Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:29

Zit iets diep in jou wat vraagt om bescherming.... het heeft misschien nu met je paard te maken (daarom ervaar je dat nu omdat je open staat voor de spiegeling/boodschap van je paard) maar iets in jouw wezen vraagt om bescherming. Wat is dat gemis wat je voelt, daar mag je best naar opzoek gaan. Weet je door de paarden kom je in de grootste levensprocessen terecht. Sommige mensen hebben daar iets mee, maar de meeste paardenmensen staan daar niet voor open en erkennen dat helemaal niet. Je contact met paarden maakt iets in je los, raakt iets... wees maar lief voor jezelf en ga maar onderzoeken wat je nodig hebt. Stapje voor stapje ;-)

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:38

yenopi schreef:
Zit iets diep in jou wat vraagt om bescherming.... het heeft misschien nu met je paard te maken (daarom ervaar je dat nu omdat je open staat voor de spiegeling/boodschap van je paard) maar iets in jouw wezen vraagt om bescherming. Wat is dat gemis wat je voelt, daar mag je best naar opzoek gaan. Weet je door de paarden kom je in de grootste levensprocessen terecht. Sommige mensen hebben daar iets mee, maar de meeste paardenmensen staan daar niet voor open en erkennen dat helemaal niet. Je contact met paarden maakt iets in je los, raakt iets... wees maar lief voor jezelf en ga maar onderzoeken wat je nodig hebt. Stapje voor stapje ;-)


Auw, die was even met de vingers op de zere plek. Ik denk dat ik veel bescherming/bevestiging nodig ben.... hier ga ik is over na denken...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 15:24

yenopi schreef:
Zit iets diep in jou wat vraagt om bescherming.... het heeft misschien nu met je paard te maken (daarom ervaar je dat nu omdat je open staat voor de spiegeling/boodschap van je paard) maar iets in jouw wezen vraagt om bescherming. Wat is dat gemis wat je voelt, daar mag je best naar opzoek gaan. Weet je door de paarden kom je in de grootste levensprocessen terecht. Sommige mensen hebben daar iets mee, maar de meeste paardenmensen staan daar niet voor open en erkennen dat helemaal niet. Je contact met paarden maakt iets in je los, raakt iets... wees maar lief voor jezelf en ga maar onderzoeken wat je nodig hebt. Stapje voor stapje ;-)


So true _/-\o_
Als je ervoor open staat gaat een paard je hele (paarden)wereld zoals je 'm kende, overhoop gooien.

Wat betreft die bescherming, dat herken ik soms wel een beetje. Ik heb dat gevoel erger als ik ernaast loop. Erop voel ik me vaak veiliger :'). Laat ik nou amper op mijn paard zitten maar er wel de hele tijd naast bezig zijn :+.

Mijn vorige merrie heeft mij een keer omver gelopen en geplet toen ze van iets schrok terwijl we haar stal inliepen (toen ik 16/17 was). Zij was sowieso erg schrikkerig en onverwachts. Ik kon nooit hoogte krijgen en we hadden een enorme wisselwerking waar ik me toen niet van bewust was. Ik denk dat dat het vooral is/was in mijn geval, een ervaring waarbij je ineens voelt hoe kwetsbaar je bent.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:24

Welkom Herfstdraad! En een treffende reactie van yenopi.

Herfstdraad schreef:
Vooral de communicatie richting mijn pre gaat erg moeizaam, hij is zo gevoelig (in positieve zin van het woord).


Kun je eens beschrijven wat er moeizaam gaat aan de communicatie? Daar ben ik wel benieuwd naar!


Intussen ben ik een stuk verder met het oplossen van de puzzel met mijn stakende Kees. Al sinds ik hem heb, staat hij bekend als dominant en flegmatiek (oftewel: lui). Dit hoorde ik al jaren aan en beaamde ik net zo vaak. Dat ik hem niet aan de hulpen en voorwaarts krijg, zou ook te wijten zijn aan mijn leiderschap. Dus ben ik al een jaar diep aan het graven in mezelf. Er ontbreekt iets, maar wat?!

