Glutenvrij eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 10:00

Hallo,

Na altijd met buikpijn rond gelopen te hebben is er na veel onderzoeken uitgekomen dat ik waarschijnlijk een glutenallergie/intolerantie heb. Ik heb dus besloten om volledig glutenvrij te gaan eten en te kijken of dit werkt. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, ik heb al veel gegoogled. Maar wat mag ik nou wel en niet eten? Wat eet ik bijvoorbeeld als ontbijt of lunch? En wat als tussendoortje?

Het avondeten heb ik goed in beeld, dat moet wel gaan lukken. Maar voor de rest kom ik er niet echt uit. Ik probeer zo min mogelijk suikers te eten en daarnaast lust ik niet veel. Dit maakt het allemaal niet gemakkelijker dus.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met gezonde, glutenvrije ontbijt/lunch/tussendoortjes waar niet al te veel werk/tijd in zit in verband met werk.

Alvast bedankt!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:14

Wasa glutenvrije crackers zijn een goed alternatief om mee te beginnen. Fruit met noten en kwark voor de lunch. Ik eet glutenvrij tijdens het hooikoorts seizoen. Vraag me niet hoe het werkt maar het scheelt behoorlijk wat snot. Daarom is het voor mij minder ernstig wanneer ik eens de fout in ga. In het begin vond ik het heel lastig maar het gaat steeds beter.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:19

Kijk anders eens hier: https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... e-recepten

En tussendoor groente, fruit, ei, kwark, glutenvrije muffins, crackers enzovoorts. Bij ons bij de supermarkt hebben ze ook glutenvrije snacks en zelfs glutenvrije pizza's en frikandellen enzo in de diepvries. Ook veel chocolade is glutenvrij en de kokosrotsjes van de albert heijn bijvoorbeeld ook.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:23

Ik heb geen glutenallergie, maar voel me wel lekkerder met een ontbijt dat bestaat uit yoghurt, haver, lijnzaad, gemengde noten en wat er voorhanden is aan fruit. Verder kun je er nog behoorlijk wat zaden/noten aan toe voegen die je bv op de markt vaak voor weinig kunt vinden.

Als je alleen een gluten intolerantie hebt en niet mega allergisch bent voor gluten, dan hoef je vaak niet zo heel streng op te letten. Meestal is het al voldoende om te zorgen dat er geen tarwe/tarweproducten in je dagelijkse eten voorkomen, maar hoef je niet apart eten geserveerd te krijgen in restaurants of in je keuken op je aanrecht een aparte glutenvrije zone aan te houden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:33

In het begin is het heel erg op alle pakjes kijken maar als je zelf dingen maakt kan je alles wel gedaan krijgen. De Lidl heeft bijvoorbeeld prima glutenvrije pastas voor weinig geld.
Momenteel eet ik crackers van de Wasa maar ik heb ook een tijd lekkere salades gemaakt als lunch of rijstwafels met hummus.
Glutenvrij brood uit de winke (Yam) is ook lekker maar duur.

mdb1991

Berichten: 83
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:39

Ik heb coeliakie, een glutenintollerantie. Dus mag absoluut geen gluten hebben.
Ik bestel mijn brood eigenlijk altijd op broodpakket.nl , het wordt gebakken en de volgende dag heb je het thuis bezorgd. Vind ik persoonlijk het lekkerste brood en is ook nog eens vrij van alles. Ook ontbijt ik wel eens met halfvolle vanille yoghurt, met vruchten en/of glutenvrije müsli.
Eet mijn hele leven al glutenvrij, dus als je vragen hebt, stuur ze gerust ;)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:41

Voor ontbijt of tussendoortjes zou ik in het begin vooral crackers, koekjes en brood met een glutenvrij label kopen.

Als je zelf wat wil proberen, heb je gluten vrije bloem om zelf brood te bakken of je kan met boekweitmeel experimenteren. Heb daar ooit pannekoeken mee gebakken en kaassaus voor kaaskroketten mee bereid? En volgens iedereen (ook de niet gluten-inteolleranten) vond het heel geslaagd.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:41

Normaal gesproken wordt je na zo'n diagnose toch direct door het zkh doorgestuurd naar een dietist? Wat heb je precies? Coeliakie, overgevoeligheid? Een allergie?

