F10 wedstrijd met Golden Girl

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

F10 wedstrijd met Golden Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 17:55

Hoi!
Aangezien mijn wedstrijd weer eens opgenomen is ben ik benieuwd naar reacties van anderen en eventuele tips.

Ik rijd hier op Golden Girl, een 7 jarige Welsh cob die sinds ongeveer 2 maandjes op de manege sta. Een onwijs leuke en lieve pony waar ik regelmatig op mag rijden wat ik erg leuk vind!
Galop vind ze lastig, zoals ook wel te zien is :Y) Verder is ze erg fijn te rijden.

Op het filmpje valt voor mij wel weer op dat ik mijn handen verder naar voren mag doen en nog stiller mag houden. Verder vond de jury dat mijn tempo een stuk te hoog lag, maar naar mijn idee mocht met name het draftempo toch wat hoger liggen?

Tips zijn welkom!

Afbeelding

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:13

Ik vind toch ook wel dat het draftempo soms toch niet veel sneller mag... := Maar ik ken er niet veel van hoor ;) . Voor de rest mooi gereden hoor!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:30

De draf mag van mij wat actiever, maar dat is dus niet sneller. Let er ook op dat als je een overgang wil maken naar de galop dat je niet gaat trappen totdat hij in galop gaat maar probeer netjes de hulp te geven: binnenbeen bij de singel en buitenbeen wat naar achter.
Let er ook op dat je op de letter blijft rijden! Hier kan je dan net weer dat puntje meer mee scoren. Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:32

Tempo te hoog? Hij valt bijna om :o :o
Ik vind het een leuke pony! Je lijkt wel een beetje achter de beweging te komen omdat hij idd zo traag loopt (net zoals het uit galop vallen, dat is op te lossen met wat voorwaartser, dan blijft hij ook sneller met zijn hoofd naar beneden in galop!)

Anoniem

Re: F10 wedstrijd met Golden Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:39

Leuke pony, lief bekkie :) Het valt mij vooral op dat je onwijs zit te zagen met je handen, het ziet er niet echt vriendelijk uit zo. Het draftempo ligt zeker niet te laag denk ik, ik zou het liever wat langzamer maar actiever zien. Het lijkt nu allemaal iets overhaast.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:45

Wat een leuke pony! Wat mij opviel was je onrustige (zagende) handhouding, het gaat niet om het krulletje maar om hoe je je proef rijdt. Draftempo mag inderdaad wat actiever, niet per de sneller. In galop proberen om 1 hulp te geven en hem niet erin te schoppen en als je een volte rijdt je stelling naar binnen vraagt, want je stuurt hem gewoon met je buitenhand naar de bakrand. Voor de rest zag het er wel goed uit (maar heb niet het hele filmpje gekeken), er zaten goede stukken tussen! :) Wat voor punten had je gekregen?

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:46

Mooi gereden! Het ziet er wel wat onrustig uit, maar dan kan aan mij liggen. Het draftempo mag inderdaad actiever, maar goed dat hebben de anderen al gezegd :)

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:00

Ik ga mee met de rest, het tempo mag actiever, niet sneller.
En ik mis wat stelling in de wendingen. Ook de verbinding is nog niet helemaal constant.
Het is een erg leuke pony! <3

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: F10 wedstrijd met Golden Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 19:32

Draftempo mag inderdaad actiever, probleem van mijzelf is ook vaak dat ik te fanatiek ga losrijden en deze pony heeft nog niet een top conditie waardoor ze bij de proef inkakt. In galop trappen klinkt wel heel heftig, maar een subtiele galophulp is helaas (nog) niet voldoende bij haar en dan ben ik altijd wat gespannen bij de proef en doe ik dingen die ik liever niet doe :p maar zeker een puntje om op te letten in de les!

Dat heftige zagen ben ik het eerlijk gezegd totaal niet mee eens. Ik heb een periode gehad dat ik helaas te streng was in mijn hand maar daar ben ik nu ontzettend bewust mee bezig omdat ik dat absoluut niet wil. Ik denk dat hier vooral het probleem is dat ik mijn teugels niet op maat houd, vind ik lastig met handschoenen, en dat ik ze daardoor af en toe korter pak. Maar zagen, nee, daar gaat deze pony ook echt wel tegenin gelukkig ;)

De proef was inderdaad onrustig, dat merkte ik tijdens het rijden inderdaad ook!

