[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 14:03

Van 11 tot 3 bloot de wei in. Geen wind, geen regen, amper wolken. Heerlijk! Afbeelding

Voor en na vanuit de goede hoek
Afbeelding

En de Rambo van amper 2 maanden oud is al stuk aan het gaan -:(-
Afbeelding

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:43

Dat van het deken is echt balen. Dat heb ik met mijn Bucas dekens ook aan de hand.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 21:12



Standaard ritueel: ik roep, zij rennen, en oma wint uiteindelijk :=

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:26

Nouja hij is er al toch?

Hoe looptie nu?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 21:56

Maartje1990 schreef:
Nouja hij is er al toch?

Hoe looptie nu?


Hij loopt erg gevoelig, net als daarvoor.

Op het harde rondom de stallen denkt hij na over elke stap, ruikt veel aan de grond voordat hij wil bewegen. Loopt en draait erg langzaam.

In de wei doet hij headbangen in stap en draf. Draven doet hij eigenlijk liever niet, zo wordt hij boos als oma hem inhaalt in stap, dan wil hij bijten of steigert hij, maar harder lopen zit er niet in ;) Hij gaat meestal gelijk in galop, en alleen de heuvel af richting zijn emmer eten, anders ook niet.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:37

Heb je eigenlijk al eens foto's laten maken. Is hij misschien ooit hoefbevangen geweest en heeft ie een kanteling, waardoor het zo gevoelig blijft?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:56

Het leek erop dat Harvey vanmorgen bewegelijker was! Hij liep na zijn ontbijt wat rond op het harde bij de stallen, iets minder langzaam/bedachtzaam. Na een tijdje ging hij de wei in, begon te rollen en gallopeerde daarna de heuvel op <3

Vanmorgen weer een eventuele nieuwe staller rondgeleid, hopelijk gaat dat door!

Nee heb geen foto's gemaakt, ook niet voor aankoop. Zijn hoeven waren en beweging was goed nadat hij gewend was zonder ijzers te lopen (die midden september verwijderd zijn). Van november tot eerste week januari was er niks meer aan de hand met zijn benen/hoeven en hebben we ook flink wat stappen gemaakt in de 'training'. Paar uur per week op de weg wandelen, vrijspringen in de bak, longeren/grondwerk en in december twee keer erop gezeten.

Vanaf eerste week januari zitten we met die hoefzweer rechtsvoor en compensatie in heup linksachter. De uitbraak (overigens niet geroken) van de zweer die vrij groot was, zorgt voor lang herstel en daardoor heb ik dus niet veel meer op de weg gewandeld en is hij 24/7 de wei opgegaan. Al zijn hoeven zijn nu wat zachter geworden... kwalitatief wel sterker volgens de smid, maar ook gewoon te nat.

Als ik geen verbetering ga zien in zijn beweging met zijn nieuwe straal/zool, ga ik wel foto's laten maken. Moet hem wel de tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe verse hoef, die op zijn beurt ook niets gewend is :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 21:35

Zo af en toe gaat m'n madammetje met me mee en ze helpt altijd graag :) Harvey had dorst, hij pakte de slang tussen z'n tanden, Fee liet los en toen begon hij zelf te drinken! Alsof hij uit een rietje dronk. Helaas geen foto van, was hilarisch gezicht en madam lag in een deuk :D

Afbeelding


Afbeelding

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:56

Ahhh Fee'tje <3 En wat een smeerpoets is Harvey :')

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 15:21

M'n op maat gemaakte boomloos zadeldek voor buitenritten is binnen <3

Afbeelding

En ik had vandaag een privelesje op een manege paard bij de grote stal waar ik naast sta. Even weer het gevoel terug krijgen. Was erg leuk! En hard werken :') plus buiten op het erf lekker uitgestapt

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:23

Weet je zeker dat je wel voldoende opvalt zo? :p

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 17:26

Haha, ik heb ook nog een hesje en band om mijn cap :+
Kan niet genoeg opvallen op dit eiland! Wordt gevaarlijk autogereden hier, geen overzicht met hoge heggen langs de weg, en zit niet in een rustig gebied. Zal eerst over een druk kruispunt moeten als ik naar het bos wil :# en fietspaden of een stoep kennen ze hier niet :+

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:46

Ziet er leuk uit!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 20:53

Net weer wezen voeren. Harvey liep héél erg moeilijk, alsof er steentje in zat. Gelijk uitgekrabt maar hielp niet helaas en ook geen steentje. Andere hoeven ben ik vergeten te checken 8)7

En toen voelde ik ineens een kleine zwelling boven zijn kogel, die hij ook had met de hoefzweer alleen die was toen veel erger. Je voelt wel duidelijk het verschil tussen ene voorbeen en het andere. Echt zo'n zachte vocht ophoping... (heb het dus de hele tijd over het been rechtsvoor)

Kan bloedtoevoer zijn, b.v. omdat hij minder die hoef / dat been wil gebruiken is het daar wat dikker? Of extra bloedtoevoer, dat voor genezing zorgt? Of verstuikte "enkel"...

Ben het zo zat!!
Morgen de DA bellen

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 12:47

Zo, er komt toch nog een infectie uit. Meneer staat op drie benen en zag een straaltje 'iets' uit zijn zool komen. Heb een DIY verbandje omgedaan met natte watten, vetwrap en ducktape (ga zometeen een verbandschoen kopen).