Dankzij MR kwam ik erachter dat dominantie niet bestaat, in tegenstelling tot waar ik het afgelopen jaar naar gehandeld heb met parelli. Ook kwam ik erachter dat jezelf géven komt vóór het paard vragen. Dat paarden zich niet op een bepaalde manier gedragen om jou iets aan te doen, of dat ze graag de baas spelen. Juist niet, want ze worden graag geleid door iemand die ze vertrouwen. Paarden willen van nature graag samenwerken. En nu heb ik geleerd dat als ze dat niet willen, er altijd eerst gekeken moet worden naar de oorzaak waarom het paard niet wil, in plaats van dit gedrag direct te corrigeren.

Gisteren was de osteopaat er voor de tweede behandeling van Kees' rug. En voelend aan hoe diep en taai het gekwetste deel was (hier zijn overigens röntgenfoto's aan voorafgegaan), vertelde ze dat dit rugtrauma er waarschijnlijk al zat sinds zijn veulentijd. Ze heeft ook het gedrag van Kees gezien en is ervan overtuigd dat Kees een muur rond zichzelf heeft opgetrokken. Die muur kan ook de reden zijn dat onze vorige osteopaat niets heeft opgemerkt, want onze huidige heeft uitgebreid onderzoek gedaan om dit probleem te ontdekken. Zichzelf afsluiten is waarschijnlijk zijn copingstrategie, dus zelfbescherming tegen de stress en het ongemak dat hij al zo lang met zich mee heeft gedragen. Dat past ook helemaal bij zijn onverschrokken en onwillige houding. Kees sluit zich mogelijk dus al jaren af om zichzelf te beschermen... En ik maar trekken, zoeken en graven. ;(

Met deze behandeling is het fysieke trauma verholpen, maar mentaal is een ander verhaal. Daarom beginnen we volgende week op advies met homeopathie door iemand die meerdere paarden bij ons op stal met succes heeft behandeld voor uiteenlopende problemen.

En ik? Ik ben verdrietig dat Kees zo lang heeft moeten schreeuwen zonder gehoord te worden, maar positief over de toekomst. En blij dat ik hem nooit heb losgelaten, altijd ben blijven geloven in zijn mooie karakter. Want dat heeft hij! Er staat alleen 'iets' tussen ons in en hopelijk kunnen we die blokkade de komende tijd opheffen.

Wordt vervolgd! :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:29

Je bent natuurlijk ook vreselijk kwetsbaar als je met paarden werkt, de kunst is te (kunnen) vertrouwen op je paard en jouw interpretatie van het beest.

Ik vind jouw post erg positief Sonja, een deur gaat voor jullie open :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:37

Dank je Azmay, voor het eerst in tijden heb ik weer het gevoel dat de toekomst ons heel mooie dingen kan gaan brengen, in plaats van moeizame dagen. Een hele opluchting!

Over vertrouwen: ik vind het ook erg spannend om met minder hulpmiddelen te werken, hoewel ik Kees altijd al bitloos rijd. Vanochtend heb ik mijn kleine spring-in-'t-veld nog een touwhalster omgedaan voor onze lange wandeling, puur voor mijn eigen gevoel. Daar ligt voor mij tegenwoordig wel de grens, mijn stick laat ik thuis en zodra de wandelingen wat 'gewoner' voelen, verruil ik het touwhalster weer voor een normale. Nu wil hij nog regelmatig flink om zich heen springen en steigeren, maar inmiddels weet ik al dat hij dat zeker niet op mij richt en durf ik hem daar alle ruimte voor te geven, in plaats van een flinke mep (die toch geen effect heeft). Maar vertrouwen geven en loslaten (niet letterlijk, of wie weet...) blijft toch spannend.

In stapjes werken en elk stapje voor jezelf bevestigen voor je weer een hulpmiddel weglaat, is misschien een idee? Zo vind ik heel praktisch die stick thuis te laten, scheelt me een hoop gesjouw. :P Dus daar ben ik mee begonnen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 18:56

Waarom zou je eigenlijk een stick meenemen met wandelen? Daar hadden jullie het al een keer eerder over geloof ik maar waarom is dat? Komt dat bij Parelli vandaan? Heb er nl nog nooit van gehoord, dus puur nieuwsgierigheid :)

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:12

Oh, ik heb mijn stick ook wel eens mee hoor :D Maar bij mij is het gewoon een verlengstokje of signaal naar achteren.

