Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:30

Waarom? Omdat ik mezelf beloofd heb mijn verhaal (om naar uitgevers te sturen) voor mijn achttiende af te hebben. Het leek mij altijd erg gaaf om mijn eerste boek uit te geven voor ik volwassen was, maar ik stuit nu op verschillende problemen.
Een hiervan is eigenlijk hinderlijk, de rest moet ik zelf op kunnen lossen. :j

Ik schrap alles als ik er enige tijd moeite in heb gestoken. Plots zie ik in hoe stom het is, dat het niet gaat werken of dat het saai is.
Hoe ga ik hier mee om? Hoe maak je de juiste indeling van hoofdstukken van te voren zonder dat je er niet meer over gaat twijfelen?
Ik heb al meerdere keren geprobeerd om een indeling te maken en zo aan het schema vast te houden. Dit heeft tot nu toe niet lekker gewerkt, daarom ben ik dus benieuwd hoe jullie dit schema maken? Ik heb al snel de neiging om uit mijn losse pols te gaan schrijven, waardoor ik op een dead-end stuit. -O-

Het probleem ligt niet aan het willen, want ik werk al een aantal jaar aan het verzinnen van concepten, maar ik loop steeds dood op dezelfde verhaallijnen en genres die me dan niet blijken te liggen.

Hoe kan je 'safe' aan je eerste werk beginnen?

(Ik zit in het schrijvers topic)

Ik hoor graag ervaringen en tips, omdat ik aankomend juli zeventien wordt en mijn verhaal echt voor mijn deadline af wil hebben. Dit is altijd al een doen n mijn leven geweest, dus hier ga ik dan ook voor!
Voor de geïnteresseerden: ik heb drie genres waar ik fijn in kan werken. Dit zijn fantasy/avontuur, dieren en real-life.

Alvast bedankt! :j

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:36

Je moet je eigen manier van werken vinden. Bij mijn eerste boek heb ik gewoon geschreven, geschreven, geschreven en ben ik pas beginnen nalezen/schrappen/aanpassen eens mijn volledige eerste draft klaar was. Ik had toen wel al meteen feedback van mijn uitgever die ik kon meenemen in het herschrijven, en zo'n tweede paar ogen helpt zeker om feedback te krijgen.

Naar mijn ervaring zet je er net de handrem op wanneer je de druk op jezelf legt dat de eerste versie goed moét zijn. De eerste pagina/hoofdstuk die je schrijft, gaat nooit goed zijn. Je gaat hem altijd aanpassen, aanvullen, herschrijven of veranderen. Of misschien ga je hem zelfs nooit gebruiken. Dat eerste deel is gewoon iets waar je voorbij moet komen en waar je je overheen moet zetten, dus gewoon beginnen en dan zie je wel.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:39

Yasmine, bedankt. Inderdaad, het zal wel iets zijn van willen 'perfectioneren'.
Het eerste hoofdstuk (eerste paar bladzijdes?) lukken altijd juist wel, pas wanneer ik het plot in duik zie ik hoe stom alles is. Terwijl mijn ouders het wel écht goed vinden. Het is en blijft lastig.

Het lijkt me wel dat je een hoofdstukplanner/schrijfplanner had? Of heb je vanuit de losse pols geschreven? :=

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:41

Wat ook lastig is, is de doelgroep. Voor wie schrijf ik het? Voor de jongeren? Volwassenen? Jong volwassenen? :?

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:49

Schrijf gewoon!! Probeer in grote lijnen te denken waar je ongeveer wilt eindigen maar voor de rest gewoon schrijven. Niet denken aan genre of doelgroep, als je klaar bent met schrijven zie je vanzelf waar het hoort.
Probeer een schrijfstijl te vinden dat bij je past waar JIJ je goed bij voelt.
Probeer niet teveel te denken wat anderen gaan leuk vinden en heb plezier in wat je schrijft.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:52

Schrijfstijl zit wel goed! :D
Het probleem is dat 'gewoon' schrijven nu steeds op een dead-end loopt. Ik weet wel ene beetje wat ik wil, maar eindig totaal ergens anders dan de bedoeling was. Hoe fix je dat?
Misschien twijfel ik teveel, moet ik inderdaad gewoon gaan schrijven met een idee van begin en eind.
Wel erg lastig om daar het juiste idee bij te vinden maar dat gaat wel lukken.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:59

Ik denk dat je het ontzettend forceert, dat komt je schrijven niet ten goede. Als het niet vloeiend gaat, leg het dan even weg en laat dat doel gewoon los.

