wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 13:32

Ik vraag mij soms oprecht af wat het doel is van de bewegingen die zich hard maken om de boeren in Nederland dwars te zitten?

Dan bedoel ik de mensen die partijen als Wakkerdier, PvdD ed. steunen.
willen deze partijen dat alle veehouderijen uit Nederland verdwijnen? zou dat beter zijn voor het dierenwelzijn?
Is het de bedoeling dat de hele mensheid veganistisch gaat leven?

Even heel zwart wit hoor, maar zo komt het op mij over.

mijn doel is hier om de discussie (hopelijk respectvol) op gang te brengen en mensen te laten beseffen wat er gebeurt als ze deze partijen blijven steunen.

als de boeren/veehouders uit Nederland zouden verdwijnen zullen voor onze voedselvoorziening afhankelijk worden van het buitenland. willen we dat?
wat doet dat met de voedselveiligheid en de prijs?

de landbouw is van groot belang voor de economie, in de export en ook in de werkgelegenheid.
als in Nederland geen boeren meer zouden zijn heeft dat grote gevolgen voor veel sectoren (voerfabrikanten, loonwerkers, machinefabrikanten en leveranciers,bouwbedrijven, veehandelaren, vee-artsen etc etc)

het dierenwelzijn is in Nederland al op uitzonderlijk hoog niveau, nergens anders in Europa of de wereld zijn zoveel regels en wetten. De controles zijn erg streng en de boetes bij overtreding hoog.
een fabel uit de wereld proberen te helpen: in Nederlands vlees of zuivel zitten geen hormonen of antibiotica!!!

Ik ben nog niet zo heel lang boerin, maar het bedrijf van mijn vriend is al vele generaties in de familie, zoals zoveel boerenbedrijven. We boeren met passie, het is een levensstijl. Hard werken voor weinig geld, dat geeft niet, maar het weinig respect en waardering doet wel pijn. Dat we worden gezien door een aantal partijen (met helaas veel aanhangers en een groot marketingbudget) als op geld beluste dierenmishandelaars, daar word ik verdrietig van.

barst los, waarom?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:37

Ik vraag het me ook af. Het lijkt wel of men de boeren, hun levenswerk kapot wil maken, en dat men geen enkel idee heeft wat dit voor consequenties gaat hebben als dit daadwerkelijk lukt :\
En op zich zijn ze al aardig op weg, veel boerenbedrijven stoppen of moeten bijwerken om het hoofd boven water te houden.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:44

Vriendje van Marianne Thieme heeft vergetarische slagerij op grote schaal......
en vriendje van Antoinette Hertsenberg RADAR is medeoprichter PvvD.
En zo kan je een beeld neerzetten en allen verdienen ze er prima aan...

Er kan natuurlijk heel veel beter in de melkveehouderij,maar er is geen geld.
Heb vorig jaar onder de kostprijs gewerkt,had graag wat dingen verbeterd .Dat geld moet toch echt bij de consument vandaan komen.
Volgens mij is er bijna niemand die let op waar zijn eten vandaan komt en exporteren we de beste producten naar het buitenland.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:54

PvdD wil toch niet dat boeren stoppen? Ik dacht juist dat ze zich hard maakten voor betere leefomstandigheden voor de dieren en mensen bewust maken van wat ze op hun bord hebben liggen. Een beetje onder het mom van "Prima dat je vlees eet, maar weet wel wat je eet en waar het vandaan komt."

Of heb ik dit verkeerd begrepen? Ik vind het soms heel moeilijk te volgen...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:58

Ook in de landbouw gaat het moeizaam.
Maar je kan vrij snel uitrekenen als je opzoekt hoeveel kippen in NL zijn en hoeveel m2 die per kip nodig heeft. En met de koeien en varkens erbij kom je er al snel achter dat dat nooit gaat passen in NL. Zelfs niet als er alleen maar dieren in NL zouden wonen. én nu hoor je iedereen nog over diervriendelijk en (landbouw) vergiftiging, maar hoor ze eens als hun ideeen werkelijkheid worden en er straks nergens meer gegeten kan worden. Dan zijn die boeren toch ineens wel belangrijk. Ik denk (correct me if im wrong) dat heel veel mensen in de stad niet zelf hun aardappels kunnen verbouwen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:59

juval schreef:
als de boeren/veehouders uit Nederland zouden verdwijnen zullen voor onze voedselvoorziening afhankelijk worden van het buitenland. willen we dat?