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:42

Taucha schreef:
Ik heb geen glutenallergie, maar voel me wel lekkerder met een ontbijt dat bestaat uit yoghurt, haver, lijnzaad, gemengde noten en wat er voorhanden is aan fruit. Verder kun je er nog behoorlijk wat zaden/noten aan toe voegen die je bv op de markt vaak voor weinig kunt vinden.

Als je alleen een gluten intolerantie hebt en niet mega allergisch bent voor gluten, dan hoef je vaak niet zo heel streng op te letten. Meestal is het al voldoende om te zorgen dat er geen tarwe/tarweproducten in je dagelijkse eten voorkomen, maar hoef je niet apart eten geserveerd te krijgen in restaurants of in je keuken op je aanrecht een aparte glutenvrije zone aan te houden.
dit klopt niet. Glutenallergie komt weinig tot niet voor, juist de intolerantie komt vaak voor en die is net zo heftig... Je lichaam kan gluten niet verwerken,niet "tollereren' dus kun je oa een opgezette buik, diarree en bij veel gegeten glutem overgeven. Het ergste nog wel is dat je darmwand beschadigd waardoor minder voedingsstoffen worden opgenomen (je ziet dus vaak groei achterstanden bij kinderen) en door de beschadiging heb je een sterk verhoogde kans op darmkanker. Deze kans neemt af met de jaren dat je een dieet volgt omdat je darmflora zich kan herstellen. Maar ookal is die na 4 jaar veel hersteld, van een keer gluten eten krijg je dezelfde heftige reactie als hierboven. Het apart bereiden in een oven, apart kookgerei en handen wassen tussen gluten en glutenvrij eten aanraken Is dus juist ook bij intolerantie zeer belangrijk.

Mijn broertje heeft al 10 jaar een dieet. Ik typ nu op mobiel maar voor tips kun je pb'en. Dam zal ik ze via de pc beantwoorden :)

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:43

secricible schreef:
Normaal gesproken wordt je na zo'n diagnose toch direct door het zkh doorgestuurd naar een dietist? Wat heb je precies? Coeliakie, overgevoeligheid? Een allergie?


Nee hoor, niet per se. Ik mocht het (toen ze nog dachten dat ik een glutenintolerantie had) ook gewoon zelf doen. Bij Coeliakie vaak wel, maar dat is dan ook weer iets heel anders dan een intolerantie.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:45

Hier ool iemand met coeliakie.

Kijk ook eens op facebook daar zijn paar paginas waar heel veel tips voor bij komen.

Het is in het begin heel erg zoeken. Ik mag dus ook echt geen gluten.

Brood moet je proberen de 1 vind dit lekker en de ander dat. Verder eet ik ook vaak een salade of fruit.

je kunt ook altijd een afspraak maken bij de dietiste.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:46

Welkom in de wereld van verwarrende termen bij coeliakie. Was nooit een probleem, totdat de gluten ineens hip werden en nu wordt alles door elkaar gebruikt waardoor niemand meer weet waar hij aan toe is.

Coeliakie (ook wel glutenintolerantie genoemd, maar dat is het niet): gluten auto-immuumziekte, waarbij darmwand beschadigd raakt door het eten van gluten. Oplossing: zeer streng glutenbeperkt dieet
Glutenallergie: allergische reactie (dus van afweersysteem) op gluten, komt vrijwel niet voor.
Glutenintolerantie (door de verwarring ook wel glutensensitiviteit genoemd): onschuldige (maar wel vervelend!) reactie van de darmen op gluten, hoeveel het voorkomt en hoe te diagnosticeren nog onduidelijk. Gluten beperken obv klachtenpatroon.

