Jong paard longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:35

Hey allemaal!

Ik ben de trotse eigenaar van een jonge merrie die ontzettend goed haar best doet met alles.
Alleen bij het longeren heeft ze de neiging om haar neus tegen de grond te doen bij het draven en galopperen, dit is uiteraard niet echt handig.

Ik weet niet zo goed wat dit is en hoe ik het kan oplossen... ik ben er wel 100% zeker van dat ze nergens pijn heeft of een lichamelijk gebrek heeft :)

Zijn er tips?

alvast bedankt!

Anoniem

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:41

Waarom vind je het niet handig als ze lang en laag loopt? Ik weet niet hoe laagze loopt, maar ik heb die van mij graag laag lopen! Dan lopen ze goed door hun lijf/ over hun rug dus liever laag dan hoog voor mij!

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:42

Ehm, de meeste mensen ploeteren jaren kang om dat voor elkaar te krijgen :D
Belonen dat dier!
Als je wat tempowisselingen gaat vragen komt ze heus wel op boeghoogte.
Als je bang bent dat ze op de lijn gaat staan dan kun je een kaptoom gebruiken.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:43

Zolang ze haar tempo niet teveel laat zakken is dat juist mooi! En afhankelijk van haar bouw letten op of ze haar achterhoeven in de afdruk van haar voorhoeven zet of zelfs wat er over.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:45

ze heeft een heel mooi tempo, maar haar hoofd gaat echt laag... tegen de grond en neemt dan een heleboel zand mee.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:51

Jazzie03 schreef:
ze heeft een heel mooi tempo, maar haar hoofd gaat echt laag... tegen de grond en neemt dan een heleboel zand mee.


Waarom vind je dat erg?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:51

Helaas roepen mensen al heel snel bij de neus richting de grond: dat is toch goed? Maar dat is helemaal niet altijd goed, sterker nog, het is vaak ontwijk gedrag.

Het klinkt als een gebrek aan kracht en vooral balans. Het lijkt somsalsof het paard zijn eigen nek niet kan tillen, maar sommige jongen paarden vinden het moeilijk om recht te lopen en de juiste spieren te gebruiken. Dat is te trainen, door eigenlijk hetzelfde als je onder het zadel doet (overgangen, tempowisselingen) met een combi van grondwerk.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:53

ja dat kan het inderdaad wel zijn! ze is net 3 geworden dus is ook nog niet onder het zadel
is er iets om haar balans beter te kunnen maken?

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:54

Het kan inderdaad ook ontwijk gedrag zijn maar het gaat om een jong paard, dus dat is niet zo gek.
Hij gaat zich bij de juiste ontwikkeling heus wel meer dragen. Liever zo dan andersom.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:57

dan voel ik me al een stuk geruster! ze is het eerste paard dat is als jaarling heb aangekocht dus ik heb nog veel te leren :))

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:06

Tijd, groeien veranderd ook je zwaartepunt en dus balans. leg op 3,6,9 12 uur een balkje en ga verder lekker heel veel aan de hand naar buiten, dijkjes, talud, andere plekken waar ze op de voetjes moeten letten kiezen. Wat ze normaal in het wild leren omdat dat eigenlijk altijd ongelijk terrein is opzoeken. Heb je de mogelijkheid dan is naast een ander paard mee ook een heel goede optie, ook omdat dat een heel stuk dingen van boven aanleert voor het rijden later.

Ritme en balans vinden in draf/galop is km' s maken rechtuit en in 1 gang, fiets of ander paard is het simpelste. Bak geeft teveel onderbrekingen door de hoeken elke keer om dat makkelijk te maken. Je bent dan veel langer bezig en heel veel aan het regelen aan iets dat eigenlijk er van nature al in zou moeten zitten.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:16

Bedankt voor de tip! Ik ga ook heel veel met haar wandelen en krijg grondwerklessen, mijn ander paard heb ik helaas een paar maanden geleden moeten laten inslapen dus het is nu gewoon met ons tweetjes.