Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 10:05

Ik ben met Rosie vooral bij ons op het erf aan het oefenen. Dat gaat steeds beter. Heb nu een nieuwe poets plaats gecreëerd. Daar kunnen we straks ook lekker wassen.
Mijn dokter van 7 heeft er gisteren even een foto van gemaakt. Rosie verhaard ook al behoorlijk.


Afbeelding

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:07


puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:15

Haha bijzonder dier. Meeste zijn niet zo moeilijk over eten toch? Heb het in ieder geval nooit meegemaakt.

Nee zal er aan denken, was niet van plan om mezelf pijn te doen. Doe t wel op het gras ofzo.

O zo! Dat zou ik best knap vinden als je hem dat kan leren. Succes! Met fietsen gaat dat linkse en rechts vrij automatisch. Met een gas, rem en stuur ging het eigenlijk prima.
[/quote]


Ja ik heb een rare hoor.. Hij is verkeersmak geboren, vind eenden die stil in de sloot dobberen eng, maar als er dan een auto langs ons raast of naast ons opstart.. Nou en, totaal niet eng of gevaarlijk? :')

Ja, maar niet altijd zo automatisch als je wilt.. Hoevaak ik wel vergat tegen mijn honden wat te zeggen.. Gingen ze rechtdoor. Lag ik half naast de fiets.. Of dan zeg ik 3 seconde te vroeg 'wachten' BAM staan ze stil en ik denk dat ze pas 3 seconde later stil zouden staan. Gevalletje, iets té braaf. _O-

En voor later is links en rechts ook altijd handig. :D




Iedereen weer lekker in de foto-mood. Leuke foto's allemaal!

Wordt het bij jullie ook al langzaam aan warmer? Ik kan echt merken dat de lente er weer aan komt! :):) *\%/*

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:15

:wave: zou ik hier af en toe mee mogen kletsen?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:20

Caily schreef:
:wave: zou ik hier af en toe mee mogen kletsen?

Misschien handig om dan wat meer informatie neer te zetten.
Neem aan dat je ook een 2015 paard hebt? :)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 23:56

Hey Caily doe lekker mee. Leuk je hier ook te zien.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 02:15

Uiteraard!

Er zit nogal een verhaal aan.

Eigenlijk had ik een 2014 beeb. Zelf gefokt, de eerste, en o zo perfect (op de kleur van haar staart na :Y) ), echt mijn alles, mijn prinses, mijn soulmate. Helaas heeft ze de 3 jaar niet mogen halen; na een week vechten tegen de koliek heb ik haar op de kliniek moeten laten gaan, 24 januari 2017. Hilarisch genoeg had ik 3 weken eerder haar moeder terug gekocht, omdat ze bij de mensen waar ik haar een jaar eerder aan verkocht niet kon blijven, en ik haar stiekem behoorlijk miste (en Lola ook, zo bleek toen mams thuis kwam). Ook had ik nog een merrie uit 2009, ook zelf opgeleid en eigenlijk voornamelijk mijn "rijpaard".

Door het verlies van Lola is mijn ambitie en interesse voor paarden houden (ik doe alles zelf, ze staan bij de buurvrouw achter het huis) nogal afgenomen. Is dit wel mijn ding als zelfs Lola mij niet gegund is? Daarom besloot ik mijn rijpaard te verkopen, ze verdiende beter dan dat ik haar de komende periode/ja(a)r(en) zou kunnen geven. Dat paardje wil zo graag kilometers maken, dat zou ik niet meer gaan doen, gelukkig vond ik de perfecte baasjes voor haar.

Maar dan Caily, Caily is 17 jaar en heeft nogal wat special needs qua manier van houden. Daarbij is ze de moeder van Lola en een ervaren fokmerrie met goed predikaat, dus haar wilde ik eerst wel aanhouden. Caily is ook vooral een "gezelligheidspaard", ze is bereden, maar een wekelijks ritje is prima, dagelijks, zoals bij het andere paard, doe je haar geen plezier mee. Voor mij nu prima dus.

