Carriereswitch mlo/hlo?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 12:20

Hallo,

7 jaar geleden heb ik het VWO afgerond met de profielen natuur & gezondheid en natuur & techniek met economie erbij. Daarna ben ik omdat ik heel goed in economie was bedrijfseconomie gaan doen op het HBO. Al halverwege de studie begon ik te twijfelen. Ik heb toen een week meegelopen bij bio-informatica, maar ik vond het toen lastig om halverwege de studie toch de boeg om te gooien en heb eerst bedrijfseconomie afgerond. Nu ben ik inmiddels 3 jaar aan het werk en ben 2 banen verder maar ik kan geen uitdaging halen uit dit werk.

Ik heb een proffesioneel loopbaan onderzoek laten doen en daar komt o.a heel kort gezegd uit medisch analist of richting hbo biotechnologie, laboratorium/hart of longfunctieanalist/mbrt/ industrieel productontwerper.

Nu heb ik zelf wat onderzoek gedaan over hoe ik bepaalde richtingen op kom. Ik mag heel graag analyseren en dingen uitpluizen. Omdat ik al een hbo diploma heb kost een 2e hbo studie mij bakken met geld. Daarom heb ik een mbo instellig gemaild dit gaat me rond de 1400 per jaar kosten en het hbo zo richting de 6000 per jaar. Daarnaasr kom ik in aanmerking voor heel wat vrijstelling en wordt mij de mogelijkheid geboden om vakken van 2 jaar tegelijkertijd te volgen. Ik zou dan de mlo opleiding in 2 tot 2.5 jaar kunnen doen.

Mijn vraag is wat vinden jullie van deze keuze voor het mlo ipv hlo? Is het mogelijk als je eenmaal aan het werk bent je omhoog te werken in dit werkveld vanuit eigen ervaring? dwz ik heb wel uitdaging in mijn werk nodig. Zijn er meer mensen die zo'n stap hebben gemaakt?

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:28

Is deze opleiding op hbo misschien ook duaal te volgen? Ik denk dat mbo niet echt uitdagend gaat zijn als je vooropleiding vwo is.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 12:31

furious schreef:
Is deze opleiding op hbo misschien ook duaal te volgen? Ik denk dat mbo niet echt uitdagend gaat zijn als je vooropleiding vwo is.


Nee niet duaal en ook niet in deeltijd. Hij is alleen in deeltijd te volgen als je mbo4 hebt en werk hebt in die richting. En ook niet hier in de buurt.(ik woon in omgeving groningen/leeuwarden) naar het zuiden verhuizen is voor mij geen optie.

Dat de opleiding niet uitdagend is heb ik zelf ook bedacht. Het gaat mij vooral om de mogelijkheden erna. Ik heb al een hbo diploma. Dus aantoonbaar hbo denk niveau.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:56

Ik ben zelf HLO'er en kan je zeggen dat MLO functies echt een stuk minder leuk en uitdagend zijn. Ook is het denk ik vrij lastig om voor een HLO functie in aanmerking te komen met een MLO diploma (ondanks je andere HBO diploma). Ik zou toch kijken voor de optie om HLO te volgen.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 13:06

Jaa ik vind het zelf ook lastig wat nou de beste keus is. Toch zie ik veel vacatures waar mlo/hlo gevraagd wordt en dus niet specifiek mlo of hlo. 4 jaar studeren voor in totaal 24000 euro is toch een hele andere stap dan 2 jaar voor 3000.

Hoe ervaar jij het werk? En zou je me kunnen vertellen hoe jou dag er zo al uitziet?

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:59

ik denk ook dat mlo echt onder je niveau gaat zijn (je hebt een VWO achtergrond met exacte vakken).

en wat iemand al aangaf...je hebt HBO denk niveau op een hele andere richting dus bv in een ziekenhuis word jij echt niet aangenomen voor HBO analyse functies...mlo is echt van een andere orde dan hlo opleiding, dus je mist ook behoorlijk wat lab kennis/vaardigheden...om de echt leukere functies een kans te maken. (onderzoeks functies kun je al zeker vergeten..die zijn voor HLOers al lastig om aan te komen met MLO ben je al niet eens in de picture)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:01

mrbt is overigens wel deeltijd te volgen en veel ziekenhuizen bieden ook inservice opleidingen voor operatie assistent , anesthesiemedewerker (beide op HBO niveau met erkend diploma..en baan garantie)

riannhuh

Berichten: 1731
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:10

Nog een optie is 2 jaar MLO en 2,5 jaar HLO ;)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:17

2.5 jaar HLO is erg optimistisch en 2 jaar MLO ook...ik denk dat je eerder aan 3 en 2.5 jaar moet tellen (= 5.5 jaar) ook ivm roostering en planning etc die 5.5 jaar moet je dus ook gewoon collegeld betalen. (waarvan 3 jaar het hogere..........) kun je beter 4 jaar hoge betalen en dan ook je diploma hebben. (1.5 jaar later aan het werk kost je ook geld he....)

