Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 10:13

Ik ben nu zo'n 2 maanden single na een relatie van 1,5 jaar met een man met behoorlijk narcistische trekjes.

Omdat de relatie al een tijd niet lekker liep en hij me bedonderd heeft, was het afscheid nemen voor mij behoorlijk makkelijk en heb ik dus ook geen gebroken hart of een verlangen terug naar hem.
Ik dacht dan ook dat ik er vrij snel over heen was, maar begin me nu steeds meer te beseffen dat ik niet meer mezelf ben na deze relatie.

Zo was ik altijd de positieve meid, die nergens bang voor was, met mijn ogen dicht in het diepe sprong, van het beste uitging in mensen en niet bang was om haar mening te geven. Daar herken ik mezelf echt niet meer in terug.

Nu begon ik sinds een aantal weken gevoelens voor iemand anders te krijgen, maar besefte ik mij van het weekend ineens dat ik er totaal niet aan toe ben om me open te stellen naar iemand anders toe. Natuurlijk is het normaal dat zoiets tijd nodig heeft, maar ik merk aan mezelf dat ik gewoon DOODzenuwachtig ben als ik bij deze man in de buurt ben. Ik durf mijn mening niet te geven, durf amper de eerste stap te zetten. Ben onzeker over gekwetst worden en heb gewoon een giga muur op die er volgens mij nooit eerder heeft gestaan. Mijn handen trillen, mijn hoofd is helemaal leeg, mijn mond is droog en ik stotter als hij me iets vraagt. Gewoon niet gezond en niet leuk!

Mede hierdoor heb ik besloten om de komende tijd single te zijn en mezelf weer terug te vinden. Ik weet wie ik was en wie ik wil zijn, maar het is verdomde moeilijk om ervaringen uit het verleden aan de kant te zetten en te leven zonder de angst weer gekwetst (of bedrogen) te worden.

Nu ben ik iemand die wel vrij snel verliefd kan worden en is het dus niet gemakkelijk om daadwerkelijk bij die keus te blijven. Ik heb een aantal dingen waar ik me op wil focussen, mijn passies, de reis naar Namibie die ik ga maken en het genieten van Kaapstad zolang ik hier nog woon.

Maar ik ben voornamelijk op zoek naar lotgenoten, mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt en ook even alleen maar lekker aan zichzelf gaan denken zonder rekening te houden met anderen.
Wie weet kunnen we elkaar hier steunen en supporten?

Ook tips om jezelf terug te vinden zijn meer dan welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:56

Ten eerste, wat ontzettend goed van je dat je dit in jezelf ziet en er wat aan wilt doen!

Ik heb iets soortgelijks gehad, herkende mezelf niet meer terug na een relatie van ruim een jaar. Was ook nog erg jong toen we uit elkaar gingen (19) en woonde net op mezelf toen we wat kregen, dus ik moest sowieso nog erg groeien in wie ik ben en wat ik in het leven wil doen. En hoe! Ik ben ondertussen 21 en mezelf ontzettend overstegen. Ik heb nog nooit zo sterk in m'n schoenen gestaan, heb vrijwel elke dag de grootste lol en goede, positieve dingen lijken soms gewoon te komen aanwaaien. En ik leer elke dag weer bij.

Wat mij heel erg hielp is filmpjes op youtube kijken. Denk dan aan filmpjes zoals TED talks. Ook kijk ik vaak naar Matthew Hussey, hij is eigenlijk dating coach maar heeft een héle fijne, realistische en verfrissende kijk op psychologie die je ook buiten het dategebeuren ontzettend kan helpen. Bij mij is met de tijd ook de interesse in mindfullness en yoga toegenomen. Elke dag weer werk ik eraan om een betere versie van mezelf te zijn door me te focussen op de dingen die ik belangrijk vind. Dus op dit moment is dat gezond en fit zijn door te letten op mijn voeding en lekker te sporten, het goed te doen op mijn studie door er actiever mee bezig te zijn en de relatie met de fijne contacten in mijn leven sterker te maken door er energie in te stoppen. Ik kan ondertussen wel zeggen dat mijn geluk van binnenuit komt en dat is echt een geweldig gevoel!

Dit is ook voor het eerst in m'n leven dat ik me écht klaar voel voor een serieuze relatie, mits de juiste persoon langs komt. Tot die tijd vermaak ik mezelf prima :D maar mocht mr. Right langskomen, is hij ontzettend welkom in mijn leven en mijn toekomstige avonturen. (En dan ben ik nog maar 21 := )

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:12

Even een stipje om vanavond te reageren.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:50

Herkenbaar maar of je ooit weer helemaal de oude wordt, is de vraag. Ervaringen vormen je ook.
Ik ben nu ook heel anders dan ik voor mijn relatie was of tijdens mijn relatie. Ik sta heel anders in het leven, sta anders tegenover relaties en voel mezelf ook heel anders. Wat het belangrijkste is eigenlijk is dat ik geen bevestiging meer nodig heb van iemand anders. En ik vind het nu heerlijk dat ik geen verantwoording hoef af te leggen, ik hoef niemand om toestemming te vragen of ik iets mag kopen of doen, ik mag qua kleding dragen wat ik wil zonder dat iemand daar een mening over heeft. Ik mag zelf bepalen of ik op de bank hang en of ik vroeg naar bed ga zonder dat iemand daar nog iets van mij verwacht. Ik hoef geen verplichte rondjes te doen op zondag voor verjaardagen of met kerst. Ik mag zijn wie ik ben. Het geeft vooral veel rust. En ik voel me gewoon 'heel'. Niet zoekende naar iets of naar bevestiging.

