het zadel is al zoveel zadels en singels geprobeerd, dat wil je niet weten. Dressuurmodellen heb ik opgegeven, dat past gewoon niet bij haar terugliggende schouder, daar kreeg ze steeds in no time last van. Je moet zoeken naar zadels met een u vormige boom. De meeste merken zijn v vormig, juist ook de verwisselbare, daar zie je het al aan het kopijzer, en daar ga je altijd problemen mee krijgen, die niet doen dus.
Op de foto loopt ze onder een Euroriding diamant, dat ging met kunst er vliegwerk (bredere boommaat met onderlegger op de schoft om haar wat meer ruimte te geven daar) Niet ideaal maar als tussenoplossing.
Ik durf het nog niet met zekerheid te zeggen, we rijden er sinds kort mee, maar die Massimo lijkt tot nu toe de beste.

Afbeelding

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:05

Ruiz diaz past hier vaak op lastigere ruggen. Maar met jou rugvorm geen ervaring.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Welk zadel is goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:13

Het hangt er ook nog van af of je paard een terugliggende schouder heeft en welke lengte kussens er op kan. Als je paard een normale schouder heeft en een langer zadel kwijt kan heb je veel meer keus dan ik, de mijne heeft maar 46 cm ruimte voor een zadel, dat is heel kort.

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 18:05

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ga alles even rustig bekijken :)

dianaw33 schreef:
Het hangt er ook nog van af of je paard een terugliggende schouder heeft en welke lengte kussens er op kan. Als je paard een normale schouder heeft en een langer zadel kwijt kan heb je veel meer keus dan ik, de mijne heeft maar 46 cm ruimte voor een zadel, dat is heel kort.


Hij heeft een normale ruglengte en dan nét wat aan de kortere kant (hij is 1.60). volgens mij ook normale schouders maar dat weet ik niet helemaal zeker

Glamorgana

Berichten: 109
Geregistreerd: 06-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:14

Ooit enorm aan het zoeken geweest voor een fries met zo'n rug. Enige wat toen een beetje lag was een Hulsebos. Uiteindelijk is één van de eigenaren na mij uitgekomen bij een Kentaur, ik meen de Elektra. Die lag nog het best van allemaal.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:37

Hier een Fries met een zelfde soort rug en ik heb nu een Tekna dressuurzadel er op liggen en die ligt perfect.

Een iets te wijde boom, opgevuld met een bontje bleek de perfecte oplossing voor ons. Ligt als een huis

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:41

ik heb hetzelfde probleem gehad. ik heb een c-pony die geen schoft heeft en breed is. ik heb contact gehad met ruitersportwinkel.eu
ik heb de schoft opgemeten ( vorm) met een ijzerdraad. die overgetekend op een papier, en zo konden zij de boommaat uitlezen. hij heeft boommaat 36-38. erg breed voor zo'n pony.
vervolgens zijn we daar naar toe geweest en hebben een zadel uitgezocht wat deze boommaat kon hebben d.m.v. verwisselbare boom.
en het past perfect. erg blij mee dus.
ze hebben goedkope zadels maar ook merkzadels zoals wintec, tekna enz. speciaal voor brede paarden.