Bedankt voor alle reacties, altijd leerzaam om tips van anderen te lezen en deze te kunnen gebruiken!

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:39

Jeminee ik schrik me helemaal kapot, ineens 91 weergaven op die video. Was ik 'm dus vergeten op alleen met link te zetten. Had toen al een donkerbruin vermoeden dat je hem hier geplaatst had :D


Maar wat goed gefilmt :Y)

En Golden blijft gewoon leuk <3

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: F10 wedstrijd met Golden Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:50

hahaha ja altijd wel leerzaam om tips van anderen te krijgen, volgende keer heel streng op mn handen letten en hopen dat er weer iemand kan filmen zodat ik kan vergelijken :o

Anoniem

Re: F10 wedstrijd met Golden Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:52

Zagen is misschien ook niet helemaal de goede term, maar ik zie je zeker wel afwisselen van links naar rechts op een hoger tempo dan je je teugels op kan halen. Ik denk dat het in ieder geval zeker een goed idee is om het eens wat vaker te filmen of je instructrice vragen of ze je er af en toe eens op kan wijzen :)

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: F10 wedstrijd met Golden Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:00

Klopt, ik ga ook zeker mijn instructrice vragen erop te letten. Ik heb een periode gehad dat ik met mijn verzorgpony teveel ging verwachten waardoor ik enorm ging vasthouden in met name mijn armen en schouders. Ik merk dat dat wel een stuk minder wordt maar nu wil ik ook echt dit weer aanpakken. Denk dat ik met de proef ook weer teveel ga willen waardoor ik hem af en toe net even iets tsja hoe verwoord je dat, een ' rukje' geef. Zie namelijk ook wel veel (meer hoop ik) stukken waar ik mijn handen gewoon 'netjes' stil heb

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:06

MarloesNatje schreef:
Draftempo mag inderdaad actiever, probleem van mijzelf is ook vaak dat ik te fanatiek ga losrijden en deze pony heeft nog niet een top conditie waardoor ze bij de proef inkakt. In galop trappen klinkt wel heel heftig, maar een subtiele galophulp is helaas (nog) niet voldoende bij haar en dan ben ik altijd wat gespannen bij de proef en doe ik dingen die ik liever niet doe :p maar zeker een puntje om op te letten in de les!

Dat heftige zagen ben ik het eerlijk gezegd totaal niet mee eens. Ik heb een periode gehad dat ik helaas te streng was in mijn hand maar daar ben ik nu ontzettend bewust mee bezig omdat ik dat absoluut niet wil. Ik denk dat hier vooral het probleem is dat ik mijn teugels niet op maat houd, vind ik lastig met handschoenen, en dat ik ze daardoor af en toe korter pak. Maar zagen, nee, daar gaat deze pony ook echt wel tegenin gelukkig ;)

De proef was inderdaad onrustig, dat merkte ik tijdens het rijden inderdaad ook!

Bedankt voor alle reacties, altijd leerzaam om tips van anderen te lezen en deze te kunnen gebruiken!


'Trappen' was misschien niet het juiste woord, maar ik wist niet hoe ik het anders moest omschrijven. :)

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: F10 wedstrijd met Golden Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:27

Wat een leuke pony!
Probeer je hand stiller te houden en een kleinere galop hulp te geven.
Let op dat de pony bij het hals strekken ook echt zakt en niet zijn rug weg drukt.
Ik vind dat de pony soms wat naar binnen valt met name op de voltes (vooral in galop) en in de hoeken. Zorg dat je de hoeken goed en duidelijk inrijd en deze goed voorbereid. De overgang terug van galop naar draf vind ik ook wat slordig. Probeer er voor te zorgen dat ze na de galop overgaat in een normaal draftempo, ik vond de pony met de overgang terug wat gehaast, een paar passen daarna zag het er al weer een stuk beter uit! Verder mag je wat meer op de bordjes rijden. :)

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:44

Leuke pony, dit is manege pothoven of niet?

Ik vind ook dat de pony is draf wat actiever mag zijn. Veel succes verder :)