EDIT: als reactie op Floriske dus

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:51

HEEEEEL veel rijstewafels whaha

Daarnaast maak ik een heel simpel brood. Gebaseerd op dit recept:
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/vezelbroodjes/
Eigenlijk lukken die altijd en doe er snel een week mee (ik heb zittend werk en niet zoveel nodig).
Sowieso een leuke website.. Kun je veel gv eten en ook nog eens goed voor je lijn ;)

Daarnaast kun je kwark/griekse yoghurt of havermout proberen.
Eitjes koken en die kun je ook altijd meenemen.

Daarnaast de gv ontbijtkoek, voor als je eens ff geen tijd hebt. Of de Kaiserbroodjes van Schar.. jum!!

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:51


Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:05

Kentaro schreef:
En glutenvrij eten schijnt nu ook weer niet goed te zijn :P

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/opmerke ... ailsignout


Voor mensen die geen last hebben van gluten en producten met veel toegevoegde andere rotzooi eten, klopt die conclusie. Het nieuwsbericht is heel erg kort door de bocht en het daadwerkelijke wetenschappelijke artikel veeeel genuanceerder.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:08

ja, maar dat is altijd als er onderzoek over voeding in de media komt. Denk aan het onderzoek over bewerkt vlees.

Het is een feit dat glutenvrij brood vaak minder voedzaam is, meer vet bevat, kcal-rijker is enz. enz. En dus in principe niet gezonder dan glutenrijk brood (tenzij je niet tegen gluten kan dus). En die extra kcal, minder vezels, minder mineralen enz. enz. kunnen zorgen dat je dus minder gezond wordt.
Vervang jij je boterham met gluten voor een kom havermout in de ochtend met fruit en in de middag voor een grote salade en slik je daarnaast ook nog voldoende jodium dan is glutenvrij leven verder prima als je daar gelukkig van wordt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:10

Als je gluten echt niet verdraagt om welke reden dan ook is weglaten toch de enige optie tot een prettig leven. Of het nu ongezond is om het weg te laten of niet.

Maar er zijn veel glutenvrij dingen te koop naast rijstwafels en fruit als tussendoortje. Zelfs de supermarkten hebben den schap waar glutenvrije dingen staan. Onze friettent heeft zelfs glutenvrije frikandellen, ijshoornbekertjes en friet. Is daar heel strict in en heeft zelfs van de vereniging voor glutenvrij eten een aanbeveling gekregen. Krijg de term nooit goed getypt.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:20

Ach vind dat gezeur of het wel of niet gezond is zo overdreven...
Net of tarwe/gluten een must is?
Zie vooral een voedsel industrie in paniek ;)

Vooral gevarieerd eten, dus ook vis, ei, garnalen zit evt. je natuurlijke jodium in.
Daarnaast zijn groenten een bron van vezels.

Ik slik ook standaard vitaminen bij.. maar heb gewoon een crappy lichaam overgehouden na al die jaren ondervoeding probably...

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:26

Dat is onzin Nivada. Dat zegt niemand hier, alleen moet je wel op de juiste manier de voeding vervangen. Als je alleen je boterham vervangt voor een glutenvrije boterham dan eet je gewoon minder volwaardig, dat is wat het onderzoek aangeeft.

En voldoende natuurlijke jodium is voor de meeste mensen niet te doen, het is een feit dat sinds men minder brood eet jodiumtekort weer veel meer voorkomt.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:46

Huh?

Dat zeg ik toch ook :+
Gevarieerd eten..?

Maar veel mensen eten elke dag een boterham.. en die is ook niet zo voedzaam?
Waarom zou je dan niet elke dag een gv boterham mogen eten?
Ligt eraan wat je erop doet en waar je het de rest van de dag mee combineert.

En dat jodium is beetje kul.. zoveel heb je niet nodig. Dan koop je toch wat zout met jodium en voeg je dat toe aan je gemaakte broodje? Of wat over je groenten?
Net of het allemaal zo moelijk is...
Nederlanders eten weer teveel zout :+

Soms zou je er gek van worden, doet gewoon waar jezelf goed bij voelt!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:02

Om voldoende jodium per dag binnen te krijgen heb je 80gr witvis, 4.5kg runderlappen of 6 eieren nodig per dag, dus nee het is zeker geen kul. Normaal gejodeerd zout bevat ook nauwelijks jodium, bakkerszout wordt nog eens extra verrijkt met jodium. Artsen en diëtisten zien de afgelopen jaren steeds vaker weer mensen met klachten door jodiumtekort. Dat is geen kul, dat is een feit.