Verder, een tijdlijn uitschrijven kan helpen. Maar ik weet niet in hoeverre jij structuur nodig hebt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:01

@lieveli, dat weet ik dus ook niet, daarom vraag ik dit hier. :P
Ik forceer het helemaal niet, daarom schrap ik dingen ook snel. Ik schrijf alleen wanneer ik daar zin heb.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:04

Maar waarom vraag je dat en probeer je het niet gewoon uit? Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken.

Ik heb een periode de Schrijversvakschool gedaan, theoretisch vond ik het geen hol voorstellen maar goed, dat komt ook door mijn studie Nederlands. Wat ik wél fijn vond was het iedere week een hoofdstuk af hebben en feedback van mijn studiegenoten. Wellicht is zoiets ook geschikt voor jou?

Maar het is vooral echt trial and error gewoon.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:05

Omdat ik niet weet hoe ik een schrijfplan anders op kan stellen dan ik nu al doe.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:09

Op internet staan echt zóveel voorbeelden. Ik snap je hulpvraag ook niet, wil je leren hoe je een schema maakt of hoe je je aan het schema houdt?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:10

Allebei. ;)
Ik vraag om ervaring, tips. Schrijven zelf gaat me prima af; maar hoe stop ik met het schrappen van mijn plannen?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:12

AlwaysH schreef:
Yasmine, bedankt. Inderdaad, het zal wel iets zijn van willen 'perfectioneren'.
Het eerste hoofdstuk (eerste paar bladzijdes?) lukken altijd juist wel, pas wanneer ik het plot in duik zie ik hoe stom alles is. Terwijl mijn ouders het wel écht goed vinden. Het is en blijft lastig.

Het lijkt me wel dat je een hoofdstukplanner/schrijfplanner had? Of heb je vanuit de losse pols geschreven? :=

Ik heb alles zelf gedaan (in samenspraak met mijn uitgever), maar ik schreef ook wel non-fictie. Op voorhand had ik uitgepland welke hoofdstukken er zouden zijn en waarover die zouden gaan, maar dat was altijd heel vaag/ruim/algemeen en schrijven deed ik verder wel uit de losse pols. Ik begon aan een hoofdstuk, wist ongeveer wat ik er in wou hebben, en dan begon ik te schrijven. Maar ik heb ieder hoofdstuk zeker 3 of 4 keer grondig herschreven (en dan bedoel ik echt lappen tekst verwijderen of bij schrijven, hele zinnen veranderen) voor ik aan een soort van "hier ben ik tevreden mee" versie van mijn boek zat.

Ik denk ook, zoals Lieveli zegt, dat je het forceert en te veel nadenkt. Er zijn genoeg auteurs die zonder voorbereiding aan een verhaal beginnen met schrijven en kijken waar het heen gaat. Zelf werk ik ook liever zo met fictie. Vooruit plannen werkt bij mij absoluut niet. Ik begin altijd met een concrete scène die ik in mijn hoofd heb (soms is dat 1 zin, soms 1 pagina) en dan kijk ik waar het heen ga. Tijdens het schrijven bedenk ik me dan veel dingen en zo valt alles snel op zijn plaats.

Je kan wel eens kijken naar de klassieke structuur van een verhaal en hoe je dat wil opvullen. Een klassiek verhaal bestaat uit 3 grote delen met daarin kleine onderdeeltjes.
- deel 1: begin. Hier heb je de set-up van het verhaal waarin je de omgeving en het hoofdpersonage schetst, hoe zijn/haar leven en wereld er uitziet. Vaak heb je hier al een aanleiding die gaat leiden naar je confrontatie in deel 2.
- deel 2: midden. Hier begint het verhaal zich te ontwikkelen en vindt de confrontatie plaats. De hoofdgebeurtenis die ervoor zorgt dat je personage iets moet gaan doen/zoeken/halen. Wat je personage moet gaan doen, begint hier ook en loopt voor tot deel 3.
- deel 3: einde. Hier heb je de climax, eigenlijk het hoogtepunt van de struggle van je personage. De climax zorgt ervoor dat iets wordt opgelost of verandert. Daarna eindigt je verhaal zo ongeveer.