Grappige opmerking. Dat zíjn we al grotendeels. Enig idee waar een groot deel van ons veevoer vandaan komt? Voor de melkveehouderij produceren we zelf nog wel wat, maar voor varkens en pluimvee komt het meeste voer niet van eigen bodem. Denk je dat het per se noodzakelijk is om die laatste stap, van soja tot karbonade, in Nederland te zetten? Dat we daardoor zelfvoorzienend zouden zijn?

Onze veehouderij is verantwoordelijk voor een groot deel van onze export, maar draait ook grotendeels op import. Sowieso is er voor veel landbouwproducten een wereldmarkt waardoor het helemaal niet zeker is dat de maïs die wij hier verbouwen ook in de koeien even verderop verdwijnt. Die maïs kan best naar weet ik waar gaan als dat meer oplevert, en als de veevoerproducent elders tegen gunstigere voorwaarden zijn maïs kan halen, dan komt die niet van boer Piet om de hoek.
Daarvoor zijn in de hele sector de marges ook veel te klein. Voor de meeste agrariërs is er helemaal niet de luxe en speelruimte om te kiezen voor wat het efficiëntst of duurzaamst is, en is de enige optie om dat te doen wat de kostprijs nog enigszins onder de lage verkoopprijs houdt.

Dat er partijen zijn die aan die situatie wat willen veranderen, dat lijkt me niet zo verkeerd. Dat die verandering niet (alleen) uit de sector zelf gaat komen, dat is ook evident. Zelfs de meer progressieve en veranderingsbereide ondernemers hebben simpelweg niet de speelruimte om op eigen houtje wat in gang te zetten.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:01

Ik moet als consument in de randstad eerlijk bekennen dat ik mij niet bewust ben van wat je in je OP schrijft, ts :roll: niet dat ik óóit dat soort partijen stem hoor, maar toch...Ik hoor altijd reclame van dat soort partijen maar nooit van boeren eigenlijk (kan komen door mijn schuld hoor :+ )

Dus mijn vraag (die misschien wat off topic is...): hoe steun ik als consument de Nederlandse boer? Hoe weet ik of producten komt van Nederland of buitenland? :)F en hoe weet je dat er niet teveel dierenleed bij is komen kijken?
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 25-02-17 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:02

Ik vind niet dat de boeren moeten verdwijnen maar ik vind wel dat er een hoop moet veranderen. Het is toch niet normaal dat die sector zijn broek niet omhoog kan houden zonder subsidies? Je hebt nu zelfs een subsidie om melkkoeien te doden omdat we niet voldoen aan de europese mestwetgeving. De vele stalbranden waarbij er zoveel dieren verbranden wat te voorkomen is. Een consument die niet bereid is te betalen voor een meer diervriendelijk product.

Ik geloof ook niet dat het doel van die parijen is om de veehouderijen te laten verdwijnen maar wel om meer regels te krijgen ter bevordering van het dierenwelzijn.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:04

Ik merk dat mensen tegen woordig alles zielig vinden. Dit word vooral aangewakkerd door pvdd en stichtingen als wakker dier.
Ik merk op mijn werk heel erg dat mensen tegen woordig geen tot weinig kennis van dieren hebben.
Om maar een voorbeeld te noemen ze kunnen nog net het verschil tussen schaap en geit zien.
Ook is alles zielig, een dier dat in de regen op het weiland staat is vaak al zielig, ook al heeft het dier een schuilstal en kiest het er voor in de regen te staan.
Mensen weten dan al helemaal niet wat het inhoud om op een boerderij te werken, laat staan aan welke regels/ wetten alle boeren moeten voldoen.
En doordat de pvdd en wakker dier alleen maar het negatieve aan de mensen laat zien, zullen ze dat ook gaan geloven.
Het is jammer dat, dat soort instantie's zich alleen maar bezig kunnen houden met de boeren, terwijl de dieren op de oostvaarderplassen hun hulp beter kunnen gebruiken, maar nee dat noemen ze "de natuur".

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:06

damian23 schreef:
Ik vind niet dat de boeren moeten verdwijnen maar ik vind wel dat er een hoop moet veranderen. Het is toch niet normaal dat die sector zijn broek niet omhoog kan houden zonder subsidies? Je hebt nu zelfs een subsidie om melkkoeien te doden omdat we niet voldoen aan de europese mestwetgeving. De vele stalbranden waarbij er zoveel dieren verbranden wat te voorkomen is. Een consument die niet bereid is te betalen voor een meer diervriendelijk product.

Ik geloof ook niet dat het doel van die parijen is om de veehouderijen te laten verdwijnen maar wel om meer regels te krijgen ter bevordering van het dierenwelzijn.