In 2008 werd al onderzoek gedaan door de afnemende consumptie van brood en toen werd geschat dat 37.5% van de mensen een tekort had (!)

Jij begint over dat de voedingsindustrie in paniek is en ik zeg alleen maar dat ik niet begrijp op wie je dat reageert want het is een roep uit het niks ineens.
Een normale boterham is voedzamer dan een glutenvrije boterham, dat is het enige wat er gezegd wordt. Er zitten meer vezels in, minder vet en meer mineralen en vitamines. Het is al lang bekend dat glutenvrij brood minder gezond is, alleen is het al die jaren niet als een probleem gezien omdat het voor een beperkte groep gebruikt werd en die goed geschoold werden. Nu begint iedereen lukraak glutenvrij te eten inclusief dit minder gezonde brood en daardoor komt er nu meer onderzoek over in de media.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:13

Bakkerszout bevat nauwelijks meer jodium inmiddels ook weerlegd..
Ook een feit.....

Steeds meer mensen met klachten? En dat zijn echt niet de glutenvrije/eters hoor.

Ja dat zeg jij.. glutenvrijbrood hoezo minder voedzaam? Dan heb je het over de kant en klare in de winkel zeker? Ja daar kies je dan toch zelf voor?
Er zijn zoveel meelsoorten die glutenvrij zijn en de 1 meer voedzaam dan de ander.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:16

Dit wordt een beetje een nutteloze discussie. Heb je uberhaupt door dat we het hadden over het onderzoek van Harvard waar inderdaad Kant en Klaar brood uit de winkel werd vergeleken met kant en klaar brood uit de supermarkt? Volgens mij delen we dezelfde mening, maar het ging om het artikel zoals dat gepost werd dus...

De mensen met tekorten zijn de mensen die geen brood meer eten en het is een feit dat de angst voor gluten er voor gezorgd heeft dat de broodconsumptie verder gedaald is.

En je eerste opmerking is een feit, maar wel een onjuist feit. Bakkerszout moet wettelijk 50-65mg jodium bevatten per kg. Ter vergelijking: jozozout bevat 21mg per kg zout. Sinds enkele jaren is het gebruik van bakkerszout niet meer verplicht, maar 95% van de bakkers gebruikt het nog wel.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Glutenvrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:41

Ach, vind gewoon dat het heel persoonlijk is. Het ene lichaam is het andere niet.

Nu nu weer naar de tips... met wat je kunt eten zonder gluten.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:47

Glutenintolerant dus eet al jaren geen gluten meer. Gaat prima, alleen in Europa buiten de deur lunchen is soms lastig.
Ik ben absoluut geen voorstander van al die glutenvrij-vervangers, alleen de pasta smaakt wel (al maak ik die liever van courgette).
Al dat glutenvrije brood, cake, crackers, de een is nog droger dan de ander. Niet weg te krijgen.
Inmiddels weet iedereen om mij heen wel dat ze het voor mij niet mee hoeven te nemen.
Net als glutenvrij bier, blehhh.

Dat glutenvrij eten ongezond zou zijn is echt onzin. In Azië wordt er vrijwel niet met granen gewerkt, en kijk naar de Japanse keuken, hartstikke gezond. Luister niet naar het Voedingscentrum, maar naar je eigen lichaam. Eet gezond & gevarieerd. Op Amberalbarda.nl staan heel veel tips en echt lekkere, makkelijke recepten.

In begin lijkt het echt of je niks meer kan eten en tuur je al die ingrediënten lijsten af, maar ik ben er wel veel bewuster van gaan eten en geniet er veel meer van. En eerste punt taart weigeren is echt niet tof, maar ondertussen boeit zo'n stuk (meestal helemaal niet zo lekker als het er uit ziet) taart mij helemaal niet meer.