Met ruiters samen in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 11:23

Ik heb gemerkt dat veel ruiters het niet zo fijn vinden om met een aanspanning samen in de bak te rijden. Ik probeer daarom altijd op tijdstippen te rijden dat er geen anderen zijn (vind ik natuurlijk zelf ook wel fijn, de hele bak voor mezelf) maar soms voelt het wel een beetje onwelkom.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:32

Ik wil best rekening houden met iemand of even wachten. Maar als iemand paard nr 1 aan het trainen is en nr 2 staat nog aan de balk te wachten. Dan ga ik toch echt rijden. Wil echt wel mijn kar eerst in de baan zetten dat ze kunnen kijken ed. En zal ook echt nooit bewust ze bang maken of iets, maar ik ga wel rijden.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:34

nooit geen problemen mee gehad.
De eerste stal waar ik stond reed bijna iedereen aangespannen. Paarden onder de man waren het gewend.

Tweede stal stond ik nagenoeg alleen.
Derde stal idem als de eerste

Op de een na laatste stal reed ik weleens in de bak, maar die was vrij zwaar. Was niet zo'n succes.
Daar stonden ook paarden die het niet gewend waren, maar iedereen hield rekening met elkaar.
Dat ging prima. Ik reed ook meerendeel overdag en de meesten kwamen in de avond.
Wilde ik in de avond een keer rijden dan gaf ik dat van te voren aan.

Op de huidige stal kan ik de bak niet in, pad er naar toe is te smal voor de kar.
Maar ook daar zou het niet uit maken als ik wel in de bak kon.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:36

Wij gaan nu verhuizen naar een stal waar ook gemend mag worden in de binnen en buitenbak en daar is ons gevraagd om gewoon alles in goed overleg te doen; er zijn een aantal paarden die het gewend zijn dat er iemand bij in rijdt met een koets (staleigenaar ment zelf ook, maar niet vaak) en er zijn een aantal "vuurvreters" bij. In overleg heb ik er geen moeite mee, maar het moet niet zo zijn dat ik nooit kan rijden omdat men bang is voor een aanspanning :+

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:47

Ik voel me er niet veilig bij om met ruiters in een bak te rijden. 1 Verkeerde trap en ik heb geen hoofd meer. Daarom huur ik de bak af zodat ik alleen ben. Grotere aanspanningen heb ik overigens geen probleem mee die sstaan namelijk met hun kont naar de koets toe. Het gaat puur om grote rijpaarden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:58

Mijn ervaring is dat het met recreatie Ruiters' en dito paarden vaak prima gaat, maar dat sportpaarden/pony's gruwelijk over de zeik gaan...

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:00

Dat hoeft natuurlijk niet; imo hangt het ook behoorlijk af van de ruiter die erop zit.
Als het de ruiter niks uitmaakt, snuift het paard (meestal, uitzonderingen daar gelaten) hoogstens een aantal rondjes, schiet misschien een keer weg, maar als de ruiter dan gewoon doorpakt, stoppen ze daar al vrij gauw mee.

Indien de ruiter al denkt dat het paard het spannend vindt of het zelf erg spannend vindt, is het natuurlijk een garantie dat het paard over de zeik gaat :+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:05

Mwah, ik heb aangespannen shows gereden met mini's op oa paard en koets, en met lostijden ging alles altijd over de zeik, behalve Haflingers, tinkers etc.
Maar Friezen, pre, kwpn... Die sprongen alle kanten op

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:15

ik heb een dressuurgefokte kwpn'er voor de wagen :) haha.. maar goed, dat is mijn ervaring :)
misschien maakt het ook nog uit waar je mee rijdt, kan me voorstellen dat ze shetlanders of kleine paardjes enger vinden omdat die zoveel kleiner zijn.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:00

Ik wil best rekening met iemand houden en wil niemand in gevaar brengen (bijvoorbeeld eerst even laten snuffelen of wat de ruiter wil) maar daarna ga ik toch echt gewoon mijn ding doen. Ik betaal net als de rest ook gewoon mijn stalgeld/club contributie en ga niet zitten wachten tot iemand een keer klaar is met rijden.