Echter kan ze natuurlijk niet alleen blijven staan. Dus moest ik bedenken hoe of wat qua gezelschap. Gedacht aan pensionpaardje, gedacht aan ouder paard erbij. Maar als je terug gaat naar wat ik het allerleukste vind qua paarden houden, waar voor mij toekomst in zou zitten, kwam ik toch uit bij een jong dier om zelf op te leiden. Het probleem was alleen, ik ben nogal selectief op kwaliteit (ik wist maar een Tinkermerrie te koop in heel benelux + DL die aan mijn wensen voldeed maar een ab allergie en bizar hoge vraagprijs hielden mij tegen), en ik vond weer opnieuw beginnen met een veulen te jong, maar ik wilde ook geen paard wat al veel van een ander persoon geleerd zou hebben. Ik wilde gewoon een groene 2 of 3 jarige, maar dan ook echt groen in de zin van nog amper een halster gewend zijn. En tja, ga die maar eens zoeken, nederlands gefokt en gedegen kwaliteit.

En bizar genoeg kwam er een mogelijk antwoord op mijn wensenlijstje (eeh, zeg gerust eisenlijst). En dat antwoord is dus mijn 2015 beeb. Bizar genoeg een dochter van een hengst die voor Lola boven op het datinglijstje stond. 4 Februari ben ik wezen kijken, 11 februari kwam ze naar hier. Tietsia is haar naam (niet mijn smaak, maar hoe leuker dat ze is, des te leuker gaat de naam klinken?), en Tietsia heeft haar leventje tot dan toe op 3ha land gewoond in gemengde kudde met oa haar moeder. Af en toe wel eens een halster of een stalletje gezien, maar dat was het ook zo ongeveer. Ze was als jonkie erg moeilijk (of gewoonweg niet) aan te halen vertelden de fokkers. Toen ze jaarling was is er iemand bij geweest die via NH haar eea heeft leren te begrijpen, sindsdien kon je met haar kroelen in de wei en soort van meelopen aan het touw. De rest was/is aan mij.

We zijn nu bijna een maand verder, en ondanks het grote verdriet en leegte van het verlies van Lola en alle narigheid er omheen, ben ik over Tietsia erg positief, en ze klikt ook boven verwachting goed met Caily! De gup is veranderd in een heus mensenpaard wat er gelijk aan komt zodra ze mij (of iemand?) ziet, halstertje om of af was binnen een paar dagen geen probleem meer. Ze laat zich overal aanraken en borstelen, geeft braaf haar voetjes (ook los in de paddock), wijkt van nature fijn voor druk en persoonlijke ruimte. Dat werkt erg fijn, zo is bijvoorbeeld vast staan geen punt en is ze met grondwerk heerlijk fijn gevoelig en gemanierd. Ze is een paar keer naast Caily mee geweest als handpaard, we zijn een keer naar de binnenbak geweest, ze kan alleen thuis blijven als ik met Caily op pad ga, en afgelopen zondag is ze voor het eerst zelf een stukje alleen mee geweest. Mijn paarden staan aan het begin van een doorgaande weg door het dorp, dus behoorlijk wat verkeer, daar geeft ze weinig om. Kortom, een paardje uit duizenden. Ik hou weliswaar van het Tinkerras, maar niet van slome gemakkelijke paarden. Nu lijkt het nu vast zo alsof Tietsia dat wel is, maar het is best een gecompliceerd gevoelig dametje, een zogenaamd "twee-kruinenpaard", dus er zit best uitdaging in om het positieve te laten gebeuren en haar vertrouwen en zekerheid te geven.

Ik ben heel benieuwd hoe onze weg verder zal gaan en wissel graag ervaringen en tips uit :)

Na die hele lap tekst willen jullie vast ook beeldmateriaal.

