overgangen terugrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

overgangen terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 22:14

heeey

ik heb een vraag

hoe rijden jullie overgangen terug
bijv van draf naar stap of galop naar draf (gaat dat niet t zelfde or zit ik ernaast?)

want ik had een discussie met een meisje en nu twijfel ik helemaal aan mezelf want zij zegt dat je je benen er niet aan moet houden terwijl ik geleerd heb van wel

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:48

xminthe schreef:
heeey

ik heb een vraag

hoe rijden jullie overgangen terug
bijv van draf naar stap of galop naar draf (gaat dat niet t zelfde or zit ik ernaast?)

want ik had een discussie met een meisje en nu twijfel ik helemaal aan mezelf want zij zegt dat je je benen er niet aan moet houden terwijl ik geleerd heb van wel


Ik zeg 'drrrraf' (vanuit galop) of 'eeeeen stap' (vanuit draf), ga iets achterover en diep zitten. Dan komt hij terug. Zo niet, pak ik de teugels licht op en komt hij alsnog terug. In het geval dat hij daarop niet reageert(zeeeeeer zelden, hij reageert heel licht) is hij waarschijnlijk op hol en zet ik hem op een volte en neem de teugels strakker op.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: overgangen terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:55

Tijdens een overgang is het altijd zaak om je paard actief te houden, een paard moet je in een overgang "rijden" niet laten vallen.

Ik ga dieper zitten en hou mijn kuiten aangespannen. Ook blijft de aanleuning gelijk, hij mag pas strekken als hij helemaal in stap is.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:56

Als ik terug ga van galop naar draf, ga ik iets achter de beweging aan zitten en hou ik heel goed mijn benen eraan! Anders heeft je pony geen steun en "valt" hij eruit.

Van draf naar stap ga ik mezelf zwaar maken in het zadel en hou ik mijn benen er weer aan, anders valt je pony ineenkeer stil.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 01:31

Ben het gedeeltelijk wel met je eens maar toch niet helemaal.
We zijn beiden rijïnstructeur, en toch zie je dat de één het zo zegt de ander zegt het dan deels anders.
Houding en zit zijn bij mij idd hetzelfde als bij jou, handen/vuisten sluiten en net iets opnemen is bij beiden hetzelfde, maar wat de benen betreft zeg ik nooit onderbeen er aan drukken bij het gewone terugnemen wel een beetje knieën als dat nodig zou zijn.
Al kun je natuurlijk ook een rem krijgen door idd te blijven drijven naar een stop toe.
Er zijn vele wegen naar Rome.


HopeMyDay schreef:
Tijdens een overgang is het altijd zaak om je paard actief te houden, een paard moet je in een overgang "rijden" niet laten vallen.

Ik ga dieper zitten en hou mijn kuiten aangespannen. Ook blijft de aanleuning gelijk, hij mag pas strekken als hij helemaal in stap is.

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Re: overgangen terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 01:40

Aan mij is geleerd dat ik mn kniëen twee tellen aan moet drukken, teugels sluiten en zwaar maken. Dan komt hij terug. Dit vind ik een hele fijne manier. Als ik mij zwaarder maak zal hij alleen langzamer draven en niet terug komen. Teugels gebruik ik nooit als rem. Hooguit om op een volte te sturen maar geen getrek eraan.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:19

aeolusnr1 schreef:
Ben het gedeeltelijk wel met je eens maar toch niet helemaal.
We zijn beiden rijïnstructeur, en toch zie je dat de één het zo zegt de ander zegt het dan deels anders.
Houding en zit zijn bij mij idd hetzelfde als bij jou, handen/vuisten sluiten en net iets opnemen is bij beiden hetzelfde, maar wat de benen betreft zeg ik nooit onderbeen er aan drukken bij het gewone terugnemen wel een beetje knieën als dat nodig zou zijn.
Al kun je natuurlijk ook een rem krijgen door idd te blijven drijven naar een stop toe.
Er zijn vele wegen naar Rome.


HopeMyDay schreef:
Tijdens een overgang is het altijd zaak om je paard actief te houden, een paard moet je in een overgang "rijden" niet laten vallen.

Ik ga dieper zitten en hou mijn kuiten aangespannen. Ook blijft de aanleuning gelijk, hij mag pas strekken als hij helemaal in stap is.