Overigens maakt niemand er bij ons een probleem van. Alle paarden zijn, na even wennen de eerste keer, hartstikke braaf samen in de bak. Ook de bloedjes.

Langs de weg kijk ik wel altijd heel goed uit als ik ruiters tegenkom (die beginnen vaak al een km van te voren te stressen, nog voor het paard ons überhaupt gezien heeft). Ik passeer áltijd in stap en sta zondig stil.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:09

Daar heb ik inmiddels toch al zoveel gezeik over gehad.. Een week van te voren kon iedereen al zien wanneer er gemend zou worden. Meestal zondag ochtend vroeg omdat er dan toch zelden iemand was. En dan nog constant het gezeik dat mennen maar ergens anders moest. Ik weet niet hoor, maar iedereen betaald hetzelfde dus een ruiter heeft niet meer recht op de bak als een menner. En ik heb ook de hete dressuurpaarden er braaf langs zien lopen, ligt 9 van de 10 keer gewoon aan de instelling van de ruiter. Als die erop zit met de gedachte mijn paard vindt dit eng, tja dan gaat zelfs een dooie fjord er niet netjes meer langs. Maar meestal als de ruiter er niks om gaf, deed het paard dat ook niet.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:33

Het went vanzelf :D ik heb geen last van ruiters of menners, zolang iedereen een stuur heeft.
Als we op de club willen lessen met mennen in de binnenbak, moeten wel in de agenda vermelden. Dan kunnen ruiters zelf een keuze maken of ze wachten of er gewoon bij komen.
Menners en ruiters samen wordt bij ons op de club geen problemen van gemaakt. Iedereen is het gewend en anders wennen ze er vanzelf aan.
:D
En heus er zijn rijpaarden die het niet leuk vinden, maar bij de meeste rij paarden geeft het geen problemen. Het zijn vaker de ruiters die het een probleem vinden, maar die vinden dan andere ruiters in de bak ook al een probleem. :D

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:42

Ik sta nu op een stal waar ook gemend word, toen ik van de week aan het rijden was op een paard die een aanspanning nog niet kent en er naast mij gemend werd was ik ook wel even van,, oké even kijken wat de reactie is. Maar niks geen gekkigheid, even kijkerig (ook rustig even laten kijken) op de aanspanning maar was toen al vlot niet meer spannend of interessant. :)

Denk dat het best prima kan, mits er wel voldoende ruimte is en je elkaar gewoon respecteert en verder ook wel de ruimte geeft. Denk inderdaad ook dat het voornamelijk de ruiters zijn die er een probleem van maken. :+

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:48

De menners bij ons op stal zetten gewoon in de agenda wanneer ze gaan mennen (menles), dan is het eigenlijk hetzelfde als met een dresuurles: eigen keuze of je er bij gaat rijden of niet.
De menles is vaak op tijdstippen dat er niemand is en als mogelijk dan gaan ze naar de buitenbak of naar een veldje verderop. Het komt zelden voor dat de menles in de binnenbak is terwijl er ook mensen zijn die binnen willen rijden.

Vooral de buitenbak is groot genoeg om er gewoon met je paard bij te rijden, dus ik heb er geen enkel probleem mee :-)

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:27

De enigste reden waarom ik er wel een probleem mee heb, is omdat mijn hoofd op schophoogte zit voor grote paarden als ik op de sulky zit. Ik pas er dus echt wel voor om als een paard ons inhaalt en zenuwachtig wordt, dat ie dan per ongeluk naar Alex uithaalt en mijn hoofd raakt. Ik men dus met een hca en een minishetlander, dus ik snap dat de grotere aanspanningen die problemen niet hebben. Maar ik kom zegmaar niet boven de bakrand uit met mijn hoofd. Daarom huur ik bij mijn oude manege de bak voor mezelf af en bij de groepsles zijn alleen maar aanspanningen met shetlanders. En als er dan al mensen van een andere les door de bak moeten naar de stallen, dan blijf ik er gewoon ver vandaan, die bak is namelijk echt huge.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:34