Even eentje mijn mijn alles betekende trio ;( (Caily, Kyra, Lola)
Afbeelding

En Caily en Tietsia
Afbeelding




Inmiddels is de hengst die bovenaan Lola haar datinglijstje stond helaas alweer een tijdje geruind. Maar gelukkig heeft hij 8 nakomelingen, waarvan de oudste helft uit 2015 is, en nu dus 2 jaar wordt. En een van die jongeheren mag Caily dekken komend jaar. Dat is dus een halfbroertje van Tietsia, en ook nog eens even oud. Een foto heb ik even gepikt van de eigenaresse :o

Afbeelding

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=596DDE0F

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:01

Kvulden, ik wandel ook alleen nog maar op eigen terrein en een heel klein stukje langs de weg wanneer ik geen verkeer zie (en dan ook hooguit 100m) ik heb gewoon weinig vertrouwen in medeweggebruikers. Toch binnenkort maar eens samen met zijn mentor een stukje verder proberen. Ligt niet aan Fedde dus, maar aan mijzelf.

Wauw gave foto Wennie <3

Goh heel herkenbaar puppy bij mijn rijpaard. Er kan makkelijk een vrachtwagen voorbij rijden/inhalen, maar die afgezaagde boom is wel eng en die grote keien...man stel je voor dat daar een monster achter zit _O- gelukkig doet hij niks raars daarop, hooguit stilstaan en een grotere boog eromheen.
Fedde heeft ook wel zulke 'dingen": een dekje wat over de balk hangt om te drogen is best spannend, maar een paraplu die je uitklapbare is om op te eten :))

Welkom Caily, heftig verhaal en ook nog erg vers. Hopelijk kan Tietsia een nieuw plekje in je hart vullen, zodat de leegte die Lola achter liet kleiner wordt.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:30

Welkom Cailey!
Klopt het dat je ook in (een van de) tinker FB groep(en) zit? :D


@Nanda
Haha ja.. Een auto mag hem bij wijze van aanrijden.. Maar een eend in de sloot. Dan ga je echt dood hoor. :+


Elano weer een beetje opgeknapt. Manen uitgeborsteld en staart de puntjes gedaan en daarna even in een emmer gedouwd.

Daarna een klein rondje gelopen en het draven weer geoefend. Hij vond het weer erg leuk om te doen en doet het nu ook gelijk als ik het vraag. :D
Wel werd ie een beetje vervelend, maar dat verwachtte ik al. Aangezien hij wilde spelen met de shet. Als hij wilt spelen en dat doet ie niet en we gaan.. Wordt ie altijd wat vervelend. Maar ondanks dat is ie zelfs met draf braaf.

Toen we terug waren, was ie een beetje bezweet.. Het was ongeveer 2,5 KM wat we gelopen hebben en misschien in totaal 3 minuten gedraafd hebben? Oke.. Het wordt warmer, zonnetje begon flink te schijnen en een ander paard verhaard zo erg dat het net sneeuwt.. Maar dan van haar. Donderdag maar de zweetmes met kartelrandjes mee. Ook voor dat paarrd. Die heeft zo'n jeuk van al dat losse haar. Hij vond het heerlijk toen ik hem stond te plukken (ik hou van plukken.. Mijn honden niet zo.. Dus was erg blij toen het paard het heerlijk vond. :)))

Lamarxhorse

Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Noord holland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:42

Hi Caily! Welkom hier ik ken je ook van een ooit geopend topic van mij waarin je mij positief moed insprak over de aanschaf van een veulen. Ook heb ik laatst het trieste verhaal van Lola gelezen! Heel treurig afloop :(
Wel leuk te lezen wat er nu weer op je pad is gekomen! En gezellig dat je mee komt kletsen!

Wat heerlijk Puppy dat hij al zo goed luistert naar je! Los van zijn nukken op t einde wat gelukkig verklaarbaar was!

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:01

Welkom! Is al een intensief jaar geweest voor je zeg en het is pas maart. Hopelijk vanaf nu weer meer positieve dingen! Leuke merrie Tietsia, wat is haar roepnaam Tiet :D


Caily schreef:
Nu lijkt het nu vast zo alsof Tietsia dat wel is, maar het is best een gecompliceerd gevoelig dametje, een zogenaamd "twee-kruinenpaard", dus er zit best uitdaging in om het positieve te laten gebeuren en haar vertrouwen en zekerheid te geven.


Mijn jonkie heeft 4 kruinen, zijn die paarden dan nog gecompliceerder?

