paarden trainen/spieren kweken. hoe doe je dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julia08_12
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-16

paarden trainen/spieren kweken. hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 12:51

Beste lezers, ik heb een paar vragen.

Ik train en rij paarden in. Pas ben ik begonnen met een draver met al doel recreatief te rijden. Nu had ik vorige week de zadelmaker laten komen alleen hij zei dat hij pas een passend zadel kan vinden als hij beter gespierd is. Ik longeer hem bijna elke dag maar er veranderd eigenlijk niks.

Ik heb zelf ook een grote welsh E merrie. Die de afgelopen winter veel spieren is afgevallen ivm dat ze last had van haar wolventandjes. Nu is dat probleem opgelost maar er komt nauwelijks herstel.

Beide merries zijn niet mager! Ze krijgen allebei onbeperkt hooi en mijn merrie loopt overdag in een weide en s nachts binnen. En de andere merrie staat in een paddock en s avonds ook binnen. Mijn merrie krijgt s ochtends een halve kilo brok en s avonds een hele kilo (ik geef haar paarden brok gemixt met muesli). En de draver krijgt geloof ik 1 kilo merrie brok.

Nu was mijn vraag of iemand mij kan helpen met ons trainings-schema. Ik rij 3/4x per week en longeer meestal 2x per week. Maar moet ik juist ander voer gaan geven? Of vaker longeren? En evt longeren met een longeer singel en touwtjes?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: paarden trainen/spieren kweken. hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:07

Je traint paarden maar weet niet hoe je er spieren op krijgt? (niet beroepsmatig dat toch, denk ik?)
Ik denk dat je met les nemen een heel eind komt.
Spieren kweek je niet door de frequentie van het rijden, maar de kwaliteit ervan. Vanaf een verhaaltje is daar
niets zinnigs over te zeggen.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:28

Julia08_12 schreef:
Ik longeer hem bijna elke dag maar er veranderd eigenlijk niks.


Hoe longeer je? Wat gebruik je daar precies voor?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:30

Spieren groeien niet door zomaar rondjes aan de longe te rennen of er goed voer in te stoppen.
Je moet de juiste oefeningen doen, lang en laag longeren/ rijden( niet vast zetten, maar in ontspanning.
Balkjes draven, dressuuroefeningen trainen.
Heb je les? Zoek eens een goede instructeur die je hierbij kan helpen of volg een leuke clinic, hier op bokt zijn er heel wat te vinden.
Longeer clinics zijn er ook en dan zie je dat het niet gaat om rondjes lopen maar dat longeren veel meer is dan dat. Als je zoekt op Lammert Haanstra gaat er al een hele wereld voor je open

Succes!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:33

Gillbo schreef:
Spieren groeien niet door zomaar rondjes aan de longe te rennen of er goed voer in te stoppen.
Je moet de juiste oefeningen doen, lang en laag longeren/ rijden( niet vast zetten, maar in ontspanning.
Balkjes draven, dressuuroefeningen trainen.
Heb je les? Zoek eens een goede instructeur die je hierbij kan helpen of volg een leuke clinic, hier op bokt zijn er heel wat te vinden.
Longeer clinics zijn er ook en dan zie je dat het niet gaat om rondjes lopen maar dat longeren veel meer is dan dat

Succes!!

Precies, dat wilde ik ook schrijven.
Rondjes rond rennen aan de longe of onder man is leuk voor de conditie, maar als je niet meer doet dan dat voegt het ook niets meer toe.

Spieren kweken is het paard de juiste spieren aan laten spannen.
Door hoe hij zijn hoofd houd, door hoe actief hij weg draaft. Hoe actief hij terug komt.
Balkjes kunnen een hulpmiddel zijn.
Alles meer dan rondjes lopen.

Zoek er inderdaad goede hulp bij.

Julia08_12
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 13:34

[quote="Gillbo"]dankjewel hier heb ik wat aan!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: paarden trainen/spieren kweken. hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:36

Ik wilde het nog niet verraden. Eerst kijken hoe TS longeert. :)

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:38

Ik zou meer eiwitrijk voer/krachtvoer gaan geven. Het blijkt idd nogal typisch te zijn voor paarden met onbeperkt ruwvoer en beperkt krachtvoer (al vind ik je krachtvoer nu ook niet zo weinig) dat ze een dikke buik krijgen, maar weinig spieren op de rug.

Verder idd gericht gaan trainen, met voldoende ruggebruik, dus niet je paard met de neus op de borst gaan bijzetten als je longeert, maar netjes voorwaarts-neerwaarts, balkjes draven, en ook het academisch werk aan de hand werkt heel goed voor spieropbouw.

Hou er wel rekening mee dat spieren ook voldoende rust moeten krijgen. Stel dat je dagelijks intensief traint/longeert, dan train je verder op spieren die nog herstellende zijn van de vorige arbeid. In plaats dat je dan opbouwt, ga je juist spierafbraak en -beschadiging in de hand werken. Dus pas je trainingen aan: als je intensief gereden hebt, ga dan 's anderendaags geen halfuur gaan longeren, maar geef je paard rust of desnoods gewoon paar rondjes draven aan de longe om de spieren wat te ontspannen en de lange rugspier wat te "stretchen".

