Onzeker...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 20:52

Hallo!

Vorig jaar ben ik verhuist met mijn pony. Bij de stal (nu) staat hij veel beter en fijner. Schone stal, vers hooi, altijd water. Een stuk beter dus! Sinds wij op de nieuwe stal staan heb ik problemen met rijden. Hij bokt en reageert niet op mijn been. Ik heb alles laten controleren. DA, tandarts, zadelmaker allemaal geweest. Paardje was gezond en zadel is in orde.

Nu heb ik 6 weken geleden onze osteopaat laten komen, hij zat van voor tot achter vast dus vandaar het bokken. Ik kreeg de tip om 20 sec. Na het opstappen te blijven zitten zodat alles even goed kan gaan zitten in zijn rug met het zadel. Ik heb nu 3 x gereden waarvan 2 x echt die 20 sec heb uitgevoerd maar de laatste keer ben ik het vergeten. Ik kon merken dat hij niet lekker liep en heb naderhand mezelf dus voor mn kop geschaamd dat ik het vergeten ben.

Ook heb ik wat problemen op de grond en hier werk ik aan met een grondwerk instructeur. Helaas heb ik geen rijles en ik kan ook moeilijk een fijne rij instructeur vinden die bij ons past.

Zou als ik weer ga lessen en meer ga rijden (rij nu 1 á 2 x per week) het rijden ook beter gaan? Ik heb naar mijn weten er alles aangedaan om hem op pijn te controleren.

Ik ben heel erg op zoek naar bevestiging dat ik het goed doe en dat ik het goed bedoel.
Wat ik wil met dit topic weet ik niet..
Misschien even mijn hart luchten.

Groetjes Yenni

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:18

Gun jezelf ook even de tijd. Het is goed om alles voor jezelf ook even te laten bezinken.
Vertrouw op je gevoel, want jij kent je pony het beste daar kan niemand anders in beslissen voor je.

Anoniem

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:23

Ik denk dat je toch echt meer moet investeren in het nemen van les. Het feit dat je paard zo vast zit zonder lichamelijke oorzaak zegt iets over hoe het rijden gaat. Is er niet een optie de lessen grondwerk en "zadelwerk" :') af te wisselen? Zo blijven de kosten te behappen maar word je rijtechnisch wel ondersteund.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:26

Even 20 seconden blijven zitten?? Wat een achterlijk advies, in mijn ogen maskeer je dan je onkunde als zadelpasser. Misschien toch eens een keer iemand anders er ook naar laten kijken.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 21:32

bigone schreef:
Even 20 seconden blijven zitten?? Wat een achterlijk advies, in mijn ogen maskeer je dan je onkunde als zadelpasser. Misschien toch eens een keer iemand anders er ook naar laten kijken.

Dit advies komt van mijn osteopaat. Ik waardeer uw advies aan mij maar u heeft mijn pony niet gezien. De DA,zadelmaker en osteopaat wel. Met deze reactie kan ik helaas weinig. De mensen die komen zijn kundig en goed opgeleid.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:16

Hoevaak komt het paard nu buiten en hoeveel uur per dag?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:24

7 dagen per week van 07.00 tot 18.00 ongeveer. Op een grote wei met soortgenootjes en veel hooi

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:26

Daar zou het dus niet een moeten liggen. Zijn er foto's gemaakt van de rug?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:29

Ik zou toch echt een goede instructeur zoeken. Want, wat hierboven al is gezegd, een 100% gezond paard en dan zo extreem vast zitten... dat kan echt niet goed zijn. Ik denk echt dat je hem op een een goede manier moet gymnasticeren zodat hij zichzelf niet zo vast zet. Wat is voor jou de reden dat je instructie niet vindt aansluiten op jou/jullie?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:32

c_alsemgeest schreef:
Ik zou toch echt een goede instructeur zoeken. Want, wat hierboven al is gezegd, een 100% gezond paard en dan zo extreem vast zitten... dat kan echt niet goed zijn. Ik denk echt dat je hem op een een goede manier moet gymnasticeren zodat hij zichzelf niet zo vast zet. Wat is voor jou de reden dat je instructie niet vindt aansluiten op jou/jullie?

Als ik mijn lessen vooruit wil plannen ivm school en werk dan krijg ik te horen dat ze even moet kijken in haar agenda (helemaal prima) maar vervolgens hoor ik maanden niks en app ik haar,leest ze het maar reageert niet. Na een paar keer is dat niet meer leuk. Ik heb nog geen fijne, meewerkende instructeur gevonden helaas

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:33

Dat hij vast zat komt volgens de osteopaat door het uitglijden in modder of sneeuw en idd een stukje training.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:00

Zijn er foto's gemaakt van de rug?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:01

Dan is jouw juf blijkbaar te druk. Geen hand vol maar een land vol, plan een paar proeflessen! Bijv via facebookgroepen kun je vaak lesgevers zat vinden.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 23:07

luffwinny schreef:
Zijn er foto's gemaakt van de rug?

Nee deze zijn niet gemaakt omdat de DA daar geen aanleiding voor zag op dat moment. De osteopaat heeft blokkades weggewerkt. Nu is de rug helemaal goed. :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 23:08

troi schreef:
Dan is jouw juf blijkbaar te druk. Geen hand vol maar een land vol, plan een paar proeflessen! Bijv via facebookgroepen kun je vaak lesgevers zat vinden.

Zou wel eerlijk zijn om dat aan te geven ipv mijn appjes te nergeren. (Wat ze vast niet expres doet maar het komt gwn rot over)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:08

Een dierenarts heeft geen röntgen ogen en je hebt nog steeds een probleem. Ik zou persoonlijk een foto laten maken om het uit te sluiten.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:15

Yenni schreef:
troi schreef:
Dan is jouw juf blijkbaar te druk. Geen hand vol maar een land vol, plan een paar proeflessen! Bijv via facebookgroepen kun je vaak lesgevers zat vinden.

