Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 12:36

indoor brabant / knhs / nos
Dressuur


Dressuurlegende Parzival van Adelinde Cornelissen nam zaterdagmiddag afscheid van het publiek tijdens Indoor Brabant. Zittend op haar zo geliefde paard sprak amazone Adelinde Cornelissen emotionele afscheidswoorden gericht aan haar Parzi en alle mensen die een bijdrage hebben geleverd aan zijn carrière.: “Het mooiste is de weg die we samen hebben afgelegd.´Teamwork makes the dream work'.” Parzival had daarbij een deken op met de tekst 'I did it my way'.

Namens de KNHS sprak directeur topsport Adelinde, Parzival en het aanwezige publiek toe. Van der Heijden: “We zijn Parzival heel veel dank verschuldigd voor zijn enorme bijdrage aan de Nederlandse dressuur successen van de laatste jaren. Parzival heeft een aandeel gehad in enorm veel medailles die er door Nederland gewonnen zijn zowel individueel als met het team.”

Zo behaalde de combinatie onder andere de volgende successen:
Het eerste succes kwam in 2007 toen zij Nederlands Kampioen Zware Tour Indoor werden gevolgd met een overwinning in het Nederlands Kampioenschap Senioren Outdoor in 2008. Van 2008 tot en met 2016 (met uitzondering van 2015) is Parzival een vaste waarde geweest voor het Nederlandse dressuurteam. Tijdens hun eerste Europese Kampioenschappen in het Engelse Windsor in 2009 leverden zij een belangrijke bijdrage aan de gouden teammedaille maar wonnen zij ook individueel goud in de Grand Prix Special (met een wereldrecord: 84.042%) en zilver in de Kur. De combinatie mocht in 2010 de gouden teammedaille in ontvangst nemen tijdens de Wereldkampioenschappen. In 2011 werden Adelinde en Parzival Europees Kampioen in de Grand Prix Special en de Kur in Rotterdam, voor het team was er toen een bronzen medaille. In datzelfde jaar wonnen zij ook de Wereldbekerfinale.
Het jaar 2012 was een topjaar: goud in de wereldbekerfinale, die dat jaar werd verreden tijdens Indoor Brabant, en individueel zilver (Kur) en brons (Grand Prix Special) en teamzilver tijdens de Olympische Spelen in Londen. Daarna volgden nog een individuele zilveren (Kur) en bronzen medaille (Grand Prix Special) en teamzilver bij de Europese Kampioenschappen in Herning in 2013 en individueel (Kur) en teambrons tijdens de Wereldkampioenschappen in Caen in 2014.
"Het is hartstikke mooi om nu terug te kijken naar al die momenten. En ik besef het nu pas echt. Ik weet natuurlijk wel dat hij gewonnen heeft, maar als je alles op een rij ziet staan, al die medailles, dan denk je wel potverdorie... ", aldus Adelinde.

"Het was 'heavy', maar wel heel mooi. Hij heeft het verdiend en het was een supermooi afscheid", zei de trotse amazone na afloop. Cornelissen hield het niet droog tijdens haar speech, zoals de tranen de afgelopen weken al veelvuldig kwamen. "Ik heb zo lang mogelijk geprobeerd om er niet over na te denken, want elke keer als ik wel aan het afscheid dacht, begon ik te huilen..."

Voor de bijna twintigjarige ruin verandert er niet veel nu hij met pensioen is. "Zijn hele leventje blijft wel zo'n beetje hetzelfde. De trainingen zijn op een veel lager pitje. Voor de rest ging hij toch al elke dag naar buiten en de wei in."
Cornelissen moet nu op zoek naar een nieuw succespaard. Een zoektocht die ze met vertrouwen tegemoet ziet. "Er staan een paar echt leuke jonge paarden op stal en die doen het goed."



Een interview met Adelinde is hier te zien.