Edit: ik lees dat sommigen mij al voor waren met de tips van balkjes en zo. :)

Julia08_12
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 13:42

hwn schreef:
Ik zou meer eiwitrijk voer/krachtvoer gaan geven. Het blijkt idd nogal typisch te zijn voor paarden met onbeperkt ruwvoer en beperkt krachtvoer (al vind ik je krachtvoer nu ook niet zo weinig) dat ze een dikke buik krijgen, maar weinig spieren op de rug.

Verder idd gericht gaan trainen, met voldoende ruggebruik, dus niet je paard met de neus op de borst gaan bijzetten als je longeert, maar netjes voorwaarts-neerwaarts, balkjes draven, en ook het academisch werk aan de hand werkt heel goed voor spieropbouw.

Hou er wel rekening mee dat spieren ook voldoende rust moeten krijgen. Stel dat je dagelijks intensief traint/longeert, dan train je verder op spieren die nog herstellende zijn van de vorige arbeid. In plaats dat je dan opbouwt, ga je juist spierafbraak en -beschadiging in de hand werken. Dus pas je trainingen aan: als je intensief gereden hebt, ga dan 's anderendaags geen halfuur gaan longeren, maar geef je paard rust of desnoods gewoon paar rondjes draven aan de longe om de spieren wat te ontspannen en de lange rugspier wat te "stretchen".

Edit: ik lees dat sommigen mij al voor waren met de tips van balkjes en zo. :)


dankjewel!!

Julia08_12
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 13:47

HorseTopShop schreef:
Julia08_12 schreef:
Ik longeer hem bijna elke dag maar er veranderd eigenlijk niks.


Hoe longeer je? Wat gebruik je daar precies voor?


Ik longeer mijn merrie zonder longeer singel of iets. Ze is snel ontspannen dus doet snel haar hoofd naar beneden tijdens het longeren!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:52

Dat is een mooi begin.
Maar van daar uit zal ze dus spieren moeten gaan aanspannen.
Dus geen 10 rondjes draf dezelfde kant op sukkelend met de neus naar beneden.
Nee stappen en aandraven. En dat aan aandraven mag niet op zijn gemakje, nu hup hup weg, aantrekken die spieren.
Als ze dan lekker draaft vraag je een paar pasjes verruiming en weer terug. En weer verruimen en weer terug.
Weer terug naar stap en hup actie naar draf.
Zo blijf je spelen. Wel altijd de ontspanning tussendoor opzoeken en proberen te bewaren.

Leg balkjes op de cirkel als een waaier.
Dichterbij je is kleiner draven, verder in de cirkel naar buiten is verruimen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paarden trainen/spieren kweken. hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:57

Voeding speelt ook een rol. Toen onze welsh een vit e gebrek had trainden we ons suf maar er kwam uiteraard geen spiertje op.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:10

in aanvulling op de rest ; abouthorses.tv heeft een videocursus 'Hoe train je een paard' van inspanningsfysioloog dr van Breda. de cursus heeft veel praktische tips. zelfde site heeft ook een cursus over longeren volgens mij. In ieder geval 'hoe train je een paard' gaat over spieropbouw trainingsschema's en nog veel meer : zoals wat er exact in paardenlijf gebeurt bij training. Maar 15 euro

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:04

Julia08_12 schreef:
HorseTopShop schreef:


Hoe longeer je? Wat gebruik je daar precies voor?


Ik longeer mijn merrie zonder longeer singel of iets. Ze is snel ontspannen dus doet snel haar hoofd naar beneden tijdens het longeren!

Als je 5x in de week naar de sportschool gaat en gewoon ontspannen wandeld op de loopband dan kan je die strakke kont en platte buik wel vergeten. Stevig doorstappen, tempo wisselingen, buikspier-kwartiertje, je moet wat doen om je spieren te trainen.
Jij zet je paard nu niet voldoende aan het werk om die spieren te creƫren, wel ben je al op de goede weg maar nu mag de training wat intensiever worden.
Heb je les?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: paarden trainen/spieren kweken. hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:25

Deze vraag hoort niet thuis op WWW, daarom verplaats ik het topic naar [TVG] Trainen vanaf de grond.

Julia08_12
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 00:12

Gypsy schreef:
Voeding speelt ook een rol. Toen onze welsh een vit e gebrek had trainden we ons suf maar er kwam uiteraard geen spiertje op.


En hoe hebben jullie dat opgelost? Met welk voer? :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 00:36

Julia08_12 schreef:
Gypsy schreef:
Voeding speelt ook een rol. Toen onze welsh een vit e gebrek had trainden we ons suf maar er kwam uiteraard geen spiertje op.


En hoe hebben jullie dat opgelost? Met welk voer? :)


Met chevivit. Kun je sowieso bij agradi bestellen. Elke dag een pompje deed wonderen. Nu blijft ze zelfs zonder training rond.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: paarden trainen/spieren kweken. hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:35

Rond is wel iets anders als gespierd

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:39

Gillbo schreef:
Rond is wel iets anders als gespierd


Natuurlijk, maar voorheen kwam heel haar ruggengraat naar boven, billen ingevallen. Zelfs de normale altijd wel aanwezige hoeveelheid spier en vetjes kregen we er ondanks goed voeren niet echt op.
Ja in het voorjaar als er weer gras was (vit e) ging het altijd wel weer even beter.

Ze kreeg toen in de winter een emmer vol met bietenpulp, luzerne, 200 ml lijnzaadolie en vitaminekorrel.
Nu krijgt ze enkel 2 handjes vitaminekorrel met 20 ml lijnzaadolie en vit e, en ze ziet er echt veel beter uit.