Hangt vaak van de instructrice af en het niveau dat je het meest lesgeeft, ik zeg ook het aanspannen van je kuitspieren, niet het aandrukken of "schopjes geven" van het onderbeen.

Het is net hoe actief je paard van nature is en wat je zelf gewend bent uiteraard.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:32

Je been eraan houden is wat anders dan er iets mee doen.

Remmen van voren en gelijktijdig van achteren drijven is wat er klassiek geleerd wordt. Maar eigenlijk zijn dit tegenstrijdige hulpen, dus meer modern (of Nederlands zo je wil) is het paard leren dat been=voorwaarts en ophouding=terug. Die ophouding kan ook je gewicht zijn, hoeft niet per sé de hand te zijn.
Het ene of het andere is niet per sé fout, het is gewoon anders.

Dat gezegd hebbende, een overgang terug moet wel altijd actief en met drang naar voren gereden worden. Je moet elk moment het gevoel hebben dat je gelijk weer naar voren weg kan als je met been komt.

Ik hou als bewaking contact met mijn kuit. Als het paard teveel terug komt, te abrupt remt en op de voorhand komt kan ik gelijk met been komen om te activeren. Blijft het paard voldoende actief, dan probeer ik de overgang vooral op mijn gewicht te rijden.

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:53

Je hebt het denk ik fout aangeleerd. Iedereen leert in het begin: Been geven is harder, trekken in zn mond is zachter. Om hem een overgang terug te laten rijden moet je niet in een keer in zn mond trekken maar als je been geeft of druk geeft met je kuit zal hij niet terug gaan. Ga je zelf zwaarder maken, kom een beetje achter de beweging aan en vraag druk in de mond :) Stemgebruik kan erg helpen, maar denk wel dat je dit op wedstrijd niet mag gebruiken dus wordt er niet te afhankelijk van. Succes <3

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: overgangen terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 22:17

hey ik heb het niet fout aangeleerd ik trek niet aan de teugels ik had alleen een vraagje of je je benen nou wel of niet eraan moest.houden de rest snap ik gewoon

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:43

Goed zo, met deze instelling kom je geen stap verder.


xminthe schreef:
hey ik heb het niet fout aangeleerd ik trek niet aan de teugels ik had alleen een vraagje of je je benen nou wel of niet eraan moest.houden de rest snap ik gewoon

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: overgangen terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:19

Hoezo? ik zeg alleen dat ik het niet zo doe zoals zij het beschrijft en dat mijn vraag daar niet over gaat, ik bedoel het niet bot of wat dan ook maar wat mij betreft kan hier een slotje op want ik heb al mijn antwoorden :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:26

Roodvos schreef:
Je been eraan houden is wat anders dan er iets mee doen.

Remmen van voren en gelijktijdig van achteren drijven is wat er klassiek geleerd wordt. Maar eigenlijk zijn dit tegenstrijdige hulpen, dus meer modern (of Nederlands zo je wil) is het paard leren dat been=voorwaarts en ophouding=terug. Die ophouding kan ook je gewicht zijn, hoeft niet per sé de hand te zijn.
Het ene of het andere is niet per sé fout, het is gewoon anders.

Dat gezegd hebbende, een overgang terug moet wel altijd actief en met drang naar voren gereden worden. Je moet elk moment het gevoel hebben dat je gelijk weer naar voren weg kan als je met been komt.

Ik hou als bewaking contact met mijn kuit. Als het paard teveel terug komt, te abrupt remt en op de voorhand komt kan ik gelijk met been komen om te activeren. Blijft het paard voldoende actief, dan probeer ik de overgang vooral op mijn gewicht te rijden.


Hier sluit ik me bij aan.
Mijn been ligt wakend en doet nog niks. Komt het paard fijn terug en heeft hij zelf de drang naar voren niet verloren doet mijn been niets. Dit is ook mijn doel.
Merk ik dat de overgang niet actief genoeg zal verlopen zal ik mijn been er ook direct bij houden. Of als oefening zelfs meteen weer echt naar voren rijden. Zodat het paard ook altijd voorwaarts mee leert denken.

aeolusnr1
ik begrijp jou kattige antwoord op ts ook niet om eerlijk te zijn.