Dit is een heel klassieke en algemene structuur, maar het is iets waar je grofweg over kan nadenken. Belangrijk is om jezelf af te vragen: hoe is mijn personage in het begin van het verhaal en hoe is het personage aan het einde van het verhaal? Hoe zal hij/zij veranderen en hoe komt die verandering teweeg? Op welke manieren, met welke obstakels zorg je ervoor dat hij/zij bepaalde dingen gaat doen of inzien?

Maar ik zou zelf niet te erg werken met schema's. Als je je daar krampachtig aan vasthoudt, loopt het sowieso fout en word je te stroef. Denk gewoon globaal even na over waarom je het verhaal schrijft en wat je de lezer wil meegeven, wat je hem wil laten beleven. Een verhaal schrijven omdat je van jezelf moét een boek schrijven, werkt niet. Denk even na waarom je in eerste instantie bent gaan schrijven. Is het een verhaal dat nauw aan je hart ligt, dat bv. een deel van je leven vertelt, en dat je met de wereld wil delen? Of wil je je lezer iets specifieks laten inzien? Zo ja, hoe ga je dat doen?

Ik zou ook loslaten dat je een boek MOET schrijven. Zoek naar het verhaal dat bij je past en dat je WIL schrijven, niet het verhaal dat je krampachtig bij elkaar probeert te rapen gewoon omdat je iets wil schrijven.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:13

AlwaysH schreef:
Allebei. ;)
Ik vraag om ervaring, tips. Schrijven zelf gaat me prima af; maar hoe stop ik met het schrappen van mijn plannen?

Simpel toch :D Je stopt gewoon met schrappen. Je gaat aan je computer zitten en schrijft. En je blijft schrijven. En je gaat niet terug lezen, begint niet te schrappen, maar je blijft doorgaan tot je 10, 15, 50, 150 pagina's hebt geschreven. Tegen dat je aan pagina 150 zit, ga je sowieso het begin weer willen aanpassen en dan zit je in een eindeloze cirkel. Schrijf eerst gewoon eens zowat heel je verhaal uit zonder te schrappen. Eens je begint met schrappen, editten en herschrijven, houd je nooit op.

Enne: laat los dat je een boek schrijft. Dat is zoveel druk die je op jezelf legt. Schrijf gewoon een verhaal. Laat los dat het goed moet zijn, van de eerste keer. Zoek het verhaal dat bij je past en dat je de moed geeft om het te schrijven. In mijn ogen, als je nu de moed/zin/motivatie niet hebt om je verhaal af te werken, is het gewoon niet "jouw" verhaal. Ook al zeggen je ouders en vrienden dat je er verder mee moet gaan. Schrijven moet je energie en motivatie geven om door te gaan, maar als je daar nu al moeite mee hebt, denk ik dat het gewoon je verhaal niet is.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 16-03-17 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:17

Oh, ik forceer het niet, ik zou het alleen heel jammer vinden.
Bedankt voor de tips van get begin/kern/slot, die kan ik inderdaad wel meenemen. Dat plannen zit zo in mijn hoofd, omdat ik hier heel veel over heb gelezen. Blijkt dus helemaal niet persé nodig? Aardig weer, van die desbetreffende personen. Ik schrijf inmiddels wel een plan, en heb nu even die delen van je gekopieerd.
Zou jij die hoofdstukken ook in die delen verdelen (hangt van de lengte van je hoofdstukken uit natuurlijk)?

Ik moet het niet, maar ik wil het gewoon heel graag, maar dus wel goed. Daar ligt het denk ik aan.