Een totaal verkeerd beeld dus. Wil je weten hoeveel miljoenen milieuclubjes krijgen als Milieudefensie en Milieufederatie? Een Brabantse Milieufederatie krijgt welgeteld 3.000 euro binnen via contributies, maar bijna een miljoen euro subsidie. Ziek dat die milieuclubjes geld van de overheid krijgen om hun anti-boeren-propaganda te promoten.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:07

damian23 schreef:
Ik vind niet dat de boeren moeten verdwijnen maar ik vind wel dat er een hoop moet veranderen. Het is toch niet normaal dat die sector zijn broek niet omhoog kan houden zonder subsidies? Je hebt nu zelfs een subsidie om melkkoeien te doden omdat we niet voldoen aan de europese mestwetgeving. De vele stalbranden waarbij er zoveel dieren verbranden wat te voorkomen is. Een consument die niet bereid is te betalen voor een meer diervriendelijk product.

Ik geloof ook niet dat het doel van die parijen is om de veehouderijen te laten verdwijnen maar wel om meer regels te krijgen ter bevordering van het dierenwelzijn.


Die subsidie om melkkoeien te doden wordt geheel betaald door de melkveehouders zelf. Zij betalen via een regeling en dat geld gaat naar de andere boeren, dus niet via de belastingbetaler.

De vele stalbranden komen, omdat boeren verplicht luchtwassers moeten ophangen, terwijl er ook betere maatregelen zijn, maar de overheid stelt dat verplicht. Komt er ergens een vuurtje, dan staat de hele stal door dit systeem in lichterlaaie, maar de overheid stelt dat systeem wel verplicht. Als je dat systeem niet hebt, mag je niet boeren. Je staat dan met je rug tegen de muur als boer.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:09

Pvdd voert al jaren actie tegen de situatie in de Oostvaardersplassen.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:10

joyce2 schreef:
PvdD wil toch niet dat boeren stoppen? Ik dacht juist dat ze zich hard maakten voor betere leefomstandigheden voor de dieren en mensen bewust maken van wat ze op hun bord hebben liggen. Een beetje onder het mom van "Prima dat je vlees eet, maar weet wel wat je eet en waar het vandaan komt."

Of heb ik dit verkeerd begrepen? Ik vind het soms heel moeilijk te volgen...


PvdD doet zich voor als een partij die er is voor betere leefomstandigheden voor dieren, maar de PvdD streeft juist naar een samenleving waarin geen vlees wordt gegeten of melk wordt gedronken. Als de reguliere veehouderij is verdwenen, keert de PvdD zich wel tegen de biologische veehouderij. Zo is de PvdD ook tegen het dolfinarium en dierentuinen, maar wel voor uithongering van zogenaamd wilde dieren in Oostvaardersplassen. De PvdD wil alles zoveel mogelijk natuurlijk en zal zich ook nog wel tegen het paardrijden keren als de landbouw ten onder is gegaan. En ondertussen eet de consument wel vlees uit Polen of China waar de dierenwelzijnseisen zo goed zijn, maar niet heus. Daar doet de politiek namelijk geen ene klap aan.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:11

damian23 schreef:
Pvdd voert al jaren actie tegen de situatie in de Oostvaardersplassen.


:') :') :') :') . Juist ja, daarom praat de PvdD het doodhongeren van dieren goed, omdat het natuurlijk is.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:13

Ik begreep gisteren van een bankadviseur dat ruim 4x het aantal melkvee bedrijven zich vrijwillig laat uitkopen dan verwacht. Dit betreft grotendeels bedrijven met 80 of meer koeien, dit zijn heel gemiddelde bedrijven in nederland. Dit aantal is dus 4x meer dan begroot, en er ontstaat dus al een probleem.

Wij merken het zelf als loonwerker, er vallen klanten weg en het aantal hectares dat bewerkt moet worden loopt terug (vergis je niet, een groot deel van de landbouw staat nog steeds in dienst van de veeteelt. Dus niet alles wordt geimporteerd.). Daarnaast kan een deel niet meer aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Wij zullen ons heil in andere sectoren moeten zoeken.

Niet alleen de boeren verliezen hun inkomen, maar dat werkt tot ver in de sector door, dat wordt even over het hoofd gezien. Van leveranciers, veeartsen tot loonwerkers en ver daarbuiten.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:14

oomens schreef:
juval schreef:
als de boeren/veehouders uit Nederland zouden verdwijnen zullen voor onze voedselvoorziening afhankelijk worden van het buitenland. willen we dat?