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:05

Ik heb niet echt tips wilde alleen even zeggen hoe vervelend ik het vind voor je dat je nu op dit punt zit.
Ik heb toen een tijdje meegelezen vanaf het eerste topic dat je opende toen je in ZA zat. En hoe vrolijk en zo ik spring in het diepe en kijk wel waar ik uit kom echt bewonderde aan je.
Dus ik hoop dat je snel weer jezelf voelt want hoe jij echt bent is een zeer leuk persoon (zover je dat kan weten aan de hand van topics :) )

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:33

mala26 schreef:
Ik heb niet echt tips wilde alleen even zeggen hoe vervelend ik het vind voor je dat je nu op dit punt zit.
Ik heb toen een tijdje meegelezen vanaf het eerste topic dat je opende toen je in ZA zat. En hoe vrolijk en zo ik spring in het diepe en kijk wel waar ik uit kom echt bewonderde aan je.
Dus ik hoop dat je snel weer jezelf voelt want hoe jij echt bent is een zeer leuk persoon (zover je dat kan weten aan de hand van topics :) )

Dat inderdaad, wat ontzettend vervelend -O-
Verstandig dat je nu een tijdje gewoon vrijgezel wilt zijn, dat lijkt me al stap 1, leven zoals jij denkt dat bij jou past.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:41

Ik heb precies hetzelfde mee gemaakt na een relatie van ruim 2 jaar. Herken mezelf ook helemaal niet terug in hoe ik ben, ben inmiddels al een jaar verder. Gaat al steeds beter maar zodra die ene jongen in de buurt komt is het gewoon weer totaal mis. Het is nu eigenlijk hetzelfde als hoe Suzanne het omschrijft.

Anoniem

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:10

Hier precies hetzelfde. Voor (en tijdens) mijn eerste relatie was ik erg zeker over mij zelf en wanneer er iets was tussen mijn toenmalige vriend en mij zei ik ook gelijk waar het op stond. Ik was niet bang om mijn mening te uiten en mijzelf te zijn. Na deze jongen heb ik bijna een jaar een relatie gehad die echt niet goed was (wilde samen nooit iets doen, mij niet eens voorstellen aan zijn ouders/vrienden, liet nooit blijken dat hij om me gaf). Ook bleek dat hij de laatste 3 maanden vreemd ging. Door deze hele relatie en het vreemdgaan ben ik ook erg veranderd kom ik nu achter. Ik zoek minder snel contact met jongens en ben erg gesloten geworden. Sinds 3 weken wel heel gezellig met iemand bezig die daar precies doorheen weet te prikken. Vooral hierdoor ben ik gaan beseffen dat die foute relatie mij echt veranderd heeft.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:10

Ik woon nu een half jaar weer bij mijn ouders, na een relatie van 3 jaar met alleen maar mishandeling. Zowel geestelijk als lichamelijk. Ik heb ook onwijs veel moeite met mezelf terug te vinden. Dus ik volg erg graag dit topic.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:31

Ik ben vorig jaar gescheiden na 8 jaar, 10 jaar relatie.

Het bleek vlak voor de scheiding dat mijn ex zwaar autistisch is en het verklaart een hoop. Maar het was niet meer te repareren.

Toen ik de relatie instapte was ik open van geest, accepteerde alles en iedereen, wilde altijd helpen en had voor alles en iedereen geduld.

Daar is niet meer zoveel van over, alhoewel mijn empathie wel terug kijkt te komen.
Het is moeilijk om globaal uit te leggen wat er zo verkeerd was, maar het komt erop neer dat hij mij in alles wilde veranderen. Van grote dingen tot kleine dingen zoals hoe ik op zijn kunst reageerde. Elk detail van mijn persoonlijkheid moest verandert worden anders kon hij niet gelukkig zijn. En ik deed dat. En dan was hij even goed niet gelukkig.

Hij was niet geïnteresseerd in mij. Na tien jaar wist hij nog steeds wie ik was en dat was mijn schuld natuurlijk. Ik durfde me niet bloot te geven. Nee dat klopt, hij wilde toch niets over mij horen :') Het enige dat heen interesseerde was hoe ik over hem dacht en dat was ook nooit goed.