Lente
Berichten: 27787
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:21

Wanneer ik fictie schrijf laat ik me meevoeren door de personages. Wel heb ik een soort setting. Dat wil zeggen; ik weet de tijdsgeest, de locatie en de onderlinge verhouding tussen de hoofdpersonen.

Ik leer mijn hoofdpersonen goed kennen zodat ik hun stem hoor en dan gooi ik ze in een scène en "zie maar".

Voor mijn gevoel schrijf ik dan het meest natuurlijk.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:23

Plannen hoeft inderdaad echt niet. Ik heb gewerkt bij een filmproductiehuis waar scenaristen aan filmscenario's werkten in writer rooms waar de muren bedekt waren met tijdslijnen, post-its en onnoemelijk veel notities waarop ze hun ideeën uitschreven en visualiseerden. Maar er zijn ook heel wat auteurs die gewoon een blanco Worddocumentje openen en beginnen te schrijven. Zo doe ik het zelf ook.

In mijn ervaring is het zo: als je eerst een heel plan uitwerkt, tot in het detail, en je legt jezelf op dat je je eraan moet houden, dan ligt er zoveel druk op die eerste zin, eerste scène of eerste hoofdstuk, dat het nooit goed genoeg zal zijn. Ik zou gewoon beginnen schrijven en kijken waar het heen gaat.

Meestal heb ik ook bepaalde personages in mijn hoofd en wanneer ik bv. een fiche wil maken van hun persoonlijkheid kom ik alleen maar op clichématige eigenschappen. Maar als ik die personages in concrete situaties plaats, kan ik meteen ontdekken hoe ze zouden reageren en zo kom je veel meer te weten over hun persoonlijkheid dan wanneer je het uitplant. Hetzelfde met verhaallijnen: soms plan je gebeurtenis A, B en C in, maar eens je begint te schrijven, merk je dat het te stroef loopt en laat je eigenlijk gebeurtenis X, Y en Z gebeuren. In die zin is het uitplannen van je verhaal erg beperkend omdat je jezelf een hokje geeft waarbinnen je moet blijven.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:26

Maar het lijkt me dat je weet hoe je het plot wilt hebben? En het einde?
Ik weet wel over wie ik wil schrijven, wat diegene gaat doen; maar hoe ik daar dan een verhaal van maak?

Stel: je wilt schrijven over een vrouw (fictie) die mee vecht als boogschieter in een burgeroorlog. Hoe kan je hier dan een verhaallijn in maken? Natuurlijk hangt dit van je idee af, maar je moet wel een plot kunnen verzinnen.

@Yasmine, alweer bedankt!
Het is fijn dat het toch 'toegestaan' is om vanuit -een tot zoverre- losse pols te schrijven. Ik stel wel íets op, zodat er niet gebeurd wat hiervoor steeds gebeurde. Zodat ik ongeveer weet waar het plot plaats neemt. Maar geen hoofdstukken van te voren uitschrijven en me inderdaad precies aan die lijnen willen houden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:30

AlwaysH schreef:
Oh, ik forceer het niet, ik zou het alleen heel jammer vinden.
Bedankt voor de tips van get begin/kern/slot, die kan ik inderdaad wel meenemen. Dat plannen zit zo in mijn hoofd, omdat ik hier heel veel over heb gelezen. Blijkt dus helemaal niet persé nodig? Aardig weer, van die desbetreffende personen. Ik schrijf inmiddels wel een plan, en heb nu even die delen van je gekopieerd.
Zou jij die hoofdstukken ook in die delen verdelen (hangt van de lengte van je hoofdstukken uit natuurlijk)?

Ik moet het niet, maar ik wil het gewoon heel graag, maar dus wel goed. Daar ligt het denk ik aan.


Het hangt toch van de persoon af of je een schema nodig hebt? Dus dat hoef je die desbetreffende personen niet aan te rekenen. Om het even heel simpel te zeggen: Ben je een spaghettischrijver, dan ga je zitten en schrijven. Ben je een lasagneschrijver, dan heb je behoefte aan dat schema en het verhaal laag voor laag te schrijven.