Bij ons op stal is er eigenlijk nooit echt gezeur. Sinds dit jaar is er wel een tweede bak waar wij met de wagen niet mogen komen dus daar rijd nu bijna alles ohz. Nu sta ik wel op een menstal dus je weet het voor je er komt staan. Overdag rijden vaak de 4 spannen maar die rijden 's avonds nooit. Als een paard bang is van mijn wagen dan hou ik daar wel gewoon rekening mee geen probleem. Denk dat het ook een beetje geven en nemen is

Bij ons rijd soms ook alles door elkaar springers en menners gaat gewoon goed. Alleen de meeste kiezen er voor niet in de bak te rijden als wij gaan crossen en dat is dan ook wel weer logisch haha

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:44

Fennadev schreef:
De enigste reden waarom ik er wel een probleem mee heb, is omdat mijn hoofd op schophoogte zit voor grote paarden als ik op de sulky zit. Ik pas er dus echt wel voor om als een paard ons inhaalt en zenuwachtig wordt, dat ie dan per ongeluk naar Alex uithaalt en mijn hoofd raakt. Ik men dus met een hca en een minishetlander, dus ik snap dat de grotere aanspanningen die problemen niet hebben. Maar ik kom zegmaar niet boven de bakrand uit met mijn hoofd. Daarom huur ik bij mijn oude manege de bak voor mezelf af en bij de groepsles zijn alleen maar aanspanningen met shetlanders. En als er dan al mensen van een andere les door de bak moeten naar de stallen, dan blijf ik er gewoon ver vandaan, die bak is namelijk echt huge.

Dit herken ik wel :j als ik de paarden eens voor de wagen heb dan heb ik er totaal geen moeite mee maar met een shet ervoor zit je precies op de hoogte dat je een trap krijgt.

Gelukkig rijd ik meestal thuis in de bak, alleen dus. Maar als ik eens ergens anders ben en een paard/ruiter zit te stressen dan kijk ik toch wel uit hoor.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:48

Ik kan met mijn paard niet bij een menner in de bak rijden, dan gaat ze helemaal over de flos. Als er iemand komt mennen doe ik wat anders met mijn paard.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:54

Mijn kwpn'er heeft gewoon kunnen leren om met aanspanningen in de bak te rijden. Tja ze doen een paar gekke sprongen daarna is het gewend. Ze moeten niet zo miepen, als je ze elders tegenkomt moeten ze zich ook gedragen.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:54

LadyMadonna schreef:
Mijn ervaring is dat het met recreatie Ruiters' en dito paarden vaak prima gaat, maar dat sportpaarden/pony's gruwelijk over de zeik gaan...


Hier gaan de sportruiters eigenlijk altijd over de zeik waardoor de paarden en pony's ook.
Ze doen wel aan schrik training maar vragen daar nooit een aanspanning bij om te oefenen.
Het is een verschrikking, en kom dus alleen maar voor de les in de binnenbak en rij verder altijd buiten langs de weg en in het bos.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:11

PBA_ schreef:
Mijn kwpn'er heeft gewoon kunnen leren om met aanspanningen in de bak te rijden. Tja ze doen een paar gekke sprongen daarna is het gewend. Ze moeten niet zo miepen, als je ze elders tegenkomt moeten ze zich ook gedragen.



maar zo denkt niet elke ruiter...

haha. ik vind wel dat als een paard echt staatsgevaarlijk wordt omdat hij in zn kop heeft dat hij het eng is, dat je daar rekening mee kunt houden. en daar is ook niets mis mee..
Gewoon rekening met elkaar houden, dat is het vaak...

imo heeft t niets met ras te maken, ik heb een dressuurgefokte kwpn'er voor de wagen (met jazz in de bloedlijn :Y) ) en die is ook niet bang voor andere aanspanningen... :+ tis maar net wat ze gewend zijn en hoe de eigenaar of ruiter daar mee omgaat, vaak bouwen de paarden met meer bloed gewoon veelmeer spanning op en als je daar niet juist mee omgaat of het negeert, dan hou je een lucifer bij een lont; resultaat is een bom die ontploft.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:26

Ik ben ook van niet zeiken, maar gewoon rijden.
Mijn toch aardig sensibele springmerrie loopt als een lammetje langs een koets en sulky met vrij kleine shetlanders ervoor. Enige wat ze in het begin deed was een beetje kijken/luisteren en scheef lopen.
Ik zou er dus ook niet voor wachten, maar gewoon er tussen gaan rijden. Men zelf ook wel eens, denk dat dat ook het verschil maakt.