Anoniem

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:06

Zo'n mooi paard, zo onsympathiek gereden en dan toch zo blijven bewegen, daar heb ik wel respect voor. :j

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:22

Super dat ze de wedstrijdperiode met Parzival zo mooi heeft kunnen afsluiten. :-)

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:36

xyzutu2 schreef:
Zo'n mooi paard, zo onsympathiek gereden en dan toch zo blijven bewegen, daar heb ik wel respect voor. :j

Tja weet je ik denk dan, ga er zelf maar aan staan. Parzival is zelf allesbehalve een schatje onder het zadel. Ik denk dat het misschien zelfs wel een van de 'lastigste' paarden in de topsport is/was. Ik vind het knap wat ze allemaal met hem bereikt heeft. Hij is niet van het kaliber Valegro of Totilas qua karakter.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:42


Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:45

Ach jongens moet dat nu weer? Moet nu echt alles aangepakt worden om gal te spuwen? Zo triest dit weer.
Karl de Lange wordt ook weer uit de kast getrokken.
Chapeau hoor!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:47

Karl heeft daar alleen mooi vergelijkingsmateriaal. Duidelijk dat het ook bij dit paard anders kan.
En gal spuwen, zo noem jij het.
Ik vind het triest dat paarden zo gereden worden en dat mensen zo ver weg zijn gezakt in de paardensport dat ze dit als normaal beschouwen en zelfs gaan verdedigen met het moet wel bij zo'n paard.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:58

Ik verdedig niks, vind het er ook absoluut niet sympathiek uit zien. Heb die hele dressuursport wel gehad. Dus dat ik het normaal zou vinden is een aanname van jou. Een verkeerde dus. Maar ik weet wel dat Adelinde heel veel van dit paard houdt en in haar ogen het beste gedaan heeft voor hem. Wat ik jammer vind is dat elke aanleiding gegrepen wordt om iemand te bekritiseren. Het gaat notabene over het afscheid van Parzival, hij mag ermee stoppen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:03

Ik zeg niet dat jij het normaal vind, ik zeg dat mensen het het als normaal beschouwen.
Voor jou of je in dat plaatje past of niet.
Jij hebt het wel over gal spuwen en over Karl de Lange die blijkbaar niet genoemd mag worden. Dus ja daar verbind ik dan wel een conlusie aan, dat klopt.
En ja ook bij het afscheid gaat het over een paard dat zo bijzonder lomp gereden is. Dat zal voor mij altijd bij zijn naam in het geheugen blijven.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:43

Is er ook een filmpje van het afscheid zelf?

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:19

linnie050 schreef:
Is er ook een filmpje van het afscheid zelf?


er was niks aan. oude groots kwamen binnen met fakkels gingen in een rondje staan onder het scherm en werden wat beelden getoond.

ze gingen in een Haag staan en ze kwam. binnen met deken er op. sprak wat woorden stapte af en gaf iedereen een foto van hun samen aan het hele team er om heen en ze ging aan de hand weer weg.

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:14

Ja hoor, de beste stuurlui staan weer aan wal.
Top hoe Adelinde altijd is blijven geloven in haar Parzival. Was echt geen makkelijk paard.

Augele89

Berichten: 30
Geregistreerd: 13-12-16
Woonplaats: Millingen aan de Rijn

Re: Indoor Brabant: Mooi afscheid Parzival *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:34

Mooie laatste rit!

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:24

Vala schreef:
Ik verdedig niks, vind het er ook absoluut niet sympathiek uit zien. Heb die hele dressuursport wel gehad. Dus dat ik het normaal zou vinden is een aanname van jou. Een verkeerde dus. Maar ik weet wel dat Adelinde heel veel van dit paard houdt en in haar ogen het beste gedaan heeft voor hem. Wat ik jammer vind is dat elke aanleiding gegrepen wordt om iemand te bekritiseren. Het gaat notabene over het afscheid van Parzival, hij mag ermee stoppen!


Adelinde houdt wellicht van haar positie mbt te sport. Elke leek die naar deze combinatie kijkt kan zien dat er grof wordt gereden en het alles behalve prettig is voor het dier. En och wat houdt ze ervan? Pure dierenmishandeling is het. Juist op dit niveau verwacht je dat men geen oogkleppen draagt en kritisch is. Het is absurd dat dit überhaupt nog mag in Nederland.
En dan komen er zelfs nog mensen voor applaudisseren.. Ze moesten zich schamen.