[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:45

Niet als verwijt maar uit interesse: waarom zou je jouw mogelijke vermoeden niet gewoon hier delen? Misschien dat er anderen meelezen die ervaring hebben met die aandoening en dat vermoeden kunnen bevestigen of juist uit praktijkervaring kunnen vertellen dat dat er helemaal niet op lijkt, dus dat de TS zich er geen zorgen over hoeft te maken.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:20

Omdat er iemand op bokt mij de grond in probeer te werken en ik hoop dat ik fout zit.

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:23

Hmm, dat is inderdaad vervelend. :(
Kun je zoiets niet melden bij een mod? Het is jammer als je niet meer kunt schrijven wat je denkt uit angst voor iemand anders.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 12:35

Toch best trots op hoe hij eruit ziet na de winter :o

Vandaag is het zonnig dus ze mogen even lekker zonder deken luchten. Vanavond gaan ze weer op

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 09-03-17 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:43

Weet je wat ik gemerkt heb, met het op en af doen van dekens, dus enkel het deken 's nachts gebruiken.

Mijn paarden gaan daar van hoesten. Mijn paard is niet geschoren, bij een vorige warme periode heb ik zijn deken afgedaan en niet meer opgelegd, hij heeft dit jaar tot nu niet één keer gehoest.

Ik zeg hier niet dat dit de regel is, maar ik sta er wel van te kijken.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 12:59

O echt? Wat vervelend! Ik was niet van plan dit nu vol te houden, dag af en nacht op. Maar na een hele winter 24/7 een deken om is het wel lekker om even bloot in de zon te staan voor een paar uur :) en een hele dag droogte is hier vrij uitzonderlijk :')

Nee als het warmer wordt en blijft, zal mei zijn of misschien april, dan gaat de deken gewoon definitief af. En dan alleen bij heeeeeel veel regen op. Net als vorig jaar :)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:00

En hoe gaat het met zijn hoef?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 22:26

Even kort vraagje:

De mok behandel ik nu al 1,5 week hetzelfde en er veranderd niks, wordt niet meer of minder...

Ik spuit zijn been af, soms droog ik het met een handdoek (vergeet dat af en toe), en dan smeer ik het in met sudocreme. Dit doe ik twee keer per dag.

Heb nog medische honing liggen om te proberen of teatree oil/lavendel water? Of hebben jullie nog een tip?

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:32

Je zou eens kunnen kijken naar de Silver Whinnies; http://www.whinnywarmers.com
Zilverionen helpen bij wondgenezing en de silver whinnies zijn ook speciaal bedoeld om buiten en in de modder gedragen te worden. Daar heb je misschien meer aan dan aan zalfjes als je paard die er meteen weer vanaf loopt in de wei.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:50

woepsie90 schreef:
Even kort vraagje:

De mok behandel ik nu al 1,5 week hetzelfde en er veranderd niks, wordt niet meer of minder...

Ik spuit zijn been af, soms droog ik het met een handdoek (vergeet dat af en toe), en dan smeer ik het in met sudocreme. Dit doe ik twee keer per dag.

Heb nog medische honing liggen om te proberen of teatree oil/lavendel water? Of hebben jullie nog een tip?


Om te beginnen niet meer afspuiten het moet immers drogen. Je smeert het 2 keer pd in, voordat je het insmeert eerst droog en schoon maken met de handoek. Gewoon standaard mee nemen.
Dan moet het goed komen. Heeft hij veel mok?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 23:14

PanamaD schreef:
woepsie90 schreef:
Even kort vraagje:

De mok behandel ik nu al 1,5 week hetzelfde en er veranderd niks, wordt niet meer of minder...

Ik spuit zijn been af, soms droog ik het met een handdoek (vergeet dat af en toe), en dan smeer ik het in met sudocreme. Dit doe ik twee keer per dag.

Heb nog medische honing liggen om te proberen of teatree oil/lavendel water? Of hebben jullie nog een tip?


Om te beginnen niet meer afspuiten het moet immers drogen. Je smeert het 2 keer pd in, voordat je het insmeert eerst droog en schoon maken met de handoek. Gewoon standaard mee nemen.
Dan moet het goed komen. Heeft hij veel mok?


Ik spuit het af om de (natte of opgedroogde) modder van de wei eraf te krijgen, neem aan dat dat handig is...? Ben bang dat dat zeer doet als ik met een borstel de modder eraf haal en dan is mijn borstel ook besmet toch? Met een handdoek de modder eraf halen helpt maar een beetje.

Maar idd, ik maak het meestal droog na het afspuiten maar was te laat met de was doen dus had niet op tijd zijn handdoeken schoon terug :+

Het is niet veel denk ik, het zijn drie kleine korrelige rondjes vlak bij elkaar boven de kroonrand, zeg maar voorkant van de kogel. Ze zijn kaal maar worden nog wel beschermd door de omliggende haren, die zijn lang genoeg en 'vallen' erover heen/bedekken het.

Zal morgen eens foto maken.

Ik heb nog nooit met mok te maken gehad dus weet niet wag normaal is, best lastig! Harvey geeft me echt een snelcursus wat betreft gezondheid haha. Dit topic moet inmiddels denk ik ook verplaatst worden van NH naar Medisch :')

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:22

Borstel besmet? := mok is niet besmettelijk.