PS je kunt ook studiekosten terug krijgen van de belasting he (mits je een inkomen hebt zodat je het op kunt voeren als aftrek post)

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 19:42

studiemiep schreef:
mrbt is overigens wel deeltijd te volgen en veel ziekenhuizen bieden ook inservice opleidingen voor operatie assistent , anesthesiemedewerker (beide op HBO niveau met erkend diploma..en baan garantie)


Klopt. Al ben ik er voor mezelf nog niet helemaal over uit of ik mezelf op die manier met patienten zie werken. Ik heb wel gekeken naar de opleidingen hart- en longfunctielaborant. Maar daar zijn in de noordelijke provincies weinig vacatures voor.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:44

Sita_xx schreef:
studiemiep schreef:
mrbt is overigens wel deeltijd te volgen en veel ziekenhuizen bieden ook inservice opleidingen voor operatie assistent , anesthesiemedewerker (beide op HBO niveau met erkend diploma..en baan garantie)


Klopt. Al ben ik er voor mezelf nog niet helemaal over uit of ik mezelf op die manier met patienten zie werken. Ik heb wel gekeken naar de opleidingen hart- en longfunctielaborant. Maar daar zijn in de noordelijke provincies weinig vacatures voor.


En perfusionist?

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:44

Mag ik vragen waarom je niet de universiteit overweegt? Daar heb je ook genoeg laboratoriumgerichte opleiding. Denk bijvoorbeeld aan Biomedische wetenschappen.

Ikzelf heb Biomedische wetenschappen afgerond.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 19:46

studiemiep schreef:
2.5 jaar HLO is erg optimistisch en 2 jaar MLO ook...ik denk dat je eerder aan 3 en 2.5 jaar moet tellen (= 5.5 jaar) ook ivm roostering en planning etc die 5.5 jaar moet je dus ook gewoon collegeld betalen. (waarvan 3 jaar het hogere..........) kun je beter 4 jaar hoge betalen en dan ook je diploma hebben. (1.5 jaar later aan het werk kost je ook geld he....)

PS je kunt ook studiekosten terug krijgen van de belasting he (mits je een inkomen hebt zodat je het op kunt voeren als aftrek post)


2.5 jaar mlo is te doen. Stages kunnen naar voren geschoven en ik zou veel vrijstelling hebben. Bovendiem zou je als je aan het werk bent ook in samenwerking met je werkgever kunnen afspreken een hlo opleiding te volgen en de kosten te delen.

Werken naast een hlo opleiding in mijn huidige situatie lijkt me erg lastig. Het is een voltijd studie.

Dat van de belastingdienst is een goede, maar ik heb geen idee hoeveel dat zou schelen.

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:50

Wat ik trouwens heb gevonden op de website van de UU:

Citaat:
Heb je op of na 1 september 1991 al een (hbo-)bachelordiploma of doctoraaldiploma behaald aan een bekostigde Nederlandse hogeschool of universiteit en begin je met een nieuwe bachelor, dan geldt het instellingstarief (pdf).
Behalve als je voor de eerste keer een opleiding op het gebied van onderwijs of gezondheidszorg gaat volgen.


Dus dan zou instellingstarief niet voor jou zijn, omdat je voor het eerst aan de gezondheidszorg begint.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 19:51

Sannens schreef:
Mag ik vragen waarom je niet de universiteit overweegt? Daar heb je ook genoeg laboratoriumgerichte opleiding. Denk bijvoorbeeld aan Biomedische wetenschappen.

Ikzelf heb Biomedische wetenschappen afgerond.


Dat is volgens mij nog duurder dan hbo. Bovendien zal ik er naast moeten werken, ik woon nog thuis, ben 25 maar zie mezelf niet nog jaren thuis wonen. Hoe heb jij de studie ervaren? Goed te doen?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 19:52

@Sannens: klopt dat weet ik. Dat geldt voor mbrt wel. Maar volgens mij voor hlo niet.

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:53

Sita_xx schreef:
Sannens schreef:
Mag ik vragen waarom je niet de universiteit overweegt? Daar heb je ook genoeg laboratoriumgerichte opleiding. Denk bijvoorbeeld aan Biomedische wetenschappen.

Ikzelf heb Biomedische wetenschappen afgerond.


Dat is volgens mij nog duurder dan hbo. Bovendien zal ik er naast moeten werken, ik woon nog thuis, ben 25 maar zie mezelf niet nog jaren thuis wonen. Hoe heb jij de studie ervaren? Goed te doen?


Ik vond het inderdaad erg goed te doen. Ik heb ernaast mijn Geneeskunde studie gelopen. Ik heb dit dus wel in Maastricht gedaan. :)
Ik weet niet waar je vandaan komt? Maar mogelijk zou je gewoon op kamers kunnen gaan, of kunnen kiezen voor een studio vanwege huurtoeslag.