De laatste tijd wel steeds minder omdat ik toch een leadrope mee heb, en je die ook als staart achter je kan zwaaien... :P

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:40

Middels Parelli is de stick een verlengstuk van jezelf. Als je paard "te langzaam" loopt dan kan je middels je stick hem/haar bij achterhand wat bijdrijven. Of bv wanneer ze te snel gaan, voor ietwat begrenzen.

Er zit bij mijn merrie geen "nare betekenis" aan een stick. Ik kriebel haar ook er regelmatig mee.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 20:01

Aha duidelijk :) ik weet dat een stick niet naar is maar wist ook even niet wat je ermee kon of moest doen tijdens wandelen. Thanks!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:04

woepsie90 schreef:
Aha duidelijk :) ik weet dat een stick niet naar is maar wist ook even niet wat je ermee kon of moest doen tijdens wandelen. Thanks!


Wel een mooie eye opener ;) ....want "vroegah" wandelde ik ook nooit met een zweep of dergelijke.
Ga er nog eens over nadenken :)*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 20:15

Mopjemop schreef:
woepsie90 schreef:
Aha duidelijk :) ik weet dat een stick niet naar is maar wist ook even niet wat je ermee kon of moest doen tijdens wandelen. Thanks!


Wel een mooie eye opener ;) ....want "vroegah" wandelde ik ook nooit met een zweep of dergelijke.
Ga er nog eens over nadenken :)*


O nee ik ga 'm niet gebruiken met wandelen hoor, maar wilde gewoon weten hoe en wat :) harvey gaat alleen te langzaam of te snel als er spanning is en dan is een stick gebruiken niet zo handig denk ik. Als dat niet is, dan lopen we nek aan schouder op mijn tempo, hij spiegelt mij. Daar heb ik gewoon mazzel mee denk ik want dat is niet iets waar ik veel mee geoefend heb :')

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:37

Ik bedoelde dat ik er zelf nog even over ga nadenken :D hihihi

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 20:42

Mopjemop schreef:
Ik bedoelde dat ik er zelf nog even over ga nadenken :D hihihi


O hahaha sorry :+

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:21

Momenteel geen tijd om op alles te reageren. Maar op de post van daarstraks van herfstdraad wil ik kort even reageren. Los van het feit wat je zelf nog mist en aan moet werken of zoeken, wil ik nog even benadrukken dat hoe meer vrijheid je gebruikt bij het werk met paarden, hoe veiliger en vaak ook sneller het gaat. De extra veiligheid is omdat het paard kan vluchten en dat ook eerder doet dan iets anders. Het sneller resultaat behalen is omdat paarden vaak nog meer ontspannen en zich nog beter kunnen richten op een taak (vooral van toepassing dus bij paarden vol spanning) omdat ze geruster zijn doordat ze weten dat ze weg kunnen.

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:42

Bijzonder hé... die processen met paarden.
Ik ben nu begonnen met het "trainen"van een friese merrie. Ze is lichamelijk niet in orde dus rijden wordt niet, hoeft ook niet van mij maar ik wil zo graag met haar wandelen. Laatst een les afgesproken, met iemand die via lichaamstaal en communicatie met de paarden werkt. Tjonge wat was ik nerveus, omdat ik heb geleerd dat ik niks waard ben en vooral niet met moeilijke paarden zou kunnen omgaan en trainen.... dit zat me dus zo dwars. Daarom was de fries ook dwars, al bijna anderhalf jaar.... echt lomp en soms vervelend. Fries is getraumatiseerd paard, hardhandig behandeld dus dominant bestempeld... maar ik voelde altijd in mn hart z'on klik met haar. En ze werd hier bij ons al steeds zachter en zachter... Tot ik dus iets wilde gaan doen met haar.... en ik de confrontatie met haar en dus met mezelf aanging.
Maar zo mooi hebben we uiteindelijk 10 minuten gewandeld in verbinding en in samenwerking.
Ieder paard brengt weer een ander stukje in me naar boven merk ik. Bijzondere wezens....

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:15

Wat ontzettend mooi, yenopi! Heerlijke ervaring moet die 10 minuten uiteindelijk zijn geweest.

