Weer eens aan het werk met Aranca!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:16

Hallo Bokkers!

Afgelopen woensdag heeft mijn vriendin foto's gemaakt van mij en mijn bijrijdpaard Aranca. Ze liep superfijn! We hebben niet vaak kunnen rijden de afgelopen tijd vanwege het slechte weer helaas.
Een paar weken terug had ik ook al een dressuurtopic geplaatst, en ik heb daar best goede reacties op gehad, dus ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Naar mijn idee liep ze beter dan in het vorige topic: [RT-HAW] Aranca aan de dressuur!

Ik moet er zelf aan denken dat ik rechtop blijf zitten en dat ze voorwaarts blijft lopen. Soms wordt zij wat traag aan mijn been en dan moet ik er echt voor waken dat ze actief blijft. Het commentaar over het voorwaarts neerwaarts probeer ik mee te pakken, maar het is lastig om haar hierin rond te houden. Ik pak dit voornamelijk aan het einde van de training mee. Ze moet eerst rond worden zodat ze haar rug gebruikt, en daarna kan ik gaan uitschuiven naar beneden. Dit vindt ze nog heel erg moeilijk, dus dat zijn baby-steps :)

Afbeelding
Rechtop zitten Marjo...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, ze is echt leuk :D <3
Afbeelding

Ben benieuwd, houd het lief, aan opbouwend commentaar heb ik het meeste :D

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:33

Ik vind het er al wel beter uit zien dan je vorige topic!

Foto 1
Probeer je handen rechterop te houden (meer buiging in je ellenboog).
Aranca mag hier met haar neus op/voor de loodlijn met een langere hals.

Foto 3&4&5&6
Probeer met je handen iets meer toe te staan, ze kruipt hier enorm achter de teugel. Weer meer halslengte en denk aan die loodlijn.

Foto 9
Weer meer op de loodlijn / langere hals

Foto 10
Probeer je handen niet zo breed te zetten, gewoon naast elkaar houden net voor de schoft, ook met eventuele halsstrekken (?)

Op de galopfoto's heb ik niet veel commentaar, ze lijkt daar een stuk fijnere hoofd-halshouding te hebben.

Hoe is ze in de verbinding? Sterk, hangen? Of juist heel licht en kruipt ze achter de teugel?

Mijn instructice legt de hoofd-hals houding altijd uit aan de hand van dit:
Als je een kopje koffie op je paard zijn kopstuk zet. En hij blijft staan, loopt je paard op de loodlijn/net iets hier voor.
Als het kopje naar voren valt, loopt je paard te diep. Als het kopje naar achteren valt, loopt je paard te hoog.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 23:56

Ze wordt bewust te diep gereden. Op een andere manier wordt ze op het moment namelijk niet rond en als ik haar voor de loodlijn of erop zou rijden valt ze uit elkaar. Op deze manier blijft ze beter bij elkaar.

Ze hangt trouwens niet op mijn handen en kruipt er ook zeker niet achter. Ze loopt juist lekker los. Zodra ze gaat hangen rijd ik haar juist meer naar voren :)

Op de galop foto's is ze nog het meest sterk in mijn handen maar dit vind ze nog heel moeilijk dus daarin moeten we haar gewoon nog enorm ondersteunen :)

Bedankt voor je reactie!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:39

Leuke merrie. Ik zou haar juist veel meer voor me uit houden. Zoals ze nu loopt, loopt ze in een valse knik.
Ze gebruikt haar spieren ook niet vanaf de schoft. Meer van achter uit naar voren rijden, dan komt ze vanzelf in je hand. Rond rijden an sich heeft niets te maken met het ruggebruik, ze kan nog zo rond zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze haar rug dan goed gebruikt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:52