Probeer gewoon eens wat dingetjes uit maar leg jezelf geen druk op. Schrijven doe je in 1e instantie voor je plezier, of omdat je zoveel te vertellen hebt dat je het op papier móet knallen. Omdat het een kunstvorm is die voor jou net zo natuurlijk voelt als inademen. Laat het schrijven van een boek los, laat uitgeverijen los, verplicht jezelf niet tot een boekpromotie bij de DWDD over 2 jaar. Gewoon chill.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:31

AlwaysH schreef:
Maar het lijkt me dat je weet hoe je het plot wilt hebben? En het einde?
Ik weet wel over wie ik wil schrijven, wat diegene gaat doen; maar hoe ik daar dan een verhaal van maak?

Stel: je wilt schrijven over een vrouw (fictie) die mee vecht als boogschieter in een burgeroorlog. Hoe kan je hier dan een verhaallijn in maken? Natuurlijk hangt dit van je idee af, maar je moet wel een plot kunnen verzinnen.

Dan stel je jezelf vragen:
- Wat voor vrouw is het? Wat is haar persoonlijkheid? Is ze een meeloper of een rebel?
- Welke burgeroorlog? Wanneer? Voor welke kant vecht ze? Volgt ze zomaar alle bevelen of is ze het oneens met dingen?
- Wat is haar persoonlijke achtergrond? Hoe oud is ze, familie, kinderen, opleiding, beroep, verleden?
- Waarom vecht ze mee? Moet ze of wil ze?

Ga gewoon op zoek naar een vraagstelling. Je kan bijvoorbeeld werken rond de vraag "hoe zou een super feministische vrouwelijke boogschieter kunnen functioneren in een heel patriarchaal land waar ze wil vechten in een leger waar alleen mannen zijn toegelaten?" Of "hoe zou een vrouw reageren wanneer ze wordt opgeroepen om mee te vechten in de burgeroorlog, in het leger waar ook haar zoon meevecht?" Je verhaal draait altijd rond een probleem, een issue, een vraag, en die moet je eerst vinden. Maar je hoeft zeker niet te weten hoe je verhaal gaat eindigen wanneer je het begint te schrijven. Dat kan, maar hoeft niet.

Lente
Berichten: 27787
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:32

Nou ja ik heb ooit twee personages in de toekomst neergegooid... Wat komen ze daar dan tegen? Hoe reageren ze erop? Hoe komen ze daar terecht? Hoe komen ze terug in hun eigen tijd?

Ik had zó een verhaal van zo'n 10.000 woorden.

Dus laten we zeggen die boogschutter van jou. Is ze de enige vrouw? Zo ja, hoe komt ze daar terecht? Was dat haar doel of toeval? Waarom was het dan haar doel of welke dingen leidden tot haar aanwezigheid daar? Is ze goed? Vindt ze liefde of niet? Waarom is ze daar wel of niet mee bezig? Tegen wie vechten ze en waarom?

Ik kan echt wel 10.000 vragen bedenken die ik me als schrijver zou stellen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:34

Super interessant toptic, ik ga graag volgen :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:36

@lieveli, bedankt. Ik snap wat je bedoelt inderdaad! Normaal gesproken schreef ik als een spaghetti schrijver, dit werkt fijn want ik kreeg snel woorden op het papier. Nu heb ik die schema's zo vaak gezien dat ik er naar ging luisteren. Heb wel door dat ik een slot moet weten, maar er naar toe schrijven moet misschien wel uit de losse pols inderdaad! :D

@Yasmine en Lente, bedankt, daar heb ik zeker wat aan! Zetten jullie die vragen echt op papier of houden jullie dat allemaal netjes in de hersenpan?

@Ailill, dat kan ook natuurlijk! :)

Lente
Berichten: 27787
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Ik heb hulp nodig wbt schrijven van boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:37

Ik laat de vragen spontaan komen. Aan het einde van mijn vragen is het verhaal af. En is het dan nog niet stevig genoeg dan schrijf ik vanaf het begin af weer bij.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:37

En later toevoegen, ben zelf ook met een boek bezig. Fantasy, paar eeuwen geleden, Kelten en Vikingen :)