Dat je geen instellingstarief hoeft te betalen telt dus ws wel voor de universiteit. Waardoor de universiteit een grotere uitdaging is dan het mbo en goedkoper dan het hlo.
Wel heb je met een universiteit vaak een master nodig om daarna aan het werk te komen. Maar ik denk dat tijd en moeite in je toekomst investeren nooit verkeerd is. :)
Laatst bijgewerkt door Sannens op 05-02-17 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

__laura
Berichten: 671
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:54

Ik studeer bml research aan de Hanze! Dus als je vragen hebt stel ze gerust! Denk je niet dat mbo onder niveau is?

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Carriereswitch mlo/hlo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:01

Ik zie nu dat Utrecht kennelijk de enige universiteit is waar je Biomedische wetenschappen Deeltijd kan studeren. Mogelijk is dat een goede oplossing voor jou?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:01

@ sannens: ik kom uit de buurt van buitenpost friesland. Blijf het liefst hier in de buurt ivm onze paarden. Groningen is goed te doen.

@ Laura, ik denk dat qua studie mlo idd onder niveau is. Maar het lijkt me de makkelijkste manier om snel te switchen. Bovendien merk ik uit eigen werkervaring dat studie niet altijd wat zegt. Hoever ben jij met de studie? Zit je veel op school? Is het zwaar of goed te doen qua tijd dat je eraan moet besteden? Wat doe je zoal? Gebruik je bij onderzoek bv ook regelmatig de computer om dingen te analyseren of ist voornamelijk met apparatuur proeven uitvoeren?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:07

Sannens schreef:
Sita_xx schreef:


Dat is volgens mij nog duurder dan hbo. Bovendien zal ik er naast moeten werken, ik woon nog thuis, ben 25 maar zie mezelf niet nog jaren thuis wonen. Hoe heb jij de studie ervaren? Goed te doen?


Ik vond het inderdaad erg goed te doen. Ik heb ernaast mijn Geneeskunde studie gelopen. Ik heb dit dus wel in Maastricht gedaan. :)
Ik weet niet waar je vandaan komt? Maar mogelijk zou je gewoon op kamers kunnen gaan, of kunnen kiezen voor een studio vanwege huurtoeslag.

Dat je geen instellingstarief hoeft te betalen telt dus ws wel voor de universiteit. Waardoor de universiteit een grotere uitdaging is dan het mbo en goedkoper dan het hlo.
Wel heb je met een universiteit vaak een master nodig om daarna aan het werk te komen. Maar ik denk dat tijd en moeite in je toekomst investeren nooit verkeerd is. :)


Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je met een uni bachelor geen hlo functie kunt krijgen

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:07

In Groningen hebben zelfs een nog brede bachelor waar je je eigen richting kan kiezen:

http://www.rug.nl/bachelors/life-scienc ... echnology/

Is wel alleen voltijd, maar mogelijk wel een goede opleiding omdat je halverwege kan besluiten wat je nog leuker vindt. :)
Ja het kost geld, je hebt natuurlijk nog wel de mogelijkheid om te lenen van DUO. Misschien kan je in de weekenden wat bij werken zodat je het kunt betalen. Ik denk dat MBO echt verschrikkelijk onder je niveau gaat zijn en dat je met een universitaire studie gewoon veel meer in de richting komt van jouw denkniveau in combinatie met wat je leuk vindt.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:08

Haha jullie gaan wel snel met jullie antwoorden, ik kan jullie bijna niet bijhouden :+

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:09

Sita_xx schreef:
Sannens schreef:

Ik vond het inderdaad erg goed te doen. Ik heb ernaast mijn Geneeskunde studie gelopen. Ik heb dit dus wel in Maastricht gedaan. :)
Ik weet niet waar je vandaan komt? Maar mogelijk zou je gewoon op kamers kunnen gaan, of kunnen kiezen voor een studio vanwege huurtoeslag.

Dat je geen instellingstarief hoeft te betalen telt dus ws wel voor de universiteit. Waardoor de universiteit een grotere uitdaging is dan het mbo en goedkoper dan het hlo.
Wel heb je met een universiteit vaak een master nodig om daarna aan het werk te komen. Maar ik denk dat tijd en moeite in je toekomst investeren nooit verkeerd is. :)


Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je met een uni bachelor geen hlo functie kunt krijgen


Ik denk dat je je dat wel kunt krijgen ja. Maar als je een universitaire bachelor hebt kun je zelf natuurlijk ook gaan promoveren en zelf de onderzoeker worden, in plaats van dat je het onderzoek van iemand anders een beetje uit aan het voeren bent.
Het is puur wat je tegen die tijd wilt, daar kan je later nog altijd over beslissen.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:16

Ik vind het een lastige keus. :P Wat wijsheid is. Met een dikke studieschuld zitten is ook niet wat ik wil. Ik moet eerst maar es contact zoeken met een hogeschool, kijken wat mogelijk is.

Waar ik ook benieuwd naar ben. Zijn er mensen die vanuit heel iets anders deze switch gemaakt hebben?