Dieper rijden voor ruggebruik werkt alleen als ze ook rond worden over de gehele bovenlijn. Dat laat de huidige houding van haar hoofd niet toe. :) Ze is op deze foto's waar ze te diep loopt nl helemaal niet rond. :)
Als je dit wil zou ik haar wat lager instellen en haar daarin wat ronder laten worden en met minder gewicht op de hand. Nu oogt het alsof je behoorlijk wat gewicht in je hand hebt. :)
Nu loopt ze gewoon achter de loodlijn. In deze hoofdhouding zou de neus naar voren haar ruggebruik juist ten goede komen. :)
Dus ik zou haar lager in stalen (ter hoogte van de onderkant van de boeg met de neus) en ze mag achter de loodlijn komen met dat neusje maar wel met lengte in de hals, niet zo "afgeknikt" als ze nu loopt. :) Dán ben je die bovenlijn aan het "stretchen". Nu ben je die aan het vast zetten. :)
De 1e foto is veel mooier daarin al zou ik haar graag nog iets meer uit geschoven willen zien. :) (dus nog iets meer lengte in die hals)

Als jij jouw handen iets lager zet zodat je teugel en onderarm 1 "rechte lijn" vormen. Dan ga je ook al een veel fijner contact hebben denk ik. :)

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 12:03

Ze is absoluut niet zwaar op de hand gelukkig :)

Ayasha, als ik haar lager wil instellen moet ik haar eerst hier hebben voordat ze überhaupt kan uitschuiven. Anders gaat ze alleen maar omhoog met haar hoofd en valt ze compleet uit elkaar.

Ik probeer tijdens het rijden ook veel uit te schuiven maar dit vind ze nog heel lastig dus dat is op de.foto's niet zo te zien :)

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:18

Ik ga mee met de rest, haar ruggebruik is in deze houding juist niet aanwezig. Het is niet erg he, als ze een keer uit elkaar valt? Mijn eigen pony valt soms ook uit elkaar, maar dan gaan we gewoon verder, maakt niks uit. Oefening baart kunst. Ik denk niet dat deze houding (zo opgekropt) op lange termijn bevorderlijk is iniedergeval (niet aanvallend bedoeld hoor!)

Maar ondanks dat je zegt dat ze in galop sterk is, vind ik haar daar qua hoofd-halshouding toch fijner lopen. Heb je misschien bewegend beeld?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:22

Marjoow schreef:
Ze is absoluut niet zwaar op de hand gelukkig :)

Ayasha, als ik haar lager wil instellen moet ik haar eerst hier hebben voordat ze überhaupt kan uitschuiven. Anders gaat ze alleen maar omhoog met haar hoofd en valt ze compleet uit elkaar.

Ik probeer tijdens het rijden ook veel uit te schuiven maar dit vind ze nog heel lastig dus dat is op de.foto's niet zo te zien :)

Ze kan niet uitschuiven omdat jij teveel terug werkt met je handen, je moet je handen naar voren toestaan, alsof je haar hoofd naar voren weg "duwt". De eerste foto komt al aardig in de richting waar ik haar graag zou willen zien, mag nog meer neus eruit en iets zakken (mits ze daar niet in gaat hangen)

Wat bedoel je precies met uit elkaar? Want van bij elkaar is eigenlijk nog nergens sprake. Bedoel je dat ze haar hoofd teveel omhoog doet?

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:49

Als ze uit elkaar valt dan blijft haar achterhand vooral ergens waar het niet hoort haha!

Toch vreemd dat jullie haar in de galop zoveel beter vinden, zo voelt het absoluut niet. Ze is in de galop veel meer tegen de hand dan in de draf. Zodra ze in de draf loslaat sta ik ook zeker toe dat ze zakt met haar hoofd, dat wat jij beschrijft Marietje, dat doe ik :P

Ik probeer haar juist veel naar beneden te begeleiden, maar dat lukt op het moment alleen vanuit deze houding. Anders gooit ze haar hoofd alleen maar omhoog namelijk.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:54

Oh en het breed zetten van mijn hand op de laatste foto doe ik zodat ze nog een beetje stelling aanhoud.

Ze is trouwens ook pas op late leeftijd ingereden (10/11) en ze is nu 12.

Vooral dat naar beneden willen met de neus is heel moeilijk voor haar. Ik rijd haar nu een half jaar en volgens de eigenaresse doet ze het nu al veel beter dan "vroeger".