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:02


Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:08

@Kvulden handig een nieuwe poetsplaats waar je ook kunt wassen. Fijn dat het beter gaat. heb je nog les of was dat eenmalig?

@Wennie19 Goede keuze om over te gaan. Mooi plekje heeft hij daar.

@Puppy Zo baas zo paard? Of ben jij niet bang voor eenden? :P Grapje hoor, maar jullie lijken me allebei lekker gek.
Ik merk niks meer van een aankomende lente. Ben nou wel klaar met die regen steeds.

@Caily Welkom! Wat een verhaal, ik hoop dat jullie vanaf nu meer geluk hebben.

kaylee0803

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:31

@Caily welkom! Wat een heftig verhaal zeg! Hopelijk heb je met Tietsia meer geluk. %)

Ik heb weinig updates eerlijk gezegd! Ik lees iedere dag jullie berichtjes en het is fijn dat de jonkies zo lekker opgroeien. Ook hele leuke foto's! Vooral die snor, hihi! :=

Onlangs een fotoshoot gehad met Kingston, toch maar voor gekozen om het met een halstertje te doen. Volgens mij zijn ze heel leuk geworden! Zodra ik ze binnen heb zal ik ze posten. *D

Hij groeit heel hard en voelt zich helemaal het mannetje en dat is heel vermoeiend, hij ligt vaak te slapen of dan staat hij tijdens z'n poetsbeurt weer te gapen. Gisteravond mocht ik erbij zitten en hebben we even lekker een avondje gekroeld. Ik mocht zelfs even op z'n rug zitten! <3
Afbeelding
Afbeelding

Hij wilde jullie ook nog graag de groetjes doen!
Afbeelding

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:21

Dat was vast een fijn geluksmomentje met Kingston en die laatste foto _O-

Lekker aan de wandel dus geweest met Elano. Mooi dat het draven ook nu lukt. Dat is mij nog niet gelukt, Fedde kijkt mij dan echt zo aan van: ik weet niet wat jij wilt, maar ik wil dat vast niet :+
Ik moet zeggen dat mij dat bij Felix ook pas veel later is gelukt, aan de hand draven. Sinds ik overgestapt ben richting western, gaat dat echt super met Felix, (En die is nu 10 :D ) er is dus hoop haha.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:25

ik wil me hier graag ook melden, al heb ik nog weinig te vertellen.

Kaboom staat in de opfok samen met 5 andere hengsten en zal binnenkort weer de wei op gaan.

als veulen 1 dag oud ;


Afbeelding

maand of 3:


Afbeelding

als jaarling;


Afbeelding

en dit is hij 2 weken geleden, in juni wordt hij 2 jaar.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hij heeft echt een enorme bos met haar haha, heel stoer om te zien, echt nog lekker een jonkie, wel onwijs veel hengst, dus voor hem is het wel goed dat hij in een groepje staat. hij is goed aan de maat en tot nu toe lijkt hij ook goed in model. van het voorjaar maar eens op de foto's, kijken of hij ook gezond is.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:58

Welkom Caily en rockey!

Gefeliciteerd kayleee!
En wat een brave Kingston! Hij is gewoon nu al ruitermak!

wat een vies weer vandaag, pony's beide drijfnat, en wat kouwelijk, Olivia was behoorlijk druk op de wei.
Dus besloten beide toch maar eens een regenjas aan te trekken.
Puzzle kende het al, dus dat gaf niet veel problemen.
Olivia heeft nog nooit een deken op gehad maar was ook vrij braaf.
Ze is gelukkig vrij nuchter. :)
Eenmaal terug op de wei vond Puzzle Olivia met deken wel heel erg eng, dus toen gingen ze wel even flink te keer.
Puzzle rennen omdat Olivia eng is, en Olivia achter puzzle aan om bij Puzzle in de buurt te blijven. _O-
Gelukkig beide ook weer vrij snel tot rust, hopelijk laat puzzle de deken van Olivia heel.
Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:11

Nin, haha ja. Hier kende hij het ook totaal niet. Lekker als een ezel stil staan.
Maar nu zeg ik draf en hij gaat. :D

Welkom rocky! Leuk paard. :D



Hier ook vies weer. Nu gelukkig droog.
Altijd leuk als iets eng is en het gaat achter je aan. :')


Straks naar huis, eten en douchen. Morgen weer naar Elano.