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:01

Enorm !!! Zo kicken ;-)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:17

Herfstdraad: wellicht ook goed om je te realiseren dat een paard niet zo snel in de aanval gaat. Die hebben in de basis echt wel de intentie om óm je heen te lopen.
En als jij je veiliger voelt op die manier, dan neem je toch gewoon iets mee. Is ook belangrijk dat jij je goed voelt. Dan pak je toch eerst een keer een kortere zweep/stick voor je hem helemaal weg laat. En neem je nog een tijd wel je touw mee. Het is niet of je een geweer op je paard gericht houdt toch?

En geef eens aan aan je paard wat jij van hem nodig hebt. Wie weet helpt het.

Ik zei afgelopen weekend tegen mijn jonkie dat hij wel moest beseffen dat ik hem nu voortaan verantwoordelijk ging houden voor mijn veiligheid en dat hij goed op mij moest passen. Dat hij nu een groot paard was.
Het leek echt wel of hij 10 cm groeide. Ineens stond hij de volgende keer ook heel wijs stil bij het opzadelen en werkte bij het springen ook veel beter.
Alsof hij de boodschap begrepen heeft en trots is op zijn aandeel in de samenwerking.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:04

Ik kom straks via pc terug op jullie posts, wat een fijne reacties!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:02

Effe druk met prive , werk en het dagelijkse paardjes gedoe.
lees wel graag mee met jullie fijne ervaringen en de nieuwkomers verhalen in dit topic.
Heb wel e.a. ontdekt afgelopen weken , kwa eyeopeners, maar moet tijd vinden het hier te delen.

Heb de mazzel, dat ik naast eigen paard, omga met stel andere paarden van stal, en zet je die vier naast elkaar kwa karakter heb je complete tegenpolen.
Bijzonder leerzaam hoe sommige handelingen blijkbaar universeel zijn en andere juist totaal niet.

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:47

Ieder paard, ieder moment, iedere situatie, wijzelf als mens zijn allemaal weer individueel en uniek !

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:49

Ik vindt het soms met het wandelen ook erg fijn om mijn stick bij me te hebben, gewoon als soort wandelsteun en gevoel van extra bescherming. Je mag doen wat goed voor jou is. En wat goed voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:55

Ik heb ook een eye-opener gehad maar ik weet nog niet wat ik ermee moet :+

Was woensdag op (stap)buitenrit, de eerste 10/15 minuten was hij "vervelend" (deed op zich niks verkeerd, maar gewoon een fijn tempo doorstappen zat er niet in), toen kreeg ik telefoon die ik toch even moest opnemen .. heeft dat een uur geduurd ( :o ) en hij was doodbraaf. Gewoon 1 hand aan de teugel, aandacht vooral ergens anders, en hij stapte fijn op een gelijkmatig tempo door, trok zich nergens wat aan aan (mountainbikes, tractors in het veld, auto's in het bos, fietsers, zelfs een hengst die zichzelf wilde bewijzen trok hij zich weinig van aan, moest alleen even 2 handen aan de teugels omdat hij wilde omdraaien om die te volgen :P ) en ging gewoon de paden in die ik wilde zonder op elke kruising een "discussie" te laten ontstaan. Toen het gesprek gedaan was en de rit nog niet had ik het idee dat hij weer veranderde zodra ik mijn aandacht weer voor hem had, ondanks dat hij nog steeds fijn doorstapte vond ik het toch anders ....

Maarja, om nu elke keer te gaan rijden met volledige afleiding bij de hand is ook best gevaarlijk, dit was ook maar éénmalig in principe...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:57

yenopi schreef:
Ik vindt het soms met het wandelen ook erg fijn om mijn stick bij me te hebben, gewoon als soort wandelsteun en gevoel van extra bescherming. Je mag doen wat goed voor jou is. En wat goed voelt.

Hoe steunt een stick dan wat je met je hand niet kan?
Ik gebruik normaal mijn houding als correctie bij snel lopen, dan neem ik mijn hand omhoog en geef ik druk, dan zwaai ik eens met het touw voor het paard en als dat niet werkt krijgt ze een tik op de borst. Paard loopt met het hoofd naast me.

Hoe gebruik je de stick dan?