Ik heb overigens ook les van de eigenaresse. Zit te denken om binnenkort een lesje van iemand anders te nemen maar dan moet ik eerst weer geld hebben :')

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:57

Oh en ik waardeer jullie reacties echt wel hoor! Ik probeer het even te vertalen naar hoe ik dat mee kan nemen in het rijden.

Bewegend beeld heb ik wel, maar dat is al van een tijd terug dus niet heel representatief :)

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:05

Wat ik fijn vind om te zien is dat je paard behoorlijk actief lijkt met nog mooi ruimte in zijn gangen. Achterbeen is nog wel puur stuwend en niet dragend. Dat is niet erg als ik lees dat ie pas 1-2 jaar onder het zadel is. Ik zie liever actief maar stuwend dan geen activiteit en kort.
Zo te zien heeft je paard nog te weinig balans om zijn eigen stuwkracht te kunnen beheersen. Als reactie daarop wordt ie waarschijnlijk lang en rennerig als jij de voorkant voor je gevoel loslaat. Als reactie daar weer op heb jij de neiging hem te kort te pakken en gaat je paard op je hand hangen. Wil niet zeggen dat je veel kracht gebruikt ofzo, maar wat je op alle fotoos ziet is dat jouw paard hangt in jouw hand, hij zoekt zijn balans aan jouw hand en loopt dus niet op eigen benen. Dat je dit even pakt als begin situatie in je rijden om je paard balans te laten vinden, vind ik niet erg. Maar je zult er echt naar toe moeten om je paard, als ie hier is, continu lengte aan te gaan bieden. Dus steeds wel uitnodigen tot uitschuiven. Als je hier in door blijft rijden zal ie op den duur strak en kort in zijn beweging worden en dat zou dood zonde zijn. Het uitschuiven zal je waarschijnlijk in het begin tot wanhoop drijven, waarschijnlijk zal ze iedere keer als jij wat aanbiedt gas geven of lang worden...dan rustig terug en zodra die reactie er is, METEEN WEER lengte bieden. Net zo lang herhalen tot het kwartje valt. Kan lang overheen gaan, maar als jij consequent blijft, gaat vroeg of laat dat kwartje vallen. Als dat kwartje eenmaal gevallen is, dan zal je paard denk ik met sprongen vooruit gaan in zijn ontwikkeling van balans en krijg je een veel fijner en losser paard, waarbij je die stuwkracht meer en meer om kan gaan zetten naar draagkracht. Let wel...dit is een proces van maanden/jaren. Er is geen easy of quick fix.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:12

Het gaan over de rug, rondlopen en rekken heef niets te maken met hoe jij haar van voren instelt.
Zoals je haar nu instelt leer je haar een verkeerde houding aan.
De motor zit aan de achterkant, die moet je activeren. Als die naar voren komt, actief is en regelbaar (schakelen is het toverwoord) dan kun je haar voor gaan opvangen. Rijdt veel in verschillende stellingen en buigingen, niet op de hoefslag en regelmatig een volte openen en sluiten in binnen en buitenstelling. Speel met het tempo (op eerste verzoek dus aan het been) en rijdt terug op zit. Als je dat allemaal kunt dan zul je zien dat je de juiste houding makkelijk kunt vragen en dat je paard niet meer uit elkaar valt. Dat is geen kwestie van weken maar maanden en jaren. Er moeten nl heel wat spieren voor opgebouwd worden om dat goed te kunnen.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:26

Zie net de fotoos uit je vorige topic. Dit ziet er wel al veel beter uit.
Wat betreft het rijden van veel tempowisselingen en buigingen. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Ik zou echt eerst de focus leggen op het vinden balans en het lopen op eigen benen. Dat is de basis van de basis. Je paard is nog niet toe aan tempowisselingen en buigoefeningen, daar zou ie nu eerder strakker van worden en nog meer proberen steun op jouw hand te gaan vinden. Gewoon op de grote volte blijven, als ie daar balans vind, eens een stukje rechtuit, 1 tempo op eigen benen...pas als dat onder de knie is verder kijken.