Nee, het is niet goed om bij mok elke dag of zelfs vaker de benen af te spuiten. Het moet zo droog mogelijk zijn en elke keer nat maken werkt tegen.

Gewoon met de handoek schoonmaken.

Als het trouwens zo weinig is 3 mini plekjes (zonder de foto gezien te hebben dus kan t mis hebben) zou ik er niet aan zitten en elke wat droog maken niets erop doen. Dan geneest het vaak sneller dan als je er steeds aan zir

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:23

Mok is alleen besmettelijk als er vocht uit de wondjes komen. En dat vocht is juist het besmettelijke.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 23:32

Hahaha alleen die basis info over mok weet ik al niet. Vergeet steeds te googlen, ga dat nu gelijk doen!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er vocht uitkomt. Het korrelige wat ik voel kan soort van korstje zijn dus daaronder zou vocht kunnen zitten? En als ik eraan zit kan ik het ongemerkt openmaken... dat korrelige laagje voelt wel zacht/kwetsbaar.

Ik hoop dat ik het goed op de foto krijg. De haren eromheen zijn inmiddels redelijk wittig van alle sudocreme dus kan rare foto worden...

Bedankg tot zover!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 23:38

De Bokt Wiki zegt dat mok wel besmettelijk is, ze hebben het niet over vocht... en het heet rasp als het ergens anders dan in de kootholte zit...
Harvey stampt af en toe met zijn hoef, echt een enkele keer, maar meestal staat hij achter op rust of gewoon stil als ik met hem bezig ben. Dat stampen zou op jeuk wijzen en heel misschien zelfs schurft... hmm.

Ben erg benieuwd wat jullie morgen van de foto's zeggen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 12:22

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het vanmorgen alleen afgedroogd en daarna de foto gemaakt.

En nog eentje van ons :)

Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:41

Door de sudo ziet er er smoezelig uit. Ik zou nog 1 keer met water schoonmaken en met uni cura zeep zodat al dat vuil en sudocreme er vanaf is en daarna enkel droog houden en niets meer op doen. Kijken wat het dan doet. Maar... dat zou ik doen :) weet niet wat andere bokkers zouden doen.

Leuke foto maar lekker weertje zeg :=

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 12:46

Dank je voor het advies!

Ja, regen deert hem echt niet haha :')

hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:07

Bij ons paard masseerden we de benen met rasp, goed in met babyolie. Daar is het snel van overgegaan.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 12:25

Even de hond uitlaten terwijl we wachten op de smid, die zoals gewoonlijk weer véél te laat is _-:(

Afbeelding

Volgens mij wordt het tijd voor een nieuwe smid!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 13:35

Zo was zijn hoef twee weken terug
Afbeelding

En toen ging de smid aan de gang :oo

Eerst een beetje de straal en de snee
Afbeelding

En toen de snee nog verder, wat een dubbele zool en straal vrijgaf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Daarna nog wat gevijld enzo, antibacteriele spray erop en ziehier, zijn nieuwe hoef

Afbeelding

Wel nog een flare aan die linkerkant maar dat kwam door de infectie die het materiaal uit elkaar duwde en Harvey die er niet op durfde te lopen dus gewicht werd verkeerd verdeeld.

Weekje rusten en daarna kan ik opbouwen met wandelen op asfalt om te laten harden. Wel moet ik voorlopig blijven sprayen :+

Harvey gaf geen kik! Had hem los laten staan en dat zorgde ervoor dat hij braver was dan vorige keren denk ik.

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 15:14

Afbeelding

Deze moet ipv de één na laatste foto, zie dat ik daar ook de eindfoto heb geplaatst :+

Mexx93

Berichten: 1560
Geregistreerd: 15-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:09

woepsie90 schreef:
Even kort vraagje:

De mok behandel ik nu al 1,5 week hetzelfde en er veranderd niks, wordt niet meer of minder...

Ik spuit zijn been af, soms droog ik het met een handdoek (vergeet dat af en toe), en dan smeer ik het in met sudocreme. Dit doe ik twee keer per dag.

Heb nog medische honing liggen om te proberen of teatree oil/lavendel water? Of hebben jullie nog een tip?


Mok heeft vaak te maken met de weerstand. Ik zou dan ook vitamine c bijvoeren en het been absoluut niet meer nat spuiten. Ik had overigens ook heel goede ervaringen met Forever Aloe vera gelly. Mijn pony heeft door de mok een Einschuss been gehad dus ik weet er helaas alles van.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 23:30

Heb deze gemaakt, is wat makkelijker te zien zo.

Afbeelding

Vanavond weer de hoef met waterslang afgespoeld voordat ik met de bacteriële spray aan de slag ging. En dit keer liet hij de hoef staan! Terwijl hij ALTIJD deze hoef vanwege ongemak optilde en heen en weer zwaaide tijdens het afspoelen. Hij had geen problemen met de andere hoeven afspoelen. En net kon ik dus zonder gedoe die ene hoef ook afspoelen. Goed teken *\o/* Uitkrabben was ook geen punt, hij reageerde totaal niet gevoelig op het metaal op zijn nieuwe zool en bij de nieuwe straal.

Mijn hoop groeit!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:43

he...een dubbele zool!