Het allerergste vond ik het doen alsof hij zelfmoord ging plegen, het projecteren van slechte beweegredenen van mijn kant (ik wil niet veel zeggen maar ik heb geen slecht botje in mijn lijf), en het continue vervormen van de waarheid en dan zeggen dat ik ze niet op een rijtje had.

Enfin, dat alles kon ik handelen maar op een dag heeft hij mij een keiharde stomp gegeven tijdens een domme ruzie. Terwijl ik onze 1 jarige dochter vasthield. Toen hield ik niet meer van hem.

Zelfs toen heb ik nog geprobeerd om de relatie te redden omdat ik niet wilde dat onze dochter uit een gebroken familie zou komen. Maar ik kwam er achter dat ik mijn dochter niet dit voorbeeld wilde geven. Dat je je als vrouw maar moet laten mishandelen.

We hebben natuurlijk nog contact omdat hij zijn dochter af en toe ziet. Maar als het aan mij had gelegen had ik alles contact afgebroken.

En nu. Nu probeer ik mezelf te vinden na tien jaar iemand anders te zijn geweest. Mijn zelfvertrouwen is zo'n beetje 0,0. Maar het gaat stapje voor stapje beter. Ik heb bijvoorbeeld mijn oude passie terug gevonden: schrijven.
Ik hoop dat ik ooit weer de oude wordt.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 10:32

Sorry voor het late reageren, er gebeurt hier zoveel!
Fijn om te horen dat er meer mensen zijn die zich hierin herkennen.
Als ik de meeste verhalen zo lees dan zijn die een stuk heftiger dan de mijne en vraag ik me bijna af waar ik over klaag.

Vind het ook fijn om reactie's te lezen van meelezers van mijn vorige topics, superlief om me even een hart onder de riem te steken! Ik vond mezelf ook leuk zoals ik toen was :+

Heb de afgelopen dagen veel tijd gestoken in mezelf, dingen gepland en voorbereid voor mijn trip, tijd genomen om een beetje te mediteren en zal zo nog even de filmpjes opzoeken die eefj33 opnoemt in haar post.

Gisteravond kreeg ik een berichtje van die kerel die ik zo leuk vond en vind het moeilijk om dat van me af te zetten, want ik krijg zeker wel kriebels als ik hem zie. Heb ook af gesproken met hem om een persoonlijk gesprek aan te gaan, zodat ik hem beter kan uitleggen in wat voor situatie ik nu zit.
Tegelijkertijd voelt het heerlijk om mezelf even af te sluiten en naar binnen te kijken in plaats van rekening met anderen te houden!

Knuffel voor iedereen in hetzelfde schuitje en blijf vooral posten als jullie iets kwijtwillen.

Ik luister trouwens veel naar dit nummer op het moment;


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:40

Fijn dat je wat hebt aan dit topic. Wat betreft de jngen volg je gevoel en geniet.

Poe dat nummer komt binnen, ben een groot liefhebber van zijn muziek. De meeste nummers raken me engeven me veel energie maar dit nummer ken ik niet. Nummer vat heel goed samen hoe ik me tussen anderhalf jaar geleden en een klein jaar geleden voelde. Ben daar inmiddels al heel ver voorbij. Heb mezelf heel goed teruggevonden weer.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:46

Na een relatie van 15 jr werd bij het aangaan van een nieuwe relatie duidelijk dat ik niet meer ben wie ik was.
Schrok snel, geen vermogen meer om voor mezelf op te komen en conflictvermijdend.

Helaas is het voor mij nu te laat om allles zelf op te lossen en ben ik een EMDR traject ingegaan.
Gewoon om te worden wie ik was. Ik ben benieuwd...

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 10:47

Blij dat het nummer jou ook aanspreekt karuna. Ik ben ook een groot Ed fan, maar dit nummer komt wel heel dichtbij huis.

Vumana, dapper dat je een traject in bent gegaan zeg. Heel veel respect en veel succes gewenst :(:)

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:56

Thanks Iriscope.
Ik zal nog weleens een update geven.
Vorige week na 4 gesprekken de eerste EMDR sessie gehad.
Ik dacht nog ; oooh dat valt mee. Savonds nog naar een vriendin geweest.
De dag daarna deed alles in mijn lijf zeer... overal spierpijn en kramp.
Fysio gaf aan tijdens de afspraak dat het normaal is....

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Jezelf (terug) vinden na een (verknipte) relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:05

Ach, wat vind ik dit naar om te lezen. Was altijd een groot fan van je vorige volgtopic.

Je was zo'n heerlijke positieve meid en ging er helemaal voor met deze jongen. Hopelijk weet je jezelf snel weer bij elkaar te rapen, van binnen zit nog steeds het meisje met de rooie lippen en het rooie haar.

Eerst maar eens lekker tot jezelf komen en het een en ander verwerken voordat je aan een nieuwe relatie begint. Trouwens als deze jongen echt leuk en serieus is, snapt hij het als je het uitlegt en heeft hij geduld totdat jij je innerlijke ikke weer hebt gevonden.