Zou wel eerlijk zijn om dat aan te geven ipv mijn appjes te nergeren. (Wat ze vast niet expres doet maar het komt gwn rot over)

Ja daar kan je je druk om maken... of gewoon kiezen voor jezelf en je pony en een ander zoeken ;)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:18

Yenni schreef:
troi schreef:
Dan is jouw juf blijkbaar te druk. Geen hand vol maar een land vol, plan een paar proeflessen! Bijv via facebookgroepen kun je vaak lesgevers zat vinden.

Zou wel eerlijk zijn om dat aan te geven ipv mijn appjes te nergeren. (Wat ze vast niet expres doet maar het komt gwn rot over)


Ach zegt meer over haar dan over jou toch?

Op naar de volgende, die jouw klandizie wel waard is.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:00

Yenni schreef:
bigone schreef:
Even 20 seconden blijven zitten?? Wat een achterlijk advies, in mijn ogen maskeer je dan je onkunde als zadelpasser. Misschien toch eens een keer iemand anders er ook naar laten kijken.

Dit advies komt van mijn osteopaat. Ik waardeer uw advies aan mij maar u heeft mijn pony niet gezien. De DA,zadelmaker en osteopaat wel. Met deze reactie kan ik helaas weinig. De mensen die komen zijn kundig en goed opgeleid.

Omdat zij je pony gezien hebben en wij niet kunnen we dus niets zeggen. Prima, indien jij vertrouwt op deze mensen dan snap ik niet waarom je dan hier vragen stelt. Een zadel ligt goed of ligt niet goed, punt. Wanneer je er eerst een poosje stil op moet zitten zodat de rug er aan kan wennen en alles op zijn plaats zit dan is er of iets niet goed aan het zadel of iets heel erg fout aan de rug van je pony. Aangezien je nog steeds problemen hebt zijn foto's van de ruggegraat een optie en komt daar niets uit nogmaals een zadelpasser en een ostheo laten komen maar niet dezelfde. Zeg niet dat die het dan wel goed hebben maar dan heb je meerdere mensen die er naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:06

Yenni schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik zou toch echt een goede instructeur zoeken. Want, wat hierboven al is gezegd, een 100% gezond paard en dan zo extreem vast zitten... dat kan echt niet goed zijn. Ik denk echt dat je hem op een een goede manier moet gymnasticeren zodat hij zichzelf niet zo vast zet. Wat is voor jou de reden dat je instructie niet vindt aansluiten op jou/jullie?

Als ik mijn lessen vooruit wil plannen ivm school en werk dan krijg ik te horen dat ze even moet kijken in haar agenda (helemaal prima) maar vervolgens hoor ik maanden niks en app ik haar,leest ze het maar reageert niet. Na een paar keer is dat niet meer leuk. Ik heb nog geen fijne, meewerkende instructeur gevonden helaas


Welke regio zoek je?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 10:17

Bigone: dank u wel voor u advies maar de osteopaat heeft zijn rug goed nagekeken en zegt dat deze nu helemaal goed is.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:24

De moeilijkste gang om een mens te dragen voor een paard is halthouden. Daarin in het moeilijk voor een paard om zijn buikspieren aan te spannen en zijn rug te ontspannen. Daarom denk ik dat sommigen hier, ik ook, het een vreemd advies vinden "eerst stilstaan".
Heb je al eens geprobeerd om eerst 10 minutenbte longeren voordat je gaat rijden? Gewoon met zadel en hoofdstel. . Niks spectaculairs, gewoon 5 minuten linksom stap, draf en een galopje en dan rechtsom ook. Dat is een hele fijne en ongedwongen manier voor een pony om warm te draaien.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:25

Dus dit topic kan eigenlijk weer op slot want alles is goed met de pony, je lesgeefjuf is stom en daarmee is de kous af lijkt het?

20 sec stil blijven zitten heb ik echt nog NOOIT van gehoord. Gek advies is dat. Mijn beste vriendin is paardenfysiotherapeut dus ik heb al heel wat behandelingen meegemaakt en haar ervaringen gehoord. Daarbij hoort niet 20 sec stil blijven zitten, daarbij horen dressuurmatig correcte oefeningen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 10:36

rien10 schreef:
De moeilijkste gang om een mens te dragen voor een paard is halthouden. Daarin in het moeilijk voor een paard om zijn buikspieren aan te spannen en zijn rug te ontspannen. Daarom denk ik dat sommigen hier, ik ook, het een vreemd advies vinden "eerst stilstaan".
Heb je al eens geprobeerd om eerst 10 minutenbte longeren voordat je gaat rijden? Gewoon met zadel en hoofdstel. . Niks spectaculairs, gewoon 5 minuten linksom stap, draf en een galopje en dan rechtsom ook. Dat is een hele fijne en ongedwongen manier voor een pony om warm te draaien.

Longeren nog niet geprobeert voor het rijden. Dank u wel

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:57

Yenni schreef:
Bigone: dank u wel voor u advies maar de osteopaat heeft zijn rug goed nagekeken en zegt dat deze nu helemaal goed is.

Geef me even haar telefoon nummer, ben al veertig jaar op zoek naar iemand met rontgenogen.
Maar zoals iemand al aanhaalde, alles is goed en je hebt het volste vertrouwen in de mensen om je heen. Mooi maar waarom is je pony dan nog niet beter?? Je kunt wel ons allemaal terechtwijzen en tegenspreken, we hebben het beste met je pony voor alleen jammer dat de baas dat niet door heeft, succes ermee. Ik ga uit het topic want dit is praten tegen een hele dikke balk.