Grappige opmerking. Dat zíjn we al grotendeels. Enig idee waar een groot deel van ons veevoer vandaan komt? Voor de melkveehouderij produceren we zelf nog wel wat, maar voor varkens en pluimvee komt het meeste voer niet van eigen bodem. Denk je dat het per se noodzakelijk is om die laatste stap, van soja tot karbonade, in Nederland te zetten? Dat we daardoor zelfvoorzienend zouden zijn?

Onze veehouderij is verantwoordelijk voor een groot deel van onze export, maar draait ook grotendeels op import. Sowieso is er voor veel landbouwproducten een wereldmarkt waardoor het helemaal niet zeker is dat de maïs die wij hier verbouwen ook in de koeien even verderop verdwijnt. Die maïs kan best naar weet ik waar gaan als dat meer oplevert, en als de veevoerproducent elders tegen gunstigere voorwaarden zijn maïs kan halen, dan komt die niet van boer Piet om de hoek.
Daarvoor zijn in de hele sector de marges ook veel te klein. Voor de meeste agrariërs is er helemaal niet de luxe en speelruimte om te kiezen voor wat het efficiëntst of duurzaamst is, en is de enige optie om dat te doen wat de kostprijs nog enigszins onder de lage verkoopprijs houdt.

Dat er partijen zijn die aan die situatie wat willen veranderen, dat lijkt me niet zo verkeerd. Dat die verandering niet (alleen) uit de sector zelf gaat komen, dat is ook evident. Zelfs de meer progressieve en veranderingsbereide ondernemers hebben simpelweg niet de speelruimte om op eigen houtje wat in gang te zetten.


Op dit moment wordt alle regelgeving eenzijdig aan de boer opgelegd. De boer is de enige die betaald voor betere dierenwelzijn. De consument betaalt gewoon 2 euro voor een varkenslapje in de supermarkt. Veruit de meeste consumenten zeggen voor meer dierenwelzijn te zijn, maar grijpen in de supermarkt naar de goedkoopste lapjes vlees. Kom niet aan hun portemonnee. Daarom zijn Aldi en Lidl ook zo groot. En kijk naar Action en Primark waar ook een hoop Bokkers fan van zijn, terwijl de producten onder erbarmelijke omstandigheden in Azië worden gemaakt. Meer dierenwelzijnseisen mag best, maar verplicht de consument er dan ook voor te betalen en voorkom dat supermarkten vol liggen met vlees uit Oost-Europa, Azië en Zuid-Amerika waar dierenwelzijn niet eens bestaat.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:15

Rochiril schreef:
Ik begreep gisteren van een bankadviseur dat ruim 4x het aantal melkvee bedrijven zich vrijwillig laat uitkopen dan verwacht. Dit betreft grotendeels bedrijven met 80 of meer koeien, dit zijn heel gemiddelde bedrijven in nederland. Dit aantal is dus 4x meer dan begroot, en er ontstaat dus al een probleem.

Wij merken het zelf als loonwerker, er vallen klanten weg en het aantal hectares dat bewerkt moet worden loopt terug (vergis je niet, een groot deel van de landbouw staat nog steeds in dienst van de veeteelt. Dus niet alles wordt geimporteerd.). Daarnaast kan een deel niet meer aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Wij zullen ons heil in andere sectoren moeten zoeken.

Niet alleen de boeren verliezen hun inkomen, maar dat werkt tot ver in de sector door, dat wordt even over het hoofd gezien. Van leveranciers, veeartsen tot loonwerkers en ver daarbuiten.


Het wordt dat er eens honger komt, dan gaan mensen de boer weer waarderen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:16

Mazida schreef:
damian23 schreef:
Pvdd voert al jaren actie tegen de situatie in de Oostvaardersplassen.


:') :') :') :') . Juist ja, daarom praat de PvdD het doodhongeren van dieren goed, omdat het natuurlijk is.


Hoe kom je daar bij?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:21

:') :') :') :') . Juist ja, daarom praat de PvdD het doodhongeren van dieren goed, omdat het natuurlijk is.[/quote]

Hoe kom je daar bij?[/quote]

Lees maar eens hoe de PvdD ontkent dat er ook maar iets aan is in de Oostvaardersplassen. Dat zegt meer dan genoeg.

https://www.flevopost.nl/nieuws/lelysta ... assen.html

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:24

Dat laatste kan ik me ook wel voorstellen. Ze hebben het er zelfs hier over :(

Ik denk dat idd het probleem is dat de consument tegenwoordig zo ver van alles af staat. Geen idee waar hun eten vandaan komt en het waarschijnlijk niet interesseert. Zolang je maar niet (te) veel hoeft te betalen.
De prijzen die de boeren krjgen zijn bedroevend laag.