Afbeelding

Afbeelding


Ook staat hij even bij de stallen en die harde ruimte ervoor opgesloten. Hij wil niet echt lopen en heb geen zin om hem uit de wei te vissen vanmiddag en daar ellenlang over te doen, of in de wei verband te doen en te voeren. Veel te koud ;)

Twee superschone stalletjes met stro klaargemaakt, nieuwe Paard Natuurlijk liksteen, paar netten hooi en vrije uitloop naar buiten om naar zijn vriendin te kijken... tis niet anders :)

Smid gesmst of hij kan langskomen om het gaatje iets groter te maken. Dierenarts had ik gisteren al gebeld, die komt dinsdag.


Afbeelding

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:03

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar waarom laat je dit paard niet beslaan? Het is een engels volbloed die al niet bekendstaan om hun fantastische hoefkwaliteit. Ik ben bang dat, als hij in de wei al niet normaal kan lopen, je zo bezig zal blijven, hoefzweer na hoefzweer. Een paard is een bewegingsdier en niet vrij kunnen bewegen is een lichamelijke en mentale kwelling. Ik snap dat je liever niet kiest voor beslaan, maar paardenwelzijn gaat voor toch? Ik denk dat je, wanneer een goede smid hem rondom op ijzers zet, een verschil van dag en nacht gaat bemerken bij dit paard.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:03

Jeetje meid wat heb jij een pech met jouw paardje.
Ik hoop dat jullie snel kunnen gaan genieten.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 13:17

peer2005 schreef:
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar waarom laat je dit paard niet beslaan? Het is een engels volbloed die al niet bekendstaan om hun fantastische hoefkwaliteit. Ik ben bang dat, als hij in de wei al niet normaal kan lopen, je zo bezig zal blijven, hoefzweer na hoefzweer. Een paard is een bewegingsdier en niet vrij kunnen bewegen is een lichamelijke en mentale kwelling. Ik snap dat je liever niet kiest voor beslaan, maar paardenwelzijn gaat voor toch? Ik denk dat je, wanneer een goede smid hem rondom op ijzers zet, een verschil van dag en nacht gaat bemerken bij dit paard.


Zou inderdaad eerst het hele topic gaan lezen ;)

Ijzers vielen elke twee weken af. Lijmijzers geprobeerd, ook geen succes. Daarna toch maar bloot om ze aan te laten sterken, nagelgaten eruit laten groeien, wand dikker laten groeien etc. Op advies van de smid ook!!
Na paar weken gevoelig lopen liep hij top! Twee maanden geen hoef problemen gehad, en met hoefschoenen konden we langere wandelingen maken.

En in januari een hoefzweer. Smid zegt dat ze nu sterk genoeg zijn voor ijzers. Maar dan moet eerst de zweer genezen.
Wat ik vandaag ontdekt heb is geen nieuwe zweer maar degene van januari waarbij ik al twijfelde of die er (helemaal) uit was.

Het is nu 1 hoef die er lang over doet om van de zweer af te komen. De andere zijn in prima staat, volgens de smid, die 5 dagen terug geweest is.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:40

Heb nooit wat gehoord op mijn PB maar hopelijk lees je die nog eens door.. :) Komt goed!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 19:57

Willemina_L schreef:
Heb nooit wat gehoord op mijn PB maar hopelijk lees je die nog eens door.. :) Komt goed!


O oeps! Ga is even kijken als ik gekookt heb en de kleine in bed ligt :) sorry!

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:14

Ach zat m dat toch nog dwars! Niet gek dattie dan steeds zo slecht liep. Duim echt dat het nu snel verholpen is.

Overigens wbt de hoefzweren/ijzers (als reactie op peer2005). Bij spirithorses (dpendance van PN) hebben ze allen (nu) pension paarden natuurlijk bekapt. Ze hebben 1 paard die zonder bescherming inderdaad regelmatig hoefzweren heeft. Die os er gewoon veel gevoeliger voor. Sonds gebruik van hoefschoenen os dat geen probleem meer. Bij ts is het dus mig dezelfde zweer maar in principe zal hoefschoenen straks ruim voldoende bescherming bieden ook als dit paard echt hoefzweergevoelig blijkt te zijn

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 16:36

Een dag plus nachtje in de uitloop met verbandje om heeft hem goed gedaan! Vanmorgen stapte en draaide hij moeiteloos met me mee, zonder nadenken, afremmen of gezwiep met z'n hoofd! Wat een vooruitgang. Kon ook gewoon zijn hoef optillen, wat hij meestal niet wil als het zeer doet. Het is echt een gaatje in de zool en ik hoop dat er nog meer gaat uitkomen. Verband was vanmorgen niet bijzonder vies...


Afbeelding

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:40

Oei, zijn onderkaak staat heel erg scheef... laat je wel snel een dierenarts komen? _O-

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:11

Tandarts denk... die moet een beugel :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 20:01

En hij loopt weer k*t.
Ik snap er weliswaar niks van. Na de opening van een hoefzweer zouden ze moeten opknappen toch? De hoef is nou op twee manieren geopend (gaatje in zool en snee in hiel) en hij blijft zo vreselijk kreupel!

Ik weet het even niet meer. Dit was vanmorgen, terwijl hij gisteren dus een stuk beter / normaler liep





Afbeelding

De smid kan er verder niks mee en de arts komt dinsdagochtend. Ik wil graag foto's gaan laten maken. Ik denk dat er nog meer inzit, in de hoef of hoger. Hij loopt niet zo vanwege gevoeligheid, dit is te erg om op gevoeligheid te gooien. Toch?

(De hoef is uiteraard beschermd terwijl hij in de wei staat, ik ga tweemaal per dag om te verzorgen en te verversen)
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 19-03-17 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt