Lyme ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Lyme ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 19:21

Mijn paard heeft al tijden rare klachten.
Vorig jaar kreeg ze heel erg mok, echt een open been.
Kreeg einschutz daardoor.
Verder toen aan een ander been stok en stok kreupel wat vervolgens 3 dagen later helemaal over was.

Ze kreeg een peesblessure, hierna werd ze kreupel links voor.
Volgens het verdoven zat het in de voet, echo mri foto's waren keurig.
Op ijzers met zolen en ze liep weer goed.
Toen kreeg ze een schiefel waar ze kreupel aan was, haar griffelbeen is geamputeerd en toen kreeg ze op het stompje griffelbeen weer een schiefel.
Ze bleef kreupel lopen wij dachten aan pijn van de nieuwe schiefel, nu is vandaag gebleken dat na het verdoven van het hele been ze nog kreupel loopt.
Ze gaan morgen de schouder verdoven, en als daar niks uit komt bloedtesten op lyme.
Ze is nu met de buigproef achter in de sprong ook niet lekker en haar andere voorbeen was ook niet super met de buig proef.

Ook is ze met regelmaat verkouden.

Ik heb dus een paard met verschillende on verklaarbare kreupelheden, met ernstige mok en die om de haver klap verkouden is.

Ik zou graag weten wat voor symptomen jou paard met lyme had.
En dan graag alleen reacties van mensen met een paard waarbij het echt middels bloed onderzoek is vast gesteld. En niet via een alternatieve methode

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Lyme ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 08:43

niemand

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Lyme ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:51

Ik ken een paard met lyme (3j? geleden) die enorm futloos werd, niet meer wilde werken terwijl ze altijd op hoog niveau had gepresteerd. Kreupelheden ed heb ik nooit bij haar weten voorkomen.

Ondertussen is ze helemaal terug op niveau.

Ik zal het navragen als ik de eigenaresse binnenkort zie :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:55

Mijn paard staat volgens de natuurgeneeskundige met lyme. Verklaart voor mij ineens zijn hele waslijst aan losse vage klachtjes die al een jaar spelen: luchtweginfectie, maagzweer, hormoonpieken, chagrijnig, traag aan het been, steigeren, happen, spanning boven de ogen, veel pijn en veel temperatuurverschillen in zijn lijf en een behandeling van de osteopaat werkt gemiddeld een paar weken en dat is hij weer stijf.
Nu zijn we hard aan het werk om hem weer fit te krijgen. Zal een lange weg zijn denk ik, voor hij weer echt zichzelf is. Maar hij is al iets minder heftig :)

(en het zijn echt vage klachtjes: een paint, ruin, 5 panel n/n, en wordt deze zomer 5, dus spelen in principe geen andere dingen mee)

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:56

Skippy01 schreef:
Mijn paard staat volgens de natuurgeneeskundige met lyme. Verklaart voor mij ineens zijn hele waslijst aan losse vage klachtjes die al een jaar spelen: luchtweginfectie, maagzweer, hormoonpieken, chagrijnig, traag aan het been, steigeren, happen, spanning boven de ogen, veel pijn en veel temperatuurverschillen in zijn lijf en een behandeling van de osteopaat werkt gemiddeld een paar weken en dat is hij weer stijf.
Nu zijn we hard aan het werk om hem weer fit te krijgen. Zal een lange weg zijn denk ik, voor hij weer echt zichzelf is. Maar hij is al iets minder heftig :)

(en het zijn echt vage klachtjes: een paint, ruin, 5 panel n/n, en wordt deze zomer 5, dus spelen in principe geen andere dingen mee)


En hoe word het dan verder behandeld

gr kim

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Lyme ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:03

Het probleem is toch juist dat het via bloed nauwelijks te ontdekken valt? Heb geen ervaring bij een paard wel bij een hond.

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:09

Arm paard. :(:)
Dit beeld kan zeker bij lyme passen ja.
Zelf heb ik het, en werkelijk waar álles moet op 70%.
Ofwel worden mijn spieren moe moet ik echt al stoppen, ga ik verder krijg ik geheid wat geks qua overbelasten.
Het mooiste was nog twee ontstoken slijmbeurzen in mijn enkels, na oefenen in een zwembad.
Ofwel er zit altijd ergens een pijn of kreupelheid in mijn lichaam.
Ook ben ik om de haverklap wel ziek.

Wat bij Lyme zo is is dat de pijn veroorzaakt door ontstekingen vaak het grootste probleem is in de pijnklachten.
Ofwel met iets wat ontstekingsremmend is, zoals bijvoorbeeld curcumine kan je best resultaat hebben.
Verder is goed ontgiften altijd goed: een dieet met zo min mogelijk troep zou mijn eerste voorkeur al hebben.
En qua kreupelheidjes en spieren slik ik zelf vitamine E en magnesium.
Borrelia slurpt magnesium schijnt, en ik verrek serieus van de pijn als ik het niet bijslik en spuit.
Zelf zou ik in dit geval sowieso magnesiumcitraat, vitamine E en curcuma gaan bijgeven.
Magnesium voor spierkramp, vitamine E tegen spierpijn en curcuma tegen de ontstekingsreacties.
Curcuma werkt ook nog veel breder trouwens, maar ff grof gezegd.
Verder heb ik hele goede resultaten met APS therapie, ook bij paarden.
Toen mijn gewrichten telkens over de zeik waren heb ik dankzij deze therapie de boel aardig rustig kunnen houden. :)
Ook bij peesblessures of dikke benen echt verbluffende dingen gezien, én het is bewezen werkzaam zover ik weet.

Verder.. Ik heb zeer goede resultaten met peapure.
Google het maar eens, maar dit kost flink euro's voor een paard ben ik bang.
Qua bewegen zou ik zorgen dat je je paard niet overbelast: moe is moe, klaar.
Bewegen is in principe goed om soepel te blijven en afvalstoffen uit de spieren te laten afvoeren, niet bewegen maakt het hier erger.
En zorg dat je paard geen kou vat, kou op je zere lijf is niet fijn.
Ofwel bij fris weer en kans op flink regen liever een regendeken op to be shure als je twijfelt of je paard daar last van krijgt.
Dit zou ik zelf in elk geval zo doen.
Qua behandeling is het net een oerbos: wat de een bevalt kan bij de ander een ramp zijn.
Een bekende therapie is het cowden protocol, de fytotherapeutische middelen Samento, Banderol en Cumanda.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-02-17 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:10

Mijn Da zegt je kan het wel vinden in het bloed ze zoeken dan naar antistoffen alleen zeggen die antistoffen nog niet dat ze ook lyme heeft.
Maar mochten ze nou giga hoog zijn dan kan er denk ik bij ons wel vanuit worden gegaan dat dat het geval is

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:15

Antistoffen zeggen niks ja.
Je kunt het beste LTT testen, dit doen ze voor mensen via oa prohealth of infectolab.
Verder zeggen geen antistoffen ook niks: ik heb 300% zeker lyme, ik had een kring gewoon overduidelijk.
Ik zou theoretisch met de antistoffen positief moeten zijn, maar dat ben ik dus niet omdat dat gewoon niet waterdicht is.
Hij kan vals positief of vals negatief zijn in veel gevallen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:32

koetjeboe schreef:
Mijn Da zegt je kan het wel vinden in het bloed ze zoeken dan naar antistoffen alleen zeggen die antistoffen nog niet dat ze ook lyme heeft.
Maar mochten ze nou giga hoog zijn dan kan er denk ik bij ons wel vanuit worden gegaan dat dat het geval is


Als de antistoffen er niet zijn, wil het ook niet zeggen dat ze geen Lyme heeft.
De ziekte kan in "remissie" zijn en een soort van sluimeren. Dan zijn er niet veel antistoffen te vinden.
Lyme is heel lastig vast te stellen omdat de symptomen zo divers zijn en bloed onderzoek dus niet altijd uitsluitsel geeft.
Hier onder een lijst van symptomen die zich bij mensen voordoen. Deze symptomen kun je ook heel vaak terugvinden bij paarden.
http://www.lymemed.nl/protocollen/checklist.pdf

Mocht er nu bij je reguliere DA geen lyme worden gevonden of een duidelijke andere oorzaak voor de problemen met je paard, dan raad ik je aan om je paard te laten onderzoeken bij de holistische praktijk voor dieren Den Hoek in De Bilt (Laarakkers).
Diagnose wordt op een heel andere manier gesteld (onderzoek met de Lecher antenne).
Zij kunnen heel veel met Lyme. Kan ook zijn dat ze tot een andere conclusie komen dan Lyme.
Maar dan ben je er in ieder geval snel achter wat er met je paard aan de hand is (tegen heel wat minder kosten).

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:41

Babootje schreef:
koetjeboe schreef:
Mijn Da zegt je kan het wel vinden in het bloed ze zoeken dan naar antistoffen alleen zeggen die antistoffen nog niet dat ze ook lyme heeft.
Maar mochten ze nou giga hoog zijn dan kan er denk ik bij ons wel vanuit worden gegaan dat dat het geval is


Als de antistoffen er niet zijn, wil het ook niet zeggen dat ze geen Lyme heeft.
De ziekte kan in "remissie" zijn en een soort van sluimeren. Dan zijn er niet veel antistoffen te vinden.
Lyme is heel lastig vast te stellen omdat de symptomen zo divers zijn en bloed onderzoek dus niet altijd uitsluitsel geeft.
Hier onder een lijst van symptomen die zich bij mensen voordoen. Deze symptomen kun je ook heel vaak terugvinden bij paarden.
http://www.lymemed.nl/protocollen/checklist.pdf

Mocht er nu bij je reguliere DA geen lyme worden gevonden of een duidelijke andere oorzaak voor de problemen met je paard, dan raad ik je aan om je paard te laten onderzoeken bij de holistische praktijk voor dieren Den Hoek in De Bilt (Laarakkers).
Diagnose wordt op een heel andere manier gesteld (onderzoek met de Lecher antenne).
Zij kunnen heel veel met Lyme. Kan ook zijn dat ze tot een andere conclusie komen dan Lyme.
Maar dan ben je er in ieder geval snel achter wat er met je paard aan de hand is (tegen heel wat minder kosten).



Ik heb laarakker ook al gebeld, wat waren jullie daar nou precies kwijt aan consult en medicatie

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lyme ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:06

Eerste consult paard is 168,50. 2e consult is 160,00. Het onderzoek wordt door de meeste verzekeringen wel vergoed. Echter niet de medicijnen. Kosten medicijnen natuurlijk afhankelijk van wat ie nodig heeft.
Mijn paard kwam er voor behandeling van een uveitis aan het oog. Ik ben 2 x terug geweest en medicijnen maar was uiteindelijk minder kwijt dan bij mijn reguliere DA. De uveitis is (tot op heden) niet meer terug geweest. Bij mijn paard was herpes de oorzaak.
Bij Lyme verwacht ik dat je weerstand ondersteunde middelen zult krijgen en verder afhankelijk van de symptomen nog andere ondersteunende middelen. Is door de Lyme de lever uit balans zullen ze lever ondersteunende middelen geven etc.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 22:32

Babootje schreef:
Eerste consult paard is 168,50. 2e consult is 160,00. Het onderzoek wordt door de meeste verzekeringen wel vergoed. Echter niet de medicijnen. Kosten medicijnen natuurlijk afhankelijk van wat ie nodig heeft.
Mijn paard kwam er voor behandeling van een uveitis aan het oog. Ik ben 2 x terug geweest en medicijnen maar was uiteindelijk minder kwijt dan bij mijn reguliere DA. De uveitis is (tot op heden) niet meer terug geweest. Bij mijn paard was herpes de oorzaak.
Bij Lyme verwacht ik dat je weerstand ondersteunde middelen zult krijgen en verder afhankelijk van de symptomen nog andere ondersteunende middelen. Is door de Lyme de lever uit balans zullen ze lever ondersteunende middelen geven etc.


De verzekering heeft me er vandaag uit gekieperd dus daar hoef ik geen rekening meer mee te houden.
Ze hebben vandaag niks meer gevonden in de kliniek wat haar kreupel lopen kan veroorzaken, ze weten niet eens waar ze kreupel aan is, ja link voor maar welk deel van het been blijft een vraag.
Ze hebben vandaag bloed afgenomen dus over een week weet ik hopelijk meer

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:29

Babootje schreef:
koetjeboe schreef:
Mijn Da zegt je kan het wel vinden in het bloed ze zoeken dan naar antistoffen alleen zeggen die antistoffen nog niet dat ze ook lyme heeft.
Maar mochten ze nou giga hoog zijn dan kan er denk ik bij ons wel vanuit worden gegaan dat dat het geval is


Als de antistoffen er niet zijn, wil het ook niet zeggen dat ze geen Lyme heeft.
De ziekte kan in "remissie" zijn en een soort van sluimeren. Dan zijn er niet veel antistoffen te vinden.
Lyme is heel lastig vast te stellen omdat de symptomen zo divers zijn en bloed onderzoek dus niet altijd uitsluitsel geeft.
Hier onder een lijst van symptomen die zich bij mensen voordoen. Deze symptomen kun je ook heel vaak terugvinden bij paarden.
http://www.lymemed.nl/protocollen/checklist.pdf


Mocht er nu bij je reguliere DA geen lyme worden gevonden of een duidelijke andere oorzaak voor de problemen met je paard, dan raad ik je aan om je paard te laten onderzoeken bij de holistische praktijk voor dieren Den Hoek in De Bilt (Laarakkers).
Diagnose wordt op een heel andere manier gesteld (onderzoek met de Lecher antenne).
Zij kunnen heel veel met Lyme. Kan ook zijn dat ze tot een andere conclusie komen dan Lyme.
Maar dan ben je er in ieder geval snel achter wat er met je paard aan de hand is (tegen heel wat minder kosten).


Precies ook mijn advies!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:51

Hier wordt nu inderdaad ook door een holistisch dierenarts behandeld. De lyme was ingekapseld, had een reguliere dierenarts dus niet kunnen vinden.
Wij hebben nu aan medicatie als volgt:
Periode 1 (2 weken):
- groene leem
- kidney
- mariadistel
- secale
- magnesium (20gr)

periode 2;
- mariadistel
- kidney
- app
- resium
- magnesium (20gr)

Periode 3:
- kidney
- PC2
- Magnesium (20gr)

Daarna osteopaat en herhaalbezoek van de natuurgeneeskundige. Ook nodig om te checken of afwijkende hormoonwaarden op zichzelf staan of ook terug te voeren zijn op de lyme (ivm hypofyse).

Overige gegeven informatie door geneeskundige:
"paard heeft veel pijn - hij gedraagt zich voorbeeldig voor de mate waarin zijn lijf ziek is. Dit is deels mentaal maar vooral fysiek doordat én de darmen slecht functioneren tgv een darmparasiet icm ontstekingshaarden in het gehele lijf & spieren en gewrichten , tgv een lyme infectie ( kan door een teek , maar logischer is dat een daas of horzelsteek de oorzaak is). Pas wanneer deze ontstekingshaarden uit het lichaam zijn, de pijn en scheve calc -magn verhouding uit het lichaam verdwenen zijn , zal er rust kunnen ontstaan in het lichaam en kun je ook oaa structureel losmaken , zodat je een blijvend resultaat kunt genereren.

Voer en hooi handhaven, dat doe je super.
Monnikspeper aub stoppen - geen manuele of massage therapie oid ook tijdens de behandeling !! Voorlopig arbeidsrust - zeker de komende 5 weken geen actieve arbeid ; pas vanaf periode 3 er weer langzam op , wat loswerken, ritje buiten."

Qua voer krijgt hij eigenlijk vooral ruwvoer (hooi, ca. 8 kg voor een kleine 500 kg paard), aangevuld met vitalbix daily complete en vitalbix active plus.
De natuurgeneeskundige weet inmiddels ook dat een buitenritje straks met de opbouw geen optie is, ivm trauma's bij ons beiden van de laatste paar buitenritten :( (iets met een paar treinen die langsraasden, en een half jaar later iets met koeien en wegrennen en een spierbevangen paard als gevolg van een racepartij van 45 minuten over asfalt)