Ik weet dat meningen kunnen verschillen over het moment waarop je begint met buig oefeningen en tempowisselingen, maar dit zou mijn aanpak zijn. Paard geeft vanzelf aan wanneer ie toe is aan meer echte oefeningen. Voor wat ik zie op de fotoos (en het is lastig oordelen hoor van stilstaand materiaal) is ie daar nu nog niet aan toe.

Paard mag dan 12 zijn, maar gezien het feit dat hij pas zo kort onder het zadel is, moet je hem echt rijtechnisch behandelen als een 4 jarige pup.
Laatst bijgewerkt door oji op 08-03-17 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 09:33

Bedankt voor jullie reacties! Ik blijf mij wel verbazen dat jullie haar zo op mijn hand vinden hangen, dit gevoel heb ik zelf namelijk helemaal niet.

Gisteren heeft de eigenaresse nog geholpen met het rijden en het ging super! Rechtsom kunnen we de neus er meer uitrijden, het was niet veel maar ik kon haar hals verlengen.

Het stukje tempocontrole is nog wel een dingetje. Dit wil ze wel eens van me af pakken en ik denk te snel dat het goed is. Daar ben ik dus ook mee bezig geweest gisteren en dat ging heel fijn.

Bedankt voor de duidelijke reacties! Fijn dat jullie daar de tijd voor nemen :D

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:41

Op je hand hangen wil niet altijd zeggen dat je 100 kg in je hand hebt. Wat je ziet op de fotoos is dat zij de teugel gebruikt voor haar balans. Dat ze niet op haar eigen benen loopt, maar haar steun zoekt bij jou. Wat ik al zei, is helemaal niet erg voor zo kort ze onder het zadel is. De kunst is om wel te blijven aanbieden dat ze echt haar eigen balans zal moeten vinden. Komt vast goed, zo te zien heb je een leuk paard onder je kont en ben jij serieus en enthousiast genoeg om hier met geduld mee aan het werk te gaan. Veel plezier en succes!

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:52

Leuke paardje. Als je wat meer naar voren kijkt, naar waar jij heen gaat, lukt het vast beter om je paard in een betere houding te rijden. Verder ga ik mee met het advies van de anderen.
(ik ben wat direct)
Laatst bijgewerkt door Agossie op 13-03-17 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek post aangepast.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 09:57

oji schreef:
Op je hand hangen wil niet altijd zeggen dat je 100 kg in je hand hebt. Wat je ziet op de fotoos is dat zij de teugel gebruikt voor haar balans. Dat ze niet op haar eigen benen loopt, maar haar steun zoekt bij jou. Wat ik al zei, is helemaal niet erg voor zo kort ze onder het zadel is. De kunst is om wel te blijven aanbieden dat ze echt haar eigen balans zal moeten vinden. Komt vast goed, zo te zien heb je een leuk paard onder je kont en ben jij serieus en enthousiast genoeg om hier met geduld mee aan het werk te gaan. Veel plezier en succes!


Jaa idd! Ze werkt graag voor je en daar word ik weer fanatieker van.
Het gevoel dat ze gisteren gaf was ook alweer een stuk fijner dan vorige week woensdag. Eigenaresse zag dit ook, ze durft ook al meer uit te schuiven naar voren :)

Bedankt voor je uitleg over het "hangen". Ik snap wat je bedoelt, ze gooit ook soms met haar hoofd, in het begin tijdens het losrijden meer dan wanneer ze los is, dat zal daar ook wel mee te maken hebben.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:11

Even om een voorbeeld te geven: mijn pony liep altijd veelste diep, binnen 4 maanden heb ik dit opgelost dmv een goede instructeur en hard werken en het is gelukt zie het onderstaande plaatje O:)

Verder ga ik mee met het bovenstaande commentaar

Afbeelding

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:13

Dat uitschuiven ben ik het mee eens, dat neusje moet er veel meer uit, de hals meer op lengte. Daarnaast lijkt me jouw tempo veel te hoog. Ik snap het gevoel van uit elkaar vallen als je haar van voren loslaat.
Probeer met je zit het tempo te controleren en haar van voren met ruime te geven. Zo je zien dat jij ook makkelijker rechtop blijft zitten :)

