Help ik ben een sloddervos

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Help ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 14:01

De titel zegt het al. Ik ben een ongeloofelijke sloddervos en vind het echt heel moeilijk om mijn kamer schoon te houden, laat staan als ik straks een huis georganiseerd moet houden :\. Ik ruim mijn kamer eens in de zoveel tijd op, en een week later is er weer een bom ontploft omdat ik mijn kleren niet in de wasmand heb gegooid en ze dus op de grond liggen |o. Ik vind het oprecht moeilijk om dingen achter mijn kont op te ruimen en vergeet ook altijd de helft als ik ergens weg ga. Ik kan veel te goed tegen rommel denk ik, waardoor de motivatie om het op te ruimen ontbreekt todat ik ineens in een helder moment wél motivatie krijg.

Iemand tips? Mijn leven is nu letterlijk een beetje een rotzooitje. :Y)

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Help ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:14

Herkenbaar :))

Uiteindelijk helpt bij mij maar 1 ding: Alle dagen opruimen.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Help ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:16

Neem elke dag 10 minuutjes de tijd om op te ruimen. Zet er ook een wekker bij.
10 minuutjes per dag moet je kunnen maken, tis niet veel maar meer dan zat om je vloer vrij te maken.

__laura
Berichten: 671
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:19

heel herkenbaar!
Ik heb nog geen oplossing :')

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:14

Probeer is te beginnen met 1 ding tegelijk jezelf aan te wennen...bv vuile kleding in
wasmand en andere ophangen....gewoon elke dag 2 min werk!

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Help ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 15:15

Goede tips :) Ik denk inderdaad dat het een kwestie is van gewenning, en ik heb ook al meerdere keren mezelf voorgenomen om het te doen. Wat opruimen betreft heb ik echter blijkbaar de ruggengraat van een zeekomkommer |o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:19

De enige die kan veranderen ben jij zelf. Neem jezelf voor dat je bij thuis komst eerst tien min. Op ruimt alvorens je wat anders gaat doen. Neem een moment dat makkelijk te onthouden is en waarbij je niet te veel uitvluchten kan verzinnen van geen tijd. Beloon jezelf in het begin. Per keer dat je het doet mag je iets van jezelf wat je normaal niet doet, kan eten of drinken zijn of een activiteit of juist rust. Maar pas ná het op ruimen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-03-17 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:20

Ik ben ook echt verschrikkelijk, afwas stapelt zich op terwijl ik toch echt een vaatwasser heb en overal ligt wel iets.

Ik probeer elke dag even een paar minuutjes op te ruimen en 1x in de week echt iets aan te pakken. Als ik dat vol zou houden zou het huis best om aan te zien zijn maar helaas lukt dat gewoon niet :o

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Help ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:27

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik denk bij alles "meh nee ik ben nu moe/ik heb het te druk/ik wil dit niet", en dan doe ik niks en stapelt het probleem zich op. Dat is een gewoonte die er heel langzaam in moet komen. Wat je in die tussentijd wel kunt doen is het aantal dingen wat je moet opruimen sterk verminderen. Ik heb in mijn keuken bijvoorbeeld gewoon nog maar 1 bord staan, 1 set bestek en 2 pannen die ik altijd gebruik (de rest staat ergens achterin een kast). Op die manier kan ik nog steeds wel zooi maken, maar de afwas gaat nooit groot zijn.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:39

Ierpier schreef:
Goede tips :) Ik denk inderdaad dat het een kwestie is van gewenning, en ik heb ook al meerdere keren mezelf voorgenomen om het te doen. Wat opruimen betreft heb ik echter blijkbaar de ruggengraat van een zeekomkommer |o

Tijdens het koken: Maak alvast een sopje voor de spullen die alvast schoon gemaakt kunnen worden. In die paar minute dat je naar de pannen staat te staren kun je namelijk het aanrecht alweer wat opruimen.

Kleding: direct uitsorteren voor in de was.

Vlak voor het slapen gaan: Even checken of alles weer staat waar het hoort te staan.

Anoniem

Re: Help ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:45

Ik heb hier ooit ook een topic geopend over mijn zwijnenstal := Ben echt geen ster in opruimen en liet het in het verleden vaak tot een punt komen waar het ook echt onmogelijk was om nog op te ruimen. Ik heb ADHD en vind het moeilijk om overzicht te krijgen over mijn troep, als het eenmaal een troep is wordt het een soort blinde vlek waar ik niet meer naar durf te kijken.