Mijn vader heeft een landbouwbedrijf en die heeft het echt heel zwaar gehad.
Kan me dan ook wel voorstellen hoe de veehouderij het heeft en die hebben nog te maken met het welzijn van de dieren.

Damian : als de boeren 'normale' prijzen zouden krijgen voor hun producten, dan is subsidie misschien niet eens nodig. Maar met al die regels die men maakt en daar moeten weer geïnvesteerd in worden, dat kan niemand bekostigen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:25

Mazida, wat een aannames allemaal.

Ik geloof dat jij een beetje aan je punt voorbij gaat. Dat er wat moet veranderen in de landbouw is mij duidelijk.Regels worden id eenzijdig opgelegd en houden een ziek systeem in stand. Niemand zegt dat dit de schuld van de boeren is.

In 2016 is er voor bijna 780 miljoen aan landbouwsubsidies verstrekt. Hier is zelfs een megastal gebouwd met een forse subsidie (is totaal geen duurzaam bedrijf).

Alleen ik geloof niet dat deze partijen willen dat alle veehouders er mee stoppen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:25

damian23 schreef:
Ik vind niet dat de boeren moeten verdwijnen maar ik vind wel dat er een hoop moet veranderen. Het is toch niet normaal dat die sector zijn broek niet omhoog kan houden zonder subsidies? Je hebt nu zelfs een subsidie om melkkoeien te doden omdat we niet voldoen aan de europese mestwetgeving. De vele stalbranden waarbij er zoveel dieren verbranden wat te voorkomen is. Een consument die niet bereid is te betalen voor een meer diervriendelijk product.

Ik geloof ook niet dat het doel van die parijen is om de veehouderijen te laten verdwijnen maar wel om meer regels te krijgen ter bevordering van het dierenwelzijn.

Dan gaan de voedselprijzen fors omhoog ik heb er zo geen echte cijfers van, maar richting de 3 euro voor een liter melk en 25 euro voor 1 pond gehakt gaat dat dan aardig. We geven hier als percentage van het inkomen weinig uit aan voedsel, dat is een ontwikkeling van de laatste decennia/sinds meer industrialisatie en schaalvergroting na WOII. Overheid heeft dat sterk aangemoedigd destijds en 1 gevolg ervan zijn flink lagere prijzen. Daarnaast is met de globalisering en goedkope energie uit aardolie massaproductie in lage lonen landen erg aantrekkelijk geworden.

De negatieve gevolgen van monocultuur en het verschuiven van o.a. de vervuiling, watergebruik, etc. beginnen inmiddels ook hier door te dringen, dit is de tegenreactie en hoewel het begrijpelijk is en ze gelijk hebben, is het enkel strenger maken/verbieden/etc. geen oplossing. Daarvoor zijn veel grotere aanpassingen nodig die over vrijwel alle gebieden gaan en waar iedereen voor zal moeten veranderen/inleveren. Daar is de noodzaak (nog) niet van duidelijk en er is dus geen draagvlak voor.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 14:36

IJsco_Love schreef:
Ik moet als consument in de randstad eerlijk bekennen dat ik mij niet bewust ben van wat je in je OP schrijft, ts :roll: niet dat ik óóit dat soort partijen stem hoor, maar toch...Ik hoor altijd reclame van dat soort partijen maar nooit van boeren eigenlijk (kan komen door mijn schuld hoor :+ )

Dus mijn vraag (die misschien wat off topic is...): hoe steun ik als consument de Nederlandse boer? Hoe weet ik of producten komt van Nederland of buitenland? :)F en hoe weet je dat er niet teveel dierenleed bij is komen kijken?


dit vind ik een goede vraag.. die 'partijen' hebben inderdaad groot budget onderandere door subsidies en 'goededoelen-instellingen' als de postcodeloterij.

als je de boeren wilt steunen kun je in de supermarkt kiezen voor nederlandse producten, als het goed is staat dat op de verpakking vermeld. (let op! biologisch betekent niet per sé diervriendelijk!)
.. en je kan stemmen op partijen die voor de boeren opkomen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:37


AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:49

Citaat:
Mazida, wat een aannames allemaal.


Mazida heeft wel gelijk.
Dat er nu dieren die zwak en ziek zijn op de oostvaarderplassen afgeschoten worden los je het probleem niet mee op.

Het gaat om het feit dat er veelste veel dieren in een te klein gebied leeft. Ze moeten veel kleinere kuddes komen, maar daar wil de pvdd niet aan meewerken. En zolang hun daar niet aan mee werken zal het probleem blijven.