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:22

bontejames schreef:
Even om een voorbeeld te geven: mijn pony liep altijd veelste diep, binnen 4 maanden heb ik dit opgelost dmv een goede instructeur en hard werken en het is gelukt zie het onderstaande plaatje O:)

Verder ga ik mee met het bovenstaande commentaar

[ [url=m/0mpsqP.jpg]Afbeelding[/url] ]



Btw, een erg leuk paardje hoor! *D

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:39

Ann99 schreef:
meid kijk eens naar vóóren. je kijkt steeds op je merrie neer en trekt haar in de krul, dit is geen rijden, je maakt je merrie kapot. [u]


Nou nou dit mag wel wat minder -O-
Ze heeft meer aan opbouwende kritiek naar mijn inziens heeft het weinig zin om iemand helemaal af te branden...
Neemt niet weg dat de inhoud van de reacties waar het om draait wel klopt en je paardje moet echt vanuit de achterhand gereden worden.
Heb je misschien een mogelijkheid om privelessen met haar te volgen?
Daar heb je veel meer aan als de commentaren op Bokt.
Dan kunnen de dingen ook goed uitgelegt worden en er meteen mee aan het werk gaan.
Als je paardje op haar eigen benen gaat lopen zul je zien dat jouw houding ook beter gaat worden. Succes verder! Leuk paard

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 10:43

Rivjenn schreef:
Ann99 schreef:
meid kijk eens naar vóóren. je kijkt steeds op je merrie neer en trekt haar in de krul, dit is geen rijden, je maakt je merrie kapot. [u]


Nou nou dit mag wel wat minder -O-
Ze heeft meer aan opbouwende kritiek naar mijn inziens heeft het weinig zin om iemand helemaal af te branden...
Neemt niet weg dat de inhoud van de reacties waar het om draait wel klopt en je paardje moet echt vanuit de achterhand gereden worden.
Heb je misschien een mogelijkheid om privelessen met haar te volgen?
Daar heb je veel meer aan als de commentaren op Bokt.
Dan kunnen de dingen ook goed uitgelegt worden en er meteen mee aan het werk gaan.
Als je paardje op haar eigen benen gaat lopen zul je zien dat jouw houding ook beter gaat worden. Succes verder! Leuk paard


Ik les bij de eigenaresse :)
Die kent het paard het beste natuurlijk en die kan het ook goed uitleggen.

WenMLove

Berichten: 3352
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:52

Wat een leuk paardje, ziet er al goed uit! over het verlengen/bij elkaar rijden zal ik niet gaan uitweiden aangezien ik zelf al een tijdje niet meer rijd, maar wat mij het meest opviel is dat je wat meer naar voren mag kijken! Ik snap dat je paardje leuk is om naar te kijken, maar voor je zit zal het erg veel schelen. Mijn instructrice had altijd een leuk 'trucje'; doen alsof er een touwtje aan de bovenkant van je cap zit die je hoofd omhoog houdt :P Probeer er eens aan te denken tijdens het rijden, wie weet helpt het voor jou ook! Heel veel succes!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:14

bontejames schreef:
Even om een voorbeeld te geven: mijn pony liep altijd veelste diep, binnen 4 maanden heb ik dit opgelost dmv een goede instructeur en hard werken en het is gelukt zie het onderstaande plaatje O:)

Verder ga ik mee met het bovenstaande commentaar

]

Wil niet vervelend doen maar op foto twee loopt ie ook te diep en dat vind ik niet eens zo'n ramp want eentje die graag op krult er uit rijden is niet makkelijk maar deze is ontzettend strak in zijn/haar lijf.. Op de foto's van TS is een paard te zien met mooie ruime passen ... Ben het geheel met Oji eens betreffende TS.. :) misschien heb jij ook wat aan Oji haar uitleg? Die is nl, echt heel goed. :)
En echt, neem het niet verkeerd op want ik weet dat een paard dat graag op krult erg moeilijk is om terug correct te rijden. :)

Ann99 wat een snert-reactie. :n