Het zijn over het algemeen toch de ruiters die meer over de zeik gaan, dan de paarden. Hoe meer menners die ruiters uit de weg proberen te gaan, hoe minder de ruiters en de paarden er aan kunnen wennen. Dus ik zou zeggen, allemaal lekker gezamenlijk in de bak gaan rijden. Dan heb je meteen gratis schriktraining erbij, als je paard het eng vind.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 12:20

Bij ons op stal is alleen de les ingepland in de agenda, maar ik wil ook gewoon in m'n eentje, zonder les, in de bak rijden. Ik ben vaak alleen dus kan dan niet naar buiten.
Bij het buitenrijden passeer ik ook altijd in stap of ga ik even stilstaan. Mijn pony wordt nogal heet dus dan is stappen niet altijd een optie (stilstaan grappig genoeg wel). Ik herken wel wat hierboven geschreven wordt, dat het vaak de ruiters zijn die het spannend vinden en die spanning overbrengen op hun paarden.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:37

Ik ken het, op de vorige stal was het in de ochtend heel rustig dat ik altijd kon rijden en de meeste paarden hadden er geen problemen mee en waarvan ik wist dat de paarden het spannend vonden ging het in overleg, dan wachtte ik even of vroeg wanneer ze klaar waren. Soms ruiters moesten dan even op mij wachten, ging heel gemoedelijk.
Nu op de nieuwe stal moet ik me draai echt vinden en uitzoeken welke paarden het spannend vinden en bij wie je eventueel in kunt rijden. Gelukkig is de bak heel groot dus dat rijd al fijner. Met goed weer rijd ik op het trainingsveld bij één kennis. Ook in de ochtend of in de avonduren is het rustiger op stal, maar het is wel eens lastig.
Dan wou ik gaan rijden en bleef de bak steeds vol, dan baal ik wel want dan sta je soms te wachten en te wachten.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:09

NienSCHaap schreef:
Ik ken het, op de vorige stal was het in de ochtend heel rustig dat ik altijd kon rijden en de meeste paarden hadden er geen problemen mee en waarvan ik wist dat de paarden het spannend vonden ging het in overleg, dan wachtte ik even of vroeg wanneer ze klaar waren. Soms ruiters moesten dan even op mij wachten, ging heel gemoedelijk.
Nu op de nieuwe stal moet ik me draai echt vinden en uitzoeken welke paarden het spannend vinden en bij wie je eventueel in kunt rijden. Gelukkig is de bak heel groot dus dat rijd al fijner. Met goed weer rijd ik op het trainingsveld bij één kennis. Ook in de ochtend of in de avonduren is het rustiger op stal, maar het is wel eens lastig.
Dan wou ik gaan rijden en bleef de bak steeds vol, dan baal ik wel want dan sta je soms te wachten en te wachten.


Ik heb de mazzel dat 1 van de staleigenaren zelf ook graag in de bak rijdt.
Mij is gewoon verteld dat het in goed overleg kon, er zijn er een aantal die het echt niet prettig vinden dus dan is het gewoon even wachten.

We hebben onze vriend gister verplaatst naar de nieuwe stal en hem ook direct even aangespannen, was wel grappig, er kwam een meisje direct de kantine uit;

Ik ga opzadelen, mijn paard kent dit nog niet, kan hij mooi wennen. :+ Was een "gewone" kwpn'er en hij keek nergens van op of om, kon zelfs galopperen met haar in de bak (en zij galoppeerde ook, bewust overigens :o ) .

En anders hebben we ook een grote buitenbak en er kan nog buitengereden worden, maar als je wil dressuren, moet je toch echt op een veld oid, dat wil niet op een zandpad :)