Voor het eerst wat gewonnen op fb.. Met de gedachten: win toch nooit.. Maar jawel, ik heb ijs gewonnen dus binnenkort met Elano ijs gaan halen. :D

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:29

Welkom!

Hier twee drijfnatte ponies die het vertikken onder hun hutje te gaan staan. Eigen schuld.
Net met binnenzetten was Fflur aan het draken. Mevrouw wilde grazen maar dat mocht van mij niet. Dus dan gaan we maar lekker hoog steigeren 8)7
Mevrouw steigerd écht zo hoog als ze kan, net op het randje van nét niet omklappen. Trutje. Ach, gelukkig doet ze dit wel heel relaxed en zonder te maaien :')

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:16

@Kaylee gefeliciteerd met je verjaardag! De foto's van Kingston zijn erg lief! Hij vertrouwt je echt.

@rockey Wat een schatje is dat! Erg puppy, maar dat wordt een heel leuke volgens mij. Bezoek je hem wel regelmatig? Er zijn er hier meer die hun paard in de opfok hebben staan.

@Renske die dekens staan ze echt goed. Ze zien er meteen veel ouder uit. Vind denkens altijd zo mooi als ze net nieuw zijn haha, jammer hebben ze ze zo vies |(

@Puppy gefeliciteerd met je ijsje!

@KittyDylan Wat een boefje is die Fflur toch. Wel goed voor de achterhand dat steigeren :+ Jij hebt het geluk dat het alleen maar beter kan gaan :P

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:38

Wat leuk van kingston! Knap hoor, veel vertrouwen heeft hij al in jou :)

Caily, heftig verhaal zeg. Ik hoop dat je veel geluk vindt in je nieuwe paardje, die prachtig is trouwens!

Andere nieuwkomers ook welkom :D

Dekens staan leuk Renske :)
Hier trof ik ook elke dag een nat paard aan Haha

Gelukkig nu eindelijk weer wat zon!

Afbeelding

Heb verder niet zoveel te vertellen eigenlijk.
Weinig gedaan met Dex de laatste tijd.
Hij is ook wat vervelender aan het worden merk ik.
Zaterdag komt de hoefsmid weer en volgende week wil ik weer eens wandelen als het goed weer is.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:52

Hier is het nu ook weer droog gelukkig.
Morgen hopelijk weer wat doen met de pony's.
Vandaag bij puzzle een mrntuig gepast maar het was te groot.
Binnenkort ergens anders kijken en dan krijg ik ook een proefles mennen. *\o/*
Wie weet als het niet te duur is ga ik het vaker doen.
Als we dan volgend jaar echt aan de bak kunnen heb ik het weer onder de knie. _O-

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:27

Kitty
Haha, als Elano stijgert is dat echt lachwekkend.. Zo'n zielig hupsje.. Wat nou woeste gevaarlijke hengst.. :')


Hier ook weer droog en zonnig.. Daar heb ik uiteraard ook gebruik van gemaakt. :))

Doen we ook weer wat anders dan wandelen en draven. :)

[ITP] Snorremans Elano weer ITP

En hij heeft het heel goed gedaan. Braaf stilstaan en oortjes naar voren. :D

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:34

Haha Puppy, zou ik wel willen zien :')
Afbeelding
Dit was Fflur van de zomer, en ze probeert het ook altijd om ergens onderuit te komen :') Het lijkt hier wel alsof ze maait maar dat doet ze echt niet. (Ze steigerde hier omdat ik haar manen wilde kammen... pfoe)

Haar manen moeten inmiddels ook alweer gekamd worden, één en ál klitten.
Afbeelding
Afbeelding

Prinsesje vandaag <3

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:51

Daarom heb ik ze bij beide tegenwoordig in vlechten zitten. :)
Geen knopen meer in de manen, hoewel dat bij olivia wel meevalt.