Bij mij werkt het het best (ik woon nu weer thuis dus het gaat hier ook wel een stuk makkelijker moet ik zeggen) om elke dag even een rondje te doen. Als ik een glas heb gepakt neem ik hem gelijk weer mee naar beneden als ik klaar ben en mijn kleren zoek ik elke dag even uit. Heb zo'n stoel waar al mijn niet-vies maar ook niet-echt-schoon kleren liggen en dat probeer ik regelmatig even uit te zoeken. Dingen die gewoon nog fris zijn even ophangen bij mijn raam zodat het wat luchtiger is en dan weer terughangen, dingen die vies zijn gewoon in de was gooien.

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Help ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:06

Bij mij werkt het om een lijstje te maken en dan afstrepen als ik ergens mee klaar ben. Moet je wel elke dag ofzo een nieuwe maken voor de dagelijkse dingen, maar voor mij werkte dat heel goed. Afstrepen voelde altijd erg fijn.

Flowery

Berichten: 2444
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:24

Toen ik thuis woonde, was mijn kamer standaard een zwijnenstal en als ik dan eens in de 2 jaar ging dweilen, kwam er zwart water vanaf :')
Maar sinds ik op mijzelf woon is het toch anders, ik ontvang hier vrienden en familie dus dan wil ik het wel aantoonbaar houden :+ En ik word kriegel van 24/7 in de troep zitten, dus ik ruim automatisch op. Alleen de afwas is nog een dingetje .. Die staat er gerust 2 weken :=

Maar voor alle thuiswoners: er is hoop, het kan nog veranderen als je je eigen huisje hebt :P

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:29

Flylady.net

Niet de meest overzichtelijke website, maar wel een systeem dat werkt. Een combinatie van kwartiertjes, lijstjes, zones en mindset. Met name die laatste doet het hem, de rest zijn hulpmiddelen.

De 'shiny sink' is letterlijk alleen de gootsteen, maar tevens ook een metafoor. Iedere kamer heeft een 'shiny sink' en voor je slaapkamer is dat je opgemaakte bed.

Verder moet je denk ik sommige dingen die ze zegt niet te letterlijk nemen, maar het wel meenemen en het op je eigen manier toepassen. Bed opmaken doe ik niet ivm mijn mening dat een bed moet luchten, maar ipv het te laten liggen zoals het ligt als ik uit bed stap sla ik het wel netjes open en leg mijn pyjama netjes neer.

Ik ben zelf nog met de babysteps bezig en moet er m'n draai nog in vinden, maar ik zie al vooruitgang!
Laatst bijgewerkt door Dorus op 16-03-17 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Help ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:32

Ik verdiep me momenteel in deze site. Het aanleren van gewoontes zodat het vanzelf gaat lijkt te helpen.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:33

Ik hwd precies het zelfde. Dacht ook altijd dat ik goed tegen troep kon. Helaas bracht het me meer stress dan ik besefte. 10 keer per dag denken: ik moet eigenlijk opruimen zorgde voor een onbewust schuldgevoel als ik probeerde te ontspannen. Ik werd hier erg onrustig van. Toch heb ik 2 jaar in een zwijnen stal geleefd.
Nu woon ik niet meer op een kamer maar in een flatje. Bog meer kamers dus om schoon te houden. Ik heb met mezelf de afspraak gemaakt dat ik 1 romelige kamer mag hebben. Dit is mijn waskamer. De rest probeer ik netjes te houden.
Im doe bijvoorbeeld mijn afwas voor het eten en tijdens. Ik weet namelijk dat ik daar na het eten geen zin in heb. Na het eten heb ik dan alleen nog een bordje ed. Scheelt alweer!
Schoonmaken doe ik gelijk als ik uit bed kom op een vrije dag, dus voor ik iets anders mag doen!
Of op een school/werk dag: gelijk als ik thuis kom!
Dit helpt mij omdat ik dan niet kan uitstellen en mijn huis ligt er nu zelfs met 2 haarballen van katten over het algemeen keurig bij!

( ach en na een druk weekend is het soms wat slordiger, maar dat mag ook toch)

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:36

Bij mij hielp mijn zwangerschap. Misschien rigoureus, maar als je echt wil :+.
Nu sop ik iedere week de slaapkamer van boven tot onder. Kies een schoonmaakmiddel wat je lekker vind ruiken (ik ben gek op Ajax Eucalyptus) en dan wil je vanzelf dat je kamer ernaar ruikt.